Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Toate bătăliile lui Kiril

De Marco Tosatti

Este o perioadă complexă aceea pe care o trăiește Patriarhia ortodoxă de Moscova: o perioadă care nu poate să nu aibă repercusiuni de lungă durată în raporturile dintre Bisericile din lumea ortodoxă și desigur cu Roma. Este din zilele trecute știrea, dată de "AsiaNews" și care până acum n-a avut o confirmare oficială, conform căreia papa Francisc ar fi trimis un mesaj personal patriarhului Kiril. Un mesaj încredințat prin canale nediplomatice, în care în substanță papa i-ar fi spus lui Kiril: sunt gata pentru o întâlnire, chiar și acum. Și deja acest lucru, în sine, reprezintă o problemă. Pentru probleme de echilibru din interiorul Sfântului Sinod, unde aripa anticatolică este mereu puternică. Papa Wojtyła a încercat să stabilească un contact personal (cu dăruirea icoanei din Kazan, printre altele) fără succes. Ioan Paul al II-lea era slav, polonez, și probabil că Moscova se temea de carisma lui. S-a vorbit mai departe despre o posibilă întâlnire cu Benedict al XVI-lea; dar la un moment dat ideea a întâlnit piedici, tot din partea orientală. Acum problema se repropune cu Francisc: totul apare simpatic și pozitiv, în acest succesor al lui Petru, care spune că este dispus (asemenea predecesorilor săi, de altfel) să discute și despre rolul său în concertul Bisericii. Ce-i de făcut?

Problema este făcută mai acută de prezența tot mai constantă și apreciată a marelui adversar din Moscova alături de papa. Patriarhul ecumenic de Constantinopol, Bartolomeu, primus inter pares între ortodocși, era unul dintre protagoniștii călătoriei Papei în Țara Sfântă. Va fi alături de el duminica viitoare la rugăciunea pentru pace în Țara Sfântă. Sunt evenimente care relansează rolul său și prin urmare slăbesc pretențiile Patriarhiei de Moscova la o poziție de leadership în ortodoxie, în defavoarea Constantinopolului. Nu este exclus ca disponibilitatea papei Bergoglio la o întâlnire cu Kiril să nu fi fost reafirmată tocmai pentru a tempera aparenta favorizare a Romei față de Bartolomeu; dar este evident că în bătălia tăcută, și nu chiar așa de tăcută, dintre a doua și a trei Romă, a doua, Constantinopol, câștigă puncte.

Și apoi este criza din Ucraina. Patriarhia din Moscova, sprijin religios solid al politicii interne a lui Putin, a asumat cât privește criza ucraineană o poziție deosebit de prudentă. Crimeea a devenit - deocamdată - parte a Rusiei. Și Moscova are destule probleme cu tătarii, musulmani, al căror lider i-a fost negată permisiunea de a se întoarce în peninsulă, și care sunt foarte îndărătnici să se conformeze situației de fapt. O Crimee rusă ar fi avut, drept consecință naturală, trecerea Bisericii ortodoxe supusă Moscovei sub controlul direct al Patriarhiei. Și în schimb Patriarhia a decis, ca "gest față de frații ortodocși ucraineni" ca cele trei dieceze care acoperă teritoriul Crimeii să continue să răspundă Bisericii ortodoxe ucrainene de ascultare moscovită. (Există de altfel alte două Biserici ortodoxe ucrainene). Toți episcopii și preoții din Crimeea - și e vorba de nu mai puțin de 150 de parohii - și-au menținut locul lor.

Bunăvoință, reținere, și chiar probabil dorința de a evita probleme mari în interiorul Conciliului Bisericii ortodoxe ruse, unde din 318 episcopi 76 sunt ucraineni, împotrivă 180 ruși. Este clar că într-o situație de conflict deschis în estul țării, tentația Bisericii ortodoxe ucrainene de a se emancipa de tutela moscovită este puternică; așa cum s-a întâmplat în 1992 cu crearea unei Biserici autonome. Nu întâmplător Patriarhia de Moscova a relansat în lunile trecute apelurile la pace ale mitropolitului Onofriu de Kiev; o mișcare care probabil nu l-a făcut fericit pe Putin.

Și această moderație obligatorie a făcut în așa fel încât Patriarhia de Moscova a luat poziție împotriva țintei favorite a ortodocșilor ruși, adică Biserica greco-catolică din Ucraina. Vorbind în Bielorusia, mitropolitul Hilarion, "ministrul de externe" al Patriarhiei, i-a acuzat pe greco-catolici că "au desfășurat un rol foarte distructiv" în criză. "Spre deosebire de Biserica ortodoxă canonică ucraineană - a spus el - care a fost în măsură în timpul acestor luni dificile să unească persoane de diferite opinii politice, inclusiv pe cele care s-au aflat pe părțile baricadei, uniații (termen negativ folosit de ortodocși față de greco-catolici, n.r.) s-au mobilizat în manieră deschisă numai cu una dintre părțile aflate în luptă".

Hilarion a amintit apoi de Conciliul din Brest, din 1595, în care s-a decis întoarcerea la comuniunea cu Roma a diecezelor ortodoxe ucrainene și bieloruse. I-a acuzat pe greco-catolicii actuali că lucrează împotriva dialogului dintre catolici și ortodocși și că readuc în actualitate "timpurile în care ortodocșii și catolicii priveau la celălalt nu ca la un prieten, ci ca la un rival".

(După Vatican Insider, 5 iunie 2014)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat