|
Ziua Mariană la Roma (12-13 octombrie 2013) Angelus (13.10.2013) Iubiți frați și surori, Astăzi, la Tarragona, în Spania, sunt proclamați fericiți circa cinci sute de martiri, uciși pentru credința lor în timpul războiului civil spaniol din anii treizeci din secolul trecut. Să-l lăudăm pe Domnul pentru acești curajoși martori ai săi și prin mijlocirea lor să-l implorăm să elibereze lumea de orice violență. Vă mulțumesc vouă tuturor care ați venit numeroși din Roma, din Italia și din atâtea părți ale lumii pentru această sărbătoare a credinței dedicată Mariei, Mama noastră. Saludo con afecto al grupo de paname?os que se encuentran hoy en Roma y los confío a la protección de Nuestra Se?ora de la Antigua, celestial patrona de esa querida nación. [Salut cu afect grupul de panamezi care se află astăzi în Roma și îi încredințez ocrotirii Stăpânei Noastre de la Antigua, patroană cerească a acestei iubite națiuni]. Îi salut pe copiii din Orchestra Internațională pentru Pace "Mici Amprente" și Asociația Națională Mutilați și Invalizi de Muncă. Îi salut pe tinerii din Roma care în zilele trecute s-au angajat în misiunea "Isus în centru": Fiți mereu misionari ai evangheliei, în fiecare zi și în fiecare loc! Și cu bucurie adresez un salut și deținuților din închisoarea din Castrovillari. Și acum să ne rugăm împreună Angelus: Angelus Domini... Vă doresc o duminică frumoasă, poftă bun. Și la revedere! * * * Sfânta Liturghie cu ocazia Zilei Mariane în Anul Credinței Piața "Sfântul Petru", duminică, 13 octombrie 2013 La Psalm am recitat: "Cântați Domnului un cântec nou pentru că a făcut lucruri minunate" (Ps 97,1). Astăzi suntem în fața unuia dintre lucrurile minunate ale Domnului: Maria! O creatură umilă și slabă ca noi, aleasă pentru a fi Mamă a lui Dumnezeu, Mamă a Creatorului său. Tocmai privind la Maria, în lumina lecturilor pe care le-am ascultat, aș vrea să reflectez împreună cu voi asupra a trei realități: prima, Dumnezeu ne surprinde; a doua, Dumnezeu ne cere fidelitate; a treia, Dumnezeu este forța noastră. 1. Prima: Dumnezeu ne surprinde. Evenimentul lui Naaman, conducător al armatei regelui din Aram, este singular: pentru a se vindeca de lepră se adresează profetului lui Dumnezeu, Elizeu, care nu săvârșește rituri magice, nici nu-i cere lucruri extraordinare, ci numai să se încreadă în Dumnezeu și să se scufunde în apa fluviului; însă nu a marilor fluvii din Damasc, ci a micului fluviu Iordan. Este o cerere care-l lasă pe Naaman perplex și surprins: că Dumnezeu poate să fie cel care cere ceva așa de simplu? Vrea să se întoarcă înapoi, dar apoi face pasul, se scufundă în Iordan și imediat se vindecă (cf. 2Rg 5,1-14). Iată, Dumnezeu ne surprinde; tocmai în sărăcie, în slăbiciune, în umilință se manifestă și ne dăruiește iubirea sa care ne mântuiește, ne vindecă, ne dă forță. Cere numai să urmăm cuvântul său și să ne încredem în el. Aceasta este experiența Fecioarei Maria: în fața veștii îngerului, nu ascunde uimirea sa. Este uimirea de a vedea că Dumnezeu, pentru a se face om, a ales-o chiar pe ea, o simplă tânără din Nazaret, care nu trăiește în palatele puterii și ale bogăției, care n-a făcut lucruri extraordinare, dar care este deschisă la Dumnezeu, știe să se încreadă în el, chiar dacă nu înțelege tot: "Iată slujitoarea Domnului, fie mie după cuvântul tău" (Lc 1,38). Este răspunsul său. Dumnezeu ne surprinde mereu, strică schemele noastre, pune în criză proiectele noastre și ne spune: Încrede-te în mine, nu-ți fie frică, lasă-te surprins, ieși din tine însuți și urmează-mă! Astăzi, să ne întrebăm cu toții dacă ne este frică de ceea ce Dumnezeu ar putea să ne ceară sau de ceea ce ne cere. Mă las surprins de Dumnezeu, așa cum a făcut Maria, sau mă închid în siguranțele mele, siguranțe materiale, siguranțe intelectuale, siguranțe ideologice, siguranțe ale proiectelor mele? Îl las cu adevărat pe Dumnezeu să intre în viața mea? Cum îi răspund? 2. În textul din sfântul Paul pe care l-am ascultat, apostolul se adresează discipolului Timotei spunându-i: Amintește-ți de Isus Cristos, dacă perseverăm împreună cu el, vom și domni împreună cu el (cf. 2Tim 2,8-13). Iată al doilea punct: Să ne amintim mereu de Cristos, amintirea lui Isus Cristos, și asta înseamnă a persevera în credință; Dumnezeu ne surprinde cu iubirea sa, dar cere fidelitate în urmarea lui. Noi putem deveni "nefideli", dar el nu poate, el este "cel fidel" și cere de la noi aceeași fidelitate. Să ne gândim de câte ori ne-am entuziasmat pentru ceva, pentru vreo inițiativă, pentru vreo angajare, dar după aceea, în fața primelor probleme, am aruncat buretele. Și asta din păcate se întâmplă și în alegerile fundamentale, cum este cea a căsătoriei. Dificultatea de a fi constanți, de a fi fideli față de deciziile luate, față de angajamentele asumate. Adesea este ușor a spune "da", dar după aceea nu se reușește să se repete acest "da" în fiecare zi. Nu se reușește a fi fideli. Maria a spus "da"-ul său lui Dumnezeu, un "da" care a tulburat umila sa existență de la Nazaret, dar n-a fost unicul, ba chiar a fost numai primul dintre atâția "da" rostiți în inima sa în momentele sale de bucurie, ca și în cele de durere, atâția "da" culminați în cel sub cruce. Astăzi, aici sunt atâtea mame; Gândiți-vă până la ce punct a ajuns fidelitatea Mariei față de Dumnezeu: a-l vedea pe unicul său Fiu pe cruce. Femeia fidelă, în picioare, distrusă înăuntru, dar fidelă și puternică. Și eu mă întreb: Sunt un creștin "cu întreruperi" sau sunt un creștin mereu? Cultura provizoriului, a relativului intră și în trăirea credinței. Dumnezeu ne cere să-i fim fideli, în fiecare zi, în acțiunile zilnice și adaugă că, deși uneori nu-i suntem fideli, el este mereu fidel și cu milostivirea sa nu încetează să ne întindă mâna pentru a ne ridica, să ne încurajeze ca să reluăm drumul, să ne întoarcem la el și să-i spunem slăbiciunea noastră pentru ca să ne dăruiască forța sa. Și acesta este drumul definitiv: mereu cu Domnul, chiar și în slăbiciunile noastre, chiar și în păcatele noastre. Să nu mergem niciodată pe drumul provizoriului. Acest lucru ne ucide. Credința este fidelitate definitivă, ca aceea a Mariei. 3. Ultimul punct: Dumnezeu este forța noastră. Mă gândesc la cei zece leproși din evanghelie vindecați de Isus: îi ies în întâmpinare, se opresc la distanță și strigă: "Isuse, Învățătorule, îndură-te de noi!" (Lc 17,13). Sunt bolnavi, au nevoie să fie iubiți, să aibă forță și caută pe cineva care să-i vindece. Și Isus răspunde eliberându-i pe toți de boala lor. Impresionează, însă, a vedea că numai unul se întoarce pentru a-l lăuda pe Dumnezeu cu glas tare și pentru a-i mulțumi. Isus însuși observă asta: Zece au strigat pentru a obține vindecarea și numai unul s-a întors pentru a striga cu glas tare mulțumirea sa lui Dumnezeu și a recunoaște că el este forța noastră. A ști să mulțumim, a ști să lăudăm pentru ceea ce Domnul face pentru noi. Să privim la Maria: după Buna-Vestire, primul gest pe care-l face este de caritate față de ruda sa în vârstă Elisabeta; și primele cuvinte pe care le rostește sunt: "Sufletul meu îl preamărește pe Domnul", adică o cântare de laudă și de mulțumire adusă lui Dumnezeu nu numai pentru ceea ce a săvârșit în ea, ci pentru acțiunea sa în toată istoria mântuirii. Totul este dar al său. Dacă noi putem înțelege că totul este dar al lui Dumnezeu, câtă fericire în inima noastră! Totul este dar al său. El este forța noastră! A spune mulțumesc este așa de ușor, totuși așa de dificil! De câte ori ne spunem mulțumesc în familie? Este unul din cuvintele cheie ale conviețuirii. "Vă rog", "scuze", "mulțumesc": dacă într-o familie se spun aceste trei cuvinte, familia merge înainte. "Vă rog", "scuze", "mulțumesc". De câte ori spunem "mulțumesc" în familie? De câte ori spunem mulțumesc celui care ne ajută, care ne este aproape, care ne însoțește în viață? Adesea considerăm totul meritat! Și asta se întâmplă și cu Dumnezeu. Este ușor a merge la Domnul pentru a cere ceva, dar a merge pentru a-i mulțumi: "Eh, nu-mi vine". Continuând Euharistia să invocăm mijlocirea Mariei, pentru ca să ne ajute să ne lăsăm surprinși de Dumnezeu fără rezistențe, să-i fim fideli în fiecare zi, să-l lăudăm și să-i mulțumim pentru că el este forța noastră. Amin. * * * ACT DE ÎNCREDINȚARE MARIEI Fericită Marie, Fecioară de la Fatima, cu reînnoită recunoștință pentru prezența ta maternă unim glasul nostru cu acela al tuturor generațiilor care te numesc fericită. Celebrăm în tine marile lucrări ale lui Dumnezeu, care nu încetează niciodată să se aplece cu milostivire asupra omenirii, chinuite de rău și rănite de păcat, pentru a o vindeca și pentru a o mântui. Primește cu bunăvoință de Mamă actul de încredințare pe care astăzi îl facem cu încredere, în fața acestei imagini a tale așa de îndrăgită de noi. Suntem siguri că fiecare dintre noi este prețios în ochii tăi și că nimic nu-ți este străin din tot ceea ce locuiește în inimile noastre. Ne lăsăm ajunși de privirea ta preadulce și primim dezmierdarea mângâietoare a zâmbetului tău. Păzește viața noastră în brațele tale; binecuvântează și întărește orice dorință de bine; reînsuflețește și alimentează credința; susține și luminează speranța; trezește și însuflețește caritatea; condu-ne pe noi toți pe drumul sfințeniei. Învață-ne însăși iubirea ta de predilecție față de cei mici și cei săraci, față de cei excluși și cei suferinzi, față de păcătoși și cei rătăciți cu inima: adună-i pe toți sub ocrotirea ta și încredințează-i pe toți preaiubitului tău Fiu, Domnul nostru Isus. Amin. * * * Rugăciune pentru Ziua Mariană cu ocazia Anului Credinței (sâmbătă, 12 octombrie 2013) Iubiți frați și surori, Această întâlnire din Anul Credinței este dedicată Mariei, Mama lui Cristos și a Bisericii, Mama noastră. Statuia ei, venită de la Fatima, ne ajută să simțim prezența sa în mijlocul nostru. Este o realitate: Maria ne duce mereu la Isus. Este o femeie de credință, o adevărată credincioasă. Putem să ne întrebăm: Cum a fost credința Mariei? 1. Primul element al credinței sale este acesta: credința Mariei desface nodul păcatului (cf. Conciliul Ecumenic Vatican II, Constituția dogmatică Lumen gentium, 56). Ce înseamnă? Părinții conciliari (de la Vatican II) au preluat o expresie a sfântului Irineu care spune: "Nodul neascultării Evei a avut desfacerea sa cu ascultarea Mariei; ceea ce fecioara Eva a legat cu necredința sa, fecioara Maria a desfăcut cu credința sa" (Adversus haereses III, 22, 4). Iată "nodul" neascultării, "nodul" necredinței. Când un copil nu ascultă de mama sau de tata, am putea spune că se formează un mic "nod". Asta se întâmplă dacă copilul acționează dându-și seama de ceea ce face, în special dacă la mijloc este o minciună; în acel moment nu se încrede în mama și în tata. Voi știți de câte ori se întâmplă asta! Atunci relația cu părinții are nevoie să fie curățată de această lipsă și, de fapt, se cere iertare, pentru ca să fie din nou armonie și încredere. Ceva asemănător se întâmplă în raportul nostru cu Dumnezeu. Când noi nu-l ascultăm, nu urmăm voința sa, săvârșim acțiuni concrete în care arătăm lipsa de încredere în el - și acesta este păcatul -, se formează un nod în interioritatea noastră. Și aceste noduri ne iau pacea și seninătatea. Sunt periculoase, pentru că din mai multe noduri poate să rezulte o încâlcire, care este tot mai dureroasă și tot mai greu de desfăcut. Dar pentru milostivirea lui Dumnezeu - știm asta - nimic nu este imposibil! Chiar și nodurile cele mai încâlcite se desfac cu harul său. Și Maria, care cu "da"-ul său a deschis ușa lui Dumnezeu pentru a desface nodul vechii neascultări, este mama care cu răbdare și duioșie ne duce la Dumnezeu pentru ca el să desfacă nodurile sufletului nostru cu milostivirea sa de Tată. Fiecare dintre noi are câteva noduri și putem să ne întrebăm înlăuntrul inimii noastre: Care noduri sunt în viața mea? "Părinte, nodurile mele nu se pot desface!". Dar asta este o greșeală! Toate nodurile inimii, toate nodurile conștiinței pot să fie desfăcute. Îi cer Mariei ca să mă ajute să am încredere în milostivirea lui Dumnezeu, pentru a le desface, pentru a mă schimba? Ea, femeie de credință, cu siguranță ne va spune: "Mergi înainte, mergi la Domnul: El te înțelege". Și ea ne duce de mână, Mamă, Mamă, la îmbrățișarea Tatălui, a Tatălui milostivirii. 2. Al doilea element: credința Mariei dă trup omenesc lui Isus. Spune Conciliul: "Prin credință și ascultare, ea a născut pe pământ pe însuși Fiul Tatălui, necunoscând bărbat, sub adumbrirea Duhului Sfânt" (Constituția dogmatică Lumen gentium, 63). Acesta este un punct asupra căruia Părinții Bisericii au insistat mult: Maria l-a zămislit pe Isus în credință și apoi în trup, când a spus "da" la vestea pe care Dumnezeu i-a adresat-o prin înger. Ce vrea să însemne asta? Că Dumnezeu n-a voit să se facă om ignorând libertatea noastră, a voit să treacă prin asentimentul liber al Mariei, prin "da"-ul ei. A întrebat-o: "Ești dispusă la asta?". Și ea a spus: "Da". Dar ceea ce s-a întâmplat în Fecioara Mamă în mod unic, se întâmplă la nivel spiritual și în noi când primim cuvântul lui Dumnezeu cu inimă bună și sinceră și-l punem în practică. Se întâmplă ca și cum Dumnezeu ar lua trup în noi, el vine să locuiască în noi, pentru că își ia locuință în cei care-l iubesc și respectă cuvântul său. Nu este ușor de înțeles asta, dar, e adevărat, este ușor să simțim asta în inimă. Ne gândim că întruparea lui Isus este un fapt numai din trecut, care nu ne implică personal? A crede în Isus înseamnă a-i oferi trupul nostru, cu umilința și curajul Mariei, pentru ca el să poată continua să locuiască în mijlocul oamenilor; înseamnă a-i oferi mâinile noastre pentru a-i dezmierda pe cei mici și pe cei săraci; picioarele noastre pentru a merge în întâmpinarea fraților; brațele noastre pentru a-l susține pe cel care este slab și a lucra în via Domnului; mintea noastră pentru a gândi și a face proiecte la lumina evangheliei; și, mai ales, a oferi inima noastră pentru a iubi și a lua decizii după voința lui Dumnezeu. Toate acestea se întâmplă grație acțiunii Duhului Sfânt. Și astfel, suntem instrumentele lui Dumnezeu pentru ca Isus să acționeze în lume prin intermediul nostru. 3. Și ultimul element este credința Mariei ca drum: Conciliul afirmă că Maria "a înaintat în peregrinarea credinței" (ibid., 58). Pentru aceasta ea ne precede în acest pelerinaj, ne însoțește, ne susține. În ce sens credința Mariei a fost un drum? În sensul că toată viața sa a fost urmare a Fiului său: El - el, Isus - este calea, el este drumul! A progresa în credință, a înainta în această peregrinare spirituală care este credința, nu este altceva decât a-l urma pe Isus; a-l asculta, a ne lăsa conduși de cuvintele sale; a vedea cum se comportă el și a pune picioarele noastre în urmele sale, a avea înseși sentimentele și atitudinile sale. Și care sunt sentimentele și atitudinile lui Isus? Umilință, milostivire, apropiere, dar și refuzare fermă a ipocriziei, a duplicității, a idolatriei. Calea lui Isus este cea a iubirii fidele până la sfârșit, până la jertfa vieții, este calea crucii. Pentru aceasta drumul credinței trece prin cruce și Maria a înțeles asta încă de la început, când Irod voia să-l ucidă pe Isus abia născut. Însă după aceea această cruce a devenit mai profundă, când Isus a fost refuzat: Maria era mereu cu Isus, îl urma pe Isus în mijlocul poporului și auzea bârfele, dușmăniile celor care nu-l iubeau pe Domnul. Și această cruce ea a purtat-o! Atunci credința Mariei a înfruntat neînțelegerea și disprețul. Când a venit "ora" lui Isus, adică ora pătimirii: atunci credința Mariei a fost flacăra în noapte, acea flacără în plină noapte. În noaptea sâmbetei sfinte Maria a vegheat. Flacăra ei, mică dar clară, a fost aprinsă până în zorii învierii; și când a venit vestea că mormântul era gol, în inima sa s-a răspândit bucuria credinței, credința creștină în moartea și învierea lui Isus Cristos. Pentru că întotdeauna credința ne duce la bucurie și ea este Mama bucuriei: Fie ca ea să ne învețe să mergem pe acest drum al bucuriei și să trăim această bucurie! Acesta este punctul culminant - această bucurie, această întâlnire a lui Isus și a Mariei, dar să ne imaginăm cum a fost... Această întâlnire este punctul culminant al drumului credinței Mariei și al întregii Biserici. Cum este credința noastră? O ținem aprinsă, ca Maria, și în momentele dificile, momentele de întuneric? Am simțit bucuria credinței? În seara aceasta, Mamă, îți mulțumim pentru credința ta de femeie puternică și umilă; reînnoim încredințarea noastră ție, Mamă a credinței noastre. Amin. * * * Video-mesaj al Sfântului Părinte Francisc cu ocazia vegherii la sanctuarul Iubirii Divine din Roma (sâmbătă, 12 octombrie 2013) Iubiți frați și surori, Salut toți pelerinii prezenți în sanctuarul Iubirii Divine și pe cei care sunt în legătură de la sanctuarele Mariane din Lourdes, Nazaret, Lujan, Vailankanni, Guadalupe, Akita, Nairobi, Benneux, Czestochowa și Marian Valley. În seara aceasta mă simt unit cu voi toți în rugăciunea sfântului Rozariu și a adorației euharistice sub privirea Fecioarei Maria. Privirea! Cât este de important! Câte lucruri se pot spune cu o privire! Afect, încurajare, compasiune, iubire, dar și reproș, invidie, mândrie, chiar ură. Adesea privirea spune mai mult decât cuvintele sau spune ceea ce cuvintele nu reușesc sau nu îndrăznesc să spună. Pe cine privește Fecioara Maria? Ne privește pe noi toți, pe fiecare dintre noi. Și cum ne privește? Ne privește ca Mamă, cu duioșie, cu milostivire, cu iubire. Așa l-a privit pe fiul Isus, în toate momentele vieții sale, de bucurie, de lumină, de durere, de slavă, așa cum contemplăm în misterele sfântului Rozariu, pur și simplu cu iubire. Când suntem obosiți, descurajați, striviți de probleme, să privim la Maria, să simțim privirea sa care spune inimii noastre: "Curaj, fiule, sunt aici ca să te susțin!". Sfânta Fecioară Maria ne cunoaște bine, este mamă, știe bine care sunt bucuriile noastre și dificultățile noastre, speranțele noastre și dezamăgirile noastre. Când simțim povara slăbiciunilor noastre, a păcatelor noastre, să privim la Maria, care spune inimii noastre: "Ridică-te iarăși, mergi la Fiul meu Isus, în el vei găsi primire, milostivire și nouă forță pentru a continua drumul". Privirea Mariei nu se îndreaptă numai spre noi. La picioarele crucii, când Isus i-l încredințează pe apostolul Ioan, și cu el pe noi toți, spunând: "Femeie, iată fiul tău" (In 19,26), privirea Mariei este îndreptată spre Isus. Și Maria ne spune, ca la nunta din Cana: "Faceți tot ce vă spune" (In 2,5). Maria îl indică pe Isus, ne invită să-l mărturisim pe Isus, ne conduce mereu la Fiul său Isus, pentru că numai în el este mântuire, numai el poate să transforme apa singurătății, a dificultății, a păcatului, în vinul întâlnirii, al bucuriei, al iertării. Numai el. "Fericită pentru că ai crezut!". Maria este fericită pentru credința sa în Dumnezeu, pentru credința sa, pentru că privirea inimii sale a fost mereu îndreptată spre Dumnezeu, spre Fiul lui Dumnezeu pe care l-a purtat în sân și l-a contemplat pe cruce. În adorația preasfântului sacrament, Maria ne spune: "Privește la Fiul meu Isus, ține privirea îndreptată spre el, ascultă-l, vorbește cu el. El te privește cu iubire. Nu-ți fie frică! El te va învăța să-l urmezi pentru a-l mărturisi în marile și micile acțiuni ale vieții tale, în raporturile de familie, în munca ta, în momentele de sărbătoare; te va învăța să ieși din tine însuți, din tine însăți, pentru a privi la ceilalți cu iubire, asemenea lui care nu prin cuvinte, ci prin fapte, te-a iubit și te iubește!". O, Marie, fă-ne să simțim privirea ta de Mamă, condu-ne la Fiul tău, fă ca să nu fim creștini "de vitrină", ci creștini care știu "să-și murdărească mâinile" pentru a construi cu Fiul tău Isus împărăția sa de iubire, de bucurie și de pace. Franciscus Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 19.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |