Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Pericolul mereu actual al gnosticismului

De Nicola Rosetti

Este posibil să se observe în evenimentele din istorie o urmă de absolut și de adevăr? Este posibil să se găsească în devenire ceva care să facă trimitere la veșnic? La aceste întrebări credința creștină răspunde în manieră pozitivă și se poate construi, pornind de la scurgerea secolelor, o teologie a istoriei, adică se poate intui din faptele care se succed o reflecție despre ceea ce este proiectul lui Dumnezeu cu privire la om.

Deci probabil nu este o întâmplare dacă în istoria sa Biserica a trebuit să lupte ca primă erezie ceea ce este cunoscută sub numele de gnosticism. Fiind prima dintre erezii ea putea să fie văzută în mod paradigmatic, cam așa cum păcatul strămoșesc este arhetipul tuturor celorlalte păcate.

Gnosticismului - și sfântului Irineu care l-a combătut - este dedicat un articol scris de părintele Enrico Cattaneo în ultimul număr al revistei "La Civilt? Cattolica" ce va ieși sâmbătă 2 august.

Cuvântul gnosticism este probabil necunoscut de cea mai mare parte a credincioșilor și este în mod prevalent obiect de atenție din partea teologilor, totuși cunoașterea acestui fenomen nu este deloc marginală și tematicile legate de el sunt și foarte actuale. De câte ori în lumea de astăzi își fac drum gândiri care pot fi referite la gnosticism? De câte ori, chiar în persoane care se declară credincioase, șerpuiesc idei gnostice?

În această privință, părintele Cattaneo scrie: "Speculațiile gnostice ne apar astăzi destul de bizare, așa încât nu mai atrag adeziunea nimănui. Însă, în spatele acelor speculații există o anumită viziune despre Dumnezeu, despre lume și despre om, care, acoperită de alte învelișuri conceptuale și lingvistice, este împărtășită și astăzi de multe persoane".

Înainte de toate, gnosticismul neagă că un Dumnezeu spiritual poate să fie creatorul unei lumi materiale, de fapt el "nu poate să fi creat lumea, pentru că asta ar fi nevrednic de transcendența sa absolută".

Lumea materială ajunge să aibă o conotație negativă: "de aceea lumea materială nu este rod al unei creații pozitive a lui Dumnezeu, așa cum învață Biblia, ci ar fi rezultatul unei căderi, a unei «lipse» care a avut loc în lumea divină, motiv pentru care o parte din divin este «înstrăinată» în materie".

Din acest antagonism dintre spiritual și material, dintre transcendent și imanent derivă "o gândire în mod esențial dualistă, care acționează prin contrapoziții: lumea divină versus lumea materială; spirit versis trup; bunătate versus dreptate, și așa mai departe", o gândire în contrast clar cu viziunea catolică ce în locul lui aut-aut (= ori asta ori aia, ori Dumnezeu ori omul, ori spiritul ori materia, etc.) preferă et-et (= atât asta cât și aia, atât pe Dumnezeu cât și pe om, atât spiritul cât și materia, etc.).

Părintele Cattaneo descrie după aceea alte caracteristici ale gnosticilor. Ei "se bazau pe un răspândit sentiment anti-ecleziastic și anti-instituțional, acesta din urmă prezent din totdeauna în spiritul uman".

O altă caracteristică descrisă de călugăr se referă la spiritul sectar, accentuat de convingerea că mântuirea ar fi rezervată numai la câțiva perfecți. De fapt, gnosticii "dădeau de înțeles că au o știință ascunsă, pe care o revelau numai inițiaților".

În sfârșit iezuitul scoate în evidență că antropologia gnostică este marcată de pesimism pentru că vede în trup închisoarea sufletului: "omul adevărat este spiritul său (pneuma), care trebuie să se elibereze de trup și de suflet (psyche) pentru a se regăsi pe sine însuși și a se întoarce în Plinătatea divină (pleroma)".

În lumina acestora putem să ne întrebăm: de câte ori dăm viață unui "creștinism necreștin" propunând imaginea unui Dumnezeu așa de transcendent încât nu este implicat în creația sa? De câte ori propunem un creștinism spiritualist departe de adevărul lui Dumnezeu Creatorul? De câte ori credința noastră nu este luminată de misterul Dumnezeului devenit om?

Împotriva tuturor acestor tentații, pe care așa cum am văzut au o origine antică, a luptat Irineu din Lyon care a evidențiat bine că trupul este fundamentul mântuirii: în creație și în întrupare Dumnezeu manifestă toată iubirea sa față de materie.

(După Zenit, 1 august 2014)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 18.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat