|
Reflecție la sărbătoarea sfântului Anton de Padova (1195-1231) - 2014 Dacă-ți trebuie minuni, prin Anton le dobândești, crede celor ce-au aflat marea lui putere (cf. Sfântul Bonaventura). Am înconjurat astăzi sfântul altar pentru a-l lăuda pe Dumnezeu cel întreit și unic pentru marele dar pe care ni l-a făcut, dându-ni-l pe sfântul Anton de Padova, sfântul minunilor și sfântul lumii întregi, așa cum îl numea papa Leon al XIII-lea, ca să ne fie un exemplu viu de primire, trăire și vestire a evangheliei, dar și un mijlocitor puternic de haruri la tronul său; haruri prin care să ne ajute să trecem cu bine necazurile și greutățile vieții prezente și haruri și prin care să ne ajute să dobândim viața veșnică alături de persoanele Preasfintei Treimi. De curând am celebrat sărbătoarea Rusaliilor, când Isus mort, înviat și înălțat la cer, ni l-a trimis de la Tatăl, pe Duhul Sfânt cu darurile lui (cf. Fap 2,1-11), ca să ne amintească de învățătura și de mântuirea lui Isus de la cruce (cf. In 14,26); ca să ne ajute cu darurile lui, ca să devenim și noi apostoli și mărturisitori ai credinței; ca să ne ajute să ajungem în cer; ca să ne dea puterea de a-i conduce și pe alții la cer (cf. In 20,20). Revărsarea Duhului Sfânt peste cei credincioși a început odată cu învierea lui Isus, s-a confirmat odată cu Rusaliile și continuă până la sfârșitul lumii. Sfântul Anton de Padova a fost un om plin de credință, care a fost umplut de Duhul Sfânt și de darurile lui. În el darurile Duhului Sfânt s-au arătat în mod plenar. Plin de Duhul Sfânt, ca și Domnul Isus, ca și apostolii de la început, ca Ștefan și Barnaba, el a vorbit pe înțelesul tuturor și a făcut multe minuni în popor, și a condus pe mulți la mântuirea lui Dumnezeu. Pentru că astăzi vreau să medităm împreună despre ajutoarele și minunile sfântului Anton, chiar de la început trebuie să spun că sfântul Anton, ca și oricare alt sfânt, nu ne dă nimic de la el însuși, ci totul ne dă din visteria nesfârșită a lui Dumnezeu, la care el a primit acces din voința lui Dumnezeu, dar și pentru credința și fidelitatea lui din timpul vieții. De aceea, atunci când venim pentru ajutoare și minuni la sfântul Anton, rugăciunea noastră trebuie îndreptată mai întâi spre Dumnezeu cel întreit și unic, din a cărei visterie nesfârșită ne vin ajutoarele și minunile sfântul Anton. Și mulțumirea pentru darul primit trebuie făcută în primul rând lui Dumnezeu, de unde vine orice har (cf. Iac 1,17), și apoi sfântului Anton. Apoi, trebuie să mai știm că, la sfântul Anton sau oricare alt sfânt, în mâinile căruia ne punem cererile noastre, pentru a fi corectate, completate, purificate și purtate la cer, trebuie în mod obligatoriu să fie și rugăciunile noastre. Rugăciunea de mijlocirea a sfinților, fără rugăciunea noastră, e de puțin folos. Eram odată într-un cimitir și mă rugam pentru răposații unei familii. Acolo, am observat că dintre cei adunați la mormântul dragilor lor nimeni nu deschidea gura pentru rugăciune, nimeni nu mișca nici măcar buzele. Atunci i-am întrebat: "Dumneavoastră de ce nu vă rugați împreună cu mine?" La care unul dintre ei răspunde sec: "Păi, părinte, noi am plătit ca să se facă rugăciuni!" Credeau că dacă au plătit sunt scutiți de obligația de a se mai ruga. Așa cred încă și mulți creștini de astăzi. Atunci, le-am explicat în puține cuvine că, fără participarea noastră la rugăciune, oricât de mult am fi plătit și pe oricât de mulți i-am fi chemat să se roage pentru noi, este de puțin folos. Atunci când ne rugăm prin mâinile sfântului Anton și îl chemăm ca și el să se roage împreună cu noi și pentru noi, trebuie ca mai întâi să cerem ca Dumnezeu cel întreit și unic să fie cunoscut și slăvit de toți oamenii; ca toți oamenii să cunoască iubirea și planul său de mântuire și să le primească; ca toți oamenii să vină cu viața și cu păcatele lor la Dumnezeu; ca toți oamenii să-l arate pe Dumnezeu unii altora; ca oamenii să ajungă cu toții în cer lângă Dumnezeu. Dacă vom privi în Biblie, în mod deosebit la lecturile de astăzi (cf. Lc 10,1-9; Is 6,1-3), vom vedea că așa au făcut Isus, apostolii și toți profeții. Dacă vom privi în Istoria Bisericii, vom vedea că așa au făcut sfântul Anton de Padova, toți sfinții și toți creștinii cei buni. Și, pentru că au procedat așa, pentru confirmarea adevărurilor proclamate, au primit și puterea de a săvârși minuni. Lecturile sărbătorii ne-au fost vestite și nouă astăzi, pentru ca și noi să facem la fel, adică să facem ca Dumnezeu cel întreit și unic să fie făcut cunoscut, iubit, primit și slujit; ca noi și toți ceilalți oameni, ca să ajungem la mântuire. Iar, de va fi necesar, Dumnezeu ne va da și nouă puterea de a săvârși minuni și mai mari, după cum Isus ne-a promis (cf. In 14,12). Sfântul Anton de Padova, și oricare alt sfânt, înainte de a se fi remarcat prin darul minunilor, s-a remarcat prin cunoașterea, trăirea și vestirea evangheliei mântuirii, care sunt de altfel cele mai mari minuni. Și pentru a confirma adevărul evangheliei vestite, Dumnezeu i-a dat și harul multor altor minuni, ca lui Isus, apostolilor și profeților. De aceea, îl găsim pe sfântul Anton de Padova învățând Biblia de pe genunchii mamei și în seminar, gata de a o reda din memorie; îl găsim pregătit în orice moment și în orice ocazie de a predica evanghelia, așa cum s-a întâmplat la Padova, de Floriile anului 1222, când fiind o sfințire de preoți și nefiind cine să predice, Anton fiind de față, a primit poruncă să se urce în amvon și să țină el predica. A fost o revelație. Atunci sfântul Francisc din Assisi, fiind de față, l-a numit: predicatorul meu și episcopul meu. Papa Grigore al IX-lea, auzindu-l predicând, l-a numit "Chivotul legii". În 1946, papa Pius al XII-lea l-a proclamat: "Doctor Evangelicus". Sfântul Anton a prins mulți pești, adică multe suflete, pentru că a predicat evanghelia lui Isus cu smerenie și nu s-a predicat pe sine și nici iscusințele sale. Tot referitor la predică, trebuie să mai spunem că sfântul Anton de Padova, pentru că s-a încrezut în cuvintele lui Isus, care a zis: "Nu vă preocupați cum sau ce veți vorbi, căci vi se va da în ceasul acela ce să vorbiți, pentru că nu sunteți voi cei care vorbiți, ci Duhul Tatălui vostru este cel care vorbește în voi" (Mt 10,19-20), asemenea apostolilor la Rusalii, a primit harul de a vorbi în așa fel ca toți oamenii să-i înțeleagă cuvintele și să se convertească; a primit harul ca predica lui să se audă până la mari depărtări, astfel ca și cei împiedicați să vină la adunările de evanghelizare, sau ca cei care refuzau să vină, să poată auzi și să se poată converti; ba mai mult, a predicat și animalelor ca să poată înțelege oamenii; astfel a predicat păsărilor la Lisabona, peștilor la Rimini, măgarului lui Bonvillo la Toulouse; toate animalele l-au ascultat, spre convertirea oamenilor necredincioși. Pentru a-l împiedica să vestească evanghelia, spre mântuirea oamenilor, diavolul ridica furtuni din senin; ridica broaște să facă zgomot, ca cele din Montpellier; ridica nori groși de ploaie ca să-i sperie pe oameni și să plece acasă; se ridică diavolul însuși împotriva sfântului Anton, strângându-l de gât doborându-l la pământ. Dar sfântul Anton nu se înspăimânta, dar îl demască în mod clar și îl alungă cu ușurință, prin semnul crucii și prin invocarea Preacuratei Fecioare Maria, pe care, după Isus, o iubea cel mai mult. Biserica, prin lecturile biblice de astăzi din sărbătoarea sfântului Anton de Padova, ne spune că prima caracteristică a noastră de creștini trebuie să fie aceea de cunoaștere, trăire și de vestire a evangheliei mântuirii către toți oamenii care nu o cunosc, dar care au nevoie de ea și o așteaptă. Fără căutarea lui Dumnezeu și a mântuirii sale, zadarnice sunt minunile, ca la vrăjitorii lui Faraon (cf. Ex 7,11), și ca la Simon Magul (cf. Fap 8,9). Să ne inspirăm și noi, ca și sfântul Anton, din predicile lui Isus, găsind în orice împrejurare o ocazie și o oportunitate de vestire. Astfel Isus, și apoi sfântul Anton, observând câmpiile, apele, munții, florile, animalele, muncile oamenilor, găsea ocazie de a vorbi despre bunătatea și iubirea lui Dumnezeu față de oameni. După ce am proclamat astfel mântuirea lui Dumnezeu, trebuie să cerem harul statorniciei în viața creștină și în căutarea vieții veșnice, pentru noi și pentru alții, pentru ca nu cumva după ce am predicat altora, noi să fim respinși (cf. 1Cor 9,27), pentru ca după ce le-am predicat altora, să ne predicăm și nouă (cf. Rom 2,21). Apoi, trebuie să ne mai rugăm și pentru lumină și putere: de a aprofunda evanghelia mântuirii și viața veșnică; de a fugi de răutatea păcatului; de a-l birui pe satana și a rupe lanțurilor lui; de a ne elibera de patimi și de mentalitatea lumii; pentru întoarcerea păcătoșilor. Cu un cuvânt, pentru a dobândi mântuirea veșnică, pentru care Dumnezeu Tatăl l-a jertfit pe Isus și ni l-a dăruit pe Duhul Sfânt. Numai după ce le-am căutat astfel mai întâi împărăția lui Dumnezeu și dreptatea ei (cf. Mt 6,33), putem cere și lucrurile pământești necesare. Dar și pe acestea să cerem ca să le putem folosi tot spre slava lui Dumnezeu și mântuirea sufletului. De exemplu, atunci când ne rugăm: pentru un serviciu, trebuie să ne rugăm și pentru a trăi cinstit spre slava lui Dumnezeu și pentru mântuirea sufletului; pentru sănătate, trebuie să cerem și sănătatea sufletului și vindecarea lui de rănile păcatului, ca să ne putem mântui; pentru lumină și reușită la examene, trebuie să ne rugăm și pentru lumina pentru a trăi după voința lui Dumnezeu, și pentru reușită la examenul vieții creștine; pentru găsirea lucrurilor pierdute sau furate, și atunci nu trebuie să uităm să cerem și putere de a nu pierde niciodată harul și mântuirea prin păcat; pentru reușită la proces, și atunci trebuie să cerem harul pentru a nu pierde procesul cu pârâșul nostru, diavolul la judecata divină; pentru bunuri trebuincioase vieții acesteia, și atunci nu trebuie să uităm să cerem harurile necesare pentru a dobândi și bunurile vieții veșnice. Se spune că odată un înger al lui Dumnezeu, ridicând rugăciunile de pe buzele oamenilor și ducându-le la Dumnezeu, a exclamat plin de durere: "Doamne, oamenii aceștia nu au nimic în afară de gură și stomac, căci numai pentru aceste se roagă. Nimeni nu a cerut nimic pentru suflet și pentru viața veșnică". Sfântul Bernard de Clairvaux (1090-1153), călugăr și conte de Châtillon, Franța, spune: "Se înșală acela care crede că poate primi bunurile pământești, uitându-le pe cele cerești". Sfântul Anton de Padova a căutat totdeauna, mai întâi împărăția cerurilor și dreptatea ei (cf. Mt 6,33): pentru că de mic copil i-a dăruit inima Pruncului Isus, care i-a cerut-o (cf. Prov 23,26); pentru că de tânăr iubea sfânta Liturghie și sfânta Împărtășanie care dau garanția învierii (cf. In 6,54) și făcea minuni ca să nu le piardă, nici el și nici alții; pentru că de tânăr i-a avut de prieteni pe Isus și pe Maria, care îi apăreau adesea, ca la Camposampiero, pentru a-l mângâia și a-l întări. (De aceea, sfântul Anton apare pe icoane cu pruncul Isus în brațe); pentru că de tânăr s-a împotrivit diavolului care voia să-l amăgească cu lumea aceasta, ca să uite de viața viitoare, făcând semnul crucii, semn care a rămas până astăzi imprimat pe lespedea de piatră a catedralei "Notre Dame del Pilar", arătând că încrederea lui în Dumnezeu a fost mai tare ca piatra de poticnire aruncată de diavol; pentru că de tânăr s-a consacrat Domnului în viața monahală, în vederea preoției; pentru că de tânăr a iubit viața curată, fiind numit sfântul candorii și al purității, fapt pentru care și astăzi apare cu floarea de crin în mână; pentru că de tânăr a studiat sfintele Scripturi, ca să-l cunoască pe Dumnezeu și să dobândească viața veșnică (cf. In 5,39). A fost printre puținii oameni care au cunoscut sfintele Scripturi pe de rost și le putea reda din memorie; pentru că de tânăr a predicat Scripturile pretutindeni; pentru că de tânăr voia să moară martir, mergând în Maroc ca să le predice musulmanilor și să fie ucis. Pentru toate aceste fapte, Dumnezeu i-a dat puterea de a face minuni pentru orice durere și pentru orice situație grea, pentru a-i aduce pe oameni la credință. Odată, pe când predica, a auzit hohotele de plâns ale părinților unui tânăr ce era dus la groapă. Și-a ridicat ochii către cer, apoi le-a spus celor care purtau sicriul: "Duceți-l înapoi acasă, pentru că este viu", și așa a fost, iar acei oameni au devenit credincioși; la Ferrara a adus pace într-o familie, făcând un copil nou-născut să vorbească, pentru a o apăra pe maică-sa de învinuirile nedrepte ale soțului gelos; l-a obligat pe diavol să-l aducă înapoi în mănăstire pe un novice pe care-l amăgise să-i fure manuscrisele și să plece; unui alt novice care voia să plece din mănăstire, i-a suflat în față pe Duhul Sfânt, de care era plin, și novicele s-a convertit; a adus-o la virtuțile creștine pe o tânără numită, Helena Enselmini, care a ajuns fericită; la Padova a câștigat un tânăr, care i-a devenit colaborator în misiune și care a devenit fericitul Belludi; la Bologna, a ajutat o femeie care a născut un copil bolnav și care l-a rugat s-o ajute. Sfântul i s-a arătat în vis, spunându-i să se roage timp de nouă marți. A făcut cum i s-a spus și rugăciunile i-au fost ascultate; unei femei care se îndoia că păcatele i-au fost iertate prin spovadă, i-a arătat cum dispăreau de pe hârtia pe care erau scrise; la Lisabona, trezește un mort asasinat de mai mulți ani în urmă, pentru a mărturisi autorităților că tatăl său, Martin de Bouillon, om de vază la curte, ministru și vistiernic regesc, dar mai presus de toate, un bun creștin, nu este criminalul; la Bassano, l-a îmblânzit pe tiranul Ezelin, care, din cel mai crud om ce era, l-a făcut cel mai blând; la Florența murise un cămătar lacom si avar. La predică sfântul Anton a spus că inima bogatului este în lada sa cu bani (cf. Mt 6,21). Când au deschis lada, inima bogatului era acolo. Și încă ceva foarte important. Pentru a primi ajutoare și minuni, prin mijlocirea sfântului Anton, totdeauna trebuie să facem și o promisiune bune pe care s-o împlinim, după cuvântul Bibliei: "Faceți promisiuni Domnului și împliniți-le" (Ps 76,12)! Să promitem că ne vom schimba viața, că vom căuta împărăția cerurilor și dreptatea ei, că vom face fapte bune etc. De fapt, acesta este și scopul minunilor. În anul 1890 trăia la Toulon, Franța, Luisa Bouffier, o femeie foarte evlavioasă și se ocupa cu negoțul. Într-o dimineață, nu putu să-și deschidă prăvălia. Lacătul fusese forțat în timpul nopții și nu se deschidea. Un lăcătuș chemat în ajutor veni cu o legătură de chei, însă în zadar. Plecă după scule ca să-l strice. Dar femeia promise sfântului Anton pâine pentru săraci, dacă o va ajuta să deschidă lacătul fără să-l strice. Și harul a fost dobândit. Când încercă cea dintâi cheie găsită, lacătul s-a deschis ca și cum ar fi fost cheia originală. Bucuria femeii a fost fără margini, și de atunci ea s-a făcut apostolul pâinii pentru săraci. Iată că pe drept cuvânt sfântul Anton este numit sfântul minunilor, sfântul cazurilor disperate, sfântul ajutorul în nevoi, sfântul lumii întregi, sfântul creștinilor și al necreștinilor, sfântul celor drepți și al celor păcătoși, sfântul milei. Un dicton creștine spune: "De Maria, numquam satis" (Despre Maria niciodată nu se poate vorbi destul). Iată că și despre sfântul Anton de Padova, păstor și învățător al Bisericii, se poate spune la fel. Sfinte Antoane de Padova, sfântul minunilor, roagă-te pentru noi! Pr. Ioan Lungu lecturi: 34.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |