|
Reflecție la Comemorarea Tuturor Credincioșilor Răposați - 2013 "Aceasta este voința Tatălui meu: ca din cei pe care mi i-a dat, să nu pierd pe nici unul, ci să-i învii în ziua de pe urmă" (In 6,39). Comemorarea tuturor credincioșilor răposați pe care o celebrăm astăzi este o continuare și o prelungire a Solemnității Tuturor Sfinților și o exprimare clară a lui Isus, de a nu pierde pe nici unul din cei pe care i-a dat Tatăl ceresc (cf. In 6,39). Aceste două zile de sărbătoare ne vorbesc foarte bine și despre articolul de credință, numit: "Împărtășirea sfinților"; articol de credință care exprimă legătura intimă dintre creștinii din paradis, creștinii din purgator și creștinii de pe pământ, care cu toții formează unica Biserică a lui Isus Cristos, dar aflați în stări diferite. Cei din paradis se bucură de roadele mântuirii lui Cristos și sunt fericiți pentru că îl văd pe Dumnezeu așa cum este (1In 3, 2), dar își petrec veșnicia făcând bine pentru frații lor în credință din purgator și pentru frații lor credință de pe pământ. Cei din purgator, deși mântuiți, se purifică de pedeapsa vremelnică a păcatelor deja iertate (Mt 12,31) și a celor care nu au dus la moarte (cf. 1In 5,16); dar așteaptă nerăbdători ajutorul nostru și al celor din paradis; iar ele, la rândul lor, se roagă pentru ajutorul și mântuirea noastră. Noi, cei de pe pământ, suntem sprijiniți de rugăciunile celor din paradis și a celor din purgator, ne rugăm unii pentru toți cei care alături de care călătorim spre patria veșnică, dar și pentru grăbirea purificării celor din purgator, pentru ca odată purificați să ne întâmpine zilnic cu mijlocirea lor și să ne primească alături de ei în lăcașurile veșnice (cf. Lc 16,9). O femeie, pe nume Thelka Aanan, din Oslo, Norvegia, într-o zi a fost umplută de bucurie că băiatul ei, Robert, a venit de la pescuit cu un pește mare. Numaidecât ea s-a apucat să-l pregătească. Când l-a tăiat, mare i-a fost uimirea și nespusă bucuria când în burta peștelui a găsit în el inelul ei cu un diamant ce-l avea primit ca moștenire și pe care-l pierduse cu trei ani înainte în timp ce făcea baie în fiord. Dar ce mare nu va fi bucuria când, într-o zi, în paradis ne vom întâlni cu toți cei scumpi ai noștri pe care la moarte i-am crezut pierduți! Prin această comemorare a credincioșilor răposați, Biserica ne dă marea speranță, incredibila speranță, pe baza Bibliei, că într-o zi ne vom revedea cu răposații pentru care acum, în această lună de noiembrie, ne cheamă să ne rugăm în mod deosebit. Noi, creștinii, obișnuim să ne jelim dragii răposați, să purtăm doliu pentru ei și să le păstrăm amintirea. Biserica ne spune astăzi că a face numai atât nu este suficient, căci asta o fac și cei care nu au credință. Biserica ne cheamă astăzi să oferim jertfa lui Isus, să ne rugăm și să facem fapte de dragoste trupească și sufletească pentru grăbirea mântuirii lor. Răposații sunt dragii și familiarii noștri, dar, pentru a ne reîntâlni cu ei, trebuie să îngrijim de purificarea și mântuirea lor. Iată ce spune Scriptura în acest sens: "Dacă nu poartă cineva grijă de cei din casa lui, s-a lepădat de credință și este mai rău decât un necredincios" (1Tim 5,8). Evlavia către sufletele din purgator ne ajută să descoperim gravitatea așa-ziselor "păcate mici", gravitatea de a refuza crucile vieții și pocăința ca îndestulare pentru păcatele deja iertate; dar ne ajută să descoperim și îndurările divine. Dumnezeu ne dorește perfecți (cf. Mt 5,48), pentru că nimic întinat nu poate locui în preajma sa (cf. Ap 21,27). Dacă nu suntem perfecți în momentul morții, vom fi perfecți după purgatoriu. Verificare lucrării vieții fiecăruia dintre noi se va face prin foc (cf. 1Cor 3,14-15). Ne iubește prea mult pentru a ne lăsa să fim mai prejos decât ne-a creat el să fim. Purgatoriul nu indică supărarea lui Dumnezeu, ci bunătatea unui tată iubitor care ne pedepsește "spre folosul nostru, ca să ne împărtășim de sfințenia lui" (Evr 12,10). Dacă și contemporanii lui Noe au putut fi purificați prin suferințele din închisoarea lui Dumnezeu și prin jertfa lui Isus (cf. 1Pt 3,19-20); dacă fiii lui Iov au putut fi purificați de jertfa tatălui lor (cf. Iob 1, 5); dacă contemporanii lui Iuda Macabeul au putut fi purificați de jertfele credincioșilor oferite în templu (2Mac 12,45); atunci, se întreabă sfântul Ioan Chrysostom (347-407), noi de ce să ne îndoim că ofrandele noastre aduc mângâiere pentru cei morți? Să nu șovăim, deci, în a-i ajuta pe cei răposați și să oferim pentru ele sufragiile și rugăciunile noastre, spre ușurarea și spre eliberarea lor (cf. Chrysostom, în Hom. 1Cor 41, 5). Cartea lui Tobia spune: "Adu din pâinea ta pe mormântul celor morți, căci pomana te scapă și pe tine de la moarte și nu te va lăsa să cazi în întuneric" (Tob 4,10.17). Conciliul II Vatican ne învață: "Biserica celor de pe pământ, conștientă de comuniunea cu întreg trupul mistic al lui Cristos, încă din primele timpuri ale creștinismului, s-a rugat și a cinstit cu mare pietate amintirea răposaților ei" (LG 50). Iar rugăciunea supremă și fapta de dragoste supremă pe care o putem face pentru sufletele din purgator și pe care ele o așteaptă de la noi este sfânta Liturghie, unde Cristos însuși se jertfește pentru noi Tatălui ceresc, unde Cristos însuși se mijlocește pentru noi Tatălui, unde Cristos însuși coboară la atât la noi, cât și la cei din purgator, pentru a ne alina și pentru a ne mântui. Sfântul Teodosie din Cernigov (sec. XVII), din Ucraina, un mântuit ajuns în slava cerească i-a apărut într-o zi unui preot, care i-a fost prieten în viață, și l-a rugat să ofere sfânta Liturghie pentru părinții săi. "Cum, tu, fericit în cer, care te poți ruga direct lui Isus, ceri sfânta Liturghie de la un om slab ca mine?" "Da, este adevărat, mă pot ruga direct lui Isus, răspunse Teodosie, dar este nevoie de sfânta Liturghie pentru mântuirea răposaților, căci plățile aduse de sfânta Liturghie au mai multa putere decât toate rugăciunile mele, ale tuturor celor din cer și ale tuturor celor de pe pământ". Într-adevăr, dacă toți oamenii de pe pământ și din cer s-ar uni în același timp în rugăciune, iar cel mai simplu preot din lume ar celebra sfânta Liturghie, aceasta ar fi mai valoroasă decât rugăciunile tuturor celor din cer și de pe pământ la un loc. Acum înțelegem de ce sfânta Monica (332-387), înainte de a muri, i-a cerut fiului ei, sfântul Augustin (354-430), care era preot, să-i celebreze sfinte Liturghii pentru sufletul ei. Acum înțelegem de ce sfântul Grigore, papa (540-604), a introdus în practica Bisericii ciclul de 30 de sfinte Liturghii pentru cei răposați, cunoscut de noi sub titlul "Gregoriană". Acum înțelegem de ce creștinii buni oferă dragilor lor răposați fie sfânta Liturghie simplă, fie ciclul de 30 de sfinte Liturghii. Acum înțelegem de ce creștinii buni se îngrijesc încă din viața aceasta să fie oferite sfinte Liturghii și "Gregoriene", ca întâmpinare pentru atunci când vor trece din această viață. Sfântul Bernard de Clairvaux (1091-1153), fost călugăr și conte de Châtillon, Franța, ne spune că, în timpul sfintei Liturghii pentru răposați, însuși Isus, împreună cu Maica sa sfântă și cu îngerii și sfinții, coboară la sufletele din purgator pentru a le ușura și elibera. Și nu în cele din urmă să nu uităm să-i recomandăm pe toți răposații noștri sfintei Fecioare Maria, care în fiecare zi este trimisă de Isus la cei din purgator, ca prin Rozariul ei să ușureze și ridice suflete din purgator. De asemenea, să nu uităm să-i recomandăm pe răposații noștri și mijlocirii sfântului Iosif, și sfinților lor patroni și îngeri păzitori, și tuturor sfinților, care au și ei mare putere pe lângă Isus, mântuitorul nostru. Apoi nu trebuie să uităm că, în această lună de noiembrie, Biserica, pentru a veni în întâmpinarea strigătului după ajutor al sufletelor din purgator, își deschide tezaurul format din meritele lui Isus Cristos, cap și membre, și acordă, în primele nouă zile din luna noiembrie, indulgență plenară răposaților din purgator, pentru care cei dragi ai lor sunt dispuși ca, pentru ușurarea și eliberarea lor, să se spovedească, să se împărtășească, să viziteze cimitirul sau biserica, să ridice rugăciuni pentru ei și după intenția Sfântului Părinte, papa. Apoi, Biserica acordă în toată luna noiembrie indulgențe parțiale consistente tuturor răposaților pentru care credincioșii oferă sfinte Liturghii, rugăciuni și faptele bune. Toți trebuie să avem grijă ca nu cumva sufletele răposaților noștri să fie reținute în acest loc de ispășire; și nici să nu spunem prea repede că au ajuns în odihnă; ci să oferim pentru ei cât mai multe sfinte Liturghii, rugăciuni, și fapte de dragoste. Trebuie să știm că sufletele din purgator cer cu stăruință ajutorul nostru și plâng cu lacrimi amare nepăsarea noastră. O biată mamă uitată în purgator de un fiu neglijent a fost trimisă de Dumnezeu la acesta, pentru a-i arăta suferința, pentru a-i cere ajutorul și pentru a-i comunica mesajul lui Dumnezeu, că, dacă refuză, va ajunge și el în acel loc de chin și fără mângâieri. Tânărul și-a cerut iertare lui Dumnezeu și mamei sale și din acea zi n-a mai uitat niciodată să se roage pentru mama lui și pentru sufletele din purgator. Dacă sufletele dragilor noștri răposați apar rar ca să ne clatine neglijența, asta nu înseamnă că nu au nevoie și că nu suferă în așteptarea ajutorului nostru. De aceea, zilnic să ne rugăm pentru mântuirea lor. "Fericiți cei milostivi, căci ei vor afla milă" (Mt 5,7). Dar "judecata este fără milă pentru cel ce n-a avut milă" (Iac 2,13). Să nu uităm pe cei din "stânga", care n-au avut milă și s-au pierdut (cf. Mt 25,41-46). Să nu uită pe cel iertat, dar care n-a avut milă de tovarășul său aflat în lipsă (cf. Mt 18,33-35). "Căci toți trebuie să ne înfățișăm înaintea scaunului de judecată al lui Cristos, pentru ca fiecare să-și primească răsplata după binele sau răul, pe care-l va fi făcut când trăia în trup" (2Cor 5,10). Neavând milă de sufletele din purgator, mai ales de cele dragi și de cele și de cele pentru care suntem datori a ne ruga, la moartea noastră toate cele câștigate pentru noi și toate cele oferite pentru noi vor fi aplicate pentru cei pentru care eram datori să o facem și nu am făcut-o. Un călugăr decedat, neglijent în a se ruga pentru cei din purgator, i-a apărut unui confrate și i-a spus că este în purgator și că suferă cumplit. Atunci confratele i-a spus: "Noi am oferit pentru tine multe sfinte Liturghii, rugăciuni și pomeni". Acela i-a replicat, că pentru faptul că nu a fost destul de atent în viață cu sufletele din purgator pentru care era dator să se roage, Dumnezeu a dispus ca toate cele oferite pentru el, chiar și sfânta Liturghie a înmormântării, să fie aplicate celor pentru care era dator să se roage și nu a făcut-o. Venerabila Catherine Paluzzi (+ 1645), călugăriță dominicană din Italia, aflând că tată ei este în purgator, după ce a încercat de a-l scoate de acolo cu pocăințe și rugăciuni, în cele din urmă i-a cerut lui Dumnezeu să-i dea ei suferința ce-i mai rămăsese tatălui ei; Dumnezeu a fost de acord și, din acea zi, viața ei a fost un continuu martiriu. Sfânta Caterina de Bologna (1413-1463), călugăriță clarisă italiană, spunea: "Când am nevoie de vreun har deosebit, mă rog lui Dumnezeu prin mijlocirea sufletelor din purgator... și negreșit îl primesc. Sfânta Brigitta a Suediei (1303-1373), patroană a Europei, într-unul din extazele sale, a văzut un înger de lumină, care se ridica din purgator și striga: "Binecuvântat este cel care de pe pământ trimite pentru cei din purgator sfinte Liturghii, rugăciuni și fapte de dragoste!" Apoi a auzit un cor de suflete din purgator care se rugau astfel: "Isuse, ai milă de toți cei care ne ajută pe noi și răsplătește-i înmiit!" Primul dar adus de sufletele din purgator, pentru cei pe care i-au ajutat, este convertirea. Jean-Baptiste Henri-Dominique Lacordaire (1802-1861), preot, și renumit predicator francez, povestește despre un principe polon, necredincios, care scrisese o carte în care nega nemurirea sufletului. La acesta a venit într-o zi o femeie săracă și căreia i-a murit soțul. Ea nu avea bani pentru a oferi o sfântă Liturghie. Deși nu credea, ca să scape de gura ei, i-a dat banii necesari. După cinci zile îi apare soțul acelei femei scăpat din purgator pentru acea sfântă Liturghie, pentru a-i mulțumi. Atunci a ars acea carte și a crezut în nemurirea sufletului. Următorul dar este apărarea de dușmanii sufletești și trupești. Un soldat care obișnuia să se roage pentru eliberarea sufletelor din purgator a fost găsit odată singur pe stradă de către cei din armata adversă. Neștiind ce să facă, s-a refugiat într-un cimitir, cerând ajutorul sufletelor din purgator. Abia au pășit după el în cimitir, când deodată au luat-o la fugă înapoi urlând de groază. O armată de suflete din purgator i-au pus pe fugă, amintindu-ne de episodul lui Elizeu în lupta cu sirienii (cf. 2Rg 6,16; 2Cr 32,7). Tot astfel sufletele din purgator pun pe fugă diavolii care ne dau târcoale și caută să ne piardă (cf. 1Pt 5,8). Și nu în ultimul rând, sufletele din purgator pe care le-am ajutat ne mijlocesc de la Dumnezeu harul realizării în viață și al depășirii problemelor cu care ne confruntăm. Sfântul Petru Damian, episcop, rămas orfan de ambii părinți și fiind foarte sărac și neajutorat, găsind pe stradă un ban, în loc să-l folosească pentru nevoile sale, l-a oferit unei biserici pentru a se celebra o sfântă Liturghie pentru sufletele din purgator. Imediat după asta a fost luat de cineva sub îngrijire, l-a dat la seminar, a ajuns preot, episcop, învățător al Bisericii și sfânt. În anul 1827, Maria, o servitoare din Paris, Franța, care obișnuia să plătească lunar câte o sfântă Liturghie pentru acel suflet care mai avea nevoie doar de o singură jertfă pentru a fi eliberat, rămasă fără serviciu, a fost condusă de către ultimul suflet eliberat în serviciu la mama sa. Odihna cea veșnică dă-o răposaților noștri, Doamne! Și lumina cea fără de sfârșit să le strălucească! Să se odihnească în pace. Amin! Pr. Ioan Lungu lecturi: 43.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |