|
Putin și Francisc Anumite coincidențe temporale, oricât ar putea să pară întâmplătoare, ascund semnale profunde și semnificative. Astăzi, 24 noiembrie 2013, papa încheie solemn Anul Credinței venerând în piața "Sfântul Petru" rămășițele pământești ale apostolului care a fost primul său predecesor. Și în ziua următoare, papa Francisc primește în audiență pe Vladimir Putin, care este conducătorul vremelnic și în același timp protectorul celei de-a "Treia Rome", într-o tradiție cezaro-papistă care l-a determinat chiar pe Petru cel Mare, Împăratul iluminist, să desființeze Patriarhia și să se proclame conducător al Bisericii Ortodoxe Autocefale, așa cum este Regele Angliei cu Biserica anglicană. Oricum Moscova n-ar putea să fie "A Treia Romă" dacă n-ar fi fost prima Romă, care își datorează propriul primat asupra lumii creștine întocmai sfântului Petru. Istoria relațiilor dintre Vatican și Rusia revoluționară a cunoscut diferite faze, caracterizate mai întâi de o preponderență a raporturilor religioase și apoi de prevalența celor dintre Kremlin și Biserica Catolică. Totul a început cu Conciliul, la care papa Ioan al XXIII-lea i-a invitat pe observatorii din diferitele Biserici creștine necatolice. Patriarhia de Moscova a răspuns trimițând doi înalți prelați, care mai târziu s-a aflat că erau și oficiali de același rang ai poliției politice, ceea ce era normal pentru cei care primeau asemenea misiuni în străinătate. Oricum, cât de mult au luat în serios acești prelați acest "coté" religios al prezenței lor la Roma l-a dovedit faptul că evitau activitățile mondene, preferând să rămână îndelung în rugăciune în Bazilici, legate de amintirea sfinților apostoli Petru și Paul. Le-a fost încredințată și o petiție pentru eliberarea cardinalului Slipy, conducătorul ucrainenilor catolici de rit oriental, închis încă din timpurile lui Stalin: cei doi călugări au spus că nu puteau să ia niciun angajament în această privință, dar oricum vor transmite instanța celui îndrituit; după puține luni, o mulțime în sărbătoare îl primea pe Mitropolit la sosirea sa la Termini, venind de la Moscova via Viena. Începuse dezghețul, care a avut un alt moment înalt, cu vestita audiență acordată de Roncalli ginerelui lui Hru?ciov, prezent la Roma cu soția în mod oficial în funcția de jurnalist (ceea ce era de fapt): această întâlnire a avut o pregătire zbuciumată, dat fiind faptul că între Vatican și Uniunea Sovietică nu existau în acea vreme raporturi diplomatice. Așadar cererea a fost încredințată unui reprezentant al statului italian, care - mergând să discute cu cardinalul Secretar de Stat - în loc s-o încredințeze manual, s-a prefăcut că o uită pe biroul interlocutorului său. Întâlnirea a avut loc și Papa i-a liniștit pe oaspeții săi amintind de raporturile sale din tinerețe cu Bisericile din Orient, cu care fusese precursor al dialogului ecumenic. Deoarece în Italia se apropiau alegerile, papa a fost acuzat de o anumită dreaptă că vrea să favorizeze Partidul Comunist, care de fapt și-a înmulțit voturile, însă din cu totul alte motive. Pentru a înainta mai repede, raporturile între Biserici au fost oricum în anii aceia: între ortodocși, grecii erau mai reticenți să stabilească raporturi de colaborare cu Vaticanul; oricum această reticență a fost depășită grație restituirii solemne a câtorva rămășițe pământești, luate din Orient în perioada cruciadelor; viceversa, rușii erau în avangardă în dialogul ecumenic și grație influenței Bisericii lor, cea mai numeroasă din Ortodoxie, a fost deschisă și calea spre întâlnirea de la Ierusalim dintre Papa și Atenagora, Patriarh Ecumenic de Constantinopol, de la care urmează să se împlinească cincizeci de ani. În această jumătate de secol, diferiții pontifi care s-au succedat au schimbat foarte multe vizite cu toți Patriarhii ortodocși, atât la Roma cât și în respectivele lor sedii. Cu toți, mai puțin cu unul: Patriarhul tuturor Rusiilor, a cărui funcție a fost restaurată în mod paradoxal de revoluția din februarie, care a înlăturat Imperiul și a proclamat Republica. Motivele care au împiedicat această întâlnire istorică sunt cu caracter mai mult politic decât religios, dat fiind faptul că Biserica Ortodoxă rusă s-a revelat printre cele mai deschise în dialogul instaurat de acum de mulți ani cu catolicii, centrat pe definiția primatului petrin. Aceste motive sunt legate de rezultatul celui de-al Doilea Război Mondial: Stalin a mutat literalmente Polonia de la est la vest, făcând catolice - dată fiind expulzarea locuitorilor germani - ținuturile din Germania orientală pierdute de Roma cu Reforma protestantă. Însă, în același timp, catolicii ucraineni de rit oriental au fost constrânși să se unifice cu Biserica Ortodoxă, încredințându-i toate edificiile care le aparțineau lor. După ce a căzut comunismul, Biserica Catolică numită "uniată" s-a reconstituit și revendică bunurile sale materiale. Ceea ce pentru catolici constituie retractarea unei impuneri, pentru ortodocși este în schimb un act de prozelitism. Deoarece contenciosul n-a fost rezolvat, Ioan Paul al II-lea a murit fără să încoroneze dorința sa de a face o călătorie la Moscova. Însă i-a restituit Patriarhului presupusa icoană a Fecioarei de la Kazan, ocrotirii căreia rușii îi atribuie victoria de la Poltava asupra suedezilor din anul 1709, care i-a permis lui Petru cel Mare edificarea orașului Sankt Petersburg. Imaginea fusese furată înainte de Marele Război și nu a mai fost găsită: chiar dacă se discută despre autenticitatea copiei încredințate de Vatican, care intrase în posesia ei în mod norocos, fără îndoială că gestul a fost apreciat, dar n-a reușit să rezolve contenciosul. Acum vine Putin, care în rolul său de conducător vremelnic și în același timp de protector al Bisericii Ortodoxe, la care se adaugă acela de protector al creștinilor din Orientul Mijlociu, odinioară rol îndeplinit împreună cu Franța și cu Anglia dar acum desfășurat activ numai de Moscova, cu siguranță dorește să mijlocească acest colocviu dintre Patriarh și Papa. Papa Francisc, precum și predecesorii săi, nu pune drept condiție să fie primit la Moscova și este dispus să meargă oriunde. Se vorbește despre Viena, sediu tradițional al uneia dintre diecezele ortodoxe din Occident, dar mai ales despre Bari, unde rușii au început să vină din nou în pelerinaj la mormântul sfântului Nicolae, patronul țării lor. Și aici, statul italian a făcut partea sa, restituind statului rus ospiciul construit de Imperiu în secolul al XIX-lea. Și Putin, la rândul său, a rânduit să fie consacrată noua sa catedrală ortodoxă din Roma, construită pe cheltuiala statului și dedicată sfintei Ecaterina de Alexandria. Ce anume poate debloca situația? În mod fundamental, consonanța dintre Moscova și Vatican împotriva noilor posibile intervenții militare americane, și mai în general occidentale, în Orientul Mijlociu sau în altă parte, față de care papa a voit să exprime propria sa împotrivire în modul cel mai solemn. Acest act a constituit însă la rândul său consecința unei resituări a Sfântului Scaun în cadrul internațional de partea puterilor non-occidentale: alegerea lui Bergoglio marchează, din acest punct de vedere, o cotitură strategică de importanță istorică. Desigur, lui Putin nu-i place faptul că această nouă înțelegere, rod și al retragerii Rusiei din Europa de est, cu care a fost eliminat contenciosul produs de războiul rece, a fost stricată de controversa secundară referitoare la unele bunuri materiale care au aparținut catolicilor de rit oriental din Ucraina de vest. Și președintele se va impune în fața Patriarhului, în cea mai bună tradiție cezaro-papistă din țara sa. Astfel se încheie un timp dedicat să vindece rănile din trecut, în timp ce se deschide un altul, consacrat să se construiască împreună viitorul. "Pax in terra hominibus bonae voluntatis!" (După Zenit, 24 noiembrie 2013) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 20.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |