|
Reflecție la duminica a III-a de peste an - A "Domnul este lumina și mântuirea mea" (Ps 26,1) Pe timpul regelui David (1012-972 î.C.), rege credincios și bun, toate cele 12 triburi ale lui Israel s-au reunit într-o singură confederație și au format regatul davidic. După moartea lui David, a urmat la tron fiul său, Solomon (972-932 î.C.), care din cauza femeilor păgâne care și le luase de neveste, contra voinței lui Dumnezeu (cf. Ex 34,16), a început puțin câte puțin să se îndepărteze de Dumnezeu până ce a ajuns idolatru. Din această decădere a început să-și asuprească propriul popor și să-l împovăreze de biruri. Acest fapt a dus la tulburări mari în popor și la pericolul secesiunii. După el a urmat la tron fiul său, Roboam (932-917 î.C.), de la care oamenii din popor așteptau schimbarea. Dar acesta a disprețuit sfatul bătrânilor și a pus pe spatele poporului poveri și mai grele decât ale tatălui său (cf. 1Rg 12,3-11). Astfel poporul s-a dezbinat. Zece din cele 12 triburi l-au urmat pe idolatrul Ieroboam, fiul lui Nebat (1Rg 11,26) și numai două au mai rămas cu el. Ruptura aceasta a slăbit forța poporului și l-a făcut vulnerabil în fața marilor puteri și a dușmanilor din jur. Prima lectură de astăzi, luată din cartea profetului Isaia (cf. Is 9,1-4), ne vorbește despre două dintre triburile cele mai afectate de această ruptură, triburile lui Zabulon și Neftali, care locuiau în partea de sud a Galileei. Zabulon este al zecelea fiu al lui Iacob, iar Neftalii este al șaselea. La intrarea în Țara Cananului, triburile lui Zabulon și Neftali au primit teritorii cu ieșire la mare și la marile drumuri comerciale. Această poziționare, aparent fericită, s-a dovedit a fi una nefericită. Fiind teritorii cu ieșire la mare și la marile drumuri comerciale, au suferit multe influențe păgâne care le-a slăbit credința, iar mai apoi au fost cuceriți de păgânii asirieni, iar parte din ei, în anul 722 î.C, au fost deportați în Asiria, de către împăratul Teglatfalasar III (745-737 î.C.) și de către fiul său, Salmanasar V (727-722 î.C.) Astfel, aceste două triburi au început să trăiască într-un multiplu întuneric: de credință, de lipsuri spirituale și materiale, de suferințe sufletești și trupești, de rele fără număr, de dispreț, de umilințe fără număr și de moarte (cf. 2Rg 15,29). Văzând întunericul și umbra morții care trăiau, Dumnezeu a plănuit să înceapă lumina și mântuirea poporului său, pornind tocmai de la aceste două triburi, Zabulon și Neftali, teritorii de "întuneric și moarte". De aceea, Dumnezeu îl trimite pe profetul Isaia (745-695 î.C.) ca să vestească iminenta sosire a lui Mesia, care va fi pentru ei: eliberare, lumină, viață, pace și bucurie. Bucuria adusă de Mesia va depăși cu mult bucuria din timpul culesului și de la împărțirea prăzilor; căci, Mesia, va sfărâma jugul celui care îi asuprea și va rupe nuiaua celor care le lovea spinarea, ca în ziua lui Madian (cf. Is 9,1-4). Într-o grădină se înălța drept un brad, care crescuse foarte frumos. Văzut de departe, părea încă plin de viață. Dar, dacă te apropiai de el, îți dădeai seama că era mort și că stătea în picioare numai datorită nenumăratelor tulpini de iederă care îl înfășuraseră strâns, de la bază până la vârf. Când vântul a suflat în rafale violente, bradul a căzut la pământ arătând că rădăcinile sale erau moarte. Aceasta este și imaginea multor creștini. Înfățișarea lor exterioară, ca și așezarea geografică a triburilor lui Zabulon și Neftali, poate da iluzia că sunt fericiți. Dar în ei nu circulă nici o sevă spirituală. De aceea, asemenea triburilor lui Zabulon și Neftali, au nevoie se seva dătătoare de viață a evangheliei lui Isus. În timp ce capitolul 8 din Isaia se încheie cu "întunericul greu" în care Israel umblă bâjbâind ca un orb; capitolul 9 se deschide cu "o mare lumină" strălucind înaintea pașilor săi. Citarea acestui pasaj în evanghelia zilei de astăzi (cf. Mt 4,12-23), ne arată clar că, Isus, este Lumina lumii (cf. In 9,5). Galileea cea disprețuită, prin primirea lui Isus Cristos, a devenit dintr-o dată cea înălțată: "până la cer" (cf. Mt 11,23). Dacă, Zabulon și Neftali au putut face acest salt, noi, cei de astăzi, oare de ce nu am putea? Căci, lumina lui Isus nu le-a fost rezervată numai celor din Zabulon și Neftalii, nu numai poporului evreu, ci ea a fost trimisă să "lumineze pe orice om din această lume" (In 1,9). Pictorul austriac Joseph von Führich (1800-1876), cel care a însoțit cu imagini pioase cartea Imitațiunea lui Cristos, într-una din picturile sale, ni-l prezintă pe Isus, călător prin lumea noastră. În mâna dreaptă ține toiagul de păstor, iar cu mâna stângă arată spre persoana sa spunând: "Eu sunt lumina lumii. Cine mă urmează pe mine, nu umblă în întuneric, ci va avea lumina vieții" (In 8,12). Iar pe marginea drumului pe care umblă Cristos și cheamă oameni la lumina sa se vede un indicator în formă de cruce, sub care scrie: "Spre paradis!" Deși au fost și mulți oameni au iubit mai mult întunericul decât lumina, pentru că faptele lor erau rele. (cf. In 1,9; 3,19), totuși nu toți oamenii au refuzat lumina mântuitoare a lui Isus. Isus, trecând pe lângă ape și printre câmpuri de la țară, pe străzile și prin piețele de la oraș, binecuvânta munca oamenilor și îi chema să-l urmeze pe calea luminii și a împărăției sale. La chemarea lui începe adunarea Bisericii, doi de aici, doi de dincolo: Simon și Andrei; Iacob și Ioan. Aceștia numai într-o zi. Pentru acești primi patru ucenici sosise clipa care le-a schimbat viața și pe care n-o vor uita niciodată. Ei își părăsesc îndată familiile, corăbiile și mrejele, pentru că l-au găsit pe Mesia, comoara și mărgăritarul lor de mare preț (cf. Mt 13,44-46); pentru că și-au găsit cel mai nobil și profitabil loc de muncă, împărăția cerurilor; pentru că au schimbat pescuitul de pești cu pescuitul de oameni; pentru din oameni simpli au devenit apostolii lui Isus. Umblarea lui Isus prin lume și căutarea de oameni dispuși să-l urmeze pe calea împărăției cerurilor, continuă și astăzi și va continua până la sfârșitul timpurilor. Și astăzi, Isus caută oameni dispuși să lase toate cele pământești, care pot deveni obstacole în cale mântuirii (cf. Lc 14,18-20), și să-l urmeze, asemenea celor 12 apostoli. Dar Isus mai cheamă și oameni care să rămână în familiile lor și la locurile lor de muncă, fără să și lase îndeletnicirile cu care și câștigă pâinea și nici să renunțe la bucuria legăturilor de familie; dar care din familia și din ocupația lui, să fie apostoli și pescari de oameni pentru împărăția lui Dumnezeu (cf. Mc 5,18-20; Lc 8,38-39). Am răspuns noi la această chemare? Isaia și toți profeții Vechiului Testament au fost trimiși să vorbească lumii despre Isus, lumina care va veni. Paul, toți apostolii și toți creștinii sunt trimiși să vorbească lumii despre Isus, lumina care a venit: "Cristos m-a trimis să vestesc evanghelia și asta nu prin cuvântări înalte, ceea ce ar face fără sens crucea lui Cristos" (1Cor 1,17). Pentru a deveni fi profeți, apostoli, ucenici sau creștini pescari de oameni, pentru împărăția lui Dumnezeu și viața veșnică, nu ni se cer "cuvântări înalte", ci ne sunt suficiente cuvintele simple pe care le avem și viața de lumină cerută de Isus (cf. Mt 5,14-16). Nu trebuie să ne descurajăm din pricina marelui întuneric spiritual în care trăim. Dacă pe timpul profetului Isaia ne spune că poporul "umbla în întuneric"; fragmentul evangheliei de astăzi ne spune că, pe timpul lui Isus, poporul "zăcea căzut în întuneric". Această situație dramatică și aparent fără ieșire, a fost momentul optim când Dumnezeu a putut interveni cu cea mai mare eficiență. Am citit undeva că, un om a căzut într-o apă adâncă și că a început să se lupte cu disperare cu valurile. Pe țărm se afla un bun înotător, care, deși a văzut căderea, totuși nu a intervenit. "De ce nu sari ca să-l scapi?", i-au strigat oamenii prezenți acolo. "Acum, cât mai are forțe proprii, nu-l poate salva nimeni, fără să-și pericliteze viața. Când se va epuiza, îl voi salva în siguranță". Acum când poporul stătea în întuneric și în umbra morții și nu mai avea nici o speranță de nicăieri, tocmai acela a fost momentul propice ca Dumnezeu să intervină pentru salvarea lui. Dacă ne vom oferi ca Isaia, ca cei 12 apostolii, ca Paul, ca și norul de martori (cf. Evr 12,1) care au trăit și trăiesc în lume, atunci vom vedea și noi pustiul transformat în grădină și ne vom bucura veșnic de frumusețea Domnului, cercetând lăcașul său (cf. Ps 26,4). Deși vor mai fi oameni care nu se vor lăsa salvați, nici în ultimul ceas, nici când sunt gata de moarte veșnică, așa cum a fost cazul liderilor religioși, fariseilor și cărturarilor; totuși, cei mai mulți se vor lăsa salvați, făcând bucurie lui Dumnezeu și îngerilor săi, ca vameșii, săracii și păcătoșii publici (cf. Lc 15,10). Așa cum Isus, cel anunțat de Isaia, a venit în întunericul și umbra morții evreilor, pentru a-i lumina și salva, încât aceștia plini de admirație exclamau: "Iată o învățătură nouă vestită cu autoritate!; el poruncește duhurilor necurate și ele i se supun!" (Mc 1,27); "El poruncește vânturilor și mării și ele ascultă!" (Lc 8,25); "El deschide ochii orbilor din naștere!" (In 9,32); "El învie morții" (Lc 7,22)! Tot astfel Isus a venit și vine și în "întunericul și moartea oamenilor de astăzi". Dar și ei, asemenea apostolilor, trebuie să lase tot ceea ce-i ține legați de lumea aceasta: mrejele celor apropiați; și bărcile șubrede ale speranțelor pământești; și prietenii de fiecare zi; și, apoi să meargă după Isus, ca să-i fie apostoli. Convertirea personală este cel mai frumos zâmbet pe care îl putem da lui Dumnezeu. Sfântul Ciprian (195-258) a fost un distins orator și aristocrat din Cartagina, Africa de Nord, i-a dăruit Domnului acest zâmbet. Era bogat și poseda o vastă cultură, dar în adâncul sufletului său era un sărman păcătos. Într-o scrisoare adresată lui Donatus, el își descria starea sa, zicând: "Rătăceam orbește în întunericul nopții, încercam o cale și alta, pe marea învolburată a lumii; pluteam ignorant de propria mea viață și străin de adevăr și de lumină. Cum s-ar putea un om naște din nou, mă întrebam pe mine? Cum s-ar putea regenera un om? Și cum i s-ar putea schimba inima și sufletul, fără schimbări fizice? Ar putea să fie posibilă o așa convertire? Căci eu eram robit și ținut prizonier de nenumărate păcate, din trecutul vieții mele. Devenisem sclavul viciilor mele". Dar după un timp viața lui a devenit schimbată. Atunci a spus: "O lumină de sus a pătruns în inima mea și a curățit-o de toate murdăriile ei. Duhul din cer m-a schimbat într-un om nou, prin a doua naștere. Aproape într-un fel minunat, îndoielile s-au spulberat și siguranța le-a luat locul; ceea ce înainte era închis, acum s-a deschis; lumina a strălucit în locul întunecos; ceea ce mai înainte mi se părea greu, acum a devenit ușor, ceea ce consideram imposibil, acum a devenit posibil". Despre "corbul alb" se vorbește cu referință la un om, care ieșind din mulțimea relelor, merge să-i scoată și pe alții. Sfântul Ciprian, despre care am vorbit mai sus, după ce a fost schimbat de harul lui Dumnezeu, a mers să schimbe și să salveze și pe alții, prin același har. S-a făcut preot, apoi a devenit episcop, apoi martir al predicării evangheliei printre oamenii care așteptau lumina lui Isus. La 1 noiembrie 1912, doi elevi de școală, au găsit pe câmp o grenadă activă și au început să se joace cu ea. La un moment dat, unul ținând grenada în mână, i-a spus celuilalt: "Trage siguranța să vedem ce se întâmplă!" S-a întâmplat că trupurile le-au fost umplute de schije. Unul a scăpat numai cu schije în trup; celălalt, fericitul Cezarino Pisano (1900-1957), a rămas orb de amândoi ochii. Părinții săi, fiind necredincioși, l-au abandonat pentru totdeauna într-un centru pentru nevăzători. Dar iată că, într-o zi, în acel centru pentru nevăzători a apărut sfântul preot Don Orione (1872-1940), care îi dăruiește lumina credinței în Cristos și-l face apostol al luminii pentru cei care au ochi, dar nu văd (cf. Mt 13,13). S-a făcut pustnic și și-a luat numele de: "Fratele Ave Maria". Prin pierderea vederii trupești, el a dobândit lumina credinței. Și, prin el mulți orbi cu ochi sănătoși și-au dobândit lumina credinței și a mântuirii veșnice. "Cât de frumoase sunt picioarele celor ce vestesc pacea, ale celor ce vestesc Evanghelia" (Is 52,7; Rom 10,15). În Sofia, dinainte de 1989, un creștin a fost pus într-o celulă care avea dimensiunile unui om. Pereții erau plini de cuie care, la cea mai mică mișcare, se înfigeau în piele. După ce s-a încuiat ușa, primele sale cuvinte au fost: "Tată, iartă-i căci nu știu ce fac!" Gardianul l-a luat la întrebări; a avut ocazia să asculte evanghelia. Rezultatul: ușa a fost deschisă. Ofițerul care a venit mai târziu i-a găsit, pe deținut și pe gardian, în genunchi, adorându-l pe Domnul Isus. Gardianul i-a spus: "Nu mai sunt sub ordinele dumneavoastră, eu îi aparțin lui acum lui Cristos". A fost aruncat și el în temniță. Dar, acum, era fericit. La fericirea, prin Cristos, cu Cristos și în Cristos vrea Biserica să ne conducă în această duminică. Pr. Ioan Lungu lecturi: 18.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |