|
Reflecție la duminica a III-a din Advent - A "Dumnezeu însuși va veni și ne va mântui" (Is 35,4) Pentru mesajul ei plin de speranța și bucuria mântuirii, această duminică, a treia din Advent, se mai numește și "Duminica Gaudete", adică duminica bucuriei. Iar Biserica marchează această bucurie prin culoarea roz a veșmintelor liturgice și prin florile frumoase de pe altar. Dacă în primele două duminici din Advent Biserica ne-a făcut să ne gândim în primul rând la venirea de-a doua a lui Isus și apoi la venirea de la Crăciun, începând cu duminica aceasta, a treia din Advent, Biserica ne îndreaptă privirea în primul rând spre Memorialul Crăciunului și apoi spre venirea de-a doua a lui Isus. Pentru că am folosit expresia "Memorialul Crăciunului", voiesc să spun că "memorial" în celebrările liturgice ale Bisericii înseamnă purtarea în realitate al unui eveniment trecut, cu valoare prezentă. Deci, când vorbim de celebrarea "Memorialului Crăciunului", înțelegem că toate harurile și binecuvântările pe care Dumnezeu le-a revărsat la primul Crăciun le revarsă întocmai și acum peste noi. Și tocmai de aici bucuria și speranța noastră creștină. Dacă la primul Crăciun Isus s-a născut într-un grajd la Betleem, la toate celebrările Nașterii Domnului de după primul Crăciun Isus nu se mai naște în ieslea Betleemului, sau în vreo casă oarecare, ci Isus se naște numai în sufletele oamenilor dispuși să-l primească. Deși și astăzi oamenii fac pregătirile de Crăciun mai mult în afară și chiar numai pentru câștig pământesc, totuși noi creștinii nu trebuie să uităm că pregătirile pentru sărbătoarea Crăciunului trebuiesc făcute în primul rând în sufletele noastre, acolo unde păcatul a făcut și face cele mai mari și mai multe dintre dezastrele sale, căci acolo urmează să se nască Cristos. Lecturile de astăzi rețin câteva dintre lucrările pe care Isus le va face la venirile sale, atât la venirea sa de-a doua, cât și la venirile sale zilnice, care au început cu prima sa venire de la Crăciun. Prima lectură (cf. Is 35,1-10), pentru a fi înțeleasă, trebuie citită împreună cu un alt paragraf din capitolul anterior (cf. Is 34,9-17). Aceste două capitole din Isaia, legate ca înțeles, ne fac să vedem pe de o parte drama lui Esau, un potrivnic al lui Dumnezeu și al poporului său ales, și pe de altă parte bucuria lui Iacob, un iubitor de Dumnezeu și de oameni. Din cauza ușurătății cu care Esau a tratat binecuvântările lui Dumnezeu și mai ales din cauza dușmăniei pe care a purtat-o poporului ales, el și poporul ieșit din coapsele lui vor fi nimiciți în întregime, iar țara lor, muntele Seir, va deveni o pustietate "în veci de veci" (cf. Is 34,10). În schimb pentru Iacob, care a renunțat la cele pământești pentru cele cerești, până și pustia lui îi va deveni o grădină minunată, în care va străluci neumbrită "gloria Domnului, măreția Dumnezeului nostru" (cf. Is 35,2). Această pustiire trupească și sufletească, pământească și cerească a lui Esau și a tuturor urmașilor săi va fi și ruina totală a tuturor dușmanilor lui Dumnezeu și ai poporului său credincios (cf. Is 34,10). Iar binecuvântarea lui Iacob și a tuturor urmașilor săi va fi și binecuvântarea tuturor iubitorilor lui Dumnezeu și a aleșilor săi, din toate timpurile, care vor fi mereu eliberați din mâinile celor necredincioși, cărora până și pustia le va deveni o grădină minunată, în care va străluci "gloria Domnului" (cf. Is 35,1-3). Apoi, așa cum binecuvântarea lui Esau a trecut la altul mai vrednic, la Iacob, tot astfel se întâmplă mereu, binecuvântările unui căzut se duc la altul mai vrednic. Această dramă i s-a întâmplat mai întâi lui Lucifer și îngerilor săi. Refuzând ascultarea și slujirea lui Dumnezeu, au pierdut toate binecuvântările în favoarea oamenilor, care a fost creați de Dumnezeu pentru a ocupa locurile din care au căzut diavolii. Apoi, această dramă a fost și drama poporului evreu; lui i-au fost destinate de către Dumnezeu toate binecuvântările temporare și veșnice, în vederea primirii lui Mesia, Fiul său preaiubit (cf. Rom 9,4). Dar a venit satana și l-a amăgit să nu-l primească pe Isus, să nu-l asculte pe Isus, să-l discrediteze pe Isus, să-l prigonească pe Isus și să-l ucidă pe Isus. De aceea binecuvântările destinate lui au fost transferate unui alt popor ales, Biserica, care a fost și este recrutată în marea ei parte dintre păgâni și dintre păcătoșii convertiți. Și iarăși, aceasta este și drama multor creștini. Fiecare botezat a primit și el de la Dumnezeu toate binecuvântările de pe pământ și din cer, în speranța că-l va primi pe Isus în viața sa, că-l va urma pe Isus pe toate căile sale. Dar, ca și la Esau, ca și la poporul lui Israel, a venit și vine satana cu același ieftin blid de linte, plăcerea scurtă și amară a păcatului; și mulți creștini, amăgiți de vraja păcatului, au renunțat și renunță încă la binecuvântările botezului și-l răstignesc iar pe Isus prin păcatul lor (cf. Evr 6,6). Și din momentul păcatului, când se renunță la binecuvântările divine, viața oricărui om devine o viață tristă și amară, o viață orientată spre moarte, ca a lui Esau. Satana a făcut din orice făptuitor al păcatului, ca și din Esau, un orb, un șchiop pe căile Domnului, un lepros la suflet, un surd la cuvântul lui Dumnezeu, un mort sufletește, unul care se poticnește de lumină. După vestea cea bună a ridicării și înălțării celor oprimați și pedepsirea finală a dușmanilor lor, iată acum o veste și mai frumoasă și o bucurie și mai mare pentru toți greșitorii și păcătoșii: Dumnezeu, prin Cristos, dă mântuire tuturor oamenilor amăgiți de satana și de vraja otrăvită a păcatului, atât din vechiul cât și din noul său popor, atât dintre cei care-l cunosc pe Dumnezeu cât și dintre cei care nu-l cunosc pe Dumnezeu, dacă aceștia se vor întoarce la el și-i vor primi pe Fiul și pe Duhul său Sfânt. Dumnezeu va reîntoarce la cei care se convertesc toate harurile și binecuvântările pierdute prin păcatul lor, îi va vindeca de toate infirmitățile lor și îi va primi în veșnica lui împărăție. Cei care se convertesc și se întorc la Domnul sunt deșertul uscat care se va veseli și se va umple de florile harului; ei sunt cei care vor cânta și li se va da slava Libanului și strălucirea Carmelului; ei sunt cei slăbiți care se vor întări; ei sunt orbii, surzii și șchiopii care se vor vindeca; ei sunt sclavii eliberați care vor ajunge în cer, unde vor scăpa de durere, întristare și suspin (cf. Is 35,1-6.10) De aceea Dumnezeu l-a uns cu Duhul Sfânt pe Isus și l-a trimis în lume, pentru ca omenirea rătăcită, descurajată și obosită, să se întoarcă la Dumnezeu și să fie ajutată să intre pe drumul ascultării și al fidelității față de el (cf. Is 61,1). Iată de ce Isus, cel uns cu Duhul Sfânt și trimis în lume de către Tatăl (cf. Is 61,1), a spus chiar de la prima lui predică din Nazaret: "Duhul Domnului este peste mine, pentru că m-a uns să vestesc săracilor evanghelia; m-a trimis să tămăduiesc pe cei cu inima zdrobită, să propovăduiesc robilor de război slobozirea și orbilor căpătarea vederii; să dau drumul celor apăsați și să vestesc timpul de îndurare al Domnului" (Lc 4,18). Răzbunarea Domnului din prima vestire a fost lăsata afară (cf. Is 61,2). Deci, cei care se convertesc și se întorc la Dumnezeu sunt toți acești fericiți oameni. Iată de ce Isus și în evanghelia de astăzi a trimis să i se spună și lui Ioan Botezătorul, care suferea în închisoare: "Mergeți și spuneți lui Ioan cele ce ați auzit și ați văzut: orbii își capătă vederea, șchiopii umblă, leproșii se curăță, surzii aud, morții învie și săracilor li se aduce vestea cea bună" (cf. Mt 11,5). Conform lecturilor de astăzi, orice păcătos se aseamănă cu un pământ pustiu, cu un nobil scăpătat, cu un om robit la un dușman rău, cu un om cu inima zdrobită, cu un om care a devenit lepros și bolnav, cu un om care și-a pierdut vederea și auzul, cu un om rătăcit și descurajat, cu un om în agonia morții. Iar, din nefericire, mulți dintre noi suntem acești nenorociți. Dar partea cea bună este că Isus tocmai pentru noi și pentru oameni ca noi a venit și vine zilnic, până la cea de-a doua venire, ca să ne ierte, să ne vindece și să ne fericească în împărăția Tatălui său (cf. Lc 15,2). Dacă privim în evanghelii vom vedea că Isus a transformat multe suflete pustii, dar convertite, în grădini frumoase pentru Domnul; și mulți orbi, surzi, ologi și leproși ai satanei au fost transformați în sfinți, ca vameșii Matei și Zaheu, ca Simon Zelotul și Toma necredinciosul, ca Petru și ceilalți apostoli, ca Maria Magdalena și Saul din Tars. Iar lista continuă până în zilele noastre și trebuie să continue și cu noi. Iată, acesta este Dumnezeul nostru! Iată, acesta este Mântuitorul nostru în care trebuie să ne punem încrederea și nu trebuie să mai așteptăm un altul; căci un altul nici nu mai există: "În nimeni altul nu este mântuire, decât în numele lui Isus" (cf. Fap 4,12). Este demn de reținut aici că poporul ivit din Esau a reușit să astupe spărtura păcatului și s-a întors în sânul poporului ales încă de pe timpul lui Iuda Macabeul și Ioan Hircan I (135-104 î.Cr), iar la Rusalii era acolo ascultând predica lui Petru, mărturisind pe Cristos și primind pe Duhul Sfânt, cu toate darurile sale divine; mulți dintre amăgiții vechiului popor ales au reparat și ei spărtura păcatului și l-au primit pe Isus, începând cu sărmanii și simplii evrei și continuând cu mulți dintre mai marii preoți și dintre farisei, care sunt astăzi cinstiți ca sfinți ai cerului; mulți dintre creștinii amăgiți de satana și de păcatul lui și chiar mulți eretici au reparat și ei spărtura din sufletele lor, s-au întors la Cristos, primind mântuirea lui și urmând calea lui, iar acum sunt și ei sfinți ai cerului. La Dumnezeu "nimic nu este cu neputință" (Lc 1,37). Un copil s-a dus în fața lui Dumnezeu cu o floare. Dumnezeu i-a spus: "Dă-mi-o!" El s-a supus și a pus floarea în fața altarului său. Dar Dumnezeu a repetat: "Dă-mi-o!" Copilul, rămas cu mâinile goale, era nedumerit. Pentru a treia oară, Dumnezeu i-a poruncit: "Dă-mi-o!" Și copilul l-a întrebat: "Ce trebuie să îți dau, Doamne?" "Nu floarea, fiul meu, ci inima ta!" a fost răspunsul lui Dumnezeu. Pe temeiul cuvintelor lui Isus, care nu mai vorbesc de pedeapsa lui Dumnezeu pentru cei care se convertesc, pentru cei care-i dau inima, dar numai de mila lui, se sprijină și toată speranța, așteptarea și răbdarea noastră. De aceea prindem curaj, ne întărim inimile, ne pregătim și așteptăm venirea lui Isus, mântuitorul nostru divin trimis de Tatăl ceresc (cf. Iac 5,7-10). Insula Madeira este o insulă din Oceanul Atlantic, o insulă colonie portugheză. Insula aceasta, când au descoperit-o portughezii, în 1418, era acoperită în întregime de spini și mărăcini, de ciulini și țepi; era locuită de șerpi, reptile și rozătoare, că îți era frică să pui piciorul pe ea. Acestei insule sălbatice i s-a dat foc. Iar după ce a ars complet s-a făcut din ea un paradis al plantațiilor de viță de vie, de portocali, de lămâi, de trestie de zahar și de mănoase culturi de cereale. Sfântul Toma de Villanova (1486-1555), un spaniol, ne spune că sufletul păcătosului e pustiul în care strigă Domnul prin profeți și apostoli. Sufletul păcătosului este locul sălbatic, plin de spini și mărăcini, de ciulini și țepi, unde locuiesc șerpii, reptilele, rozătoarele și alte jivine, care îl fac fără rod. De aceea, o lucrare de ardere a tot ce-i rău din viața noastră se impune și pentru noi. Așa i-a spus episcopul de Reims, sfântul Remigiu (437-533), regelui francilor Clovis I (466-511), pe care l-a botezat în ziua de Crăciun a anului 496, și care nu știa ce trebuie să facă un botezat: "Arde tot ceea ce ai iubit până acum și iubește tot ceea ce ai ars până acum". Clovis până atunci iubise păcatul sub toate formele sale și disprețuise pe Dumnezeu. Acum a fost chemat să ardă păcatul prin pocăință și schimbarea vieții și să-l iubească pe Isus mai presus de toate. Și într-adevăr Clovis a făcut aceasta, căci auzind el de ceea ce i-au făcut iudeii și păgânii lui Isus, la cruce a exclamat: "Ah, de ce n-am fost eu acolo cu francii mei, această nelegiuire nu s-ar fi întâmplat"! În ce ne privește, noi nu trebuie să uităm să niciodată veștile și darurile bune primite astăzi; apoi să nu uităm să-i încurajăm cu ele și pe alți amăgiți ai satanei și ai păcatului, ca și noi (cf. 1Pt 3,15). Nu există mijloc mai eficace pentru întărirea mâinilor slăbite și a genunchilor care se clatină din cauza păcatului (cf. Is 35,3) decât speranța în promisiunile lui Dumnezeu și încurajarea reciprocă cu ele. Trebuie să ne încurajăm unii pe alții: în convertire, în slujire, în rugăciune, în fapte de pocăință și într-o umblare neșovăielnică (cf. Is 11,3; Evr 12.12); și apoi să ne mângâiem unii pe alții cu aceste cuvinte (cf.1Tes 4,18). A veni la Isus, a-i da inima lui Isus, a arde păcatul pentru Isus, a ne lăsa vindecați și transformați de Isus, a-l urma pe Isus, a trăi după învățătura lui Isus și a-l vesti pe Isus în ciuda tuturor opreliștilor și greutăților înseamnă a trăi în credință, speranță și iubire; înseamnă a trăi Adventul și a ne pregăti pentru Nașterea Domnului; înseamnă a avea curaj profetic, ca al lui Ioan Botezătorul; înseamnă a spera să fim lăudați de Isus, ca și el, la venirea sa de-a doua (cf. Mt 11,7-11). Pr. Ioan Lungu lecturi: 40.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |