Fecioara Maria este mamă în orice suferință fizică și spirituală
De Osvaldo Rinaldi
În fiecare an la 11 februarie se celebrează dubla dată a comemorării Sfintei Fecioare Maria de la Lourdes și a Zilei Mondiale a Bolnavului. Mesajul pentru această zi are ca temă: Credință și caritate: "Și noi trebuie să ne dăm viața pentru frați" (1In 3,16).
Înainte de toate este interesant de reflectat asupra motivului pentru care ziua bolnavului este asociată la comemorarea Sfintei Fecioare Maria. La această întrebare se poate răspunde interogându-ne cu privire la adevărata identitate a bolnavului și la sensul suferinței. Și pentru a găsi un răspuns trebuie să readucem în mintea noastră epilogul vieții pământești a lui Isus, când suferind și muribund pe lemnul crucii, o încredințează pe mama sa Maria discipolului Ioan, indicând-o ca Mamă a Bisericii (cf. In 19,25-27).
Într-o lume care îi refuză, îi ascunde și îi marginalizează pe bolnavi, ca și cum boala ar sfâșia și demnitatea persoanei, Biserica unește această zi a bolnavului cu Sfânta Fecioară Maria, pentru a aminti că orice ființă umană suferindă este asociată la Cristos suferind pe cruce. Fiecare bolnav întrupează acea omenitate a lui Cristos care continuă să sufere pe pământ datorită refuzului, indiferenței și necredinței omului în Dumnezeu.
Așadar a o prezenta pe Fecioara Maria în fața unui bolnav înseamnă a-i atribui bolnavului acea demnitate de om creat după chipul și asemănarea lui Dumnezeu, un om chemat să intre pe poarta strâmtă și întunecată a suferinței, pentru a putea ajunge la lumina și la bucuria cerului.
Maria nu este numai o referință la demnitatea și la speranța fiecărei ființei umane chemate să împărtășească destinul de glorie al Fiului lui Dumnezeu. Maria este și sprijin și întărire pentru orice bolnav. Maria este cea care a rămas tăcută și încrezătoare la picioarele crucii Fiului său divin. Și acest fapt ne dăruiește certitudinea că ea a fost, este și va fi mereu aproape de fiecare om care face ultimii pași ai pelerinajului pământesc, înainte de ajunge în brațele Tatălui.
Mâinile, privirea și glasul Mariei sunt acea forță maternă și spirituală care ne însoțesc la întâlnirea definitivă și veșnică în casa Tatălui. Maria, tocmai pentru că este prezentă pe patul de moarte al fiecărui om, este cea care naște pentru fiii săi acel har spiritual, care îi va face creaturi noi în Împărăția lui Dumnezeu.
Maria, fiind regina familiei, dorește ca fiecare existență umană, în orice fază a sa, să fie mereu susținută înlăuntrul familiei. Familia este leagăn și însoțire a oricărei vieți umane. Este leagăn pentru că primește o viață nouă, dar este și însoțire pentru că rămâne aproape și dă speranță bătrânilor săi care urmează să treacă la viața veșnică a cerului.
Iubirea Mariei trece prin iubirea fiecărui component al familiei. Pentru această nu trebuie deloc lăsați singuri cei care trăiesc ultimele momente din viața lor pământească. Muribunzii sunt asaltați de atâtea gânduri de disperare, de angoasă și de frică. Acest întuneric poate să fie risipit de o apropiere tăcută și iubitoare, care întărește sufletul bolnavului și deschide inima la speranța veșniciei. Acest a rămâne aproape este un mod pentru a exprima recunoștință, gratitudine și speranță pentru tot ceea ce fiecare component al familiei a primit în cursul vieții petrecute împreună.
Astăzi din păcate asistăm tot mai frecvent la bătrâni lăsați singuri, pentru că sunt considerați o povară și un deranj pentru familie. Despărțirile și divorțurile nu numai că despart soțul și soția, dar creează o fractură profundă și între părinți și copii. Familiile care rămân unite și au primit copii sunt în general cele care se ocupă de părinți la bătrânețea lor. Darul primirii la viață nu este limitat numai la faptul de a fi deschiși și a avea copii, ci se concretizează și în a deschide porțile propriei inimi și ale propriei case pentru părinții bătrâni.
În schimb astăzi asistăm tot mai mult la certuri între frați și este foarte obișnuit să se audă afirmații de tipul: eu i-am ținut pe părinții noștri două luni, acum e rândul tău să-i ții pentru următoarele două luni; dacă nu-ți convine să-l ții pe tatăl nostru un pic și acasă la tine, atunci îl punem într-o casă de odihnă; mama ta a devenit insuportabilă cu bătrânețea, amenință liniștea noastră familială, riscăm să ne despărțim dacă lucrurile continuă în acest mod. Și atunci când vine moartea, chiar aceia care n-au voit să se îngrijească de ruda lor bolnavă, sunt primii care au pretenții cu privire la moștenire.
A rămâne aproape de un bolnav înseamnă a da viața, ajungând aproape la punctul de a o pierde, dar tocmai pentru aceasta primirea comportă o renaștere de sus, pentru că suntem vindecați de acele răni și de acele plăgi primite și provocate în decursul unei vieți. Înseamnă un a rămâne aproape pentru a fi vindecați la contactul acelor răni, așa cum i s-a întâmplat Mariei Magdalena care rămâne plângând în afara mormântului (cf. In 20,1.11) și cum i s-a întâmplat apostolului Toma, când s-a văzut vindecat de necredința sa, atingând rănile lui Cristos Înviat (cf. In 20,26-29).
(După Zenit, 11 februarie 2014)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 18.