În așteptarea Paștelui credinciosul participă la victoria lui Isus asupra diavolului
Timpul potrivit
De Inos Biffi
Postul Mare ne anunță că este aproape comemorarea solemnă a Paștelui lui Cristos, care reprezintă inima anului sacru. Și pentru a ne pregăti la ea se ocupă în mod fericit anul liturgic: această capodoperă de teologie și de fantezie care, în varietatea ciclurilor sale, a accentelor sale și a culorilor sale, ne expune și ne desfășoară misterele lui Isus, care sunt substanța timpului sacru și răscumpărare providențială dintr-o nesocotită monotonie de săptămâni fără scopuri finale. Pentru a ne dispune la "sărbătoarea mântuirii universale" - așa cum sfântul Ambrozie numește Paștele (Epistola XXIII, 22) - Biserica ne încredințează, de fapt, "timpul potrivit" (2Cor 6,2) al unei serii de zile - patruzeci mai exact, conform unui număr biblic și tainic - care trebuie petrecute în deșert, în compania lui Isus.
Nu este vorba de a părăsi locurile și întâlnirile obișnuite: deșertul este, înainte de toate, un loc interior, un spațiu creat de voința noastră, care își propune convertirea vieții, ascultarea mai atentă și mai asiduă a cuvântului lui Dumnezeu, discriminarea răului care este în noi și intenția de a ne elibera de el. Este modul cu care participăm la victoria lui Isus, care a dizolvat cu fermitate hotărâtă seducția diavolului. Acesta îi propunea un mesianism ușor, fără cruce, antitetic planului divin, conform căruia mântuirea provine în schimb din încrederea în Evanghelie, din parcurgerea căii umilirii, dintr-o sărăcie fără putere și mai ales din absoluta adorație a lui Dumnezeu. De fapt, la rădăcina oricărui păcat este neîncrederea în Cuvântul lui Dumnezeu. Prima ispită a diavolului constă mereu în a insinua în suflet îndoiala cu privire la Dumnezeu, ca și cum acesta îl înșeală pe om de teamă să nu devină asemenea Lui. Este sugestia care s-a infiltrat la început în inima bărbatului și a femeii și confirmată de noi atunci când nu ne încredem în El; când îl concepem ca ostil sau opus; și, iarăși, când nu înțelegem creația ca un act de iubire pură și gratuită, cu consecința că îl judecăm pe Dumnezeu drept concurentul nostru și riscul nostru, și înlocuim recunoștința fericită cu resentimentul, deranjul, în aspirația efemeră și tragică de a fi Dumnezeu.
Primul păcat constă tocmai în a nu se bucura cu recunoștință de faptul de a fi creaturi ale lui Dumnezeu, în a nu-l recunoaște pe Dumnezeu ca Domn, în a ceda ispitei de "a mânca din rodul pomului care se află în mijlocul grădinii" (Gen 3,3), cu intenția de a fi, astfel, criteriul sau măsura binelui și a răului. Consecința este condiția mizeră și rușinoasă a goliciunii, simbol al dezordinii, al frumuseții originale stricate și al comuniunii divine pierdute. Din acea neascultare originală a primului om a venit regalitatea morții, indice și rezultat al păcatului uman (Rom 5,12). Nici Israel n-a depășit ispita, n-a avut încredere și nu s-a hrănit din Cuvântul care iese din gura lui Dumnezeu. Omul care depășește încercarea este în schimb Isus din Nazaret. El refuză să sature propriul post cu soluția ușoară de a transforma pietrele în pâine, punându-se, astfel, în antiteză cu acea răzvrătire care, împotriva interdicției lui Dumnezeu, a luat din rod și a mâncat. Exact învingând prima ispită, Isus manifestă voința sa de a intra pe drumul crucii, de a primi acea "cunoaștere" care nu este aproape răpită lui Dumnezeu, ci primită de la el, ca mister, ca înțelepciune pe care în mod instinctiv Adamul natural, care este în noi, o numește ignoranță și prostie.
În afară de a nu se încrede în Dumnezeu, omul este înclinat să ceară de la el minuni, semne evidente și spectaculoase ale prezenței sale, punându-l astfel la încercare pe Dumnezeu însuși. În deșert Isus trece prin această ispită dar nu este învins de ea. Nu se lasă înșelat de propunerea unui mesianism triumfal, a unei răscumpărări care să se desfășoare în aplauze. Ar fi o supunere a lui Dumnezeu: un "a-l ispiti", în complăcerea propriei exhibiții reușite. Isus vrea să intre pe o altă cale și să parcurgă itinerarul descumpănitor al celui care pierde, al celui care se lovește și se împiedică pe calea Calvarului, fără ca îngerii să-l sprijine. Pe cruce va muri în modul unuia care n-a fost ajutat, ci aparent abandonat. Va fi marele scandal pentru discipolii înșiși; așa cum este scandal pentru noi de fiecare dată când credința noastră este lăsată fără semne evidente, gesturi răsunătoare, ci în abandonare. În Postul Mare Biserica imploră forța de a persevera fără aplauze, de a nu pretinde să dispunem de Dumnezeu după propria plăcere.
În sfârșit, Isus nu se lasă înșelat de idolul puterii sau al posesiei, care coincide cu Satana și cere o adorație implacabilă. "Toate împărățiile lumii și gloria lor" (Mt 4,8) nu-l atrag și nu-l înșeală, și nu dorește dominarea asupra lor. Ceea ce-l interesează este "Împărăția lui Dumnezeu", a cărei venire o vestește și o procură. La sugestia posedării lor, reacția sa este hotărâtă: "Pleacă, Satană!". Viața și moartea lui Isus vor fi adorația sa absolută adusă lui Dumnezeu, fără ambiguități și compromisuri. Fiecare păcat este în mod intrinsec o lipsă de disponibilitate de a-l adora pe Dumnezeu și un cult al propriei puteri. În schimb lumea va fi mântuită de neputința Fiului lui Dumnezeu care împlinește jertfirea de sine, în dăruirea perfectă, al cărei sacrament continuu el l-a lăsat Bisericii în Euharistie. Cu scopul de a ilustra sensul acestui "timp potrivit" și de a-i conduce rugăciunea, inspirația poetică a Bisericii a creat un întreg ciorchine de imnuri. Amintim unul, de un autor anonim din secolul al X-lea. începe cu versul Nunc tempus acceptabile și recită: "Acum strălucește timpul potrivit, dat de Dumnezeu, / pentru a vindeca lumea bolnavă, / cu grija sobrietății. / Ziua mântuirii strălucește de lumina nobilă a lui Cristos, / în timp ce abstinența vindecă inimile rănite de păcat. / Fă ca s-o respectăm în suflet și în trup, o, Dumnezeule, / pentru a ajunge cu moarte fericită la Paștele veșnic".
(După L'Osservatore romano, 5 martie 2014)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 11.