|
Considerație la duminica a XXX-a de peste an - C "Când strigă cel sărman, Domnul îl ascultă" (Ps 34,7) Domnul Isus care își continuă urcarea la Ierusalim vrea să ne învețe astăzi calea cea mai scurtă spre patria cerească, spre mântuire și care este umilința, ne spune parabola a doi oameni care s-au dus la templu să se roage; unul era fariseu și celălalt era vameș. Nu s-ar fi putut găsi doi oameni mai diferiți decât aceștia. Fariseul se afla pe treapta cea mai de sus a scării religioase. Vameșul se afla pe treapta cea mai de jos. Și într-adevăr fariseul respecta legea și făcea și ceva în plus, iar vameșul era într-adevăr un călcător de Lege și care nu împlinea nici măcar minimul necesar. Ce ne surprinde pe toți la această parabolă este verdictul dat de Isus: Vameșul cel rău s-a întors îndreptățit acasă, iar fariseul, căutător atent al Legii, nu. De ce? Pentru că tot cel care se înalță va fi smerit, iar tot cel care se smerește va fi înălțat (cf. Lc 18,14). Dumnezeu este singura ființă perfectă și nemărginită din întreg universul care ar fi îndreptățit să se laude cu realizările sale, dar nu a făcut-o și nici nu o face. Și când un om, ca de exemplu fariseul, care este o ființă mărginită și pe deasupra căzută și în păcat, când o ființă mărginită și păcătoasă, care trăiește numai din mila și bunătatea lui Dumnezeu vine și se crede deasupra tuturor oamenilor și chiar egal cu Dumnezeu, așa cum se credea și satana, o ființă care nu recunoaște că tot ceea ce este, are și ceea ce realizează este numai darul lui Dumnezeu, o ființă care prin lauda lui diabolică fură din cinstea rezervată numai lui Dumnezeu, este normal ca acea ființă care se crede a fi egal cu Dumnezeu să fie lăsată de Dumnezeu cu mâinile goale. Nimeni nu se poate îndreptăți singur în fața lui Dumnezeu, căci groapa în care ne-a aruncat satana prin păcat este prea mare, că datoria lăsată nouă de Adam este incalculabilă, că veninul strecurat în noi de satana prin păcat nu are antidot pe pământ, iar puterile noastre au fost paralizate. Scăparea noastră poate veni numai de la mila și ajutorul lui Dumnezeu. Este o poveste hazlie în care doi oameni naivi au nimerit în mijlocul unui "nisip mișcător". Unul dintre ei și-a dat seama că nu au cum scăpa de acolo fără un ajutor de afară. Celălalt, însă, a zis că el se va apuca de părul capului și se va trage singur afară, apoi va căuta o frânghie de salvare și îi i-o va întinde și celuilalt. Nimic mai fals. Nimeni nu se poate scoate dintr-o prăpastie trăgându-se de păr în sus. Ca acel mare naiv din această poveste a fost fariseul mândru care credea că se poate salva singur, prin puterile și faptele sale cu care se lăuda. Dar ca acel naiv din povestea noastră este și orice om mândru care nu aleargă la Dumnezeu pentru mântuirea lui. Vameșul a realizat din prima că este o ființă mărginită și păcătoasă, că este o ființă fără putere și posibilități, că este o ființă care nu se poate salva singură, că este o ființă care nu merită nici măcar să ridice ochii spre Dumnezeu cel sfânt, că este o ființă care are mereu și la orice pas nevoie de harul și iertarea lui Dumnezeu și de aceea, și-a exprimat cu umilință toate aceste limite ale sale și cu lacrimi în ochi, din cel din urmă loc, a strigat: "Dumnezeul meu, ai milă de mine, păcătosul!" (Lc 18,13). Este normal ca acea ființă care plecându-se pe sine până la pământ, care abia își șoptea rugăciunea lui de iertare pentru a lăsa să se vadă numai măreția și iubirea lui Dumnezeu, pentru a lăsa loc să se audă numai glasul său atotputernic, să primească iertarea și binecuvântarea lui Dumnezeu. Prima lectură ne spune că: "Rugăciunea celui sărac străbate norii" (Sir 35,21). Iar psalmistul de astăzi ne spune: "Când cel sărac strigă, Domnul îl ascultă" (Ps 34,7). Sfântul Bernard (1091-1153), răspunde celui care se plânge că se roagă și nu este ascultat: "Nu fără motiv nu ești ascultat. Ești stăpânit de mândrie: de mândria inimii, de mândria gurii, de mândria minții, de mândria faptei, de mândria îmbrăcămintei, de mândria averii. Și nu privești la Isus, la naștere sa smerită, la părinții săi smeriți, la grajdul său smerit, la localitate sa smerită, la păstori smeriți, la apostolii săi smeriți, la crucea sa smerită, la tabernacolul său smerit, la sufletele smerite în care intră" (cf. In Cantica 54,8). Diavolul își pierde orice putere în fața umilinței omului. Un bătrân călugăr din Tebaida Egiptului mergea într-o zi să-și vândă rogojinile. Pe drum s-a întâlnit cu un om posedat și în chinuri. Cum l-a văzut satana pe călugăr, a venit și i-a tras o palmă. Dar călugărul liniștit, după porunca lui Isus, a întors și celălalt obraz. Văzând smerenia călugărului, diavolul și-a părăsit victima și a fugit. Numai Dumnezeu știe câți diavoli putem alunga din noi și din alții când ne umilim și știm să întoarcem și celălalt obraz (cf. Mt 5,39). Un alt călugăr bătrân din Tebaida Egiptului le spunea novicilor săi: "Parabola vameșului și a fariseului ne arată că smerenia mântuiește fără multe fapte și fără multe cuvinte, iar mândria pierde pe om, chiar dacă are multe fapte și multe cuvinte". Fariseul, și orice om mândru, care se umflă ca să apară el în prim plan și nu Dumnezeu, fără de care nimic nu este cu putință (cf. In 15,5), și nu Dumnezeu care i-a dat harul său (cf. 1Cor 15,10), se aseamănă cu măgarul împodobit al unui om bogat dintr-o povestire a fabulistului rus, Ivan Andreievici Krîlov (1769-1844). Măgarul din această fabulă, împodobit cu șea frumoasă de stăpânul său, se lăuda că oamenii îl aplaudă pe el și nu pe stăpânul său. Și, într-o seara, după ce stăpânul i-a luat șeaua de pe el ca să poată dormi mai bine, el în loc să se culce, a ieșit prin localitate ca să primească laudele oamenilor. Când oamenii au văzut un măgar slobod prin localitate, în loc de laude, l-au cocoșat în bătaie. Atunci a înțeles el că pentru el era doar bătaia, iar aplauzele erau pentru stăpânul său. Tot așa și fariseul și mulți alți oameni nu înțeleg că pentru ei este ocara, iar pentru Dumnezeu lauda; iar dacă întâmplător au ceva bun în ei este numai darul lui Dumnezeu, căruia trebuie să-i dea toată lauda. "Ce lucru ai pe care să nu-l fi primit? Și dacă l-ai primit, de ce te lauzi ca și cum nu l-ai fi primit?" (1Cor 4,7). Scriptura ne vorbește de niște farisei convertiți: Nicodim, Iosif din Arimatea, și Paul. Să-l analizăm puțin pe sfântul Paul, căci el ne vorbește în lectura a doua de astăzi (cf. 2Tim 4,6-18). Paul, și cu Barnaba predicau odată la Listra, după ce prin puterea lui Dumnezeu au vindecat acolo un olog, localnicii au început să strige: "zei, în chip de oameni, s-au coborât la noi", și voiau să le aducă jertfe. Dar ei au folosit această ocazie pentru a se arăta niște "mici slujitori" ai credinței pentru a-l preamări pe Dumnezeu în fața păgânilor, ca aceștia să lase zeii și să vină la Dumnezeul adevărat (cf. Fap 14,8-18). Dacă vom privi în Scriptură, vom vedea că sfântul Paul în toată viața sa de după convertire "a crescut mic", a crescut în umilință. De fapt și numele de Paul, înseamnă "cel mic". Astfel, în anul 59, spunea: "Sunt cel mai neînsemnat dintre apostoli" (1Cor 15,9); în anul 64, spunea: "Sunt cel mai neînsemnat dintre toți creștinii" (Ef 3,8); iar în anul 65, spunea: "Sunt cel mai păcătos dintre toți oamenii" (1Tim 1,15). Și pentru că toată viața și-a dat silința "să crească mic", adică să fie smerit, Dumnezeu l-a întărit să predice evanghelia, să ducă lupta cea bună, să-și păstreze credința; apoi Dumnezeu i-a fost mereu alături, l-a scos din "gura leului", l-a scăpat și de orice rău, l-a mântuit și l-a condus la împărăția cerească (cf. 2Tim 4,6-18). Asta va face Dumnezeu cu orice om care va alege să trăiască smerit în această viață. Și dacă se întâmpla ca unii oameni smeriți să nu poată opri laudele oamenilor, ei asemenea sfântului Francisc din Assisi (1181-1226) le îndreptau pe toate spre Dumnezeu, care a ales să fie cinstit prin viața și activitatea umililor săi; aceștia, deși oameni simpli, neputincioși, și imperfecți, au fost aleși de Dumnezeu pentru a-i da de rușine pe ci mândri (cf. 1Cor 1, 26-31). Ca să devenim smeriți trebuie mai întâi să cunoaștem bine bunătatea lui Dumnezeu și starea noastră de păcătoșenie (cf. Ap 3,17), fără a ne compara cu alți păcătoși; apoi privind la Isus răstignit, să cunoaștem bine suferințele lui pentru păcatele noastre și să cunoaștem bine nevoia noastră de convertire și pocăința. Lipsa uneia dintre aceste cunoașteri dă naștere orgoliului pierzător. Căci, pe acela care își pune singur lanțuri pentru păcatele sale, adică se recunoaște păcătos și face pocăință, Dumnezeu îl dezleagă, îl iartă, și îl duce în cer alături de el și de vameșul cel smerit. Călugării din Tebaida Egiptului, spuneau că dacă însuși satana ar rosti cu umilință rugăciunea vameșului: "Dumnezeul meu, ai milă de mine, păcătosul!" (Lc 18,13), ar deveni iarăși înger strălucitor. Cu atât mai mult noi, dacă vom rosti deseori și cu umilință această rugăciune vom fi iertați și mântuiți. Brentano Clemens Wenceslaus de La Roche (1778-1842) a fost un scriitor german. A avut un suflet mândru și zbuciumat. După multe erori s-a întors la Dumnezeu. A găsit mare mângâiere în rugăciunea vameșului. Adesea spunea: "Reluarea rugăciunilor și învățăturilor primite de la mama au fost singura mea scândură de salvare. Restul nu mi-a slujit la nimic". Dumnezeu ne spune toate acestea, prin Siracide, prin psalmistul de astăzi, prin sfântul Luca și prin sfântul Paul, pentru ca noi să fugim de cel mai greu și cel mai devastator dintre păcate, mândria; mândria care a pierdut deopotrivă îngeri și oameni și, apoi, ne chemă să îmbrățișăm umilința, care i-a înălțat pe toți cei care s-au făcut mici și smeriți, ca: Abel, Iacob, Moise, Iosue, Ghedeon, David, Maria, Iosif, Paul, Isidora, Francisc din Assisi, Tereza Pruncului Isus. etc. Dar prin lecturile de astăzi și prin autorii lor Dumnezeu ne mai spune ceva: ne mai spune că trebuie ca în lumea în care trăim, să fim vestitori și mesageri ai acestor adevăruri așa cum au fost și ei. Căci a ne păstra credința, ca și pentru Paul, înseamnă a o vesti și a o mărturisi. De aceea, cântul de la evanghelie ne spune: "Dumnezeu a împăcat lumea cu sine prin Cristos, iar nouă ne-a încredințat misiunea de a vesti lumii împăcarea" (2Cor 5,8). Să mergem și să vestim mesajul mântuitor al acestor sfinte lecturi de astăzi! Pr. Ioan Lungu lecturi: 25.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |