Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție: Sfântul diacon Ștefan, primul martir - 2013

"Cine va rămâne statornic până la sfârșit, acela se va mântui" (Mt 10,22).

E încă atmosferă de Crăciun și va mai fi până la sărbătoarea Epifaniei Domnului. Sărbătoarea sfântului Ștefan, chiar în a doua zi de Crăciun, ne explică înțelesul sărbătorii Crăciunului pe care tocmai l-am celebrat. Ieri Dumnezeu s-a coborât din cer pe pământ, luând chip omenesc, pentru ca omul de pe pământ să ia chipul lui Isus și să ajungă în fericirea cerească.

Ca și "altoiul" la care se taie din două părți, amândouă sărbătorile, și cea a sfântului Crăciun și cea sfântului Ștefan, cu cele două scopuri ale lor - Dumnezeu a luat chipul omului, pentru ca omul să ia chipul lui Dumnezeu - au un numitor comun: jertfa de sine. Isus, pentru a-și atinge țelul întrupării, s-a jertfit și a murit. Sfântul Ștefan, pentru a lua chipul lui Isus și pentru a se urca la cer, s-a jertfit și a murit. "Prețioasă este înaintea lui Domnului moartea slujitorilor săi" (Ps 116,15).

Jertfa și moartea sfântului Ștefan este răspunsul corect la întruparea, jertfa și moartea lui Cristos, care ne-a iubit mai întâi (cf. 1In 4,19). Sfântul Ștefan cu dragostea și jertfa lui a răspuns corect la dragostea și jertfa lui Isus, căci la dragoste și jertfă nu se poate răspunde corect decât cu dragoste și jertfă. De aceea, un suflet ales spunea: "În urma lui Cristos încoronat cu spini nu se poate merge călcând pe petale de trandafiri". Sau: "Inima creștinului calcă pe petale de trandafiri chiar și atunci când poartă crucea grea".

De fapt, Isus a prezentat în mai multe rânduri statutul ucenicului credincios pe pământ, un statut care este asemănător cu al său: de respingere, de ură, de defăimare, de acuzare, de condamnare și de moarte pe nedrept: "Veți fi urâți de toți pentru numele meu, dar cine va rămâne statornic până la sfârșit acela se va mântui" (Mt 10,22); "Vă vor persecuta din cauza numelui meu" (Lc 19,12). Iar când vă vor ucide, vor crede că aduc jertfă lui Dumnezeu (cf. In 16,2). "Ucenicul nu este mai presus de maestrul său și nici slujitorul mai presus de stăpânul său. Ucenicul să fie mulțumit dacă este ca maestrul său, iar servitorul dacă este ca stăpânul său" (Mt 10,24). Toate acestea nu trebuiesc suportate numai ca o muncă de sclavi, dar trebuiesc asumate de bunăvoie și din dragoste pentru Isus și împărăția cerurilor (cf. Lc 9,23).

Una din armele celui rău, atât cu Isus, cu profeții, cât și cu toți credincioșii, este tulburarea și agitarea poporului. Această agitare și tulburare îi face pe oameni să nu mai vadă și să nu mai priceapă adevărul. Agitarea, asemenea unei mări furtunoase, mătură totul în cale. Așa a tulburat diavolul apele minții în Irod și în tot Ierusalimul, care a pus la cale moartea Pruncului Isus (cf. Mt 2,3); așa a tulburat apele într-un alt Irod și în tot Ierusalimul la răstignirea lui Isus (cf. Mt 27,20); așa a agitat și tulburat diavolul rațiunea evreilor și împotriva lui Ștefan (cf. Fap 7,54); așa a agitat apele, prin Dimitrie argintarul, împotriva lui Paul și a însoțitorilor săi la Efes (cf. Fap 19,24-29); așa a făcut și face satana în toate timpurile, cu toți ucenicii lui Isus.

Lumea necredincioasă este stăpânită de tatăl minciunii (cf. In 8,44) și este plină de martori mincinoși. Când Dumnezeu trimite un apostol într-o localitate, trimite și satana o mulțime de agitatori, fie înaintea lui, fie imediat după el, ca să zădărnicească lucrarea lui Dumnezeu.

De aceea Dumnezeu, încă din Vechiul Testament, a umplut-o de lepră pe Maria, care l-a vorbit de rău pe fratele ei, Moise (cf. Num 12, 8-10); l-a umplut de lepră și pe Ozia, care i-a vorbit de rău pe preoții Domnului (cf. 2Cr 26,19); a făcut ca să-i înghită pământul pe Core, Datan și Abiram pentru că l-au discreditat pe Moise (cf. Num 16.19.32-33); l-a detronat și ucis pe Saul, care i-a ucis pe preoții săi (cf. 1Sam 22,18-19).

Adevărații ucenici ai Domnului se deosebesc de restul oamenilor în multe privințe; mai întâi la inimă și apoi la față. Ștefan, al cărui nume în tălmăcire înseamnă "coroană", a fost o coroană pe capul lui Isus. Ca și îngerii care locuiesc în împărăția luminii (cf. Mt 28,2-3), Ștefan, deși încă de pe pământ și marcat de suferințe, avea o față ca de înger (cf. Fap 6,15).

Ca să strălucești pe o scenă și în aplauze e un lucru des întâlnit; dar ca să strălucești în mijlocul fiarelor, a "taurilor din Basan" (Ps 23,12), ca Ștefan, este mai rar. Aici Dumnezeu a făcut să strălucească fața sa pe fața slujitorului său, pentru că el s-a identificat cu Isus. Porunca Domnului pentru noi este ca și noi să strălucim în lume, prin identificarea cu Isus (cf. Col 3,16a).

Noi, ca și Ștefan, trebuie să știm a povesti istoria mântuirii lui Dumnezeu; aceasta este o hrană dulce pentru noi și pentru semeni. Dar aceasta este calea cea mai sigură pentru a ne lumina viața noastră și a semenilor (cf. Ps 119,105) cu adevărul mântuitor. Așa au făcut toți profeții și toți apostolii. Căci prin adevărul Scripturii se biruie toate ispitele și amăgirile celui rău. Dar lumina Scripturilor, ca la prădătorii de noapte, provoacă orbirea celor răi, care sfâșie și ucid.

Lui Isus, lui Ștefan, ca și fiecărui ucenic bun al lui Isus li se potrivește bine fabula lui Esop (620-560 î.Cr.), un scriitor antic grec, cu mielul și lupul. Un lup întâlni un miel rătăcit de turmă și se hotărî să-l mănânce. Dar mai întâi voia să-i găsească un motiv. Lupul îi zise: Anul trecut m-ai jignit! Anul trecut nici nu eram pe lume, îi răspunse mielul. Ai păscut pe pășunea mea, îi zise lupul. N-am mâncat niciodată iarbă, răspunse mielul. Ai băut apă din izvorul meu, îi spuse lupul. Eu n-am băut niciodată apă, ci numai lapte de la mama mea, îi zise mielul. Deși nu a găsit nici un motiv rău în el, lupul l-a prins pe miel și l-a mâncat.

Cu toate că lupii sfâșie fără milă tot ce întâlnesc, totuși ei fizic au dispărut din multe țări ca: Germania, Anglia, Irlanda, Scoția, Austria. Așa este și pe plan spiritual; lupii lui Isus, ai lui Ștefan, și lupii tuturor creștinilor au dispărut fie prin moarte fizică, fie prin transformarea lor în oițe. La moartea lui Isus mulți călăi dintre iudei și păgâni s-au convertit; la moartea lui Ștefan mulți lupi dintre iudei și păgâni s-au convertit; în timpul tuturor prigoanelor împotriva creștinilor iarăși mulți lupi sufletești s-au convertit. De aceea Quintus Septimius Florens Tertullianus (150-230), un scriitor creștin timpuriu, spunea: "Sângele martirilor, sămânța creștinilor". Aici îmi place și observația unui lucrător în câmp: "Râma cu cât o tai în mai multe bucăți, cu atât se înmulțește mai mult"!

Vorbind călăilor săi, Ștefan le-a reproșat că sunt "tari la cerbice", adică încăpăținați în respingerea adevărului, erau tari cu limba lor (cf. Ps 12,4). De aceea i-au ucis pe cei care îl vesteau pe Isus și chiar pe Isus însuși (cf. Fap 7,52).

Cei răi, în fața adevărului pe care nu vor să-l accepte, se comportă asemenea unor maimuțe dintr-o fabulă care, fiind foarte frig afară, au găsit un licurici și suflau în el ca să aprindă un foc și să se încălzească. O păsărică le-a văzut ce fac, s-a dus și le-a spus să lase licuriciul, care nu se va aprinde niciodată, și să meargă la iezerul cald din apropiere. Dar maimuțele "tari la cerbice", în loc să asculte păsărica binevoitoare, au prins-o și au ucis-o. În noaptea care a urmat toate maimuțele au murit de frig.

Ca și pe cârtițe, lumina i-a orbit și mai mult. Ei l-au ucis pe Ștefan, așa cum maimuțele au ucis păsărica binevoitoare; și, ca acele maimuțe, au făcut-o spre ruina lor.

Deși ei îl omorau, Ștefan se ruga pentru iertarea și mântuirea lor. Ștefan nu a murit, ci a mers lângă Isus, a cărui slavă o vedea încă de aici. Ștefan a trecut cu bine și "puntea suspinelor", "bârna" din limbajul gimnasticii, adică rugăciunea și iubirea dușmanilor. La procesul de canonizare al oricărui martir sau sfânt se cercetează chiar de la început atitudinea față de dușmani și prigonitori.

Isus ne spune astăzi, ca și lui Ștefan: "Veți fi urâți de toți pentru numele meu, dar cine va rămâne statornic până la sfârșit acela se va mântui" (Mt 10,22).

Isus le-a mai spus ucenicilor săi: "Căci de acum înainte cinci dintr-o casă vor fi dezbinați: trei împotriva a doi și doi împotriva a trei. Vor fi dezbinați tatăl împotriva fiului și fiul împotriva tatălui;

mama împotriva fiicei și fiica împotriva mamei; soacra împotriva nurorii și nora împotriva soacrei" (Lc 12,52-53). "Vă vor trăda chiar părinții, frații, familia, rudele și prietenii voștri și-i vor da la moarte pe unii dintre voi. Veți fi dușmăniți de toți din cauza numelui meu. Rămâneți statornici și veți dobândi viața" (Lc 21,16-19).

La Iob aflat în suferință au venit trei prieteni "ca să-l mângâie". Dar Elifaz, Bildad și Țofar n-au făcut decât să-l acuze și să-l întristeze (cf. Iob 2,11). La fel vor face cu noi familia și prietenii.

Sfântul Ștefan a fost urât de cei care erau creștini ca și el, dar erau creștini falși. Și noi vom fi urâți chiar de cei din familia noastră. Vom fi urâți și de cei din biserica în care facem parte. Căci cine va dori să trăiască în credință va fi persecutat: "căci, de altfel, toți cei ce voiesc să trăiască cu evlavie în Cristos Isus vor fi prigoniți" (2Tim 3,12).

Noi știm cu toții din Sfânta Carte că Dumnezeu nu a creat moartea și nu se bucură de moartea și suferința creaturilor sale (cf. Înț 1,18). Dacă Dumnezeu voia suferința noastră, Isus nu i-ar mai fi vindecat pe bolnavi și nu ar fi întemeiat Sacramentul Sfântului Maslu, spre vindecarea celor bolnavi. Invidia satanei a adus suferința și moartea în lume (cf. Înț 2,24). Vrăjmașul a stricat lucrarea lui Dumnezeu (cf. Mt 12,28); vrăjmașul a chinuit-o 18 ani pe femeia pe care a vindecat-o Isus (cf. Lc 13,16); satana a pus un ghimpe de suferință în trupul lui Paul (cf. 2Cor 12,7). Dumnezeu, care nu dorește moartea copiilor săi, îngăduie ceea ce nu dorește doar spre convertire, propășire spirituală, spre sfințire și spre rodirea evangheliei în lume.

Moartea lui Isus a adus ca rod gloria învierii, dar și convertirea multor iudei și păgâni. Moartea sfântului Ștefan i-a adus un loc lângă Isus, dar și convertirea sfântului Paul și a altor mulți iudei. Moartea sfintei Maria Goretti (1890-1902) i-a adus loc în cer, dar și convertirea ucigașului ei Alexandru. Suferința sfintei Monica (332-387) a adus un loc în paradis, dar și convertirea soțului ei Patriciu și a fiului ei Augustin. Suferința sfintei Rita din Cascia (1381-1457) i-a adus fericirea veșnică, dar și convertirea soțului ei Ferdinand. Suferințele și moartea noastră, îndurate în credință, ne vor aduce mântuirea noastră veșnică, alături de toți sfinții, dar și convertirea multora.

Dar să nu ne fie teamă, căci Isus a învins lumea (cf. In 16,33). Să nu uităm cuvântul lui Isus, din finalul evangheliei de astăzi: "Cine va rămâne statornic până la sfârșit, numai acela se va mântui" (Mt 10,22).

Crăciun fericit tuturor!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 19.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat