|
Credință și societate De Gianfranco Ravasi Anticipăm fragmente din intervenția, intitulată "Credință, cultură și societate", pe care cardinalul președinte al Consiliului Pontifical al Culturii o va ține pe 6 februarie 2014 la Universitatea Corvinus din Budapesta în cursul etapei ungare a Curții neamurilor. "Economie" este un cuvânt grec care înseamnă "lege a casei" lumii, în care sunt de luat în considerare înainte de toate persoanele mai înainte de orice realitatea financiară. Finanțele și economia nu sunt deci sinonime. Elementul fundamental este de a recunoaște că figura centrală care domină orizontul este persoana umană. Finanțele sunt doar un instrument care trebuie să fie în slujba economiei, care este regula vieții sociale a întregii omeniri. În momente dificile există necesitatea de a regăsi unele valori culturale și etice fondatoare. De aceea aș vrea să pornesc de la viziunea creștină profund distribuită în cadrul societății și culturii, ața încât constituie o prezență de care nu se poate face abstracție. De fapt, așa cum se știe, teza centrală a creștinismului rămâne întruparea: "Cuvântul s-a făcut trup" (In 1,14). De aceea, în creștinism există o împletire între credință și istorie și, de aceea, un contact între religie și viața politică și socială. Așadar, a trata o asemenea temă face parte din însăși fundamentele experienței ebraico-creștine, deci ale Bibliei. O primă concepție radicală pe care o propunem ar putea să fie definită ca "principiul personalist". Conceptul de persoană, la a cărei naștere au contribuit și alte curente de gândire, dobândește de fapt în lumea ebraico-creștină o configurație deosebită printr-o față care are un dublu profil și pe care acum o vom reprezenta făcând referință la două texte biblice esențiale care sunt aproape incipit-ul absolut al antropologiei creștine și al antropologiei occidentale însăși. Primul text provine din Geneză (1,27), deci din primele rânduri ale Bibliei: "Și l-a creat Dumnezeu pe om după chipul său. După chipul lui Dumnezeu l-a creat; bărbat și femeie i-a creat". Apare aici prima dimensiune antropologică: ea este "orizontală", adică măreția naturii umane este situată în relația dintre bărbat și femeie. Este vorba despre o relație rodnică ce ne face asemănători Creatorului ("chip al lui Dumnezeu") pentru că, dând naștere, omenirea într-un anumit sens continuă creația. Iată, deci, un prim element fundamental: relația, faptul de a fi în societate este structural pentru persoană. Omul nu este o monadă închisă în ea însăși, ci este prin excelență un "eu ad extra", o realitate deschisă. Numai astfel ajunge la demnitatea sa deplină, devenind imagine a lui Dumnezeu. Această relație este constituită din cele două fețe diferite și complementare a bărbatului și a femeii care se întâlnesc. Rămânând tot în domeniul acestui prim principiu personalist fundamental, să trecem la o altă dimensiune care nu mai este orizontală, ci verticală, pe care o ilustrăm recurgând tot la o altă frază din Geneză: "Domnul Dumnezeu l-a plăsmuit pe om din țărâna pământului". Acest lucru este tipic pentru toate cosmologiile orientale și este o formă simbolică pentru a defini materialitatea omului. Însă se adaugă: "i-a suflat în nări suflare de viață și omul a devenit ființă vie" (2,7). Pentru a intui adevărata semnificație a textului este necesar să mergem înapoi la originalul ebraic: nishmat hayyîm, locuțiune care în Vechiul Testament apare de douăzeci și șase de ori și, în mod curios, este aplicat numai lui Dumnezeu și omului, niciodată animalelor (ruah, spiritul, sufletul, respirația vitală pentru Biblie este, în schimb, prezentă și în animale). Această categorie antropologică specifică este explicată de un text din cartea biblică a Proverbelor: nishmat hayyîm în om este "candela Domnului, care cercetează adâncurile sufletului" (20,27). După cum este ușor de imaginat, prin această simbolică se ajunge la reprezentarea capacității omului de a se cunoaște, de a avea o conștiință și chiar de a intra în inconștient. Este vorba despre reprezentarea interiorității ultime, profunde, aceea pe care Biblia în alte punct o descrie în mod simbolic du "rărunchii". Așadar, ce anume insuflă Dumnezeu în noi? O calitate pe care numai el o are și pe care noi o împărtășim cu el și pe care putem s-o definim ca "autoconștiință", dar și "conștiință etică". De fapt, imediat după aceea, tot în aceeași pagină biblică, omul este prezentat solitar sub "pomul cunoașterii binelui și răului", un pom desigur metaforic, metafizic, etic, deoarece este reprezentare a moralei. Astfel am identificat o altă dimensiune: omul posedă o capacitate transcendentă care-l duce să fie unit "vertical" cu Dumnezeu însuși. Este capacitatea de a pătrunde în sine însuși, de a avea o interioritate, o intimitate, o spiritualitate. Dubla reprezentare etico-religioasă a persoanei descrisă până acum în relația cu aproapele și cu Dumnezeu ar putea să fie schițată cu o imagine foarte sugestivă a lui Wittgenstein care, în prefața la Tractatus logico-philosophicus, ilustrează scopul lucrării sale. El afirmă că intenția sa era să investigheze marginile unei insule, adică pe omul circumscris și limitat. Dar ceea ce a descoperit la sfârșit au fost frontierele oceanului. Parabola este clară: dacă se merge pe o insulă și se privește numai dintr-o parte, spre pământ, se reușește circumscrierea ei, măsurarea ei și definirea ei. Dar dacă privirea este mai vastă și completă și se îndreaptă și de cealaltă parte, se descoperă că pe această linie de graniță bat și valurile oceanului. În substanță, așa cum afirmă religiile, în omenire există o împletire între finitudinea limitată și ceva transcendent, oricum s-ar voi să se definească asta după aceea. Să trecem la un alt principiu care este fundamental pentru creștinism și pentru toate celelalte religii, deși cu accente diferite. Să ne întoarcem la portretul feței umane care, așa cum am spus, are dimensiunea de bărbat și femeie, adică are la bază raportul interpersonal. În al doilea capitol din Geneză adevărata umanizare nu are loc cu nishmat hayyîm citată, care face creatura transcendentă; nu are loc nici numai cu homo technicus care "dă nume animalilor", adică se dedică științei și muncii. Omul este cu adevărat complet în sine atunci când întâlnește "un ajutor pe potriva lui", în ebraică kenegdô, literalmente "care să-i stea în față" (2,18.20). Așadar, omul tinde spre înălțime, spre infinit, spre veșnic, spre divin conform concepției religioase și poate să tindă și spre jos, spre animale și spre materie. Dar devine cu adevărat el însuși numai atunci când se află cu ochii în ochii celuilalt. Iată din nou tema feței. Când întâlnește femeia, adică pe semenul său, poate să spună: "Aceasta, în sfârșit, este os din oasele mele și carne din carnea mea" (2,23), este însăși realitatea mea. Și aici avem al treilea punct cardinal pe care-l formulăm cu un termen modern, a cărui substanță este în tradiția ebraico/creștină, adică "principiul de solidaritate". Faptul de a fi toți "umani" este exprimat în Biblie cu cuvântul "Adam", care în ebraică este ha-'adam cu articolul (ha-) și înseamnă pur și simplu "omul". De aceea, există în noi toți o "adamicitate" comună. Tema solidarității este, așadar, structurală pentru realitatea noastră antropologică de bază. Religia exprimă această unitarietate antropologică prin doi termeni care sunt două categorii morale: dreptate și iubire. Credința asumă solidaritatea, care este și la baza filantropiei laice, dar merge dincolo de ea. "Pământul a fost creat ca un bun comun pentru toți, pentru bogați și pentru săraci. Așadar, pentru ce, bogaților, vă arogați un drept exclusiv asupra solului? Când ajuți un sărac, tu, bogatule, nu-i dai din ce este al tău, ci îi dai din ce este al său. De fapt, proprietatea comună care a fost dată în folosul tuturor, tu singur o folosești. Pământul este al tuturor, nu numai al bogaților, așadar atunci când ajuți pe cel sărac tu restitui ceea ce se cuvine, nu dăruiești un dar al tău". Într-adevăr sugestivă această declarație care dăinuie din secolul al IV-lea și este formală de Ambroziu din Milano în scrierea sa De Nabuthe. Acest puternic simț al dreptății ar trebui să fie un avertisment și un spin pe care credința îl împlântă în spatele societății, anunțarea unei dreptăți care se realizează în destinația universală a bunurilor. Ea nu exclude un concept sănătos și egal de proprietate privată care, însă, rămâne numai un mijloc - adesea contingent și insuficient - pentru a realiza principiul fundamental al darului universal al bunurilor oferit întregii omeniri din partea Creatorului. În această linie, voind să recurgem încă o dată la Biblie, este spontan să reauzim glasul autoritar și sever al profeților (a se citi, de exemplu, cărticica puternică a lui Amos cu denunțările sale punctuale și documentate împotriva nedreptăților din timpul său). A doua mărturie pe care vrem s-o evocăm se referă la iubire și, în spiritul unui dialog interreligios, o luăm din lumea tibetană, arătând astfel că culturile religioase, oricât ar fi de diferite, au în fond puncte de întâlnire și de contact. Este vorba despre o parabolă în care se imaginează o persoană care, mergând în deșert, observă în depărtare ceva confuz. Pentru aceasta începe să-i fie frică, dat fiind faptul că în singurătatea absolută a stepei o realitate obscură și misterioasă - poate că un animal, o sălbătăciune periculoasă - nu poate să nu neliniștească. Înaintând, călătorul descoperă, însă, că nu este vorba despre un animal sălbatic, ci despre un om. Însă frica nu trece, ba chiar crește la gândul că poate să fie un hoț. Totuși, este constrâns să înainteze până când e în prezența celuilalt. Atunci călătorul ridică ochii și, cu uimire, exclamă: "Este fratele meu pe care nu-l vedeam de atâția ani!". (După L'Osservatore romano, 6 februarie 2014) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 23.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |