|
O pastorație "împotriva vântului" Papa Bergoglio pune problema conviețuirii și dialogului dintre diferitele generații De Giuseppe Adernò Cântecul lui Arisa câștigător al festivalului de la San Remo 2014 lansează titlul "Împotriva vântului" o nouă linie de tendință și invită la o nouă acțiune. A merge împotriva vântului înseamnă, de fapt, a nu urma valul comun, pe care toți îl urmează fără să-și dea seama, ci a se opri pentru a gândi și a alege drumul corect care trebuie urmat chiar dacă este în contrapoziție cu gândirea și acțiunea comună. Atomizarea nucleelor familiale constituie unul din motivele crizei atâtor perechi, care ajung să considere ca exclusiv și scop în sine raportul dintre soț și soție. Lipsa bătrânilor, adică a bunicilor, din educația copiilor a făcut să dispară în noile generații transmiterea amintirii colective, care a constituit mereu un element esențial fie al socializării, fie al educației. Actuala criză economică și socială a adăugat însă la această situație un alt element paradoxal: bătrânii susțin, grație pensiilor lor și a necesităților lor personale minore pe tineri, tot mai adesea șomeri sau sub-ocupați. Intervenția cardinalului Walter Kasper cu ocazia Consistoriului anunță posibilitatea că în Sinod va fi luată în considerare revizuirea doctrinei despre divorțații recăsătoriți, în optica unui creștinism "inclusiv". Cu o dimensiunea pastorală prevalentă papa Francisc a spus: "Trebuie însoțit, nu condamnat, cel care a experimentat și a simțit durerea și povara «falimentului» propriei căsătorii". Aproape un "a merge împreună", un a lua asupră-și durerea lor și a deschide inima spre milostivire. Desigur nu se poate generaliza sau intra în pluralitatea cazuisticii atâtor căsătorii eșuate, însă atenția Bisericii pare să se îndrepte spre iertare și înțelegere. Părinții sinodali vor găsi strategiile funcționale pentru a da răspuns aceste cereri. Deja Bernhard Häring într-un volum din 1973 cu titlul "Păcatul într-o epocă de secularizare" - și au trecut patruzeci de ani - scria: "Liberi de problema frustrantă a păcatului de moarte comis sau necomis, dar mereu conștienți de necesitatea unei ulterioare convertiri, toți creștinii de bunăvoință vor vedea din nou deschis accesul la împărtășanie". "Cel mai mare păcat de astăzi este că oamenii au pierdut simțul păcatului", a spus papa Francisc citând o frază celebră a lui Pius al XII-lea, avertizându-i pe cei care au depenalizat un păcat grav, cum ar fi adulterul, la o simplă "problemă de rezolvat". Este păcat a împiedica bucuria pascală cu propriul egoism, a fi inabili și incapabili de a participa la lauda lui Dumnezeu și la adevărata solidaritate în comunitate. Răspândirea perdelei de fum a relativismului, care alimentează "mediocritatea creștină", de fapt a întunecat distincția tradițională a celor două categorii de: păcat împotriva virtuților teologale și a religiei și păcat împotriva virtuților morale, zădărnicind valoarea etosului. Familia, "celulă fundamentală a societății umane", conform cuvintelor de neuitat ale lui Ioan Paul al II-lea, mică biserică familială, cu ruperea legăturii matrimoniale, își pierde autenticitatea sa de credință și de sacrament, deci se desparte de Biserică. Drumul de purificare și de reconciliere nu poate să fie stabilit prin decret și se consideră că în Sinodul din octombrie va fi trasată identitatea familiei creștine, care nu va putea fi niciodată diferită în substanță și în formă de imaginea Sfintei Familii, care se naște din căsătorie, binecuvântată de Domnul și întemeiată pe iubirea reciprocă ce devine acceptare totală a celuilalt și a darului copiilor. "Provocările pastorale cu privire la familie în contextul evanghelizării", temă a Sinodului din octombrie, vor examina, așa cum a scris papa în Scrisoarea către familii, problemele căsătoriei, ale vieții familiale, ale educației copiilor și rolului familiilor în misiunea Bisericii. Metafora "drumului" este repropusă de papa Francisc în "drumul familial" bogat în momente frumoase: mesele, odihna, munca în casă, distracția, rugăciunea, călătoriile și pelerinajele, acțiunile de solidaritate. Totuși, dacă lipsește iubirea, lipsește bucuria, și căsătoria devine "mormântul iubirii". În schimb, izvorul iubirii autentice vine de la Domnul, cu Cuvântul său, care luminează drumul și dă Pâinea vieții, care susține truda zilnică a drumului. Cuvinte, imagini și semne care au iz de vechi și sunt mereu noi, actuale. "Sprijinul rugăciunii - scrie Pontiful - este mai necesar și semnificativ ca oricând, vă cer să-l rugați intens pe Duhul Sfânt - insistă el - pentru ca să-i lumineze pe Părinții sinodali și să-i conducă în misiunea lor angajantă, pentru o pastorație inteligentă, curajoasă și plină de iubire". Așa cum se întâmplă în Bisericile locale pentru vizitele pastorale toate liturgiile sunt însoțite de acest semn exterior al rugăciunii pentru Sinod, așa încât mijloacele pastorale propuse pentru a ajuta familiile să fie de sprijin real pentru a înfrunta provocările culturale și de practică prin lumina și forța care vin din Evanghelie. A merge uniți în iubirea și în slujirea reciprocă, urare și binecuvântare a Papei pentru toate familiile, conform planului luminos al lui Dumnezeu, constituie noua stea de referință în societatea de astăzi, "în acest timp așa de încurcat și neliniștit", așa cum a scris monseniorul Paglia și familiile creștine să fie "litera vie" care scrie pe drumurile lumii cuvinte și semne de mărturie a valorilor credinței și pe care întreaga societate poate încă s-o citească cu atenție și respect. (După Zenit, 11 martie 2014) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 10.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |