Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

"Benedict și Francisc: doi papi cu abordări complementare"

Vaticanistul Salvatore Izzo analizează ultimele 11 luni ale Bisericii, de la demisia lui Benedict al XVI-lea la noile provocări ale papei Francisc

De Federico Cenci

Jurnaliștii prezenți în Sala de Presă Vaticană în după-amiaza zilei de 13 martie 2013 nu vor uita niciodată acel moment. Vestea despre fumul alb a venit ca o zgâlțâire contagioasă de entuziasm. Zâmbete, îmbrățișări și strigăte de jubilare au luat locul, timp de câteva minute, aplombului obișnuit care domnește suveran în anumite locuri. În sfârșit, după săptămâni de scaun vacant, poporul creștin putea să-l cunoască pe noul său Sfânt Părinte.

Salvatore Izzo, vaticanist de cursă lungă, trimis de AGI, amintește că a fost printre cei mai gălăgioși și galvanizați. La zece luni distanță, explică în afară de asta că acel entuziasm era bine așezat. În interviul care urmează, Izzo revine asupra demisiei lui Benedict al XVI-lea - de care este profund legat - și analizează pontificatul lui Francisc, un papă "dus de mână de către Domnul".

Care sunt motivele care, după părerea dumneavoastră, l-au dus pe Benedict al XVI-lea la demisie?

Salvatore Izzo: Ziua de 11 februarie 2013 a fost probabil ziua cea mai dureroasă din viața mea, alături de cea a morții tatălui meu. Spun asta pentru că întrebarea dumneavoastră atinge o temă foarte delicată pentru mine și nu aș vrea să fiu greșit înțeles. Mai întâi doresc să afirm că nu consider că există vreun motiv pentru a nu crede în motivația pe care o persoană serioasă și onestă cum este papa Benedict a dat-o pentru gestul său: progresiva dispariție a vigorii necesare, fie a trupului, fie a sufletului, pentru a conduce Biserica într-un timp dificil. În pofida vârstei înaintate, timp de 7 ani s-a oferit cu extraordinară generozitate și eficacitate: l-am urmat în toate călătoriile și nu pot să uit cum a știut "să cucerească" de exemplu Statele Unite și Marea Britanie sau pe tinerii din Australia și întreaga populație libaneză. Ca să nu vorbim despre Cuba, despre Țara Sfântă și despre minunatele vizite mariane la Lourdes, Fatima și Loreto. Și era în ordinea lucrurilor ca la 86 de ani să nu se poată simți în măsură să țină pasul necesar pentru a conduce poporul nostru aflat pe drum. Însă personal cred că la această condiție de oboseală și slăbiciune, simțită în fața gravității problemelor care mai trebuiau înfruntate, începând de la ultra-necesara reformă a Curiei, au contribuit în același timp mulți: nu pot uita că papa a fost izolat, ofensat, calomniat, trădat și la sfârșit chiar furat în casa lui. Pentru a înțelege prin ce a trecut în acești ani trebuie să recitim ceea ce a scris în scrisoarea adresată tuturor episcopilor despre "cazul Williamson" și în cea adresată catolicilor din Irlanda răniți de abuzuri, pe care le consider două documente foarte importante și revelatoare ale sfințeniei personale a lui Joseph Ratzinger. Cuvintele cu care a descris agresiunea îndurată după iertarea excomunicărilor și lacrimile pe care le-a vărsat cu victimele delictelor săvârșite de preoți mi-au revenit în minte în timp ce trebuia să prezint la AGI - și a fost pentru mine foarte greu - ceea ce s-a întâmplat în Consistoriul în care fără nici un preaviz Benedict a anunțat renunțarea sa.

Este verosimil că Eminența sa cardinalul Bergoglio era candidatul dorit și de papa Benedict al XVI-lea?

Salvatore Izzo: Sincer nu cred că papa emerit avea unul sau mai mulți candidați. Cred în schimb că Benedict s-a încredințat complet Domnului, încrezător că Duhul Sfânt - așa cum a spus după aceea Francisc la 16 martie, la întâlnirea cu jurnaliștii - după ce i-a sugerat renunțarea, conducea și alegerea succesorului. Cred că la aceste lucruri trebuie privit cu un spirit de credință (altminteri nu se înțelege nimic) și Joseph Ratzinger este un om de profundă credință. Cât privește ipotezele pe care le-ar fi putut face Benedict - asemenea tuturor - în acele ore ale așteptării, chiar dacă își amintea cu siguranță de multele voturi pe care le-a avut Bergoglio în 2005, nu pare că a vorbit vreodată despre posibilitatea concretă a unei alegeri a lui în Conclavul următor. Însă acesta nu mi se pare un element semnificativ, în timp ce vreau să subliniez că papa emerit a promis ascultare absolută succesorului încă înainte de a ști cine avea să fie.

Conform unora, candidatura cardinalului Bergoglio s-a impus cu hotărâre încă de la primele votări în Conclav. Care este părerea dumneavoastră în această privință?

Salvatore Izzo: În ceea ce am putut să reconstruiesc, se pare că încă de la prima votare Jorge Mario Bergoglio și alți doi cardinali latino-americani apropiați lui (dar amândoi în măsură net inferioară față de arhiepiscopul de Buenos Aires) ar fi primit împreună un număr de voturi care se apropia de o treime dintre electori. Așadar, a fost clar imediat că vântul Duhului sufla în direcția aceea. Și îmi este greu să cred în ipoteza unui consistent pachet de voturi preconstituit în favoarea unui candidat italian. De altfel, fiind divizați în interiorul lor, nu pare plauzibil că puteau să se bazeze cardinalii noștri pe sprijiniri semnificative inițiale de la cardinali din alte țări.

Cum ați primit alegerea papei Francisc?

Salvatore Izzo: Din momentul renunțării lui Benedict, timp de o lună și două zile - mărturisesc asta cu un pic de rușine - personal am căzut într-o stare de încurcătură neliniștită, o noapte cu adevărat întunecată: simțeam că Benedict a făcut o alegere prea dureroasă, chiar dacă a făcut asta pentru binele tuturor, îndeosebi al celor mai slabi și săraci din lume, cei care au în papa unicul lor apărător. Nicidecum să coboare de pe cruce, Benedict s-a lăsat pironit! Din această tristețe paralizantă m-a trezit fumul alb din ziua de 13 martie, când încă înainte de a ști cine a fost ales, am avut marea bucurie de a mă simți din nou fiu. Și în acel semn exterior am regăsit motivele credinței mele pentru că - dată fiind situația Bisericii - alegerea noului episcop de Roma în a doua zi nu putea decât să fie un dar al Duhului Sfânt. Impresie pe care apoi a confirmat-o anunțarea celui ales: un prelat care trăia în sărăcie și care a ales numele de Francisc, realizând acel vis despre care scrisesem de mai multe ori în zilele precedente (chiar dacă - admit asta în mod cinstit - eu mă gândisem mai degrabă la posibilitatea că persoana care putea să îndrăznească așa de mult, dacă ar fi fost ales, ar fi fost capucinul O'Malley). Pentru aceasta, împreună cu copiii mei și cu soția mea - care erau cu mine în Sala de Presă - am trăit clipe de adevărată sărbătoare, probabil chiar un pic prea gălăgioasă, așa cum s-au plâns unii colegi. Apoi, când Francisc de la Loja Binecuvântărilor l-a amintit pe Benedict și și-a înclinat capul, am înțeles ce dar mare primeam cu alegerea lui.

Care sunt elementele de discontinuitate și care sunt cele de continuitate între pontificatul lui Benedict al XVI-lea și cel al lui Francisc?

Salvatore Izzo: Să începem de la trăsăturile în comun, prima dintre care este umilința, care l-a făcut capabil pe Benedict să renunțe la pontificat și Francisc să-l vrea lângă el ca un tată în vârstă care îl sfătuiește. A doua este iubirea față de cei mai slabi și săraci, care l-a dus pe octogenarul Ratzinger de două ori în Africa și pe care Bergoglio o mărturisește la fiecare întâlnire cu persoane dezavantajate. Dar ei au în comun și pasiunea evanghelizatoare, apărarea credinței și angajarea pentru unitatea Bisericii: elemente care ies în evidență cu limpezime absolută în enciclica "Lumen fidei", scrisă, așa cu a spus în mod public Francisc, la 4 mâini, și care sunt și inima extraordinarei exortații apostolice "Evangelii gaudium".

Îi diferențiază desigur caracterul și stilul, dar și - trebuie spus acest lucru - o strategie pastorală diferită. Benedict este un mare teolog - eu îl venerez în inima mea ca un "Doctor al Bisericii" - angajat în propunerea unei formulări a credinței adecvate, în raționalitatea sa, la întrebările omului de astăzi, adică ale unei culturi, aceea în care trăim, care nu este lipsită de contradicții deoarece conviețuiesc în ea negarea valorilor care în schimb sunt esențiale și o aspirație profundă la bine și la dreptate, slavă lui Dumnezeu prezentă în mulți. Apoi Benedict ne-a făcut capabili de un dialog onest cu știința modernă, care este așa de avansată.

În schimb, papa Francisc este un păstor de suflete care se preocupă înainte de toate de oaia care s-a rătăcit. Și care din periferie a experimentat carențele Curiei Romane, care s-a revelat în unele situații mai mult o piedică pentru pontiful care l-a precedat (care nu întâmplător a destăinuit că regretul său cel mai mare la sfârșitul pontificatului a fost faptul că nu a reformat-o) decât un instrument util pentru slujirea sa adusă Bisericii și omenirii. După părerea mea sunt abordări complementare, nu în contradicție. Există discursuri ale lui Benedict (ca acela de la Freiburg despre eficientism ca tentație a Bisericii) care par scrise de Francisc. Și omilii ale noului pontif care fac referință în mod explicit la predecesor, ca aceea despre magi rostită în ziua de Epifanie.

În ce sens Curia Romană a constituit o piedică pentru Benedict al XVI-lea?

Salvatore Izzo: Pentru a mă explica, atunci când spun că a arătat Curia că este o povară insuportabilă pentru pontificatul lui Benedict dau două exemple: eșecul tentativei generoase de a-i readuce pe lefebriști în comuniunea deplină, din cauza îndârjirii Congregației pentru Doctrina Credinței, al cărei rezultat cred că ar fi fost o circulație a harului în măsură să-i repună pe toți în direcția corectă. Și problema de la IOR: în timp ce papa și Gotti Tedeschi stimulau spre transparență, alții acopereau iregularități enorme.

În pofida aderenței puternice a papei Francisc la magisteriu și la Catehism, o parte dintre mijloacele de comunicație în masă răspândește echivocuri. De exemplu, papa Francisc este acuzat, în special dincolo de ocean, că este susținător al tezelor marxiste în domeniul economiei și, cu privire la temele etice, că este favorabil să accepte chiar și căsătoriile între homosexuali. Ce părere aveți?

Salvatore Izzo: Papa Francisc ne cere să înțelegem și să iubim, înainte de a judeca, pe cei care trăiesc situații personale neconforme cu doctrina, care rămâne aceea din totdeauna, chiar dacă nu este reafirmată în fiecare minut deoarece este deja bine cunoscută. Mă tem că în spatele atacurilor la adresa pontifului există - pe care le consider complet ocazionale - o mare înșelătorie a Celui Rău care îi face pe unii să cadă în tentația intelectuală în care se cade atunci când se vrea să se facă distincție cu orice preț: un complex de superioritate. Și pe alții pe care în schimb îi izolează în rolul mai puțin creștin al văduvelor neconsolabile ale papei Benedict (care în schimb este primul susținător al lui Francisc). Aici este în joc credința: ori credem, în Duhul Sfânt care luminează Biserica în drumul său și prezidează alegerea papei, ori despre ce anume vorbim?

În afară de asta, nu reușesc să nu mă întreb cum se pot proclama unii în același timp apărători ai tradiției și critici ai papei, care este depozitarul și interpretul ei suprem. Aparte că nici un cuvânt al lui Francisc nu poate fi opus Catehismului, inclusiv declarația adresată lui Eugenio Scalfari despre primatul conștiinței pe care o găsim la fel și în Conciliul din Trento, mie mi se pare că ar trebui să îndeplinim cu toții recomandarea sfântului Pius al X-lea, care în Catehismul său indica drept o datorie unitatea minții și a inimii cu papa.

Cum evaluați această colaborare cu Rusia într-o perspectivă de proiecte de pace în Siria și Orientul Mijlociu și despre temele apărării vieții, a familiei și a identității creștine în Europa și în lume?

Salvatore Izzo: Mi se pare că pe frontul diplomatic, care este acela al unei slujiri generoase și calificate aduse păcii, Biserica papei Francisc s-a mișcat în aceste luni cu mare eficacitate. Ziua de rugăciune pentru Siria și apelurile, îndeosebi scrisoarea către președintele G20 Putin, au îndepărtat în acea culme dramatică riscul unei extinderi foarte periculoase a conflictului. Atenția papei față de ortodocși (de altfel pe aceeași linie a lui Ratzinger și Wojtyla) se va putea revela apoi un factor determinant în dialogul cu Moscova, înțeleasă în valența sa spirituală foarte înaltă, dar și politică.

Cu privire la temele apărării vieții, a familiei și a identității creștine în Europa și în lume, nu mă îndoiesc că Francisc se va exprima cu aceeași energie dacă o vor cere împrejurările prin care vom trece din când în când.

Însă cred că așa cum pacea începe să se construiască în casa fiecăruia, și valorile familiei și eticii ar trebui să se afirme înainte de toate cu propriile vieți. Și cu privire la acest aspect ar trebui să ne facem cu toții o bună cercetare a cugetului. De exemplu, pentru a contrasta avortul și eutanasia nu sunt suficiente afirmațiile de principiu, ci este nevoie a ajuta și a împărtăși: adică a susține și a consola pe cel care trebuie să se nască (și a-l face să se nască) și pe cel care trece prin faza declinului.

Se percepe clar sensibilitatea papei Francisc față de ecumenism, precum și marea atenție în menținerea și dezvoltarea de raporturi optime cu ebraismul și cu islamul. Ce anume vă așteptați că se va întâmpla în călătoria pe care papa a fixat-o în Țara Sfântă în luna mai?

Salvatore Izzo: Mă aștept foarte mult de la îmbrățișarea cu Bartolomeu, care o va reînnoi pe cea din urmă cu 50 de ani dintre Paul al VI-lea și Atenagora, a cărei consecință a fost ștergerea reciprocă a excomunicărilor. Cred că după această întâlnire va fi posibil să se traducă în realitate voința afirmată de a revedea formele papalității, pentru ca să ne putem întoarce la unitatea invocată de Isus. O disponibilitate, anunțată de Wojtyla în "Ut unum sint" și confirmată de Bergoglio în "Evangelii gaudium", care nu va fi lăsată să dispară.

Cât privește raportul cu ebraismul, Francisc a experimentat la Buenos Aires roadele extraordinare ale dialogului deschis de Conciliu cu aceia pe care pe bună dreptate Wojtyla i-a definit ca frații noștri mai mari.

Care sunt, după părerea dumneavoastră, calitățile cele mai inovatoare și originale ale papei Francisc? Care este secretul popularității sale și al empatiei pe care o trezește în persoane?

Salvatore Izzo: Eu cred că Francisc este un om în pace cu el însuși, așadar cu toți. Și secretul său - omenește - este sinceritatea cu care acționează și lasă să transpară această pace. Dar există și un alt factor care, după părerea mea, îl ajută mult: Domnul îl duce de mână și îi sugerează cuvinte și gesturi vorbindu-i direct în inimă. Altminteri nu s-ar explica extraordinara capacitate pe care o are de a vesti evanghelia prin cuvinte și gesturi corecte în fiecare întâlnire și moment. Chiar și cuvântul pe care-l spune fiecăruia - și mulți am experimentat asta - este mereu concret și adecvat, adesea iluminant.

(După Zenit, 10 și 11 ianuarie 2014)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat