|
Reflecție la duminica a XXVIII-a de peste an - C Binefacerea, mulțumirea și mântuirea. Evanghelia de astăzi începe cu aceste cuvinte: "Îndreptându-se spre Ierusalim, Isus trecea prin ținutul dinspre Samaria și Galileea". Galileea e ținutul păgânilor, ținutul păcatului, iar Samaria e ținutul unde Dumnezeu veghează. Asta vrea să ne spună că oricât de greu le-ar fi oamenilor în ținutul păgânilor și al păcatului - datorită lui Isus care urcă la Ierusalim pentru a suferi, a muri și a învia pentru ei - Dumnezeu veghează cu grijă mereu trează asupra lor, ca să ajungă cu bine în Ierusalimul ceresc. "Intrând într-un sat, l-au întâmpinat zece leproși, care s-au oprit și i-au strigat de departe: «Isuse, Învățătorule, ai milă de noi!»" (Lc 17,11-13). Faptul că numele orașului nu este specificat înseamnă că Isus intră încă în toate orașele și satele lumii, înseamnă că intră și la noi. De ce spun asta? Pentru că și în simbolistica numerelor din Biblie numărul 10 este simbolul lumii întregi, al lumii întregi lovite de păcat, de suferință și de moarte. Tot aici trebuie spus că, în Biblie, păcatul este asociat cu lepra. Iar noi toți suntem păcătoși, "pentru că nu este nimeni care să facă binele, nu este nici unul măcar" (Rom 3,12). Deci, Isus a intrat astăzi în localitatea și biserica noastră. Ba mai mult, a intrat și în casele noastre, așa cum odinioară a intrat și în casa lui Simon leprosul (Lc 4,38), în casa fariseului (Lc 7,36; 11,37), în casa mai marelui sinagogii (Lc 8,51) și în casa lui Zaheu (Lc 19,7). Isus intră mereu în istoria omului păcătos care suferă, pentru plânge împreună cu el, pentru a împărtăși durerea cu el, dar și pentru a-i aduce vindecare, bucurie și mântuire. Pentru că și Psalmistul astăzi ne spune: "Dumnezeu și-a descoperit mântuirea în fața tuturor popoarelor" (Ps 97,2), trebuie să avem mai întâi curajul de a crede în Isus, mai ales că el urcă la Ierusalim pentru a suferi, a muri și a învia pentru noi. Este interesant de observat astăzi că doi oameni proveniți din popoare dușmane lui Israel, sirienii și samaritenii, cred în puterea de vindecare și mântuire a Dumnezeului lui Israel. Atunci oare ce ne-ar împiedica pe noi creștinii, care am văzut și simțit deja dragostea lui Dumnezeu în noi, prin Cristos și Duhul Sfânt, să credem în iubirea și mântuirea lui? Credem în medici pământești și nu credem în Medicul divin? Credem în ajutorul oamenilor puternici și să nu credem în ajutorul lui Dumnezeu cel atotputernic? Să învă?ăm astăzi lecția de la Naaman Sirianul și de la leprosul samaritean, și să nu ne lăsăm mai prejos de ei! După ce am crezut în Dumnezeu cel întreit și unic, primul lucru pe care trebuie să-l facem este acela de a veni la el, de a ne recunoaște păcătoși, de a ne recunoaște bolnavi la trup și la suflet, de a ne recunoaște neputincioși - chiar dacă suntem oameni cu funcții și ranguri mari, ca Naaman, sau chiar dacă suntem oameni simpli ca samariteanul și tovarășii lui de suferință - și să-i cerem vindecarea. Oricât de departe am fi fizic și spiritual, oricât ne-ar împiedica oamenii și situațiile în care trăim, să venim la Isus mântuitorul și să-i cerem: "Isuse, Învățătorule, ai milă de noi!" (Lc 17,13). Și nu vom rămâne dezamăgiți. După ce am venit cu credință la Isus, după ce i-am mărturisit situația grea în care ne aflăm, după ce i-am cerut vindecarea, acum trebuie să găsim puterea de a face ceea ce el ne cere. Totdeauna când venim la Isus ni se cere iarăși credință; dar o credință profundă exprimată printr-o umilință adâncă. Credința și umilința de a accepta modul simplu de a lucra al lui Dumnezeu, oamenii simpli și lucrurile simple pe care le folosește Dumnezeu. Într-un prim moment, Naaman, în mândria lui de general al unui mare imperiu, a refuzat să se spele în apa Iordanului de șapte ori, pe motiv că apele siriene sunt mai bune (cf. 2Rg 5,12), că profetul care aparține unui popor vasal n-a ieșit la el (cf. 2Rg 5,11). Indiferent ce bunuri avem noi, bunurile lui Dumnezeu, chiar simple și umile, sunt infinit mai bune decât ale noastre. Asta au înțeles-o și slujitorii lui Naaman, care l-au determinat în final pe Naaman să-l accepte pe simplul profet Elizeu, cât și apele mici ale Iordanului. Și cum a acceptat, s-a și vindecat și a devenit curat ca un prunc, adică vindecat la trup și la suflet. Cât de mult contează și faptul de a fi înconjura?i de prieteni credincioși! În evanghelie, leproșii au acceptat să meargă și să se arate preoților, oameni simpli și chiar ostili lui Isus, dar rânduiți de Dumnezeu să constate vindecarea (cf. Lev 13,2; Lev 14,2). Și iarăși trebuie amintit că atunci când au plecat de lângă Isus erau încă leproși; dar s-au curățit pe cale, în timp ce împlineau porunca lui Isus. Mulți dintre noi suntem bolnavi la trup și la suflet, în dificultăți materiale și spirituale. Și nouă ne spune Isus: mergeți și arătați-vă preoților. Dacă vom merge și ne vom arăta preoților la sfânta Liturghie, la sfânta Spovadă, la sfânta Împărtășanie și la rugăciune, ne vom vindeca; iar dacă nu vom merge, nu ne vom vindeca. Mulți creștini recunosc că le merge mai rău de când au început să nu mai aibă timp pentru a merge la preot și la cele sfinte. Și acum urmează un lucru pe care puțini oameni știu să-l facă: mulțumirea. Și iarăși este interesant de observat că doi păgâni și dușmani ai poporului Israel, doi păgâni fără lumina Scripturilor și a Profeților, știu să mulțumească pentru darul primit, iar oamenii din poporul ales, oameni ai Bibliei și ai Profeților, nu știu să o facă. Cei nouă care nu au știut să mulțumească după darul vindecării au rămas cu foarte puțin, numai cu vindecarea trupească. Pe când sirianul și samaritenul, pe lângă vindecare, au mai primit și iertarea păcatelor, și mântuirea și bucuria împărăției veșnice a lui Dumnezeu. Și astăzi tot cam 2 din 11 mulțumesc pentru darurile primite. Dar rămân numai ca darul pământesc care se pierde și nici nu poate fi luat după moarte. Deși Dumnezeu și-a arătat bunăvoința față de ei, ei aleg să rămână cu foarte puțin, pentru că nu găsesc timp și ofrandă prin care să-i mulțumească Domnului. Și nu numai că nu găsesc timp și ofrandă ca să mulțumească, dar mai și folosesc darul primit de la Dumnezeu pentru a face păcatul, pentru a-i duce și pe alții la păcat și pentru a-l îndurera și răstigni iar pe Cristos. Dumnezeu ne cere în sfânta Carte recunoștință și mulțumire pentru darurile primite. Mulțumirea făcută din credință mântuiește. Iată câteva pasaje biblice în acest sens: "Cine aduce mulțumiri ca jertfă, acela mă proslăvește" (Ps 49,23); "Fiți, recunoscători!" (Col 3,15); "Mulțumiți lui Dumnezeu pentru toate lucrurile; căci aceasta este voia lui Dumnezeu, în Cristos Isus, cu privire la voi" (1Tes 5,18); "Negreșit, evlavia însoțită de mulțumire este un mare câștig" (1Tim 6,6). Pentru sfântul Ieronim recunoștința nu este numai o virtute specific creștină, dar ea este o obligație de onoare, de dreptate și de iubire pentru toți oamenii; sentimentul natural care, sub o formă modestă, nu lipsește nici la ființele necuvântătoare: "Boul își recunoaște stăpânul și asinul ieslea domnului său, dar Israel nu mă cunoaște, poporul meu nu pricepe" (Is 1,3). Un anume Roy Smith, un bun creștin, povestește ce s-a întâmplat la moartea fratelui său, un iubitor de animale, care a murit în 1993. Întotdeauna l-au interesat păsările și, înainte de a se stinge, obișnuia să ademenească în curtea sa o mierlă și să-i dea să mănânce din mână. Dar iată că acest om bun a murit subit. Ziua înmormântării sale a fost o zi marcată de o ploaie abundentă, aproape torențială. "Stăteam toți în jurul mormântului, sub umbrele, în timp ce preotul citea rugăciunile, povestește Roy Smith, când a început să răsune un tril încântător. Pe acoperișul unei clădiri din apropiere, o mierlă cânta din toate puterile, melodios și continuu, în vreme ce ploaia turna deasupra ei. Era mierla pe care el o hrănise din mână. Am fost cu toții ca hipnotizați, mierla cânta din recunoștință la moartea binefăcătorului ei". În noiembrie 1985, în editorialul din Chicago "Herald Tribune", cunoscutul jurnalist Ebi van Buren a publicat un articol despre recunoștință, intitulat: "A fi recunoscător înseamnă să-ți numeri darurile primite și să mulțumești pentru ele". În acest articol, ziaristul îi chemă pe oameni să-și consacre zilnic câteva minute pentru a se gândi la darurile primite de la Dumnezeu, fie direct, fie prin semeni, și să fie recunoscători. Mai întâi îi cheamă pe oameni să nu uite de darul vieții, al sănătății, de faptul că s-au trezit dimineață, că pot merge, că pot asculta glasul păsărilor. Apoi îi chemă să nu uite să aducă recunoștință pentru părinții, bunicii, învățătorii, preoții și binefăcătorii lor. Să nu uite grija pe care aceștia le-au purtat-o din copilărie și până la maturitate; cum i-au crescut, cum i-au învățat adevărurile credinței, cum i-au ținut la școală. Să nu uite că toți aceștia, până la bătrânețe, se gândesc la ei cum să ne ajute. "Binecuvântează, suflete al meu, pe Domnul și nu uita niciodată toate binefacerile sale" (Ps 103,1-2). Iată și câteva cugetări creștine în acest sens: "Recunoștința nu se prescrie niciodată, dacă memoria este bună și inima curată și dreaptă"; "Oameni recunoscători sunt asemenea câmpiilor roditoare; dau înapoi înzecit ceea ce au primit"; "Recunoștința este cea dintâi grijă a unui suflet ales"; "Recunoștința și mulțumirea sunt semnul umanității și floarea moralității. Recunoștința este dovada unei bune educații și rodul a tot ce este sfânt, drept, bun, curat și nobil". Un capelan militar din timpul primului război mondial primise sarcina de a cenzura scrisorile trimise acasă de soldați. În noaptea dinaintea atacului asupra liniilor germane, sute de oameni au scris rudelor. După ce bătălia a trecut, aceștia au scris din nou despre experiența prin care au trecut. Capelanul a trebuit să citească și să cenzureze ambele rânduri de scrisori. Scrisorile dinainte de bătălie sunau ceva de genul: "Dragă mamă, urmează să atacăm mâine dimineață, așa că m-am gândit la tine, la casă, și i-am jurat lui Dumnezeu că dacă ies întreg din bătălie am să fiu un om mai bun". Unii au scris chiar: "Mă voi face preot". După bătălie tonul scrisorilor s-a schimbat dramatic. Dacă până atunci tonul putea fi sintetizat în "O, Doamne, ajută-mă să trec de ziua de mâine!", după bătălie tonul era: "Ei bine, am scăpat, Doamne, așa că acum nu mai am nevoie de tine". Sfântul Ioan Gură de Aur, într-o predică a sa, ne povestește despre un răufăcător care, obosit de relele făcute, se odihnea sub umbra unui zid. Atunci Dumnezeu a trimis pe cineva ca să-l trezească, pentru că zidul urma să se prăbușească imediat. Acesta s-a sculat repede și în urma lui s-a și prăbușit zidul. Atunci și-a zis în inima lui: "Dumnezeu mă iubește, așa că pot să-mi continui activitatea". El n-a înțeles că Dumnezeu l-a salvat pentru a se convertii, și nu pentru a păcătui mai departe. Dar într-o noapte, pe când dormea pe patul său, i s-a arătat cineva și i-a zis: "Eu sunt cel care te-a trezit când dormeai sub zid și tu, în loc să te pocăiești, mărturisindu-ți păcatele, și să te hotărăști în inima ta ca să nu mai faci cele rele, ai mers înainte la fel, de aceea Dumnezeu, pentru nerecunoștința și nemulțumirea pe care ai arătat-o față de bunătatea lui, va face ca toți oamenii să afle ticăloșiile tale și să fii tras în țeapă în piața publică. Și chiar în acel moment au venit oamenii legii, l-au dus la judecător, a fost condamnat la moarte și l-au tras în țeapă în mijlocul orașului. Nu este nimeni care în viață să nu fi primit de la Dumnezeu daruri: viața, Botezul, Tainele sfinte, evanghelia mântuirii, împărăția cerurilor. Pe toți care au primit daruri de la Dumnezeu și nu i-au mulțumit și nu s-au convertit, pe toți aceștia diavolii îi vor lua în ziua judecății și-i vor arunca în cuptorul veșnic de foc și pucioasă (cf. Ap 19,20). Lecturile de astăzi ne ajută să vedem cum se face o mulțumire corectă pentru darurile pământești, dar mai ales pentru darurile mântuitoare primite, începând cu Botezul și continuând cu toate darurile de vindecare trupească și sufletească. Toți 10 leproși merg să se arate preoților, respectând cuvântul lui Dumnezeu și al lui Isus. Dar ei împlinesc și o lucrare misionară, căci preoții iudei erau potrivnici lui Isus și misiunii sale. Arătându-se preoților și spunându-le că Isus i-a vindecat, le-au predicat evanghelia împărăției, arătată lumii prin Cristos. Apoi, samariteanul vindecat se întoarce la Isus, laudă pe Dumnezeu cu glas tare și apoi se face ucenicul lui Isus (cf. Lc 17,13). Naaman Sirianul proclamă credința în adevăratul Dumnezeu: "Iată, știu acum că nu este alt Dumnezeu pe tot pământul decât cel din Israel" (2Rg 5,15) și se face profet al Domnului în mijlocul poporului său. Paul, un alt lepros sufletesc vindecat de Isus, drept mulțumire și recunoștință predică evanghelia mântuirii peste tot, îndurând pentru ea lanțuri și închisori, pentru ca toți oamenii să ajungă la mântuire (cf. 2Tim 8-13). Să ne amintim de episodul discuției sfântului Ludovic al IX-lea (1215-1270) cu ducele de Champagne, pe marginea cumplitei boli a leprei trupești și a păcatului. La un moment dat regele l-a întrebat pe duce dacă ar fi să aleagă între lepră și păcat, ce ar alege. Iar când acesta i-a răspuns, imediat și fără ezitare, că ar alege păcatul, atunci regele s-a întristat și i-a răspuns: "Ești în mare eroare, duce; păcatul e cea mai cumplită lepră. Dacă lepra trupului trece odată cu viața, lepra sufletului, păcatul, continuă să facă rău și după moarte, și rămâne pentru toată veșnicia". Un asemenea apostolat putem și trebuie să facem și noi. Pr. Ioan Lungu
lecturi: 39.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |