Papa Ioan Paul al II-lea amintit de secretarul său personal
Moștenirea inimii
De Stanislaw Dziwisz și Gian Franco Svidercoschi
La 4 noiembrie 2013, la Roma, la rectoratul bisericii "Sfântul Stanislau", este prezentată cartea Am trăit cu un sfânt (Milano, Rizzoli, 2013, 220 pag.), care cuprinde o conversație a cardinalului Stanislaw Dziwisz, arhiepiscop de Cracovia, cu jurnalistul Gian Franco Svidercoschi. În afară de autori, la prezentare intervin cardinalul Camillo Ruini, Monseniorul Pawel Ptasznik și Andrea Riccardi. Anticipăm incipit al cărții.
Boala a fost sfâșietoare, interminabil, dar eu nu mă pregătisem pentru sfârșit. Sau probabil, înlăuntrul meu, n-aș fi voit să fac asta. Și astfel, după aceea, primele zile au fost teribile...
Pare că a fost ieri și totuși au trecut deja aproape nouă ani. Nou ani lungi de la moartea lui Ioan Paul al II-lea. S-a terminat timpul neliniștii, al tristeții. Timpul în care sentimentul lipsei, al golului, era așa puternic, insuportabil, încât mulți au simțit nevoia să se descarce, să scrie asta. Mii de bilețele lăsate în Piața "Sfântul Petru" sau lipite de coloane. Și-așa el va ști cum să facă pentru a le citi. Mii de istorii din viața zilnică, unde domina durerea. Ca acea femeie, probabil tânără, care se semna Ania. "Simt ceva straniu. Ca și cum numai acum mi-aș da seama că trebuie să mă descurc singură, pentru că tu nu mai ești...".
Și momentele cele mai întunecate, trebuie să mărturisesc, erau tocmai momentele de rugăciune. Da, desigur, înțelegeam că era voința Domnului; însă îmi era greu, o mare greutate interioară, să mă conving că el a plecat. Dar după aceea, odată ce am acceptat asta, iată că am început să simt prezența sa. Într-un alt mod, desigur, față de dinainte; dar a fost, imediat, o senzație clară, netă, precisă. Și de atunci a fost mereu așa. În mod diferit, repet, dar el continuă să fie cu noi, în mijlocul nostru. Mai mult, ar trebui spus, prezența sa a devenit și mai profundă, mai eficace.
Așadar, se termina timpul durerii și cu trecerea zilelor, a lunilor, se deschidea - lent, pe ascuns - timpul nostalgiei. Dar cum putea să trăiască acest sentiment cel care timp de aproape patruzeci de ani l-a văzut în fiecare zi pe Karol Wojtyla, și vorbise cu el, se rugase cu el, mâncase cu el, suferise cu el; și într-o zi de mai din 1981, ținându-l în brațe după atentat, chiar s-a temut că a murit; și, tot cu el, mersese în toată lumea, cunoscuse atâtea țări, s-a aflat în mijlocul atâtor milioane de persoane și la sfârșitul fiecărei zile, în orice loc s-ar fi aflat, îi ura noapte bună?
În inima mea, în amintirea mea, până la urmă, în întreaga mea ființă, a rămas semnul de neșters al acestor ani petrecuți împreună. Și nu putea să fie altfel. A fost vorba de cea mai lungă și importantă experiență din viața mea. Așadar, în mod natural, a rămas o mare nostalgie. Nostalgie de el și nostalgie de acea perioadă alături de el. Dar este o nostalgie, ca să spun așa, constructivă, și care mi-a fost de inspirație în slujirea adusă Bisericii. O nostalgie plină de recunoștință și de speranță, pentru că lumea descoperă tot mai mult sfințenia lui Ioan Paul al II-lea. De fapt, e suficient a observa acele lungi cozi neîntrerupte la mormântul său, care înainte era în grotele vaticane și acum în bazilica Sfântul Petru, lângă altarul sfântului Sebastian. Lumea merge acolo pentru a vorbi cu el, pentru a-i recomanda propriile cauze, pentru a-i încredința problemele nerezolvate. Pentru toate aceste persoane, Sfântul Părinte n-a murit. El este prezent în viața lor spirituală, precum și în faptele de fiecare zi. Vin și la mine, sau îmi scriu, pentru ca să intervin pentru ei la el. Sunt siguri că papa va mijloci la tronul Celui Preaînalt. Și fac pelerinaje pe străzile vieții sale, pentru a-l întâlni din nou, pentru a-l cunoaște mai bine, pentru a cere mijlocire. Doresc - admit că fac asta și eu - să fiu de ajutor în asta. Și nu rămân dezamăgit.
Totuși nu încetează niciodată să uimească faptul că, la nouă ani de la moarte, Ioan Paul al II-lea continuă să exercite o așa de profundă fascinație spirituală asupra atâtor persoane, chiar dincolo de lumea catolică, și în special asupra noilor generații, asupra tuturor acelor tineri care-l consideră papa "al lor".
Îmi dau seama de fiecare dată când călătoresc și mai ales când fac o vizită în vreun oraș, în vreo țară, în care a fost Ioan Paul al II-lea. Este extraordinară lumea pe care o întâlnesc: și pentru că - și acest lucru mă pune uneori în încurcătură - văd în mine reflexia prezenței Sfântului Părinte, sau chiar a figurii sale. Fapt este că fiecare, care l-a văzut de aproape sau chiar și numai de departe, are o amintire personală despre el și vrea să mi-o destăinuiască: "Mi-a schimbat viața!". Fiecare a avut impresia că papa l-a privit în mod special, ca și cum l-ar fi privit numai pe el în mijlocul mulțimii. Îi pot înțelege, pot înțelege senzațiile lor. Karol Wojtyla vorbea despre Dumnezeu cu același limbaj al omului de astăzi, cu aceeași manieră de a gândi și, în aceeași clipă, se lăsa interogat de acest om, de problemele sale, dar și de contradicțiile sale și chiar și de infidelitățile sale.
În timpul morții sale, al funeraliilor, erau unii care susțineau că acea masă enormă de oameni a venit acolo, la "Sfântul Petru", pentru ceva emotiv, sentimental, sau chiar și numai pentru acea manie astăzi răspândită de a fi prezenți la marile evenimente pentru a le putea povesti după aceea. Prin urmare, erau convinși că totul avea să se termine, avea să revină ca mai înainte. Și în schimb, în acea mulțime, mulți au regăsit bucuria de a fi creștini, sau cel puțin au început să privească viața cu ochi noi, să descopere motivațiile acțiunii morale. Dar cam toți - și chiar cei care nu cred - au fost contagiați de credința, tare ca o stâncă, a acelui om, pentru că nu putea decât să fie o credință extraordinară în seninătatea cu care a mers în întâmpinarea suferinței, a morții.
Numai după aceea s-a înțeles. Numai după aceea, odată ce a trecut caracterul de excepționalitate pe care putea să-l aibă o asemenea manifestare de masă, s-a înțeles că în adâncul conștiințelor, sau cel puțin al multor conștiințe, exista o voință de infinit. Adică exista convingerea că alături de acel om, de acel papă, chiar și după moartea sa era posibil să se perceapă mai distinct apropierea lui Dumnezeu. Tocmai pentru că Wojtyla, cu credința sa, cu viața sa și cu misiunea sa, legase strâns cauza Evangheliei de cauza omului, primatul lui Dumnezeu de centralitatea persoanei. Deci, faptul că și astăzi, din amintirea sa dar și - aș vrea să spun - din mormântul său se eliberează un seceriș așa de îmbelșugat de roade spirituale, nu se poate explica decât în lumina a ceea ce eu numesc "moștenire a inimii". Inimile au continuat să-și vorbească. Pentru că inimile pot străbate și barierele timpului. Chiar și barierele puse de moarte.
Cineva va strâmba din nas. Dar, chiar cu toate limitele pe care le poate avea un fenomen de acest gen, această moștenire a inimii iese în evidență în mod singular în mii de localuri publice, în special în baruri, și mai ales în periferii, din orașe mari și mici, în Europa ca și în America Latină. Intri și găsești o imagine a lui Ioan Paul al II-lea, adesea cu o lumânare aprinsă în față. Erau chiar trei lumânări în micul bar de lângă biserica dintr-un sat sicilian sub Taormina. La privirea mea întrebătoare, proprietarul în încetat să-mi dea cafeaua, și-a scos boneta și mi-a spus: "Domnule, amintiți-vă că acest papă a lăsat o bucățică din el în inima fiecăruia dintre noi...". Era un om simplu și serios, convins.
Multor comentatori și experți în probleme religioase le-a luat mult timp înainte de a reuși să-l înțeleagă pe Ioan Paul al II-lea, personalitatea sa, învățătura sa și modul său, cu totul deosebit, de a conduce Biserica catolică. Și asta pentru că ei credeau că-l pot judeca după obișnuitele scheme culturale, un pic ideologice și un pic politice. În schimb, oamenii cu credință simplu, dar curată, autentică, precum cel de la barul sicilian, au știut să meargă imediat la "miez" și să înțeleagă de unde venea bogăția acelui suflet, a acelei ființe rămase așa de deplin om. Au înțeles că venea din exemplaritatea evanghelică a unei întregi existențe.
(După L'Osservatore romano, 4-5 noiembrie 2013)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 14.