Spre Sinod
"Dar Biserica dă o a doua șansă persoanei căzute"
De Maria Chiara Biagioni
Așteptările, chestionarele completate în vederea Sinodului familiei, ascultarea "poporului lui Dumnezeu", o Biserică pregătită să întindă o mână de ajutor celui care a căzut. Este o atmosferă de mare așteptare și emoție, la Roma, în jurul Consistoriului convocat de papa Francisc. Și cel care vorbește despre asta jurnaliștilor este cardinalul Walter Kasper, căruia i-a fost încredințată misiunea de a le ține cardinalilor o conferință introductivă despre tema familiei. Cardinalul care a condus mulți ani Consiliul Pontifical pentru Unitatea Creștinilor, este la Roma și pentru a participa la o întâlnire internațională a Comunității "Sfântul Egidiu". Însă oprindu-se pentru a vorbi cu jurnaliștii, gândul se îndreaptă imediat la momentul crucial pe care-l trăiește Biserica și la adierea de noutate adusă de papa Francisc.
"Mari așteptări pe care nu le putem dezamăgi". Cardinalul admite imediat: "Sunt mari așteptări. Sunt așteptări bune, dar și exagerate. Sperăm că papa poate să facă ceva pentru că nu se pot dezamăgi toate aceste așteptări, mai ales cu privire la familie. Familia este în centrul unei crize, dar este și celula Bisericii și a societății. Aici este adevărata problemă de astăzi". Mare susținător al colegialității în Biserică, și astăzi cardinalul își dorește pentru Biserica din viitor "mai multă sinodalitate. Nu se poate face totul de la Roma - spune el -. Trebuie să se asculte și numai la sfârșit trebuie să decidă papa. Dar mai întâi trebuie să se asculte. Și această sinodalitate mi se pare foarte importantă pentru a lua în serios deciziile și opiniile celorlalți". Pe de altă parte există un popor care împinge: este ceea ce reiese din primele rezultate care de la câteva conferințe episcopale vin din chestionarele răspândite în toată lumea de Sfântul Scaun ca pregătire a Sinodului despre familie din octombrie. Dar cât poate fi ascultat poporul? "Prin intermediul chestionarului - răspunde Kasper - este ascultat. Cunosc numai chestionarele din Germania, din Elveția și din Austria. De exemplu nu cunosc rezultatele din Italia și oricum ar fi important să se știe ce anume gândesc africanii sau asiaticii".
Doctrina "nu este un lac mlăștinos". Nu este ușor pentru Biserică să navigheze în mijlocul glasurilor așa de diferite. Este o întreagă chestiune de echilibru. "Trebuie să reținem substanța doctrinei - explică Eminența sa cardinalul german - însă aplicațiile pot să fie un pic diversificate deoarece culturile sunt atât de diferite. Cred că atât căsătoria cât și toată viața creștină sunt un drum și idealul creștin este adesea prezentat ca un punct de sosire și nu un punct de plecare. Și sfinții nu au căzut din cer. Au făcut un drum și este misiunea Bisericii să însoțească și să sfătuiască poporul pe acest drum. Este poporul lui Dumnezeu pe drum". Deci doctrina - continuă Kasper - "nu este ca un lac mlăștinos. Și tradiția este vie, un torent. Și experiențele poporului lui Dumnezeu trebuie să fie respectate".
Parabola samariteanului milostiv. Se schițează tot mai mult imaginea unei Biserici cu porțile deschise. "Da - admite Kasper -, este mesajul acestui Papă care îndeamnă Biserica să meargă afară, să iasă în periferii, nu numai în periferiile orașelor, ci și în periferiile existenței umane. Acest lucru mi se pare foarte important". Apoi, făcând referință la parabola samariteanului milostiv, cardinalul Kasper adaugă: "Biserica trebuie să fie cam ca samariteanul și în spitalul care este familia. Adică trebuie să vindece rănile care există și să ajute". Papa Francisc - afirmă în acest moment jurnaliștii - spune că sacramentele nu trebuie să fie trăite ca un premiu. Atunci de ce acela care a îndurat o înfrângere în viață trebuie să se simtă la marginile poporului lui Dumnezeu? "Oricine se căiește și se convertește - răspunde Kasper - poate să fie dezlegat. Credem în iertarea păcatelor. Noi într-adevăr credem că orice păcat poate să fie dezlegat dacă penitentul se convertește. Acesta este pentru mine punctul de plecare". Și adaugă: "nu se poate imagina că dacă unul cade într-o groapă, nu există nicio ieșire. Această imagine nu este conciliabilă cu milostivirea. Există o ieșire pentru cel care se căiește și se convertește. Însă o groapă fără ieșire este pentru mine imposibilă". Așadar există o a doua șansă? "Da - răspunde cardinalul - cu siguranță există o a doua șansă dacă persoana este deschisă".
(După agenția SIR, miercuri, 19 februarie 2014)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 8.