Presa franceză
Hollande-Papa: "căldura" rece a diplomației
De Maria Chiara Biagioni
Treizeci și cinci de minute față în față între președintele Republicii franceze François Hollande și papa Francisc. O întâlnire foarte așteptată, cu siguranță dificilă, marcată în ajun de o serie de fricțiuni și indispoziție trăită în unele ambiente catolice din Franța tocmai față de politica întreprinsă de Hollande. O întâlnire care, conform jurnaliștilor și experților de politică internațională, s-a dovedit până la urmă destul de lâncedă, fără zgomote și surprize. Comunicatul dat de Sfântul Scaun are ca întotdeauna tonuri destul de liniștite. În schimb sunt mai convinse comentariile la conferința de presă romană a președintelui Hollande, care cu siguranță se bazase mult pe întâlnirea cu papa Francisc pentru a reda vigoare unei președinții făcute deosebit de fragile de o perioadă familială turbulentă care l-a adus mai mult zile pe primele pagini ale cronicii internaționale.
Este lungă lista "convergențelor" care leagă Sfântul Scaun de Franța. Însă temele convergente citate întocmai de François Hollande la conferința de presă romană sunt toate legate de scenariul internațional: Africa centrală cu vizita la Paris a arhiepiscopului și a imamului de Bangui; Siria și apelul pentru încetarea imediată a focului și cale liberă pentru ajutoarele umanitare. Și iarăși Orientul Mijlociu și "preocuparea" față de creștinii care trăiesc în regiunea aceea și au tot dreptul - a spus președintele francez - să rămână acolo. În cursul colocviilor, Hollande a voit să-l asigure pe Sfântul Părinte că "Franța apără libertatea religioase". La acest punct, președintele a făcut referință al "actele antireligioase" care din păcate au avut ca țintă și bisericile și comunitățile catolice din Franța. "Laicitatea Republicii franceze - a spus președintele - garantează respectarea tuturor convingerilor și permite să se trăiască împreună cu aceleași reguli și aceleași principii care sunt valabile pentru toți cetățenii". Numai o aluzie apoi la dezbaterile mai critice, acelea despre căsătorie, avort, sfârșitul vieții. Deși nu le-a citat niciodată verbal, președintele a asigurat că "dezbaterea este posibilă", "despre toate temele, chiar cele mai delicate și serioase". Adăugând "cu respectarea deplină a principiilor noastre laice".
O petiție adresată papei. În realitate tocmai temele căsătoriei, avortului și eutanasiei sunt în centrul unei petiții care în ajunul întâlnirii la Roma dintre papa Francisc și președintele francez adunase deja peste 100.000 de semnături. În text, cei care au semnat manifestă direct Sfântului Părinte "nemulțumirea" lor față de politica întreprinsă de guvernul francez. O petiție pe care episcopii francezi n-au voit s-o comenteze. Chiar dacă despre fiecare temă, Biserica din Franța a luat cuvântul de mai multe ori în aceste ultime zile cu documente, comunicate și luări de poziție.
Tonul întâlnirii. "Cald, rece sau lânced? - se întreabă Jean-Marie Guénois în Le Figaro -. Întâlnirea dintre papa și François Hollande nu a provocat, nici de o parte nici de cealaltă, niciun entuziasm deosebit". Noroc de participarea la delegația franceză a părintelui Georges Vandenbeusch, răpit în Nigeria, care a avut de la papa Francisc o primire călduroasă și emoționată. Există teme de convergență, poziții inconciliabile și posibile teme în discuție. Trebuie - scriu Stéphanie Le Bars și David Revault d'Allonnes în Le Monde - să se evite desigur inconciliabilitatea. "Din partea franceză - adaugă ei - se dorea clar să se demonstreze, cu această primă vizită prezidențială la Vatican, că tensiunile persistente între o parte dintre ambientele catolice și guvern sunt pe cale de pacificare". Și după istoria urâtă a lui "mariage pour tous" trebuie "dată pagina, chiar dacă săptămânile următoare vor putea oferi din nou ocazie de tensiune despre sfârșitul vieții și legea despre familie". "Le rendez-vous diplomatique" intitulează în schimb La Croix editorialul directoriei Dominique Quinio. "Pentru autoritățile catolice - notează Quinio - era vorba de a-l face pe președintele francez și anturajul său să înțeleagă că poziția catolicilor despre problemele avortului și sfârșitului vieții nu sunt poziții «religioase», ci antropologice". Și adaugă: "Lupta pentru demnitatea umană care determină țara să denunțe traficurile de ființe umane, indiferența față de migranți, scandalul sărăciilor, se sprijină pe însăși convingerile ale apărării vieții, de la începutul său până la sfârșitul său".
(După agenția SIR, 25 ianuarie 2014)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 8.