|
Reflecție la Duminica Floriilor - A (2014) "Dumnezeul meu, Dumnezeul meu, cât de mult m-ai slăvit!" (Mt 27,46) Este o poveste frumoasă cu un rege care avea lângă locuința sa o fântână și un bambus foarte frumos; dar ceva mai departe de casa lui avea și o grădină, care din cauza lipsei de apă era uscată. De aceea, i-a propus bambusului să se lase tăiat, ca din tulpina și ramurile sale să facă canale, prin care apa să ajungă la plantele din grădină; iar bambusul a acceptat cu bucurie. Este ușor de înțeles mesajul acestei povestiri. Regele este Dumnezeu; bambusul este Cristos; plantele grădinii erau oamenii păcătoși, uscați sufletește; tăierea bambusului este jertfa pe care Isus a acceptat-o cu bucurie, ca o preamărire a sa și a lui Dumnezeu și spre mântuirea noastră. Prima lectură (cf. Is 50,4-7) ne spune că în zadar a răsunat glasul Domnului căutând un om care să-l asculte. Isus a fost cel dintâi care a răspuns. Isus este acela care în fiecare dimineață se scula ca să asculte atent cuvintele Tatălui său, ca un ucenic. Lectura a doua (cf. Fil 2,6-11), făcând trimitere la primul Adam, care a fost neascultător până la moarte, ni-l prezintă pe Cristos, ascultător de Tatăl ceresc, până la moartea pe cruce, care s-a dezbrăcat gloria divină și s-a smerit pentru a deveni mântuitorul lumii. Sfântul Bernard de Clairvaux (1091-1153), un conte care s-a făcut călugăr, spune: "Isus, întotdeauna a fugit când oamenii au voit să-l facă rege; dar s-a prezentat singur atunci când au voit să-l răstignească". Isus, vorbind de jertfa vieții sale pentru mântuirea oamenilor păcătoși, a vorbit ca despre ceasul preamăririi sale: "A sosit ceasul să fie proslăvit Fiul omului. Adevărat, adevărat, vă spun că, dacă grăuntele de grâu, care a căzut pe pământ, nu moare, rămâne singur; dar, dacă moare, aduce multă roadă" (In 12,23-24). Și, într-adevăr, așa este: dacă bambusul nu se jertfea pe sine, avea să rămână singur lângă rege, iar asta însemna tristețe. Dacă bobul de grâu refuza să moară, rămânea singur și uscat. Dacă Isus nu primea să moară, avea să rămână singurul fiu, iar Dumnezeu voia mulți fii. Dacă noi, creștinii, nu vom accepta jertfele vieții și moartea din dragoste față de Dumnezeu și față de frații noștri, ne vom pierde (cf. Mc 8,35). Toate care s-au întâmplat de Florii arată dragostea persoanelor divine pentru oameni. Astfel, Tatăl l-a dat la moarte pe Fiul său pentru noi. Fiul a primit cu bucurie această jertfă mântuitoare, lăsându-se purtat în procesiune de sărbătoare, asemenea mieilor pentru jertfă. Iar Duhul Sfânt a întreținut flacăra iubirii. Isus a intrat în Ierusalim, venind dinspre Befaghe (casa vaietelor) și Betania (casa săracilor), pentru a arăta lumii întregi că el a venit să transforme vaietele și sărăcia lumii în bucurie și abundență. Făcând această intrare astfel, după Scripturi, el a voit să le dea oamenilor încă o șansă de a-l primi ca mântuitor al lor, prin mărturisirea păcatelor și implorarea harului divin. Se spune că americanul Bill Gates (n. 1955), co-fondatorul concernului Microsoft, avea un prieten pe care l-a chemat să lucreze împreună cu el în marele său plan de computere. Acesta avea și el deja o mică companie de computere. Nu a voit să renunțe la firma sa și nici nu avea încredere în firma lui Bill Gates, așa că a refuzat. Ce s-a întâmplat? Astăzi Bill Gates este primul din lume în materie de computere, iar prietenul său a falimentat. A fost șansa și ocazia vieții lui și a pierdut-o. Locuitorii Ierusalimului au fost chemați de Isus să-și caute fericirea alături de el. Cei mai mulți au refuzat ocazia vieții lor și au murit nefericiți. Astăzi chemarea ne este adresată și nouă să venim și să ne căutăm fericirea alături de Isus. Oare vom refuza și noi ocazia vieții noastre de a fi veșnic fericiți? Dacă acceptăm astăzi invitația lui Isus de a ne căuta fericirea alături de el, primul lucru pe care trebuie să-l facem este împăcarea cu Dumnezeu, prin mărturisirea păcatelor noastre și cererea farului divin. Petru și-a mărturisit păcatul lepădării de Isus, a plâns amar și a fost făcut fericit de Isus. Iuda nu și-a mărturisit păcatul vânzării lui Isus și nu a plâns pentru el, de aceea a disperat și s-a spânzurat. Unui sfânt i-a descoperit odată îngerul său păzitor că un păcătos care își mărturisește păcatele în mod sincer, cu părere de rău și cu hotărâre de convertire, îi este plăcut lui Dumnezeu mai mult decât un prunc nevinovat, mai mult decât o fecioară curată și mai mult decât un martir al credinței". Ziua Floriilor, ziua când Isus a ieșit în întâmpinarea lumii uscate de păcat pentru a o mântui, ne este prezentată ca pe o zi de bucurie și de sărbătoare, atât pentru Isus, cât și pentru mulțimile care vedeau în Isus singura lor salvare. Strigătul mulțimilor de Florii, care îl aclamau pe Isus cu: "Osana, fiul lui David" (Mt 21,9), strigăt care înseamnă: "Mântuiește-ne, fiul lui David"! Și apoi strigătul lui Isus către Tatăl ceresc, de la înălțimea crucii: "S-a săvârșit" sau "Totul s-a împlinit" (In 19,30), cuvânt care în limba ebraică este: "telestai" și care tradus exact înseamnă: "plătit în totalitate"; cuvânt care era scris și pe toate chitanțele achitate integral, de pe timpul lui Isus. Acest cuvânt: "totul s-a împlinit", "plătit în totalitate", Isus l-a scris și pe chitanța trimisă Tatălui său ceresc de pe cruce (cf. Col 2,14), ca răspuns la strigătul mulțimii: "Osana, Fiul lui David", din ziua Floriilor. Încă ceva foarte important. Evanghelia de astăzi ne spune că, atunci când Isus a fost pus pe cruce, a strigat către Tatăl ceresc: "Eli, Eli, lama sabahtani!" Evanghelistul Matei a tradus aceste cuvinte ale lui Isus prin limba aramaică și ele înseamnă: "Dumnezeul meu, Dumnezeul meu, pentru ce m-ai părăsit" (Mt 27,46)? Această traducere vrea să arate cât de urât i-a fost și îi este lui Dumnezeu păcatul oamenilor, că și-a întors fața și de la Fiul său preaiubit, care în acel timp purta păcatul nostru. Dar, mai este și o traducere prin limba ebraică, când aceste cuvinte înseamnă: "Dumnezeul meu, Dumnezeul meu, cât de mult m-ai proslăvit!" Dumnezeu, la cruce, l-a proslăvit pe Isus, făcând din el unicul mântuitor și unicul mijlocitor între Dumnezeu și oameni (cf. Fap 4,12; 1Tim 2,5). Iar părerea bibliștilor este că aceasta este și traducerea optimă, pentru că Isus, chiar în seara dinaintea pătimirilor sale, s-a rugat: "Tată, proslăvește pe Fiul tău, pentru ca și Fiul tău să te proslăvească pe tine" (In 17,1). La 17 noiembrie 1976 a fost asasinat la Milano adjunctul poliției stradale, Giovanni Ripani (1949-1976). La funeraliile lui, cardinalul Colombo a spus despre el: "Mi s-a spus că în buzunarul lui Giovanni Ripani s-a găsit o cărțulie ponosită în care erau scrise maxime și rugăciuni. Aceasta a fost cartea pe care unchiul său o purtase în război, iar astăzi o purta el spre a-l întări în greutățile zilnice. Pe ultima pagină Giovanni Ripani, a semnat cu mâna proprie, chiar în ziua asasinatului: «Eu mă încred în pătimirea, moartea și învierea lui Isus Cristos»". Astăzi, de Florii, când Isus a intrat în Ierusalim pentru a-și începe pătimirile sale pentru noi, fiecare om ar trebui să rostească aceleași cuvinte: "Eu mă încred în pătimirea, moartea și învierea lui Isus Cristos!" Un inginer, de religie hindusă, îi reproșa unui țăran vecin de-al său faptul că se convertise la creștinism: "De ce ai părăsit religia înaintașilor tăi pentru o religie străină? Oare nu valorează la fel toate religiile în fața lui Dumnezeu"? Țăranul nu scoase nici un cuvânt. Intră în casă și, câteva momente după aceea, ieși cu un crucifix în mână și-l arătă inginerului spunându-i: "Tu îmi spui că toate religiile sunt egale, dar eu te întreb: În care altă religie - în afară de cea creștină - există vreun dumnezeu care să fi murit pentru a mântui pe oameni?" Această mărturie l-a făcut pe acel inginer să îmbrățișeze și el religia creștină. Crucifixul este elementul distinctiv al originalității credinței creștine. Este asemenea ștampilei de autentificare pe un document. Niciodată noi, oamenii, nu ne-am fi putut imagina așa ceva. Toate celelalte religii ale lumii își pun problema ce pot face pentru zeii lor. Singura religia creștină chema pe oamenii să primească ceea ce Dumnezeu a făcut pentru ei, prin Cristos și Duhul Sfânt. Iar, dacă mulți dintre creștini trăiesc apăsați de multe suferințe, aceasta se datorează, în primul rând, faptului că nu au alergat la Dumnezeu pentru a primi toate rezolvările pe care el le-a pregătit deja la cruce pentru problemele lor. Dumnezeul creștinilor te cheamă în primul să primești mântuirea și toate darurile lui, apoi pentru altceva. Evanghelia intrării lui Isus în Ierusalim ne spune că evreii l-au întâmpinat pe Isus - care venea să-i mântuiască - ținând ramuri verzi și cu haine așternute pe cale (cf. Mt 21,8). Sfântul Andrei, episcop de Creta (650-740), comentând acest fapt, ne spune: "În locul hainelor sau ale ramurilor neînsuflețite, să ne așternem pe noi înșine îmbrăcați cu harul său; să așternem la picioarele sale umilința și sfințenia noastră ca o haină; să oferim învingătorului morții, nu ramuri de palmier, ci viața noastră cea nouă. Și, așa să cântăm: «Binecuvântat este cel care vine în numele Domnului, regele lui Israel!»" (cf. PG 97, 994). Locuitorii din Betfaghe au împrumutat lui Isus un măgăruș, pentru a împlini profețiile care spuneau ca Mesia va intra în Ierusalim călărind un măgăruș (cf. Zah 9,9). Așa au intrat în Ierusalim două dintre imaginile profetice al lui Isus: Solomon (cf. 1Rg 1,38) și Iehu (cf. 2Rg 9,13). Sfântul Augustin (354-430) ne spune: "Cel ce te-a creat fără de tine, nu te va mântui fără de tine". Iar sfântul Francisc din Assisi (1181-1226) ne spune că și noi, pentru a împlini profețiile privitoare la mântuirea noastră, trebuie să-i oferim lui Isus "măgărușul trupului nostru" (Evr 10,5), împreună cu resursele noastre, pentru ca el să ne poată mântui. Cine de Florii nu vine la Isus cu toată ființa sa și cu toate resursele sale, va striga curând: "Răstignește-l!" Legat de florile pe care le fluturau evrei astăzi în fața lui Isus, am să amintesc despre "Floarea coroanei" care crește în Palestina și care este ocrotită de lege. Această floare, care are formă de coroană, are cinci petale roșii, iar în mijloc trei stamine în formă de cui. Legenda spune că această floare, în timp ce Isus atârna pe cruce, s-a înălțat de la pământ până la picioarele lui Isus pline de sânge, ca să i le mângâie, să i le sărute și să i le răcorească. Iar, Isus, din recunoștință, și-a întipărit în ea pentru totdeauna semnele pătimirii sale răscumpărătoare; i-a dat cinci petale, câte răni mari a avut el; și trei stamine, câte cuie mari l-au străpuns. Dacă vom săruta și noi rănile mântuitoare ale lui Isus pentru mântuirea noastră, Isus își va întipări în noi semnele pătimirii sale, semne care ne vor evidenția și bucura la învierea finală. Pictorul și sculptorul italian Giorgio Milani (n. 1946, la Piacenza) a sculptat o "Cale a crucii", în biserica din Rovigo, Italia. Această sculptură iese în evidență prin faptul că este neterminată. Mai exact, la Stațiunea a XI-a, lipsește un cui dintr-o mâna lui Isus. De ce? Fetița artistului a intrat în atelier și a voit să scoată toate cuiele răstignirii. Când a fost găsită, a reușit să scoată numai un cui. De aceea, artistul și-a lăsat opera fără acel cui. Am amintit acest fapt, pentru ca și noi să facem la fel, limitând cuiele și rănile crucii. Știm cu toții că există coronița de Advent. Dar știm că există și o coroniță de Postul Mare? În multe case de creștini, părinții, fie la începutul Postului Mare, fie la începutul Săptămânii Mari, luau pentru ei, ofereau și copiilor câte o coroniță de spini, fie reală, fie pictată. Astfel, toată familia își lua obligația ca pe fiecare spin să-l îmbrace cu câte o floare. Concret, ori de câte ori făceau o faptă bună, o rugăciune în plus de cele cerute pentru fiecare zi sau alinau durerea unor săraci, orfani sau bolnavilor, îmbrăcau spinii de pe capul lui Isus cu flori. Să facem și noi la fel, mai ales acum în Săptămâna Mare. În încheiere, urez tinerilor dornici de afirmare, cu ocazia Floriilor, să-și facă din Isus un model pentru viață, căci Isus, tânăr fiind, așa cum spun lecturile de astăzi, a vestit fraților săi numele lui Dumnezeu (cf. Ps 21,23), a știut să vorbească cu înțelepciune celor deznădăjduiți (cf. Is 50,4), a fost modest și ascultător față de Tatăl ceresc până la moarte (cf. Fil 2,8) și s-a jertfit pentru binele tuturor (cf. Mt 27,50). Numai astfel și-a făcut un nume valabil, în cer și pe pământ (cf. Fil 2,9). Pr. Ioan Lungu lecturi: 16.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |