Lecția lui Ratzinger este rădăcina istorică a credinței cristologice
de Fiovanna Pasqualin Traversa
O trilogie și un triduum. Trei sunt volumele pe care Joseph Ratzinger - Benedict al XVI-lea le-a dedicat lui Isus din Nazaret între anii 2007 și 2012, trei sunt zilele pe care Fundația Vaticană care poartă numele papei emerit și Conferința Rectorilor Universităților Pontificale Romane le rezervă reflecției și aprofundării hermeneuticii istorice și cristologice a evangheliilor, în lumina scrierilor ratzingeriane. Prima zi a simpozionului internațional "Evangheliile: istorie și cristologie. Cercetarea lui Joseph Ratzinger" a început în această dimineață la Universitatea Pontificală Laterană, unde lucrările vor continua și mâine pentru a se transfera sâmbătă, 26 octombrie, în Vatican, în Aula Nouă a Sinodului. La încheierea simpozionului, tot sâmbătă, papa Francisc va oferi lui Christian Schaller și unuia dintre conferențiarii întâlnirii, anglicanul Richard Burridge, Premiul Ratzinger ajuns la a treia ediție (Sala Clementină din Palatul Apostolic - ora 12.00). Da pentru metoda critică și pentru rigoare științifică în cercetare și în exegeză, dar fără lumina credinței evangheliile riscă să fie incomprehensibile și mai puțin relevante pentru omul de astăzi: în extremă sinteză, acesta este leit-motivul care a străbătut intervențiile de astăzi.
Rădăcina istorică a credinței
Cardinalul Camillo Ruini, președinte al Comitetului științific al Fundației Vaticane Joseph Ratzinger - Benedict al XVI-lea (www.fondazioneratzinger.va) printr-un scurt salut a inaugurat lucrările. "Rădăcina istorică a credinței cristologice", cuvintele cardinalului, este "în centrul operei teologice și al grijii pastorale a lui Joseph Ratzinger: a lucra asupra ei - cred eu - este cel mai bun și cel mai plăcut omagiu pe care i-l putem aduce și calea cea mai directă și eficace pentru a dezvolta ulterior cercetarea sa". Întâlnirea care începe astăzi "coincide cu publicarea în limba italiană a Opera Omnia a lui Joseph Ratzinger - Benedict al XVI-lea despre cristologie", a adăugat în salutul său arhiepiscopul Jean-Louis Brugu?s, președinte al Comitetului de organizare a simpozionului, notând că în primul dintre cele trei volume "teologul Ratzinger ilustrează metoda sa, pusă la punct ca urmare a unui lung drum interior", și "distinge patru etape în evoluția exegezei contemporane". Autorul, precizează arhiepiscopul, "se sprijină pe constituția conciliară Dei Verbum". Pentru Ratzinger, conclude el, "factum historicum reprezintă o bază fundamentală a credinței creștine"; totuși, "dacă metoda critică istorică rămâne indispensabilă", ea nu poate "să se prezinte ca unicul mod de a face exegeză deoarece pierde din vedere unitatea profundă a Bibliei și riscă să nu mai vorbească omului de astăzi".
Risc de întuneric
Pe aceeași linie, Bernardo Estrada (Universitatea Pontificală Sfânta Cruce): "Figura lui Cristos este aproape și comprehensibilă numai pentru cel care primește în mod deschis în credință cuvintele sale și se simte implicat în acțiunile sale, însoțindu-l în drumul pătimirii și al morții și contemplând gloria învierii. Dimpotrivă, credința se ciocnește cu un zid de întuneric enigmatic". Refuzul supranaturalului în istorie, teza de fond a lui Estrada, "exclude acea viziune care face posibilă o înțelegere adecvată a evangheliilor" de vreme ce istoria povestită în ele "este pătrunsă de răspunsul de credință al comunității. Este o împletire indisolubilă de istorie și interpretare, care desigur nu poate fi condusă la canoanele istoriografiei moderne". În acest orizont, evangheliile "arată însemnătatea istoricității lor când se recunoaște valoarea justă după imaginea și după interpretarea lui Isus pe care ele ni le oferă".
Teologia "credinței"
Pentru părintele Yves Simoens (Institutul Biblic Pontifical), a crede "este necesar pentru a trăi". În intervenția sa centrată pe credibilitatea istorică a celei de-a patra evanghelii, afirmă: "A reevalua caracterul istoric al Evangheliei lui Ioan se confruntă cu problemele fundamentale ale exegezei Noului Testament" și "operațiunea permite să se reevalueze și ceea ce se înțelege prin istorie, fără a ne limita la abordări prea pozitive, dacă nu neo-pozitiviste". Conform studiosului, "istoria lui Isus creează istoria celor care cred" și "cea mai teologică dintre evanghelii se revelează mai aproape de verosimilitatea istorică". "Teologia sa a credinței - cuvânt al lui Simoens - face să ne scufundăm în miezul experienței umane istorice, pentru că a crede este necesar pentru a trăi - sau chiar, uneori pentru a supraviețui - în istorie". A crede "constituie condiția legăturii sociale" și atunci când "această legătură apare fragilă, Evanghelia lui Ioan se oferă lumii și Bisericii ca un punct de referință important". Asupra contribuției papirologiei la interpretarea evangheliilor se oprește Juan Chapa (Universitatea din Navarra). "În critica textuală a Noului Testament - asigură el - papirusurile ocupă pe bună dreptate primul loc în lista manuscriselor în greacă".
(După agenția SIR, joi, 24 octombrie 2013)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 20.