|
Reflecție la sărbătoarea sfântului Dumitru, ostaș martir - 2013 Mare este Dumnezeul lui Dumitru! Este ziua de 26 octombrie și bisericile creștine care au cultul sfinților îl cinstesc pe sfântul Dumitru (+ 306), diacon al bisericii din Sirmium, comandant militar al lui Maximilia Hercules, prefect în Tesalonic, proconsul al Greciei și martir al Bisericii lui Cristos. Sfântul Dumitru a trăit pe timpul împăraților Diocletian (244-311) și Maximian Hercules (250-310), doi dintre cei mai crânceni prigonitori ai Bisericii de la început, care dorind o reînvigorare a păgânismului au declanșat o crudă prigoană a creștinilor. Dumitru s-a născut la Tesalonic, în Grecia, din părinți nobili și creștini, dar care asemenea lui Nicodim și Iosif din Arimatea care veneau numai noaptea la Isus de frica iudeilor, și ei practicau credința mai mult pe ascuns, de frica păgânilor prigonitori (cf. In 3,1; In 19,38). Tatăl sfântului Dumitru a fost prefectul Tesalonicului. Ca fiu de prefect, Dumitru a avut posibilitatea să studieze la școlile înalte ale timpului și să dobândească o vastă cultură și o clară viziune asupra vieții. La vârsta de 20 de ani îi moare tatăl, fapt care îl îndurerează profund pe el, dar și pe toți locuitorii din Tesalonic. De la tatăl său, Dumitru a moștenit o frumoasă avere, un caracter și un nume bun. Știința și calitățile sale nobile au ajuns și la urechile împăratului Maximian Hercules, care l-a chemat la ordin și l-a numit comandant peste armatele sale din Tesalonic, prefect al Tesalonicului în locul tatălui său, dar și proconsul peste întreaga Grecie așa cum confirmă și o scriere veche. În aceste funcții el trebuia să reprezinte numai interesele împăratului, dar și să poarte luptele împăratului contra creștinilor. Dar el era creștin, iubea creștinii și îi proteja. Ba mai mult el îi trata cu dragoste și păgânilor le vorbea de Cristos, fapt care îi făcea pe foarte mulți păgâni din popor și din armată să devină creștini. Așa cum satana a stârnit furtuni, puhoaie de apă și războaie, pentru a-l clătina pe Iob (cf. Iob 1,6-22; 2,1-8); pe Abraham, Isaac și Iacob (cf. Idt 8,25-27); pe Biserica și fiii ei de la început (cf. Ap 12,1-6). Tot astfel, în diferite perioade ale istoriei, satana a ridicat fel de fel de furtuni și puhoaie, pentru a-i îneca pe aleșii care cred în Isus. Dar aceștia prin puterea lui Dumnezeu, care nu permite niciodată ca cineva să fie încercat peste puterile lui (cf. 1Cor 10,13), au ieșit și vor ieși din aceste furtuni, mai întăriți și mai proaspeți, așa cum ies pomii sănătoși din furtuni. Zece furtuni năpraznice, sub șapte împărați feroce, a ridicat satana numai în primele trei secole creștine și care au făcut să moară peste 16 milioane de creștini (cf. Ap 13,1). Dar cele 10 valuri de prigoane nu au dus la moarte creștinismului, așa cum visa împăratul Dioclețian, ci la moartea păgânismului, prin victoria lui Constantin cel Mare, asupra lui Maxențiu (278-312), fiul lui Maximilian Hercules, asociatul lui Diocleția la domnie și prigoană. Și este interesant de observat că, în anul 306, anul martiriului sfântului Dumitru, Maximilian Hercules a fost forțat de Dioclețian să abdice în favoarea fiului său Maxențiu, ultimul prigonitor al primului val de persecuții, ucis de Constantin cel Mare, în 312, anul proclamării libertății Bisericii, prin Edictul de la Milan. După acest prim val de 10 prigoane, val încheiat cu cel de pe timpul sfântului Dumitru, satana, în decursul istoriei, a mai ridicat multe alte valuri de prigoane și mai ridică încă sub diferite chipuri, cu scopul vădit de a distruge Biserica, care nu poate fi distrusă de porțile iadului (cf. Mt 16,18). Biserica, prin prima lectură din cartea Esterei, ne spune astăzi că ceea ce a fost Haman edomitul, care căuta exterminarea evreilor din Babilon, de pe timpul reginei Estera și a unchiului ei, Mardorheu; tot aceea a fost și împăratul Maximilian Hercules pentru creștinii din Tesalonic și din întreaga Grecie, de pe timpul sfântului Dumitru și al prietenilor săi Nestor și Lupul (cf. Est 13,8-17). Această ultimă prigoană, din primul val de 10 prigoane, a fost declanșată de împăratul Maximilian Hercules, asociatul lui Dioclețian la domnie, care, întorcându-se biruitor de la un război contra sciților și a sarmaților și crezând că zeii păgâni i-au dat biruința, a decis să le aducă jertfa de mulțumire în Tesalonic. Cu acest prilej l-a chemat și pe Dumitru, cel investit de el cu multe funcții importante, să vină și să jertfească zeilor păgâni înaintea armatei și înaintea locuitorilor din Tesalonic. Atunci Dumitru a înțeles ca a sosit ceasul ca să-l mărturisească pe Cristos, atât înaintea împăratului, cât și înaintea tuturor locuitorilor din Tesalonic. Atunci, comandantul, guvernatorul, proconsulul, dar mai ales diaconul, Dumitru, aducându-și aminte de ce a zis sfântul Paul: "Cu inima se crede spre dreptate, iar cu gura se mărturisește spre mântuire" (Rom 10, 10), a pășit în față și a mărturisit cu mare îndrăzneală împăratului și tuturor celor de față că nu zeii i-au dat biruința, ci Dumnezeul creștinilor, care este adevăratul Dumnezeu. Căci Dumnezeul creștinilor este cel ce a făcut cerul și pământul și, în nemăsurata lui milostivire față de oameni, l-a trimis în lume pe Fiul său, care a luat trup omenesc din Fecioara Maria, care s-a făcut întru toate asemenea nouă, afară de păcat, și i-a mântuit pe oameni din robia diavolului și din toate celelalte robii, prin patima și moartea sa pe cruce, iar prin învierea sa din morți, le-a deschis celor care cred în el și îl primesc ca mântuitor cale spre viața cea veșnică (cf. 2Tim 4,2-5). Această mărturisire publică a credinței sale i-a încurajat foarte mult pe creștinii și ostașii din oraș, care nu erau încă deciși clar, și i-a determinat pe mulți păgâni dintre civili și ostași să îmbrățișeze credința creștină. Însă această curajoasă mărturie i-a înfuriat la culme pe păgâni, în frunte cu împăratul păgân Maximilian Hercules, care a decretat arestarea tuturor creștinilor, ostași și laici din oraș, și a declanșat o crudă prigoană împotriva lor. Primul care a fost arestat a fost Dumitru, care a fost atât de fericit că Isus i-a oferit ocazia de a suferi pentru el (cf. Mt 5,12); și, împreună cu Dumitru, toți ceilalți creștinii arestați au fost cuprinși de aceeași bucurie. În ei s-a împlinit și cuvântul sfântului Paul: "Vouă vi s-a dat harul nu numai să credeți în Isus, ci să și pătimiți pentru el" (Fil 1,29). Maximian Hercules avea printre apropiații săi un mercenar dintre vandali, cu numele de Lie. Era un bărbat solid și puternic, ceva gen Goliat din Biblie. Creștinii au fost închiși într-un amfiteatru păgân, căptușit pe interior cu sulițe înfipte în pământ. Acest, Lie, acest Goliat al lui Maxian Hercules, trecea printre creștini și aleatoriu, lua continuu când pe unul când pe altul dintre creștini și cu mare ușurință îi arunca în acele sulițe înfipte în pământ, spre deliciul împăratului și al păgânilor din oraș. Acest Lie, asemenea lui Goliat din Biblie, aducea mereu injurii lui Isus Cristos și-i provoca pe creștinii închiși la luptă cu el (cf. 1Sam 17,25-58). Atunci s-a ridicat un tânăr creștin, închis și el pentru credință, unul mic și plăpând ca David, s-a dus la Dumitru, - diaconul, prefectul și consulul - și l-a întrebat dacă îi permite să lupte cu Lie, căci în el simte o putere care îi dă speranță. Dumitru a încuviințat, dar i-a spus atât lui Nestor, cât și celorlalți creștini închiși, ca în taină toți să se roage pentru victorie, pentru cinstea lui Dumnezeu și pentru statornicia lor, căci prevedea o mare furie a păgânilor contra lor. La următoarea provocare a lui Lie, s-a ridicat Nestor, acest tânăr plăpând, și a spus că acceptă provocarea. Când l-au văzut păgânii așa de tânăr și plăpând, au izbucnit în hohote de dispreț. Lupta s-a dat pe un pod înalt din arenă. Ajuns pe acel pod, micuțul și tânărul Nestor, l-a prins și la aruncat pe uriașul Lie în sulițele înfipte pe marginea arenei, cu ușurința cu care el îi arunca mai înainte pe creștini (cf. Lc 1,51-52). Murind Lie atât de repede, împăratul și păgânii s-au cutremurat și unii și-au zis în inima lor: "Mare este Dumnezeul lui Dumitru!" Cu acea ocazie, mulți dintre păgâni s-au făcut creștini, dar și mulți au rămas îndărătnici în păgânism și au continuat prigoana. Împăratul, rușinat și întristat de moartea lui Lie, a poruncit ca Nestor să fie prins și să i se taie capul. Iar pe Dumitru, care l-a încurajat pe Nestor să lupte, să-l străpungă cu sulițele. Creștinii din primele veacuri, copleșiți de bucuria promisă de Isus în predica de pe munte: "Fericiți veți fi când vă vor defăima și prigoni și mințind vor spune tot răul împotriva voastră din cauza mea! Bucurați-vă și fiți veseli, căci plata voastră este mare în ceruri" (Mt 5,11), se întreceau în a-l lăuda pe Dumnezeu și în a-i cere favoarea și fericirea martiriului. Jertfa lui Dumitru, jertfa prietenilor săi și a tuturor creștinilor martirizați pe timpul lui, au fost printre ultimele dinaintea libertății Bisericii. Mare lucru este să ai părinți buni creștini, mare lucru să le urmezi exemplele și învățăturile; mare lucru este să-ți alegi prieteni sfinți, cu care să mergi împreună spre casa și slujirea lui Dumnezeu, ca sfântul Dumitru (cf. Ps 42,4). Să ne rugăm astăzi, pe lângă curaj în trăirea și mărturisirea credinței, și pentru aceste bunuri. Imediat după moarte, din rănile lui sfântului Dumitru a început să curgă un lichid plăcut parfumat, care se simte și astăzi la mormântul său. Buna mireasmă creștină pe care Dumitru a împrăștiat-o încă din timpul vieții, prin cuvintele, faptele și viața sa întreagă, se continuă și după moartea lui, ca o confirmare a cerului pentru virtuțile și viața lui sfântă. Acest parfum de la mormântul sfântului Dumitru și de la toți sfinții izvorâtori de mir le amintește tuturor creștinilor de cel puțin trei lucruri: 1. Orice ucenic al lui Cristos trebuie să o împrăștie și el în jurul său, mireasma vieții trăite în Cristos (cf Ef 5,2; Fil 4, 18); 2. Morții nu sunt morți după moarte, căci Dumnezeu nu este Dumnezeul celor morți, ci al celor vii (cf. Mt 22,32); 3. Sfinții, după moarte, își petrec cerul făcând mereu bine pe pământ, lucrând alături de Tatăl și de Fiul, pentru fericirea și mântuirea oamenilor (cf. In 5,17). Aceste adevăruri sunt confirmate de minunile care încep chiar de la moartea sfinților și continuă până la cea de-a doua venire a lui Isus, prin atingerea de hainele și lucrurile care le-au aparținut, prin atingerea de moaștele și mormântul lor. Noi, creștinii de astăzi, trebuie să știm despre cultul moaștelor și al relicvelor că își are obârșia în Biblie. Iată câteva pasaje biblice unde se vorbește de acest cult: Elisei a murit și a fost îngropat. În anul următor, au intrat în țară niște cete de moabiți. Și, pe când îngropau un om, iată că au zărit una din aceste cete venind; de teamă, au aruncat pe omul acela în mormântul lui Elisei. Când mortul s-a atins de oasele lui Elisei, a și înviat și s-a sculat pe picioare (cf. 2Rg 13,20-21). Primii creștini, "scoteau pe bolnavi chiar pe ulițe și îi puneau pe paturi și pe așternuturi, pentru ca, atunci când va trece Petru, măcar umbra lui să treacă peste vreunul din ei" (Fap 5,14-15). Dumnezeu făcea minuni nemaipomenite prin Paul, "până acolo că peste cei bolnavi se puneau basmale sau șorțuri, care fuseseră atinse de trupul lui, și-i lăsau bolile, și ieșeau afară din ei duhurile rele" (Fap 19,11-12). Un dicton spune: "Omul sfințește locul". Sfinții sunt acei oameni care, la propriu și la figurat, sfințesc locurile unde au viețuit, lucrurile care le-au aparținut și locurile unde așteptă învierea glorioasă. Iată câteva cazuri, care se confirmă că sfântul Dumitru își petrece cerul făcând bine pe pământ: Când sfântul Dumitru a fost străpuns de sulițe în temniță, de față era și credinciosul său slujitor, care se chema Lupul. Acesta a luat haina stăpânului său îmbibată cu sânge și inelul plin de asemenea de sânge și cu ele a atins pe mulți bolnavi și îndrăciți și toți s-au vindecat. Și, aflând acestea, împăratul Maximian Hercules a poruncit ca fericitul Lupul să fie prins și să i se taie capul. Și astfel sluga cea bună și credincioasă s-a dus la Domnul, lângă stăpânul său, sfântul Dumitru (cf. In 12,26). Odată, un nobil bogat, și bun credincios, pe nume Leontie, fiind cuprins de o grea boală incurabilă, a alergat cu credință la mijlocirea sfântului Dumitru. Numai cât s-a apropiat de mormântul sfântului Dumitru, s-a și vindecat. Leontie, drept mulțumire, a ridicat o biserică în cinstea sfântului, la Tesalonic; apoi, luând o bucată din pânza de înmormântare a sfântului Dumitru, s-a dus în țara lui, și a ridicat și acolo o biserică în cinstea sfântului Dumitru, unde se fac și astăzi multe minuni, la atingerea cu acea bucată de pânză. Într-o vreme de foamete, sfântul Dumitru s-a arătat unor corăbieri pe mare și i-a dirijat spre Tesalonic. În anul 740, în ziua sărbătorii lui, din timpul domniei lui Leon Isaurul (685-741), sfântul Dumitru a oprit un cutremur devastator, în Constantinopol, chiar în apogeul lui. Odată sfântul Dumitru i s-a arătat unui tânăr, Onisifor, care, îngrijind de o biserică în cinstea lui, fura din lumânările ce ardeau acolo, și l-a vindecat de hoție. Altădată s-a ridicat din mormânt și, asemenea lui Avraam care a mijlocit pentru Sodoma (cf. Gen 18,23-32), a mijlocit cu succes pe lângă doi îngeri trimiși să nimicească cetatea Tesalonicului. Altădată, sfântul Dumitru, precum arhanghelul Mihael care l-a luat pe profetul Abacuc și l-a dus în Babilon cu hrană pentru Daniel din groapa cu lei (cf. Dan 14,31-37), așa a luat el două fecioare răpite de barbari și le-a adus înapoi în biserica sa din Tesalonic, de unde au fost răpite, spre bucuria poporului creștin. Altădată, spre convertire, i-a părăsit pe cei din Tesalonic, care au stat o perioadă sub turci, și așa s-au convertit. Minunile sfântului Dumitru sunt incalculabile. Însă, aceste câteva care au fost păstrate de la sfântul Dumitru sunt ca un mesaj codat pentru timp de prigoană, ca niște minuni profetice, care anunță creștinilor buni mult mai mult decât s-a realizat la săvârșirea lor. Aceste minuni sunt ca un mesaj de curaj pentru cei aflați în prigoane sau greutăți; ele spun creștinilor de pretutindeni și din toate timpurile că sfântul Dumitru, de lângă Isus, din slava cerească, se ocupă de hrana, fericirea și mântuirea lor veșnică; le stăvilește cutremurele și furtunile declanșate de satana împotriva lor; mijlocește pe lângă Isus iertarea lor; coboară la ei în necazurile și durerile lor; se preocupă de curăția și sfințenia vieții lor; îi cheamă mereu la convertire; dar că îi și dojenește pentru rătăcirile lor. etc. Pe noi toți Dumnezeu, asemenea lui Isus și a sfântului Dumitru, ne-a rânduit și ne-a chemat să facem bine și lumină pe ori unde trecem (cf. Fap 10,38), căci mulți oameni doresc și așteaptă acest bine și această lumină spre credință de la noi; apoi, Dumnezeu la toți ne-a dat harul să dorim a face acest bine și această lumină (cf. Rom 7,18-23). Însă, ca să putem realiza acest bine și această lumină pentru care am fost chemați și rânduiți, trebuie să ne sfințim viața zi de zi și să ne mărturisim zilnic și public credința, ca și sfântul Dumitru (cf. 1Pt 1,16). La mulți și fericiți ani tuturor bărbaților și femeilor, care poartă nume legate de numele sfântului Dumitru! Pr. Ioan Lungu lecturi: 18.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |