|
Credinciosul meditează despre ceea ce percepe ca tăcere a lui Dumnezeu Zdruncinat de furtună De Gianfranco Ravasi Medicul Rieus în romanul Ciuma (1947) de Albert Camus, când strânge în brațe pruncul lovit de boală, nu reușește să se stăpânească: "Voi refuza până la sfârșit să iubesc această creație în care copiii sunt torturați". În acea absență indiferentă a Creatorului în fața durerii nevinovate mulți au văzut o dovadă clară a inexistenței lui Dumnezeu. Acesta este unul dintre capitolele cele mai vaste ale însăși istoriei culturii pentru că durerea, răul, tragedia naturală sunt terenul privilegiat pe care se celebrează apostaziile sau mărturisirile explicite de ateism și unde credința este situată într-un cuptor aprins de încercare. În opera sa Răzvrătirea, scriitorul evreu austriac Joseph Roth (autorul mai cunoscutei Legenda sfântului băutor, transformată în 1988 de Olmi într-un film intens și delicat) dă glas acestui protest care devine revoltă: "Va trebui să fac mai rău decât să te reneg: va trebui să te înjur! Milioane de ființe ca mine aduci pe lume, Dumnezeule, în nerușinarea ta foarte rodnică, și ele cresc credule și lașe, destinate să fie zdrobite și să moară... Harul tău nu-l vreau! Trimite-mă la iad". În realitate, tema absenței lui Dumnezeu sau a tăcerii sale sau a aparentei sale indiferențe și a respectivului întuneric în care și credinciosul este încurcat, constituie un imens câmp în care credincioși și necredincioși se intersectează. Un poet religios ca părintele Turoldo dădea glas descurajării credinciosului: "A aștepta un semn / cel puțin un semn în / lungi nopți dezolate... / A preface îmbrățișarea / și a nu te avea: / a te chema, și tu știi / cu ce durere / dar Tu / un răspuns, niciodată". Ei bine, mai mult decât a primi urletul neîncetat, care adesea devine blestem, al celui care pierde credința sau se întărește în negarea lui Dumnezeu în timpul încercării, am vrea acum să adunăm mai degrabă experiența celui care crede, zdruncinat de furtună. Vor fi puține glasuri emblematice care se îngrămădesc în jurul unei teme care s-a dezvoltat încă de la originile civilizației (teodiceea este esențialmente leagănul în care se naște teologia, în efortul de a "justifica" și "a-l salva pe Dumnezeu" de o acuză așa de infamantă). Biblia însăși nu ezită să pună în scenă această experiență dramatică, începând de la cele trei zile de urcare a lui Abraham pe vârful muntelui Moria, începute cu glasul întunecat al unui Dumnezeu care se contrazicea pe sine însuși, impunând eliminarea fiului promis și dăruit de el (Gen 22). Apoi este Dumnezeu care-l înfruntă pe Moise în deșert "încercând să-l omoare" (Ex 4,4), care se năpustește fără milă asupra credinciosului Tobia, umilit și de soția Ana: "Unde sunt faptele tale de milostenie și faptele tale de dreptate? Iată, se știe ce ți-au adus!" (Tob 2,14). Însă mărturia cea mai grea, atroce și universală este cea a lui Iob care a generat un imens paratext literar și artistic de-a lungul secolelor, devenind simbolul unei credințe sfâșiate care trece razant pe lângă blestem împotriva unui Dumnezeu monstru (Iob 16,7-17) mereu taciturn, susținut în zadar de apărătorii săi din oficiu, prietenii teologi care reafirmă rețetele lor ideologice apologetice bazate pe modulul simplist al retribuirii: suferi pentru că ai păcătuit, delictul se numește pedeapsă; pentru acest motiv totul este logic și pașnic și credința nu este nici rănită, nici înfrântă. Și Baudelaire în Florile răului recurgea la această soluție consolatoare pe care Iob o respinge pentru că nu poate să mintă mărturisind păcate pe care nu le are: "Binecuvântat să fii, Dumnezeul meu, care dăruiește suferința / ca un remediu divin la necurățiile noastre / și ca esența cea mai bună și cea mai pură / care îi pregătește pe cei puternici la sfintele voluptăți". Isus însuși va reacționa împotriva unei asemenea tehnici morale destinate să golească misterul răului când, în fața orbului din naștere, va nega clar geneza acelei suferințe într-un păcat (In 9,3). Plânsul se întinde și în acel "De ce?" sau în acel "Până când, Doamne?" al rugătorilor din Psaltire, descumpăniți în fața enigmei durerii care se cuibărește în ei. Întrebarea ironică a celor care nu cred, "Unde este Dumnezeul tău?" se reverberează în cel care crede făcându-l să lunece spre teritoriul negării. Deci trebuie să recunoaștem că - așa cum se întâmplă în cartea lui Iob - problema de pe tapet nu este atât antropologică (explicarea acelei suferințe și depășirea ei) ci teologică, este o întrebare despre Dumnezeu și despre care Dumnezeu. Nu putem în acest itinerar foarte schematic să indicăm soluția oferită lui Iob: însă este evident că lui nu-i este dat un răspuns definitiv și exhaustiv (Dumnezeu îi răspunde cu un adevărat ciorchine de întrebări în cap. 38-39), cât mai degrabă este dăruită o prezență decisivă. Dumnezeu se arată, îi vorbește, îl întâlnește. Și pentru că însuși Dumnezeu e cel care în Fiul vrea să intre în acea istorie întunecată. Este strigătul "Dumnezeul meu, Dumnezeul meu, pentru ce m-ai părăsit?", dar și acel urlet puternic înainte de a muri pe care Isus îl înalță în sus fără a obține răspuns (Mc 15,34.37). Tot părintele Turoldo în Cântări din urmă ilustrează acea kenosis, cum ar spune sfântul Paul, "golirea" pe care Cristos o simte pe cruce, ajungând astfel la punctul extrem al Întrupării, adică al solidarității depline cu omenirea: "Nu, a crede în Paște nu este credință corectă: / prea frumos ești la Paște! / Credință adevărată este în vinerea sfântă / când Tu nu erai acolo sus! / Când nu un ecou răspunde / la strigătul său înalt / și cu greu Nimicul dă formă / absenței tale". Așadar, "credința adevărată" se măsoară în vinerea sfântă, în regiunea întunecată a suferinței și a absenței lui Dumnezeu, cum de altfel amintește într-un film emoționant din 1962 acel regizor ateu-teolog care a fost Ingmar Bergman: Lumini de iarnă este tocmai criza unui păstor distrus de moartea soției și care este invitat de sacristanul său să se recunoască în Cristos răstignit. Această trimitere conține în sine un răspuns pentru că, și atunci când Isus este învăluit de tăcerea divină și se prăbușește în moarte și în mormânt, nu încetează să fie Fiul lui Dumnezeu, deci fecundează mortalitatea noastră, iradiază în ea forța năvalnică a divinității, depune în caducitatea noastră sămânța vieții, a veșniciei, a gloriei Paștelui. Și "ateul satului" în vestita Antologia din Spoon River (1915) de Edgar Lee Masters, după ce a citit Evanghelia "într-o lungă boală în timp ce tușeam de moarte", recunoaște că a văzut ca "o făclie de speranță și de intuiție și de dorință pe care Umbra, conducându-mă rapidă printre cavernele întunericului, n-a putut s-o stingă". Și această țintă este nemurirea văzută, însă, nu "ca un dar, ci ca o împlinire". Timpul întunericului striază viața tuturor, credincioși, agnostici și indiferenți. Noi care intrăm de mult timp în orizontul credinței, cu diferitele etape deja publicate ale unui jurnal de călătorie în cultura contemporană care se confruntă cu credința, avem despre această temă la dispoziție o documentație imensă de mărturii. De aceea, alegem numai câteva glasuri, aproape la întâmplare. Iată una care cuprinde moștenirea unor mari mistici ca Tereza de Avila și Ioan al Crucii (imaginea sa este aceea a "nopții întunecate"). Este poeta franceză Marie Noël, moartă în 1967, care în jurnalul său nota: "Există zile în care Dumnezeu este totul pentru mine și există zile în care este nimic, ca și cum eu în acele zile n-aș fi decât o creatură animală sau vegetală, o bestie care tremură, sau care cântă, o plantă care nu are nevoie de altceva decât de aer, de apă și de soare. Există zile în care eu nu am suflet". Aceasta este o experiență personală, intimă. Alteori, viața este corală și asumă contururile unei abandonări totale a omenirii din partea lui Dumnezeu. Într-o carte a sa, Elie Wiesel, scriitor și martor evreu al rușinii Shoah, reevocă episodul unui băiețel care, și în lagărul nazist, păstra seninătatea sa și bucuria de a trăi: în timpul unui act de reprimare este ales pentru a fi spânzurat cu alți doi adulți. Când colegii săi, întorcându-se de la muncile forțate, văd acel lemn care voia să fie o amenințare, își dau seama că băiatul încă nu este mort văzând mișcările limbii care iese de pe buzele sale. Un evreu prezent se întreabă: "Dar Dumnezeu unde este?" și un altul îi răspunde: "Este acolo pe acel stâlp, în acel băiețel!". Acesta este și inima mesajului care emană din Cristos răstignit. Scriitorul creștin japonez Shusaku Endo, mort în 1996, într-o operă a sa introducea acest dialog dintre Dumnezeu și un suferind: "Doamne, eu mă răzvrăteam datorită tăcerii tale!" - "Eu nu stăteam în tăcere. Sufeream alături de tine". În lagărul din Flossenbürg, Dietrich Bonhoeffer, la 16 iulie 1944, la puține luni de la spânzurarea sa la ordinul lui Hitler, scria în Rezistență și capitulare: "Dumnezeu este neputincios și slab în lume, și astfel și numai astfel rămâne cu noi și ne ajută... Nu ne ajută în virtutea atotputerniciei sale, ci în virtutea suferinței sale". Într-un depozit din Köln au rămas ascunși mai mulți ani în timpul ultimului război câțiva evrei. Când s-a intrat în acel spațiu, sediu al unor suferințe uriașe, s-a găsit pe un perete această scriere: "Cred în soare, chiar și atunci când nu strălucește; cred în iubire, chiar și atunci când n-o simt; cred în Dumnezeu, chiar și atunci când tace". Aceasta ar putea să fie cea mai înaltă mărturie a credinței în timpul întunericului. Ea se asociază cu glasul lui Iob care ajunge până la punctul să afirme că este gata să continue să creadă în Dumnezeu, chiar și atunci când l-ar ucide. Este o mărturie, aceasta a evreilor din Köln, care șterge freamătul protestului și al descumpănirii, dacă este adevărat că și Cristos îi cere Tatălui să nu-l constrângă să bea potirul înveninat al morții. Dar este un glas care descoperă sufletul profund al credinței: credinciosul este sigur că nu rămâne singur în noapte; la sfârșit ținta nu va fi într-un întuneric infinit, ci în lumina zorilor. Aproape în apendice am vrea să evocăm o mărturisire deosebită. Este a unuia dintre cei mai mari scriitori suedezi din secolul al XX-lea, Stig Dagerman, care la numai treizeci și unu de ani, în 1954, și-a luat viața. În romanele sale apărea adesea deșertul conștiințelor sau insula singurătății torturante. În scrierea Nevoia noastră de consolare se citește: "Îmi lipsește credința, deci nu voi putea fi niciodată un om fericit, pentru că unui om fericit nu-i va putea fi teamă că viața sa este numai un drum negândit spre o moarte sigură. Nu am moștenit nici un Dumnezeu, nici un punct sigur pe pământ de unde să pot atrage atenția unui Dumnezeu. Nu am moștenit nici furia bine ascunsă a scepticului, gustul deșertului raționalistului sau nevinovăția arzătoare a ateului. Așadar, nu îndrăznesc să arunc pietre asupra femeii care crede în lucruri de care eu mă îndoiesc și asupra bărbatului care venerează îndoiala sa ca și cum n-ar fi și ea înconjurată de întuneric. Acele pietre m-ar lovi și pe mine". (După L'Osservatore romano, sâmbătă 10 august 2013) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 48.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |