La Iași în România beatificarea episcopului Anton Durcovici
Fidel față de Biserica romană până la martiriu
De pr. Isidor Iacovici
Postulator al cauzei
"Atitudine puternică, nerenunțare la papalitate. Element ostil regimului, instigă masele, canalizează clerul supus pe linia anti-democratică". Cu aceste puține rânduri Securitatea, cunoscuta poliție politică a regimului comunist român, îl descria pe episcopul de Iași, Anton Durcovici (1888-1951). O notă informativă a cărei consecință naturală a fost eliminarea fizică a prelatului martir, care pentru aceasta este beatificat, sâmbătă, 17 mai 2014. În România, cardinalul Angelo Amato, prefect al Congregației pentru Cauzele Sfinților, va prezida ritul reprezentându-l pe papa Francisc.
Persecuția a început la 1 decembrie 1948, cu emiterea unei legi, care declara ilegală Biserica Greco-Catolică. Episcopii, unul după altul, au fost încarcerați. Guvernul comunist voia să creeze o singură Biserică națională, separată de Roma. În această situație critică, episcopul Durcovici și cel de Alba Iulia, Marton Aron, elaborează împreună un manifest de disensiune: "Biserica Catolică din România face parte din Biserica Romană-Catolică, în fruntea căreia se află papa". Și ca răspuns la atitudinea atee a statului, după intrarea în Dieceza de Iași, care a avut loc la 14 aprilie 1948, Durcovici a început vizita pastorală în toate parohiile și la 22 august le-a consacrat Inimii Neprihănite a Mariei, trezind credința în comunități. Securității îi era frică să intervină deoarece se temea de reacția populară și în acest context socio-politic, episcopul a fost constrâns să suporte mari presiuni: în timpul celebrărilor, oficialii din poliția politică ascultau cu atenție omiliile și discursurile pe care apoi le transcriau pentru a găsi în ele referințe politice. Aceste note informative conțineau zeci de acuze la adresa episcopului pentru a-l incrimina. Dar în mod paradoxal ele au ajuns să constituie o dovadă a mărturiei credinței de granit a martirului și a alipirii sale filiale de papa.
La începutul anului 1949, persecuția a ajuns la apogeu. Episcopul Durcovici și-a ridicat în mod curajos glasul pentru a condamna acțiunile promovate de regim împotriva catolicilor. La 26 iunie în același an a fost arestat în timp ce mergea la Parohia Popești-Leordeni din București, pentru a administra sacramentul Mirului. După multe torturi, maltratări și ofense, a fost dus în închisoarea ministerului de interne, unde a rămas până în iunie 1950, când a fost transferat în mult temuta închisoare de la Jilava. Următoarea etapă a personalei via crucis a fost aceea la Sighetu Marmației, unde deja fuseseră închiși alți episcopi. Cu ei și cu preoții închiși s-a rugat și a suferit pentru credință, încurajându-i pe toți să poarte crucea cu răbdare și cu iubire față de Cristos, în vederea mântuirii. Apoi a fost izolat și transferat într-un alt bunker, seminud și privat de hrana necesară, cu foarte puțin aer și lumină, transformat în obiect de insulte, de chinuri și de maltratări, până când a fost redus la starea de larvă. Și cu toate acestea, mental a rămas mereu lucid și în deplina posesie a propriilor facultăți intelectuale, din punct de vedere fizic a putut să reziste numai trei luni în acea închisoare.
L-au lăsat să moară de foame în celula numărul 13 în ziua de 10 decembrie 1951. Părintele Rafael Friedrich, preot din dieceza sa, a mărturisit că în timp ce făcea curățenie pe coridoare s-a apropiat de celula sa și i-a spus în latinește: "Ego sum Friedrich". Din interior a răspuns un glas slăbit: "Antonius muribundus. Morior fame e siti. Da mihi absolutionem". Și în aceeași zi episcopul Durcovici a murit. A fost îngropat noaptea, în cimitirul "rutean" fără ca să fie prezent cineva. Mormântul său a fost camuflat de Securitate pentru a nu putea fi identificat.
Se născuse cu șaizeci și trei de ani înainte, la 17 mai 1888 la Bad Deutsch-Altenburg, în Austria, într-o familie modestă: tatăl, Francisc, era lucrător într-o carieră de piatră; mama, Maria, născută Mittermeier, era casnică.
(După L'Osservatore romano, 17 mai 2014)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 25.