|
"Să nu ne fie frică niciodată de tandrețe" Interviu cu papa Francisc despre Crăciun, foametea în lume, suferința copiilor, reforma Curiei, femeile cardinal, IOR și apropiata călătorie în Țara Sfântă Andrea Tornielli (Vatican Insider) "Crăciunul este pentru mine speranță și tandrețe...". Francisc relatează publicației "La Stampa" primul său Crăciun ca episcop de Roma. Casa "Sfânta Marta", marți, 10 decembrie, ora 12.50. Papa ne primește într-o sală de lângă sufragerie. Întâlnirea va dura o oră și jumătate. De două ori, în timpul colocviului, de pe fața lui Francisc dispare seninătatea pe care toată lumea a învățat s-o cunoască, atunci când amintește de suferința nevinovată a copiilor și vorbește despre tragedia foametei în lume. În interviu, papa vorbește și despre raporturile cu celelalte confesiuni creștine și despre "ecumenismul sângelui" care le unește în persecuție, amintește de problemele căsătoriei și familiei care vor fi tratate de următorul Sinod, răspunde celui care l-a criticat din SUA definindu-l "un marxist" și vorbește despre raportul dintre Biserică și politică. Ce înseamnă Crăciunul pentru dumneavoastră? "Este întâlnirea cu Isus. Dumnezeu a căutat mereu poporul său, l-a condus, l-a păzit, a promis să fie mereu aproape de el. În Cartea Deuteronomului citim că Dumnezeu merge cu noi, ne conduce de mână cum face un tată cu fiul. Acest lucru este frumos. Crăciunul este întâlnirea lui Dumnezeu cu poporul său. Și este și o consolare, un mister de consolare. De atâtea ori, după Liturghia de la miezul nopții, am petrecut câteva ore singur, în capelă, înainte de a celebra Liturghia din zori, cu acest sentiment de profundă consolare și pace. Îmi amintesc odată aici la Roma, cred că era Crăciunul din 1974, o noapte de rugăciune după Liturghie în reședința de la Centrul «Astalli». Pentru mine Crăciunul a fost mereu: contemplarea vizitei lui Dumnezeu la poporul său". Ce spune Crăciunul omului de astăzi? "Ne vorbește despre tandrețe și despre speranță. Dumnezeu deschide mereu porțile, nu le închide niciodată. Este tăticul care ne deschide porțile. Al doilea: să nu vă fie frică de tandrețe. Atunci când creștinii uită de speranță și de tandrețe, devin o Biserică rece, care nu știe unde se meargă și se încâlcește în ideologii, în atitudini lumești. În timp ce simplitatea lui Dumnezeu îți spune: mergi înainte, eu sunt un Tată care te mângâie. Mi-e frică atunci când creștinii pierd speranța și capacitatea de a îmbrățișa și a mângâia. Probabil pentru aceasta, privind la viitor, vorbesc adesea despre copii și despre bătrâni, adică despre cei mai lipsiți de apărare. În viața mea de preot, mergând în parohie, am încercat mereu să transmit această tandrețe mai ales copiilor și bătrânilor. Îmi face bine și mă face să mă gândesc la tandrețea pe care Dumnezeu o are față de noi". Cum se poate crede că Dumnezeu, considerat de religii infinit și atotputernic, se face așa de mic? "Părinții greci o numea «synkatabasis», condescendența divină. Dumnezeu care coboară și stă cu noi. Este unul dintre misterele lui Dumnezeu. La Betleem, în 2000, Ioan Paul al II-lea a spus că Dumnezeu a devenit un prunc total dependent de îngrijirile unui tată și ale unei mame. Pentru aceasta Crăciunul ne dă atâta bucurie. Nu ne mai simțim singuri, Dumnezeu a coborât pentru a sta cu noi. Isus s-a făcut unul dintre noi și pentru noi a îndurat pe cruce sfârșitul cel mai urât, cel al unui criminal". Crăciunul este adesea prezentat ca poveste dulceagă. Însă Dumnezeu se naște într-o lume în care este atâta suferință și mizerie. "Ceea ce citim în evanghelii este o veste de bucurie. Evangheliștii au descris o bucurie. Nu se fac considerații despre lumea nedreaptă, despre cum Dumnezeu se naște într-o astfel de lume. Toate acestea sunt rodul unei contemplații a noastre: săracii, pruncul care trebuie să se nască în lipsuri. Crăciunul n-a fost denunțarea nedreptății sociale, a sărăciei, ci a fost o veste de bucurie. Tot restul sunt consecințe pe care noi le tragem. Unele corecte, altele mai puțin corecte, alte încă ideologizate. Crăciunul este bucurie, bucurie religioasă, bucurie a lui Dumnezeu, interioară, de lumină, de pace. Când nu ai capacitatea sau ești într-o situație care nu-ți permite să înțelegi această bucurie, se trăiește sărbătoarea cu veselie lumească. Însă între bucuria profundă și veselia lumească există diferență". Este primul dumneavoastră Crăciun, într-o lume în care nu lipsesc conflicte și războaie... "Dumnezeu nu dă niciodată un dar celui care nu este capabil să-l primească. Dacă ne oferă darul Crăciunului este pentru că toți avem capacitatea de a-l înțelege și de a-l primi toți, de la cel mai sfânt la cel mai păcătos, de la cel mai curat la cel mai corupt. Chiar și cel corupt are această capacitate: sărmanul, poate că este un pic ruginită capacitatea, dar o are. Crăciunul în acest timp de conflicte este o chemare a lui Dumnezeu, care ne oferă acest dar. Vrem să-l primim sau preferăm alte cadouri? Acest Crăciun într-o lume zbuciumată de războaie pe mine mă face să mă gândesc la răbdarea lui Dumnezeu. Virtutea principală a lui Dumnezeu explicată în Biblie e că el este iubire. El ne așteaptă, niciodată nu încetează să ne aștepte. El oferă darul și apoi ne așteaptă. Asta se întâmplă și în viața fiecăruia dintre noi. Există unii care-l ignoră. Însă Dumnezeu este răbdător și pacea, seninătatea nopții de Crăciun este o reflexie a răbdării lui Dumnezeu cu noi". În ianuarie vor fi cincizeci de ani de la călătoria istorică a lui Paul al VI-lea în Țara Sfântă. Dumneavoastră veți merge? "Crăciunul ne face mereu să ne gândim la Betleem, și Betleem este într-un punct precis, în Țara Sfântă unde a trăit Isus. În noaptea de Crăciun mă gândesc mai ales la creștinii care trăiesc acolo, la cei care au dificultăți, la atâția dintre ei care au trebuit să părăsească acel ținut din diferite probleme. Dar Betleem continuă să fie Betleem. Dumnezeu a venit într-un punct determinat, într-o țară determinată, a apărut acolo tandrețea lui Dumnezeu, harul lui Dumnezeu. Nu putem să ne gândim la Crăciun fără a ne gândi la Țara Sfântă. În urmă cu cincizeci de ani, Paul al VI-lea a avut curajul de a ieși pentru a merge acolo și astfel a început perioada călătoriilor papale. Și eu doresc să merg acolo, pentru a-l întâlni pe fratele meu Bartolomeu, patriarh de Constantinopol, și să comemorez cu el acest aniversar de cincizeci de ani reînnoind îmbrățișarea dintre papa Montini și Atenagora care a avut loc la Ierusalim în 1964. Ne pregătim". Dumneavoastră ați întâlnit de mai multe ori copiii grav bolnavi. Ce puteți spune în fața acestei suferințe nevinovate? "Un maestru de viață pentru mine a fost Dostoievski și acea întrebare a sa, explicită și implicită, a circulat mereu în inima mea: de ce suferă copiii? Nu există explicație. Îmi vine această imagine: la un anumit punct din viața sa pruncul se «trezește», nu înțelege multe lucruri, se simte amenințat, începe să pună întrebări tatălui sau mamei. Este vârsta acelor «de ce?». Însă când copilul întreabă, apoi nu ascultă tot ceea ce ai de spus, te aglomerează imediat cu noi «de ce?». Ceea ce el caută, mai mult decât explicația, este privirea tatălui care dă siguranță. În fața unui copil suferind, unica rugăciune care îmi vine este rugăciunea lui de ce. Doamne, de ce? El nu-mi explică nimic. Dar simt că mă privește. Și astfel pot spune: tu știi de ce, eu nu știu și tu nu-mi spui, dar mă privești și eu mă încred în tine, Doamne, mă încred în privirea ta". Vorbind despre suferința copiilor nu se poate uita tragedia celui care îndură foametea. "Cu hrana care ne prisosește și o aruncăm am putea să dăm de mâncare la foarte mulți. Dacă am reuși să nu risipim, să reciclăm mâncarea, foametea în lume ar diminua mult. M-a impresionat citind o statistică ce vorbește despre 10.000 de copii morți de foame în fiecare zi în lume. Există atâția copiii care plâng pentru că le este foame. Zilele trecute la audiența de miercuri, în spatele unei grilaj era o tânără mamă cu copilul său de câteva luni. Când am trecut, copilul plângea tare. Mama îl mângâia. I-am spus: doamnă, cred că micuțului îi este foame. Ea a răspuns: da, ar fi timpul... Am răspuns: dar dați-i de mâncare, vă rog! Ei îi era rușine, nu voia să-l alăpteze în public, în timp ce trecea papa. Iată, aș vrea să spun același lucru omenirii: dați de mâncare! Femeia aceea avea laptele pentru copilul său; în lume avem suficientă mâncare pentru a-i sătura pe toți. Dacă lucrăm cu organizațiile umanitare și reușim să fim cu toții de acord să nu risipim mâncarea, făcând să ajungă la cel care are nevoie de ea, vom da o mare contribuție pentru a rezolva tragedia foametei în lume. Aș vrea să repet omenirii ceea ce am spus acelei mame: dați de mâncare celui căruia îi este foame! Speranța și tandrețea Nașterii Domnului ne zdruncină din indiferență". Câteva texte din "Evangelii gaudium" v-au adus acuzele ultraconservatorilor americani. Ce efect îi face unui papă să audă că este definit "marxist"? "Ideologia marxistă este greșită. Însă în viața mea am cunoscut mulți marxiști buni ca persoane și pentru asta nu mă simt ofensat. Cuvintele care au uimit mai mult sunt cele despre economia care «ucide»"... "În exortație nu este nimic care să nu se găsească în Doctrina Socială a Bisericii. Nu am vorbit dintr-un punct de vedere tehnic, am încercat să prezint o fotografie a ceea ce se întâmplă. Singurul citat specific a fost pentru teoriile despre «recidiva favorabilă», conform cărora orice creștere economică, favorizată de piața liberă, reușește să producă de la sine o mai mare egalitate și incluziune socială în lume. Era promisiunea că atunci când paharul se va umple, va fi transbordat și săracii vor beneficia de asta. În schimb se întâmplă că atunci când este plin, paharul în mod magic se mărește și astfel nu iese niciodată nimic pentru cei săraci. Aceasta a fost unica referință la o teorie specifică. Repet, nu am vorbit ca tehnician, ci conform Doctrinei Sociale a Bisericii. Și asta nu înseamnă a fi marxist". Dumneavoastră ați anunțat o "convertire a papalității". Întâlnirile cu patriarhii ortodocși v-au sugerat vreo cale concretă? "Ioan Paul al II-lea vorbise în mod și mai explicit despre o formă de exercitare a primatului care să se deschidă la o situație nouă. Dar nu numai din punctul de vedere al raporturilor ecumenice, chiar și în raporturile cu Curia și cu Bisericile locale. În aceste prime nouă luni am primit vizita atâtor frați ortodocși, Bartolomeu, Hilarion, teologul Zizioulas, coptul Tawadros: acesta din urmă este un mistic, intra în capelă, își scotea încălțămintea și mergea să se roage. M-am simțit fratele lor. Au succesiunea apostolică, i-am primit ca frați episcopi. Este o durere că încă nu putem celebra Euharistia împreună, dar prietenia există. Cred că acesta este drumul: prietenie, muncă în comun și rugăciune pentru unitate. Ne-am binecuvântat unul pe altul, un frate îl binecuvântează pe celălalt, un frate care se cheamă Petru și celălalt se cheamă Andrei, Marcu, Toma...". Unitatea creștinilor este o prioritate pentru dumneavoastră? "Da, pentru mine ecumenismul este prioritar. Astăzi există ecumenismul sângelui. În unele țări îi ucid pe creștini pentru că poartă o cruce sau au o Biblie și înainte de a-i ucide nu-i întreabă dacă sunt anglicani, luterani, catolici sau ortodocși. Sângele este amestecat. Pentru cei care ucid, suntem creștini. Uniți în sânge, chiar dacă între noi încă nu reușim să facem pașii necesari spre unitate și probabil încă n-a venit timpul. Unitatea este un har, care trebuie să fie cerut. Cunoșteam la Hamburg un paroh care urmărea cauza de beatificare a unui preot catolic ghilotinat de naziști pentru că îi învăța pe copii catehismul. După el, în șirul condamnaților, era un pastor luteran, ucis pentru același motiv. Sângele lor s-a amestecat. Acel paroh îmi povestea că a mers la episcop și i-a spus: «Continui să urmăresc cauza, dar a amândurora, nu numai a catolicului». Acesta este ecumenismul sângelui. Există și astăzi, este suficient să citim ziarele. Cei care îi ucid pe creștini nu-ți cer cartea de identitate pentru a știi în care Biserică ai fost botezat. Trebuie să luăm în considerare această realitate". În exortație dumneavoastră ați invitat la alegeri pastorale prudente și curajoase cât privește sacramentele. La ce vă refereați? "Când vorbesc despre prudență nu mă gândesc la o atitudine paralizantă, ci la o virtute a celui care conduce. Prudența este o virtute de conducere. Și curajul este virtute. Trebuie condus cu curaj și cu prudență. Am vorbit despre Botez și despre Împărtășanie ca hrană spirituală pentru a merge înainte, care trebuie considerat un remediu și nu o răsplată. Unii s-au gândit imediat la sacramentele pentru divorțații recăsătoriți, dar eu nu am coborât în cazuri particulare: voiam doar să indic un principiu. Trebuie să încercăm mai mult să facilităm credința persoanelor decât s-o controlăm. Anul trecut în Argentina am denunțat atitudinea unor preoți care nu botezau copiii mamelor necăsătorite. Este o mentalitate bolnavă". Și cât privește divorțații recăsătoriți? "Excluderea de la Împărtășanie pentru divorțații care trăiesc o a doua unire nu este o sancțiune. Este bine de amintit asta. Dar n-am vorbit despre asta în exortație". Va trata despre asta următorul Sinod al episcopilor? "Sinodalitatea în Biserică este importantă: despre căsătorie în ansamblul ei vom vorbi în reuniunile consistoriului din februarie. Apoi tema va fi tratată la Sinodul extraordinar din octombrie 2014 și iarăși în timpul Sinodului ordinar din anul următor. În aceste ocazii multe lucruri se vor aprofunda și se vor clarifica". Cum înaintează munca celor opt "consilieri" ai dumneavoastră pentru reforma Curiei? "Munca este lungă. Cine voia să prezinte propuneri sau să trimită idei a făcut-o. Cardinalul Bertello a adunat părerile tuturor dicasteriilor vaticane. Am primit sugestii de la episcopii din toată lumea. În ultima reuniune, cei opt cardinali au spus că am ajuns la momentul de a prezenta propuneri concrete și la următoarea întâlnire, în februarie, îmi vor încredința primele lor sugestii. Eu sunt mereu prezent la întâlniri, cu excepția dimineții de miercuri din cauza audienței. Dar nu vorbesc, doar ascult, și acest lucru îmi face bine. Un cardinal bătrân mi-a spus în urmă cu câteva luni: «Reforma Curiei dumneavoastră ați început-o cu Liturghia zilnică la Sfânta Marta». Acest lucru m-a făcut să mă gândesc: reforma începe mereu mai întâi cu inițiative spirituale și pastorale decât cu schimbări structurale. Care este raportul corect între Biserică și politică? "Raportul trebuie să fie în același timp paralel și convergent. Paralel, pentru că fiecare are drumul său și diferitele sale îndatoriri. Convergent, numai în ajutorarea poporului. Când raporturile converg mai întâi, fără popor, sau neținând seama de popor, începe acea conviețuire cu puterea politică ce ajunge să altereze Biserica: afacerile, compromisurile... Trebuie înaintat paralel, fiecare cu propria metodă, cu propriile îndatoriri, cu propria vocație. Convergenți numai în binele comun. Politica este nobilă, este una dintre formele cele mai înalte de caritate, așa cum spunea Paul al VI-lea. O murdărim atunci când o folosim pentru afaceri. Și relația dintre Biserică și puterea politică poate să fie coruptă, dacă nu converge numai în binele comun": Pot să vă întreb dacă vom avea femei cardinal? "Este o glumă ieșită nu știu de unde. Femeile în Biserică trebuie să fie valorizate, nu «clericalizate». Cine se gândește la femei cardinal suferă un pic de clericalism". Cum merge munca de curățenie la IOR? "Comisiile numite lucrează bine. Moneyval ne-a dat un report bun, suntem pe drumul corect. Despre viitorul lui IOR se va vedea. De exemplu, «banca centrală» a Vaticanului ar fi APSA. IOR a fost instituit pentru a ajuta operele de religiune, misiuni, Bisericile sărace. Apoi a devenit așa cum este acum". În urmă cu un an vă puteați imagina că veți celebra Crăciunul 2013 în "Sfântul Petru"? "Absolut nu". Vă așteptați să fiți ales? "Nu mă așteptam la asta. Nu am pierdut pacea în timp ce creșteau voturile. Am rămas liniștit. Și pacea aceea încă există acum, o consider un dar al Domnului. După ce s-a terminat ultimul scrutin, m-au dus în centrul Sixtinei și am fost întrebat dacă acceptam. Am răspuns da, am spus că mă voi numi Francisc. Numai atunci m-am îndepărtat. M-au dus în camera adiacentă pentru a-mi schimba haina. Apoi, puțin înainte de a mă arăta, am îngenuncheat ca să mă rog câteva minute împreună cu cardinalii Vallini și Hummes în Capela Paulină". Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 20.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |