|
Reflecție la duminica a XV-a de peste an - A Parabola semănătorului este povestea cu final fericit a ceea ce la început pare să fie un eșec. Parabola semănătorului pe care am ascultat-o astăzi la sfânta Liturghie a fost rostită de Isus după ce a fost refuzat, atât de conducătorii lui Israel, cât și de o parte din poporul de rând pe care au ei reușit să o influențeze. Iar ceea ce el i-a învățat pe apostolii săi cândva: "Când vă vor persecuta într-o cetate, fugiți în alta" (Mt 10,23), aceea a făcut și el când a fost refuzat. Astfel, când a fost refuzat la Nazaret, a plecat la Cafarnaum; când a fost refuzat la Cafarnaum, a părăsit casa în care se afla și s-a dus lângă Marea Galileei. Aici, lângă mare, îi putea întâlni pe iudei și păgâni deopotrivă, care îi vor primi învățătura și împărăția. În parabola semănătorului, din evanghelia de astăzi, Isus ne spune povestea fericită a unui eșec. Totul începe de la o speranță, cea a semănătorului, care își seamănă sămânța care să-i dea pâinea de toate zilele; dar în ciuda acestei speranțe, curând totul pare să fie redus la un eșec: păsările îi mănâncă sămânța; solul stâncos arde rădăcina; spinii sufocă planta; totul merge parcă împotrivă. Dar, în mijlocul acestui eșec, apare Dumnezeu cu puterea și speranța sa și încep minunile: mai întâi, mica porțiune de pământ bun va aduce roade de 30, 60, 100 de ori mai mult, ceea ce va depăși cu mult rodul așteptat de pe pământul rău; și apoi minunea cea mai mare, Dumnezeu, chiar și pe cei răi, îi poate transforma în pământuri bune pentru evanghelia împărăției, dacă aceștia vor veni la el. Isus a spus această poveste cu început trist, dar cu final fericit, pentru el, pentru ucenicii lui și pentru toți cei care îl vor urma, oricât de păcătoși ar fi și oricât de numeroși vor fi ei. Într-un prim moment, asemenea lui Isus și asemenea ucenicilor lui, cei care vin la el se vor lovi de refuz, de negare și de violență. Dar Domnul va coborî cu puterea sa și pe toți cei care l-au primit și au lucrat împreună cu el îi așteaptă bucuria roadelor, care vor depăși nu numai suferințele și pierderile, ci și speranțele. Iată ce citim în prima lectură de astăzi și în continuarea ei: "Căci, după cum ploaia și zăpada se coboară din ceruri și nu se mai întorc înapoi, ci udă pământul și-l fac să rodească și să odrăslească, pentru ca să dea sămânță semănătorului și pâine celui ce mănâncă, tot așa și cuvântul meu, care iese din gura mea, nu se întoarce la mine fără rod, ci va face voia mea și va împlini planurile mele. Munții și dealurile vor răsuna de veselie înaintea voastră și toți copacii din câmpie vor bate din palme. În locul spinului se va înălța chiparosul, în locul mărăcinilor va crește mirtul. Și lucrul acesta va fi o slavă pentru Domnul, un semn veșnic, nepieritor" (Is 55,10-14). Aici lângă Marea Galileei, se afla câmpia Genezaretului. Era tocmai timpul semănatului și se vedeau deja mulți oameni la semănat. Țara lui Israel, fiind o țară cu multă piatră și spini, semănatul, în puținul pământ, se făcea greu și numai manual. Isus a socotit că este bine ca, în timpul semănatului, să le spună parabola semănătorului, prin care să le vorbească despre un alt semănat, în inimi și nu pe pământ; cu o altă sămânța, cea a evangheliei împărăției și nu cu semințe de cereale. Împărăția lui Dumnezeu este împărăția pe care Isus a adus-o în lume odată cu întruparea sa (cf. Mc 1,15); împărăție predicată mai întâi de el (cf. Mc 1,14); împărăție care a rămas în lume prin cuvântul său lăsat nouă (cf. Lc 8,11); împărăție care ajunge în lăuntrul nostru prin primirea în inimi a lui Isus și a cuvântului său divin (cf. Lc 17,21); împărăție predicată de Biserică, adică de noi, ucenicii lui, până la sfârșitul lumii (cf. Mt 28,19-20); împărăția este locul și starea de fericire unde vom locui veșnic cu Isus. Împărăția lui Dumnezeu, odată ajunsă într-o inimă bună și curată, prin puterea cuvântului divin, germinează, încolțește, răsare, crește, se maturizează și aduce rod de 30, 60, 100, de ori mai mult. Ba chiar și inimile rebele vor fi transformate în inimi rodnice. Și pentru că au fost și sunt oameni care au primit Evanghelia împărăției și oameni care au refuzat-o și o mai refuză încă, am putea compara parabolele și învățătura lui Isus cu stâlpul de nor și de foc ce au luminat poporul lui Israel la ieșirea din Egipt; acesta în vreme ce pentru evrei era noapte lumină și ziua răcoare, pentru egipteni era întuneric și arșiță (cf. Ex 14,19-20). Parabolele și învățătura lui Isus le-am mai putea compara și cu o floare frumoasă sau cu un fruct gustos, din care albinele scot mierea, iar insectele scot veninul. Reacția diferită a oamenilor față evanghelie confirmă acest adevăr. Parabola semănătorului ne arată că, așa cum avem și trei feluri de inimi împărțite, în care rodirea este compromisă, tot astfel avem și trei feluri de inimi bune, care produc rod de 30, 60 și 100 de ori mai mult. Mai întâi, Isus ne-a vorbit despre sămânța evangheliei împărăției, care poate ajunge în trei feluri de inimi rele: într-o inimă dură ca marginea drumului; într-o inimă cu puțină credință ca pământul puțin dintre stânci; sau într-o inimă înăbușită de vicii ca pământul cu spini; în astfel de inimi, rodnicia cuvântului este compromisă. Cuvântul căzut lângă drum înseamnă cuvântul divin căzut lângă inimă sau căzut într-o inimă fără drag de Dumnezeu. Inima este împietrită din cauza nepăsării, neascultării, nemulțumirii, necredinței; sămânța rămasă lângă inimă este mâncată de păsările iadului. Conform Scripturii, inima împietrită ca marginea drumului, este și locul unde stau: orbii (cf. Mt 20,30); cerșetorii (cf. Mc 10,46); tâlharii care jefuiesc și ucid (cf. Lc 10,30); șerpii și târâtoarele; păsările flămânde (cf. Mt 13,4); smochinul neroditor (cf. Mt 21,19). Cuvântul căzut în pământ amestecat cu pietre este cuvântul căzut în inima oamenilor superficiali; în inima oamenilor care vor să fie în același timp și cu Dumnezeu și cu lumea; în inima oamenilor care cred până la prigoană (cf. Lc 8,13; Mt 13,21); în inima oamenilor care cred că știu deja totul și nu suportă adevărul lui Cristos și învățătura sănătoasă (cf. 2Tim 4,3). Astfel sunt: oamenii cărora Isus le vorbea despre trebuința de a mânca trupul său (cf. In 6,60); saduceii și grecii cărora Isus și apostolii le vorbeau despre învierea morților (cf. Mt 22,23; Fap 17,32); creștini autosuficienți din toate timpurile. Cuvântul căzut în pământ cu spini înseamnă cuvântul divin căzut într-o inimă plină de vicii, într-o inimă îngrijorată numai de lucrurile acestei lumi: mâncare, băutură, distracții, onoruri, îmbrăcăminte, posesii; într-o inimă care nu pune mare preț pe viața veșnică (cf. 1Cor 6,9-10), ca cele ale lui: Iuda (cf. In 13,30), Imeneu și Alexandru (cf. 1Tim 1,20), Figel și Hermogene (cf. 2Tim 1,15), Dima (cf. 2Tim 4,10), Alexandru, arămarul (cf. 2Tim 4,14), Diotref (cf. 3In 1,9). Tot aici îi putem încadra pe Irod și Irodiada, cărora le-a predicat Ioan Botezătorul (cf. Lc 3,19), sau guvernatorul Felix, care aștepta bani de la Paul (cf. Fap 24,26). Cineva numea pământul în sămânța care a adus rod de 30, 60 și 100: venerabili, fericiți și sfinți. Dar, așa cum am spus și mai sus, frumusețea, noutatea și bucuria extraordinară și nemaiîntâlnite până la Isus sunt acelea că, dacă Isus este primit prin credință și urmat, nu numai că aduce o mare rodnicie inimii bune, făcând-o să rodească de până la 100 de ori mai mult, dar Isus poate transforma și inimile bătătorite de păcat, inimile împărțite între doi stăpâni, inimile sufocate patimi și de toate cele trecătoare în niște inimi rodnice care să producă roade bogate pentru viața cea veșnică. Pentru a ne convinge că schimbarea inimilor noastre păcătoase în inimi bune nu este o simplă poveste, Isus a venit lângă mare, locul unde se adunau păgânii și acei iudei care erau preocupați mai mult de cele trecătoare decât de cele veșnice, nu numai cu predica sa, ci însoțit și de ucenicii săi, pe care toți oamenii de acolo îi știau ca pe niște oameni păcătoși, dar acum erau oameni convertiți, oameni așezați pe calea cea bună, oameni transformați în pământuri rodnice pentru împărăția cerurilor. Transformarea este posibilă și chiar ușoară, dar numai cu ajutorul lui. Când oamenii neroditori de lângă mare i-au văzut pe indiferentul religios, Petru; pe iubitorul de cai, Filip; pe trândavul Natanael; pe violentul Simon Zelotul; pe hoțul Matei, vameșul, stând acum liniștiți ca niște mielușei lângă Isus și preocupați de mântuirea lor și a semenilor lor, au înțeles că și schimbarea vieții lor este posibilă; și, drept urmare, mulți dintre ei au crezut în Isus și l-au urmat. După înălțarea lui Isus la cer, crainicii evangheliei împărăției suntem noi, cei botezați, noi, creștinii, noi, convertiții. Iar cei la care mergem cu evanghelia împărăției trebuie să fie atenți de la care vine cuvântul și nu la cei care îl aduc. Cei din Nazaret au privit mai mult la familia simplă a lui Isus decât la dumnezeirea lui (cf. Mt 13,54-58; Mc 6,1-6; Lc 4,16-30) au rămas fără mântuire. Oamenii cărora noi le împărtășim evanghelia împărăției trebuie să fie asemenea gospodarului care privește la sămânță bună și nu la sacul cârpit prin îi vine sămânța; trebuie să fie asemenea nuntașilor care ascultă muzica frumoasă și nu privesc la instrumentul vechi sau nou și nici la omul frumos sau urât, tânăr sau bătrân, care o cântă. Nu pot uita o bătrânică vorbind despre Isus într-o gară și care mi-a spus: "Nu te uita la mine care sunt bătrână și bolnavă, ci fii atent la ceea ce îți spune Isus prin mine!" Dar, pentru o astfel de atitudine, avem nevoie de smerenie și de convertire. Biblia ne spune că toți oamenii au venit pe lume sub puterea păcatului și că nu este nici măcar un om care să facă binele (cf. Ps 14,3; Ps 51,1; Rom 3,10). Pentru a ne transforma, Isus așteaptă ca fiecare să conștientizăm aceasta și să venim la el, ca să ne ridice păcatul (cf. In 1,29). Iată câteva exemple în acest sens: Înainte de primirea lui Isus, Petru, ca toți iudeii și ca mulți oameni, se credea drept și gata mântuit numai pentru aparținea la poporul ales; sau, vorbind de creștini, numai pentru faptul că au fost botezați. Însă la pescuirea minunată, în lumina lui Isus, Petru și-a dat seama pentru prima dată de păcătoșenia sa și de trebuința de a fi mântuit; de nevrednicia de a sta lângă Isus: Dar, de frica de moarte pentru că stătea lângă Dumnezeu, în loc să strige cum a strigat mai apoi: "Doamne, salvează-mă că pier" (cf. Mt 8,25), a strigat numai: "Îndepărtează-te de la mine, Doamne, căci sunt un om păcătos" (Lc 5,8). Sfântul apostol Paul, înainte de a veni la Cristos, se credea drept și îi persecuta pe creștini, pe care el îi judeca păcătoși și vrednici de moarte (cf. Fap 9,1-2). După ce a venit la Cristos și a crezut în el, și-a văzut nevrednicia și s-a așezat singur în fruntea păcătoșilor, de aceea spunea: "Cristos Isus a venit în lume ca să mântuiască pe cei păcătoși, dintre care cel dintâi sunt eu" (1Tim 1,15). Simțindu-și nevrednicia, femeia bolnavă de scurgere de sânge s-a apropiat de Isus pe la spate (cf. Mt 9,20); vameșul de la templu, conștient de starea păcatului său, își bătea pieptul cerându-i lui Dumnezeu să îl ierte (cf. Lc 18,13); femeia păcătoasă din casa lui Simon fariseul stătea prosternată la pământ, în spatele lui Isus, și de acolo își plângea păcatele și îi spăla picioarele lui Isus cu lacrimi, implorând iertarea (cf. Lc 7,38). Fariseii mândri, îmbogățiți și vindecați trupește de Dumnezeu, spre convertire, căci toți oamenii am venit pe pământ păcătoși, nu cereau de la Isus bogăția harului și vindecarea sufletească. De la Isus nimeni n-a plecat vreodată cu mâinile goale, în afară de cei prea plini de ei înșiși și de dreptatea lor. Nimeni nu trebuie să uite niciodată că simțul păcatului și nevoia de mântuire sunt proporționale cu apropierea noastră de Dumnezeu. Cu cât ne vom apropia mai mult de Dumnezeu, cu atât vom fi mai conștienți de starea noastră de păcătoși și de pierduți ce au nevoie urgentă de salvare. Iar, cu cât vom sta mai departe de Isus, cu atât ne va lipsi conștiința păcatului și nevoia de mântuire. De aceea, când vom auzi vreodată pe cineva afirmând că el nu prea este păcătos, să fim convinși că acel om trăiește departe de Dumnezeu și de evanghelie. Sfinții sunt oamenii care au venit la Isus și, în lumina lui, au dobândit conștiința păcatului și nevoia de mântuire. De aceea toți se recomandau pe ei înșiși "păcătoși", asemenea lui Petru, lui Paul, vameșului de la templu. De aceea Isus ne spune fiecăruia dintre noi, care suntem păcătoși: "Fără mine nimeni nu poate fi iertat" (cf. Mc 2,10); "Fără mine nimeni nu poate ajunge la Tatăl" (In 14,6); "Fără mine nimic nu puteți face" (In 15,5). Știți de ce la citirea evangheliei ne însemnăm cu sfânta cruce fruntea, buzele și inima și de ce stăm în picioare? Ne însemnăm fruntea, buzele și inima, la lectura evangheliei, pentru a arăta că ea ne-a pătruns mintea, vorbirea și viața. Dacă la momentul "Prefacere", de la sfânta Liturghie, stăm în genunchi adorând-l pe Isus care a venit între noi pe altar, la proclamarea evangheliei stăm în picioare, voind să arătăm că suntem gata să pornim în trăirea și vestirea ei. Amintesc că împăratul Constantin cel Mare, cel care a dat libertate Bisericii și cel care a sprijinit-o să se întărească, asculta evanghelia numai stând în picioare. Sfântul Paul, în lectura a doua de astăzi, ne amintește că fiii lui Dumnezeu, care nu mai au nici o datorie față de trup, în trăirea și vestirea evangheliei împărăției, vor avea de înfruntat suferințe, căci satana va ridica valuri (cf. Rom 8,9-13). Dar apostolul ne mai spune că suferințele timpului de față sunt trecătoare și că nu merită să fie puse alături de slava viitoare pe care ne-o dobândesc; apoi ne încurajează să fim răbdători, bine știind că și ceilalți oameni și celelalte creaturi așteaptă cu nerăbdare să vadă descoperirea fiilor lui Dumnezeu și speră să fie eliberate de orice sclavie (cf. Rom 8, 18-25). Să ne gândim numai la apostolii pe care Isus i-a luat astăzi cu el, pentru ca să ne învețe și prin exemplul lor, și apoi la mulți alții, câte au pătimit plini de speranța mântuirii, din cauza trăirii și vestirii evangheliei împărăției, trăire și vestire fără de care nimeni nu poate să se mântuiască. Astfel: Petru moare la Roma, răstignit cu capul în jos; Andrei moare la Patras în Grecia, răstignit pe o cruce în formă de "X"; Iacob Zebedeu moare de sabie, la Ierusalim; Ioan Zebedeu moare la Efes, după ce a fost exilat în Insula Patmos și trecut prin cazanul de ulei încins; Filip a murit răstignit la Ierapolis; Bartolomeu a fost jupuit de viu și apoi i s-a tăiat capul, în Armenia; Matei a murit de sabie, în părțile de miazăzi ale Mării Caspice; Toma a murit străpuns de lance, în Indii; Iacob cel tânăr a fost lovit cu măciuca și apoi aruncat de pe templu; Simon Zelotul a fost tăiat în două cu fierăstrăul, în Persia; Iuda Tadeul a murit la Edessa, străpuns de săgeți; Matia a fost ucis cu pietre de către iudei și tăiat cu sabia, la Ierusalim; Paul a murit de sabie, la Roma. Toți apostolii și toți creștinii mântuiți din toate timpurile ne spun astăzi în cor cu sfântul Paul: "Fraților, noi nu suntem datori față de trup ca să trăim după poftele lui. Căci dacă trăiți după poftele trupului, veți muri; însă dacă, cu ajutorul Duhului, voi ucideți pornirile dezordonate ale trupului, veți trăi; suferințele timpului de față sunt trecătoare, și nu merită să fie puse alături de slava viitoare" (Rom 8,12-13.18). Pr. Ioan Lungu lecturi: 12.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |