Reflecție: "Stâlpii cerului" - oamenii coerenței
Fiecare dintre noi făurim istoria. Iar dacă ni se pare că istoria este sau nu dreaptă cu noi, depinde în mare măsură de coerența sau ezitările noastre. Cele două cuvinte au etimologie comună1, dar fructele acestei rădăcini sunt dulci sau amare, potrivit acțiunilor umane pe care le implică. Dumnezeu este coerența în sine. "Stâlpii pământului", cei pe care se sprijină întreaga noastră ființare sub cer de la începuturi până acum, sunt oameni ai coerenței: între cuvântul și fapta lor nu există hiatus: cuvântul și fapta sunt una prin ascultarea Domnului.
De aceea, pentru a ne lumina întunericul incoerenței noastre, Ioan Paul al II-lea a ales ca patron al timpului suferințelor noastre un om prin definiție al coerenței: Maximilian Maria Kolbe.
Cel care avea sa fie sfântul Maximilian Maria Kolbe s-a născut la 8 ianuarie 1894 în Polonia, în zona ocupată de Rusia. La Botez a primit numele de Raymond. Întrucât ocupația rusească punea în primejdie educația catolică, familia s-a mutat la Lvov, aflat sub ocupație austriacă, unde copilul a urmat colegiul franciscan, iar apoi a intrat în noviciatul "fraților sfântului Francisc de Assisi". După perioada de inițiere în viața franciscană, la Lvov, fratele Maximilian a fost trimis la Roma, unde a studiat filozofia, la Universitatea Gregoriană, și teologia, la Colegiul Serafic, fiind sfințit preot la 28 aprilie 1918. A doua zi, la 29 aprilie 1918, a celebrat prima sfântă Liturghie la Roma, la bazilica "S. Andrea delle Fratte", la Altarul Miracolului, unde se produsese convertirea dramatică a lui Alphonse Ratisbonne. În timpul șederii sale la Roma, s-au manifestat primele semne ale tuberculozei, boală care i-a marcat întreaga viață2. Aici, la Roma, l-a cunoscut pe Ioan Duma, preot franciscan, născut la 5 noiembrie 1896, la Valea Mare, jud. Bacău, cel care avea să fie mai apoi monsenior și episcop, consacrat în clandestinitate. În semn de iubire pentru Maica Domnului, pe pământul tuturor suferințelor pe care aveau să le îndure, ambii și-au adăugat numele "Maria" la propriul lor nume. Apoi drumurile lor s-au despărțit, dar suferința pentru ascultarea neclintită a Cuvântului lui Dumnezeu avea să-i unească în continuare: Maximilian Maria Kolbe și Ioan Maria Duma, frați întru suferință pentru coerența divină.
Maximilian Maria Kolbe, după ce a înființat la Roma (în anul 1917) "Miliția Imaculatei" ("Cavalerii Neprihănitei"), s-a întors în Polonia, constituind, lângă Varșovia, "Orașul Mariei", în anul 1927, centru al mișcării de evanghelizare, iar trei ani mai târziu, împreună cu alți patru frați franciscani, pleacă în Japonia, fără resurse materiale și fără să cunoască limba japoneză. Ceea ce s-a petrecut mai departe ține de miracol: o lună mai târziu apărea deja foaia Cavalerilor Neprihănitei, al cărei tiraj avea să ajungă până în anul 1936 la 65.000 exemplare; înființează o mănăstire la Nagasaki, care a supraviețuit miraculos bombardamentului atomic, iar astăzi este centrul Misiunii Franciscane din Japonia, apoi pleacă în India (Malabar) unde edifică al treilea așezământ după modelul celui de la Niepokalanow ("Orașul Mariei"). Întors în 1936 în Polonia, dezvoltă centrul Niepokalanow, care dispunea acum de propria stație de radio. Anul 1939 aduce invazia Poloniei, distrugerea centrului și întemnițarea lui Maximilian Maria Kolbe la Amtitz, de unde este pentru scurt timp eliberat, apoi întemnițat la Auschwitz la 17 februarie 1941. Era prizonierul cu numărul 16670. Când, în iulie 1941, în urma lipsei la apel a unui deținut, au fost condamnați un număr de prizonieri la moarte prin înfometare, Maximilian Maria Kolbe s-a oferit să ia locul unui condamnat, Francisc Gajowniczek, care plângea implorând mila pentru că avea familie. Cel care conducea lagărul a rămas uluit, apoi a aprobat, iar secretarul lagărului a fost atât de impresionat, încât a notat în amănunt, mult mai minuțios decât i-o cereau îndatoririle, și curajul preotului, și felul în care îi susținea prin rugăciuni pe ceilalți condamnați, și felul în care a fost ucis două săptămâni mai târziu, la 14 august 1941, prin injecție intravenoasă cu acid fenic, în preziua Înălțării cu Trupul la Cer a Sfintei Fecioare.
La canonizarea care a avut loc la 10 octombrie 1981, papa Ioan Paul II l-a numit "martir al carității" și patronul secolului nostru de suferințe.
Maximilian Maria Kolbe, imitându-l pe Isus, s-a supus ascultării în toată viața sa. "Cel care ascultă, nu greșește" scria el. Ascultând cuvântul Domnului, a împlinit viziunea pe care a avut-o în ziua sfintei Comuniuni, când Fecioara Maria i-a oferit două coroane: una din crini albi, cealaltă din trandafiri roșii, și, întrebându-l pe care o alege, el le-a luat, ca și sfânta Tereza de Lisieux, pe amândouă - coroana castității și a jertfei sau, cum spune sfântul Ciprian, episcop martir, cununa faptelor și a martiriului. Viața lui Maximilian Maria Kolbe a fost imaginea însăși a coerenței.
Fratele său întru nume, episcopul Ioan Maria Duma (1896-1981), a avut tot destinul suferinței, dar sub regimul și în închisorile comuniste, asemenea tuturor celor coerenți în credință de pe pământul nostru și nu numai. Se spune că, atunci când cineva i-a profanat mormântul ca să-i fure crucea, pe care o credea de metal prețios (dar prețios era numai simbolul, nu și metalul), mâna sa dreaptă era absolut intactă, ca în timpul vieții: moartea nu atinge harul dumnezeiesc, atunci când acesta se păstrează prin coerență.
Cu cât suntem mai aproape de Dumnezeu, cu atât mai coerentă este viața noastră. De aceea Sfântul Părinte accentuează cu fiecare ocazie asupra imperativului coerenței, fiindcă numai în acest fel facem lumină în noi, ca s-o putem aduce și în jurul nostru. "Fii tu schimbarea pe care o dorești în lume" spunea Mahatma Gandhi. Iar pentru aceasta, plecăm, așa ca nesfârșitul număr de martiri ai credinței dintotdeauna și de pretutindeni, de la coerență și nu de la ezitare. Fiindcă rădăcina (etimologică) e unică, dar prin fructele ei - dulci sau amare - ne făurim noi înșine istoria, pe măsura credinței sau a necredinței noastre.
Cineva3 spune "cu precizie" că religia va dispărea în anul 2041. E o predicție la fel de certă, ca și "sfârșitul lumii" care a avut loc, după cum bine se poate vedea, la anul 1.000, sau în anul 2.000, sau, și mai sigur, la 11.11.2011 sau la 21.12.2012 etc. Dumnezeu surâde de toate inepțiile noastre și ne mângâie blând pe cap, fiindcă, atât timp cât există oamenii coerenței, planeta noastră, învăluită în mantia albastră a Sfintei Fecioare, continuă să dureze.
Iar modelele noastre sunt aici și acum. La împlinirea a cinci luni de pontificat, Sfântul Părinte Francisc este același dintotdeauna: un om al coerenței, așa cum ne cere și nouă, fiindcă așa sunt dintotdeauna cei care ne susțin în lumina Domnului.
Ei sunt "stâlpii cerului" pentru pământul nostru.
Dr. Ecaterina Hanganu
Note
1 Coerența, coerent cohaerens, participiul prezent de la cohaerere < com = "împreună" + haerere = "a lipi"; ezitare: din limba latină: haesitatio < frecventativ din haerere = a lipi.
2 Pr. Ieronim Iacob în http://www.arcb.ro/index.php?option=com_content&view=article&id=4145:sfantul-maximilian-maria-kolbe-ofmconv-14-august-18941941&catid=181:preoi-sfini&Itemid=459.
3 Nigel Barber, biopsiholog și autor al cărții Why atheism will replace religion, cf. http://www.descopera.ro/dnews/11228742-2041-anul-in-care-religia-va-disparea-de-pe-fata-pamantului.
lecturi: 8.