|
Reflecție la sărbătoarea Înălțarea Sfintei Cruci - 2013 Crucea lui Cristos, antidotul tuturor relelor din viața noastră. Este 14 septembrie și celebrăm sărbătoarea Înălțării Sfintei Cruci. Am ieșit din casele noastre și am înconjurat altarele bisericilor, pentru a a-l cinsti pe Isus Răstignit, care prin crucea sa ne-a adus mântuirea. Înălțarea Sfintei Cruci ne amintește de un mare adevăr al credinței noastre: crucea este instrumentul biruinței lui Cristos. Prin ea Fiul lui Dumnezeu îl judecă pe împăratul lumi acesteia și dezvăluie răutatea păcatului (cf. In 12,31; 16,11). De pe înălțimea crucii îi atrage pe toți păcătoșii la sine (In 12,32) și le arată iubirea Tatălui care l-a trimis. Murind pe ea, el oferă jertfa prin care ia asupra sa păcatele lumii (cf. In 1,29) și aduce mulțumiri Tatălui împreună cu cei mântuiți. Instituirea sărbătorii Înălțării Sfintei Cruci este legată de cel puțin trei evenimente istorice, de care sunt legate și numele sfinților Constantin și Elena, sfinți care prin aportul lor au marcat istoria creștinătății: - Arătarea crucii pe cer și apariția lui Isus glorificat lui Constantin cel Mare (272-337), înainte de lupta cu rivalul său la tron, păgânul și prigonitorul de creștini Maxențiu (278-312); urmată apoi de punerea semnului crucii pe steagurile de luptă și primirea lui Isus ca salvator al său și al poporului său au făcut ca, după toate aceste, lupta din 28 octombrie 312, de la Podul Vulturilor, de lângă Roma, să devină o simplă formalitate. - Aflarea lemnului sfânt al crucii de către sfânta Elena (248-329), la îndemnul lui Constantin, a fost urmată de ridicarea și dedicarea unei bazilici în cinstea crucii la Ierusalim, bazilică sfințită de patriarhul Macarie, la 13 septembrie 335. - Recuperarea și readucerea crucii de către împăratul Heraclius (575-641), de la împăratul perșilor, Cosroes II (591-628), care a furat-o în anul 614, și reîntronarea ei de către patriarhul Zaharia, la 14 septembrie 630. Din acel an 630, s-a stabilit titlul sărbătorii, "Înălțarea Sfintei Cruci", și data sărbătorii de 14 septembrie. Acum, dincolo de datele istorice ale sărbătorii Înălțării Sfintei Cruci, noi trebuie să știm că această sărbătoare înseamnă de fapt "înălțarea firii noastre", înseamnă "înălțarea ochilor și inimilor noastre la Isus răstignit", ca să vedem, mai clar și mai bine, răutatea păcatelor noastre, păcate pe care noi inconștienți le numim de multe ori simplu: "greșeli" sau "scăpări", dar care în realitate sunt monstruozități, care pe Dumnezeu, cel mult iubitor de oameni, l-au costat moartea Fiului său preaiubit. Sărbătoarea Înălțării Sfintei Cruci ne mai amintește astăzi că Dumnezeu a ales lucrurile josnice și disprețuite ale lumii, pentru a arăta că lucrarea mântuirii noastre este în cea mai mare parte lucrarea lui (cf. 1Cor 1,28-29); apoi ne mai amintește că Dumnezeu coboară și înalță pe cine voiește (cf. 1Sam 2,7; Ps 75,7). Până la Cristos, crucea a fost un obiect de blestem și de batjocoră, căci pe ea erau destinați să moară numai condamnații la moarte (cf. Dt 21,23; Gal 3,13); dar Dumnezeu, prin Cristos, a voit să transforme crucea, din semnul blestemului, în semnul binecuvântării și al mântuirii. De aceea, Dumnezeu l-a încărcat pe Isus cu păcatele noastre (cf. Is 53,10; In 1,29) și l-a făcut păcat și blestem pentru noi (cf. 2Cor 5,21; Gal 3,13), pentru ca noi care nu puteam împlini Legea, păcătuind în multe feluri, să fim mântuiți prin el (cf. Iac 3,2). De acum înainte, Dumnezeu, privind spre noi, nu mai vede păcatul nostru, ci îl vede pe Isus, Fiul său preaiubit; așa cum și în Vechiul Testament, Dumnezeu, privind spre oamenii adunați în templu din Ierusalim, nu mai vedea păcatele lor, ci numai capacul de pe chivotul ispășirii, unde erau închise păcatele lor, capac stropit cu sângele "mielului de jertfă", care îi făcea curați înaintea lui, ca îngerii ce străjuiau pe capacul ispășirii (cf. Lev 16,15-16; Evr 9,13-14.23). Lucian Blaga (1895-1961), vorbind despre păcat, astfel ne spune astfel într-o poezie: "Strălucitoare-n poarta raiului/ sta Eva./ Privea cum rănile amurgului se vindecau pe boltă/ și visătoare/ mușca din mărul, / ce i l-a întins ispita șarpelui./ Fără de veste/ un sâmbure i-ajunse între dinți din fructul blestemat./ Pe gânduri dusă Eva îl sufla în vânt,/ iar sâmburele se pierdu-n țărână, unde încolți./ Un măr crescu acolo, și alții îl urmară/ prin lungul șir de veacuri./ Și trunchiul aspru și vânjos al unuia din ei/ a fost acela,/ din care fariseii meșteri/ ciopliră crucea lui Isus./ Oh, sâmburele negru aruncat în vânt/ de dinții albi ai Evei!"/ Însă rugăciunea "Prefața" de astăzi, contrapune pomului oprit al Evei, care a adus otravă, blestem, tristețe, înfrângere și moarte, "pomul crucii lui Isus", în care avem mângâiere, binecuvântare, bucurie, biruință și viață veșnică. De la Cristos, crucea a devenit obiect de laudă, de mândrie, de mângâiere, de binecuvântare, de bucurie, de biruință și de speranță a vieții veșnice. Dumnezeu în marea sa iubire față de noi, oamenii, ne-a simbolizat și prefigurat binecuvântările crucii lui Isus, încă din Vechiului Testament. Iată câteva dintre aceste simboluri și prefigurări ale tainei crucii: Așadar, taina crucii se vede prefigurată și simbolizată: în șarpele înălțat pe stâlp de către Moise, din pustie, pentru a vindeca pe evreii care au atras prin păcatele lor, mușcăturile șerpilor veninoși (cf. Num 21,8-9); în "pomul vieții", sădit de Dumnezeu în mijlocul raiului, alături de "pomul cunoștinței binelui și răului" (cf. Gen 2,9); în lemnele purtate în spate de Isaac, fiul lui Avraam, pentru jertfirea lui (cf. Gen 22,2-12); în mâinile încrucișate ale patriarhului Iacov pe când binecuvânta pe Efraim si Manse (cf. Gen 48,1-15); în mâinile ridicate spre cer în rugăciune de Moise, când îl bătea pe Amalec (cf. Ex 17,8-13); în toiagul prin care Moise a despărțit apele Mării Roșii (cf. Ex 14,16) și prin care a scos apă din stâncă (cf. Ex 17,1-7); în capacul ispășirii stropit cu sângele mielului curat, care acoperea păcatele poporului ales (cf. Lev 16,15-16); în toiagul lui Aron care a odrăslit (cf. Num 17, 8-10); în lemnul aruncat de Moise în apa amară a râului Mara spre a o îndulci (cf. Ex 15, 22-27); în praștia de lemn a lui David, cu care l-a ucis pe Goliat (cf. 1Sam 17,50); în semnul "tau" făcut pe fruntea credincioșilor de pe timpul lui Ezechiel (cf. Ez 9, 4-6) etc. Toate acestea erau numai niște prefigurări simboluri și imagini slabe ale crucii lui Isus; căci adevărata putere a crucii lui Cristos s-a arătat începând cu Golgota, când crucea lui Isus a învins - și va continua până la cea de-a doua venire a lui Cristos - dușmanii cei mai mari ai mântuirii și fericirii noastre: păcat, diavol și moarte; și când, de la înălțimea crucii sale, Isus a început să ne atrage pe toți la el, la Tatăl și la Duhul Sfânt. Am dat ca subtitlu acestei reflecții despre înălțarea sfintei cruci: "Crucea lui Cristos, antidotul tuturor relelor din viața noastră", căci, după cum am văzut deja, toate simbolurile, imaginile și prefigurările îl arată pe Isus, răstignit pe cruce, ca unicul antidot al tuturor relelor din lume: păcatul, diavolul, blestemul și moartea. Să vedem în continuare și din istoria Bisericii adevărul acestor cuvinte: Chiar din apariția lui Isus și a crucii sale pe cer, lui Constantin, cu înscrisul: "În acest semn vei învinge", vedem cum crucea este antidotul relelor. Armatele lui Constantin erau inferioritate numerică, 20.000; iar el părea debusolat. Dar cum Constantin a acceptat și luat crucea lui Isus, ca steag, ca armă de luptă și ca scut de apărare, totul s-a schimbat ca prin minune: armatele dușmane, 200.000, curajoase până atunci, acum s-au speriat și au fugit debusolate; puținii ostași ai lui Constantin, fricoși până atunci, acum s-au îmbărbătat ca leii; victoria, care părea imposibilă până atunci, acum a devenit o simplă formalitate. Tot o simplă formalitate a fost și lupta lui împăratului bizantin Heraclius cu regele perșilor, Chosrues II, care a furat crucea și îi batjocora pe creștini, ca Goliat pe evrei. Și așa cum copilul David l-a ucis cu ușurință pe Goliat cu o praștie de lemn, tot cu o astfel de ușurință, prin puterea crucii, împăratul Heraclius a creștinilor i-a învins pe perșii și l-a ucis și pe împăratul lor păgân, Chosrues II (cf. 1Sam 17,50). Nici nu știm cât pierdem când lăsăm crucea lui Isus, nici câtă forță are și nici cât de mult se teme satana de cruce! Sfântul Cristofor (+ 251) ne povestește că, pe când slujea diavolului, acesta, văzând o cruce pe cale, a făcut un ocol mare, căci un foc mare care ieșea din ea îl ardea. Cu acea ocazie, el s-a convertit la credința creștină. Și el care până atunci îi plăcea ca lumea să privească la puterea și armonia trupului său, după convertire a cerut de la Isus un cap de câine, ca lumea să-și întoarcă fața de la el și să privească numai către Cristos. Și el care până atunci îi plăcea să fie slujit, de atunci a început să-l slujească pe Isus în semenii săi, trecându-i în spate peste apele învolburate ale unui râu, unde odată l-a trecut chiar pe copilul Isus, care l-a lăudat și l-a încurajat în lucrarea sa. Descoperirea sfintei cruci, de către sfânta Elena, a arătat, prin învierea unui mort, cum crucea este un antidot puternic împotriva morții. Același adevăr îl evocă și prima lectură de astăzi, unde citim cum oamenii mușcați de șerpii păcatului, mureau cu zecile; dar privind spre șarpele de aramă înălțat pe un stâlp, prefigurare a lui Cristos cel răstignit și înviat, se vindecau și reveneau la viață (cf. In 3,13-7; Num 21,4-9). Isus, mort pe cruce, dar înviat de duhul și slava Tatălui, a devenit învierea și viața tuturor celor care vor crede în el. Și cu ușurința cu care a înviat pe fiica lui Iair, pe tânărul din Naim, pe Lazăr, și pe morții de la învierea lui, cu aceeași ușurință ne va învia și pe noi toți care credem în el, la venirea lui. La început Dumnezeu s-a folosit de victorii vizibile pentru a ne întări credința în puterea crucii; acum însă, după peste 2000 de ani de creștinism, se folosește mai mult de victorii duhovnicești pentru a ne întări credința și a ne dezvălui puterea crucii lui Isus. Am văzut deja că Dumnezeu s-a folosit la începutul creștinismului de cruce pentru a da victorii asupra dușmanilor văzuți, atât lui Constantin, lui Heraclius, dar și a domnitorilor noștri crești; dar apoi s-a folosit de cruce pentru a-și arăta adevărata și cea mai mare putere a crucii, care este asupra păcatului, a diavolului și a morții. Chiar de la început, când Dumnezeu dădea prin cruce victorii asupra dușmanilor pământești, imagini ale adevăraților dușmani sufletești, Dumnezeu le-a cerut, atât lui Constantin, cât și lui Heraclius, să lepede mai întâi păcatul, și în mod special păcatul mândriei. De exemplu, lui Heraclius, care avea o viață stăpânită de păcatul mândriei, care voind să ducă personal lemnul crucii recuperat de la perși în bazilică, și nu putea, Dumnezeu i-a cerut, prin patriarhul Zaharia al Ierusalimului, să lepede vanitatea. Patriarhul Zaharia i-a spus: "Nu poți purta crucea lui Isus, pentru că tu ești încălțat cu ghete moi, iar Cristos a umblat cu picioarele goale; tu ești îmbrăcat cu haină de purpură, iar el a fost îmbrăcat cu haină de nebun; tu porți o coroană de aur, iar el a purtat o coroană de spini. Îndreaptă toate aceste lipsuri și vei reuși". Le-a îndreptat și a reușit. Cartea Viețile sfinților confirmă puterea extraordinara a crucii lui Isus, prin minunile pe care sfinții le realizau prin simplul semn al sfintei cruci. Astfel: sfânta Cunegunda (+ 1040) stingea incendii, ca semn că noi putem să stingem focul păcatelor; sfântul Francisc din Assisi (1181-1226) îmblânzea fiarele sălbatice, ca semn că noi putem îmblânzi sălbăticia patimilor din noi; fericitul Ieremia Valahul (1556-1625) vindeca bolnavi, ca semn că noi putem să convertim suflete la Cristos; sfântul Ioan Maria Vianney (1786-1859) alunga diavoli, ca semn că și noi putem face la fel; sfânta Elena (248-329) a înviat un mort cu puterea lui Isus răstignit pe cruce, ca semn că și noi vom fi înviați de același Isus răstignit și înviat. Tot cartea Viețile sfinților ne spune: sutașul de la cruce, Longinius, care i-a străpuns coasta lui Isus, tâlharul răstignit în dreapta lui Isus și chiar tâlharul Baraba, au ajuns sfinți. Ce le-a transformat viețile acestor oameni? Crucea lui Isus! Dacă crucea pe care a murit Cristos a fost cauza atâtor schimbării și iluminării, atunci crucea pe care a murit Cristos trebuie să fie și cauza schimbării, luminării, sfințirii mântuirii noastre. Toate aceste ajutoare, învieri trupești și sufletești, sunt o garanție și o arvună, atât a învierii noastre din păcat, a ajutoarelor zilnice, cât a învierii noastre de la a doua venire a lui Isus. Iată acum și câteva cuvinte pline de deliciu spiritual date nouă de sfinții care au înțeles și primit crucea pe care a murit Cristos: sfântul apostol Paul spunea: "Simt plăcere în slăbiciuni, în defăimări, în nevoi, în prigoniri, în strâmtorări, pentru Cristos; căci când sunt slab, atunci sunt tare" (2Cor 12,10); sfântul Bonaventura (1218-1274) spune: "Doamne, nu mai pot trăi fără cruce, atunci când te văd plin de răni"; sfânta Tereza de Avila (1515-1582) spunea: "Doamne, ori să sufăr cu Isus pe cruce, ori să mor!"; sfânta Bernadetta Soubirous (1844-1879), după ce Maica Domnului i-a promis că o va face fericită în cer, spunea mereu: "Când mă simt pusă pe cruce, mă simt ca o regină!" Dacă noi vom adopta modul de a vedea al lui Dumnezeu și dacă vom primi luminile crucii pe care a fost răstignit Isus, atunci vom vedea toate crucile din viața noastră prin ochii lui Dumnezeu și ai sfinților, ca un mare dar divin, ca un ajutor zilnic de care avem nevoie, ca un antidot sigur împotriva oricărui rău și ca semn al unei mari iubiri: sfântul Andrei, când și-a văzut crucea, a exclamat: "Sfântă cruce, ia-mă pe brațele tale și așează-mă în brațele lui Cristos!"; sfânta Magdalena de Pazzi (1566-1607) spunea: "Vino, sfântă cruce, vino să te strâng la pieptul meu și să te acopăr de sărutări!" Iată și un gând minunat dat nouă de sfântul Francisc de Sales (1567-1622), care spunea: "Cine plantează crucea lui Cristos în inima lui, toate celelalte cruci din viață i se transformă în trandafiri". Închei cu o rugăciune pe care am găsit-o pe o veche icoană: "Sfântă cruce, tu ne-ajută, în necazuri și dureri; inima ne-o fă avută, plină de dulci mângâieri!" Pr. Ioan Lungu lecturi: 14.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |