Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Resursă vitală

"Sensus fidei" în documentul Comisiei Teologice Internaționale

De Paul McPartian

Membru al Comisiei Teologice Internaționale

Ioan al XXIII-lea s-a rugat ca, prin harul Duhului Sfânt, Conciliul al II-lea din Vatican să poată fi "noi Rusalii" pentru Biserică, inspirând-o și echipând-o pentru a proclama Evanghelia cu vigoare reînnoită în lumea modernă. Conciliul a învățat în mod oportun că poporul lui Dumnezeu, în totalitatea sa, participă la slujirea profetică a lui Cristos (Lumen gentium, nr. 12). Toți credincioșii, uniți în comuniune de același Duh Sfânt, dau mărturie în mod activ despre Cristos în modurile lor: nimeni nu este pasiv. Duhul dăruiește tuturor "un simț supranatural al credinței", un instinct pentru ceea ce într-adevăr aparține Evangheliei, adică sensus fidei, prin intermediul căruia credincioșii în totalitatea lor nu numai că aderă la credință, ci pătrund în ea prin reflecție și rugăciune și o aplică în viața zilnică (Lumen gentium, nr. 12). De aceea sensus fidei nu trebuie înțeles numai în mod reactiv, ca mijloc prin care credincioșii recunosc adevărul lui Dumnezeu atunci când le este predicat, dar și în mod proactiv: permite credincioșilor să aprofundeze și să înțeleagă Evanghelia care trăiește în inima lor și îi determină să dea mărturie prin cuvinte și prin acțiune.

Așa cum afirmă Comisia Teologică Internațională în noul său document Sensus fidei în viața Bisericii, sensus fidei "însuflețește viața credinței și conduce acțiunea creștină autentică" (nr. 70). Înțeles în mod corect, este o resursă vitală pentru viața și misiunea Bisericii.

Al treilea capitol al documentului examinează diferite aspecte ale lui sensus fidei în viața Bisericii, amintind și învățătura Conciliului al II-lea din Vatican din Dei Verbum, conform căreia Scriptura și tradiția formează "un singur depozit sacru al cuvântului lui Dumnezeu încredințat Bisericii", adică "întregului popor sfânt, unit cu Păstori săi" (nr. 67; cf. Dei Verbum, nr. 10). Este de importanță deosebită a înțelege natura raportului care există între păstori și credincioși în ceea ce privește credința și învățătura Bisericii (fără a uita niciodată că păstorii fac parte și ei dintre credincioși). Documentul afirmă că "credincioșii în general, păstorii și teologii, au cu toții un rol propriu de desfășurat", în timp ce Biserica își face pelerinajul său pe pământ, căutând să proclame în orice timp nou cuvântul mântuitor al lui Dumnezeu cu discernământul necesar, și că "este nevoie de răbdare și respect în interacțiunea lor reciprocă dacă sensus fidei trebuie să fie clarificat și dacă se vrea să se realizeze o autentică conspiratio pastorum et fidelium" (nr. 70).

Cât privește raportul dintre sensus fidei și magisteriu, documentul subliniază un dublu aspect. Înainte de toate, deoarece toți credincioșii primesc de la Duhul Sfânt darurile pentru a edifica Biserica și deoarece cu toții împreună sunt purtătorii credinței apostolice, magisteriul "trebuie să fie atent la sensus fidelium, glasul viu al poporului lui Dumnezeu" (nr. 74). După aceea, în virtutea darului lor și al chemării lor speciale în sânul Bisericii, Papa și episcopii pe bună dreptate hrănesc, educă, discern și judecă cu autoritate autenticitatea lui sensus fidelium, adică dacă opiniile prezente printre credincioși oglindesc în manieră autentică sensus fidelium și sunt conforme tradiției apostolice (nr. 76-77).

Sensus fidelium este format și modelat îndeosebi în Euharistie. Episcopii o prezidează ca mari preoți și învățători, iar misterul credinței este celebrat de toți. În afară de asta, aici, în fond, încă de la începuturile creștinismului, învățătura episcopilor și a conciliilor, prin crezuri și formule, a fost "primită" de credincioși (nr. 75). Documentul acordă o atenție specifică problemei fundamentale a "receptării", prin intermediul căreia credincioșii recunosc și acceptă învățătura magisterială și examinează eforturile necesare, din ambele părți, când există dificultăți în receptare (nr. 78-80).

Și raportul dintre sensus fidei și teologie este dublu. Sensus fidei este în realitate un locus pentru teologie; teologii depind de sensus fidelium deoarece credința studiată de teologie trăiește în poporul lui Dumnezeu. Totuși, teologii slujesc și sensus fidelium, propunând criterii (ca în acest document) pentru discernământul său și ajutându-i pe credincioși în diferite moduri să cunoască, să înțeleagă și să aplice credința lor (nr. 81-84). Al treilea capitol se încheie prezentând câteva referințe specifice la sensus fidei în declarațiile aprobate din punct de vedere ecumenic din ultimele decenii (nr. 85-86).

Recunoscând cât de "esențial" este sensus fidei pentru viața Bisericii, al patrulea și ultimul capitol al documentului examinează cu se pot discerne manifestările autentice ale lui sensus fidei, în special acolo unde există tensiuni de diferite tipuri și "trebuie deosebit sensus fidei de simple exprimări de opinie populară, de interese particulare sau de spiritul timpului" (nr. 87). Documentul adoptă o metodologie foarte specială. Deoarece sensus fidei este în primul rând o realitate eclezială, adică instinctul prin intermediul căruia Biserica însăși îl recunoaște pe Domnul său și trăiește conform Evangheliei în cuvinte și în acțiuni, documentul identifică șase dispoziții care sunt necesare fiecărui credincios pentru a participa la comuniunea Bisericii și, în acest mod, la sensus fidei. "Prima și cea mai fundamentală" dintre aceste dispoziții este participarea activă la viața Bisericii, adică la liturgie, la misiune și la slujire. Membrii Bisericii trebuie să meargă împreună, cu o atitudine comun exprimată de fraza "sentire cum Ecclesia" (nr. 89-91). Alte criterii sunt: ascultarea atentă a cuvântului lui Dumnezeu, în spirit de recunoștință și de laudă (nr. 92-94); deschidere la rațiune ca interlocutor fundamental al credinței (nr. 95-96); și o atenție plină de bunăvoință față de învățătura magisteriului Bisericii (nr. 97-98). Ca al cincilea criteriu documentul indică sfințenia și elementele sale distinctive al umilinței, al libertății, al bucuriei și al păcii, și îi identifică pe sfinți, și îndeosebi pe Maria, ca "purtători de lumină a lui sensus fidei" (nr. 99-103). Al șaselea criteriu este edificarea Bisericii, întărindu-i pe alții și evitând ceea ce desparte (nr. 104-105).

Sunt diferite chestiunile practice și pastorale care apar cu privire la sensus fidei și de aceea documentul integrează lista sa de criterii cu o bogată reflecție despre trei aspecte specifice: raportul dintre sensus fidei și evlavia populară; raportul dintre sensus fidei și opinia publică; modurile pentru a-i consulta pe credincioși. Amintind de descrierea evlaviei populare pe care o oferă papa Francisc ca "manifestare a unei vieți teologale însuflețite de acțiunea Duhului Sfânt care a fost revărsat în inimile noastre", documentul afirmă că "evlavia populară provine din sensus fidei și îl face cunoscut și trebuie să fie respectată și alimentată" (nr. 109-110; cf. Evangelii gaudium, nr. 125), și interpretează învățătura papei Francisc conform căruia în "evlavia populară (...) este subînțeleasă o forță activ evanghelizatoare pe care n-o putem subevalua" deoarece este "lucrare a Duhului Sfânt", tocmai ca o referință la sensus fidei (nr. 112; cf. Evangelii gaudium, nr. 126). Importanța lui sensus fidei pentru noua evanghelizare este de fapt o temă care apare des în documentul Comisiei Teologice Internaționale.

Diferența principală între sensus fidei și opinia publică sau majoritară este că, în timp ce aceasta din urmă este o realitate sociologică de importanță intrinsecă pentru activitatea politică democratică, prima este o realitate teologică intim unită cu darul credinței și cu viața Bisericii ca mister de comuniune care-și primește propria constituție de la Cristos (nr. 113-114). Trebuie făcută distincție cu atenție între cele două. Vocile laice trebuie să fie desigur respectate; în istoria Bisericii există timpuri în care, laicii, mai mult decât majoritatea episcopilor sau a teologilor, au fost cei care au susținut adevărata credință (nr. 119). Totuși, în istoria poporului lui Dumnezeu adesea a fost mai mult o minoritate decât o majoritate cea care a păstrat credința (nr. 118). Deoarece John Henry Newman a afirmat că "ansamblul credincioșilor este unul dintre martorii faptului că există tradiția unei credințe revelate", este corect și oportun ca păstorii Bisericii "să-i consulte" pe credincioși, în sensul de a se informa despre ceea ce cred în realitate. Documentul conclude încurajând această consultare și, de fapt, sprijinind "opinia publică", în sensul unui schimb de gândire liberă, iubitoare și reciproc respectuoasă între membri Bisericii. Acest schimb este un mijloc excelent pentru a sonda sensus fidelium și este nevoie de structuri de consultare adecvate pentru ca Biserica să fie "vie și vivace" (nr. 125-126).

(După L'Osservatore romano, 25 iunie 2014)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 28.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat