Reflecție: Arhitectul lui Dumnezeu
Un fapt unic în istoria artei și religiei: din anul 1992 există și activează în Spania "Asociația pentru beatificarea lui Antoni Gaudí".
Un bătrân a fost lovit de tramvai și lăsat să zacă pe caldarâm. Trecătorii nu i-au acordat atenție - "Un cerșetor mai puțin, atâta pagubă!". Într-un târziu, un polițist l-a dus la spitalul săracilor din Barcelona - fiindcă după hainele ponosite, pline de praf, fără bani asupra lui și fără acte, cu fața arsă de soare, cu barba și părul alb-colilie, în dezordine și plin de pământ, nu putea fi decât unul din cerșetorii care împânzeau străzile Barcelonei. Abia a doua zi, capelanul de la "Sagrada Família", Mosén Gil Parés, l-a recunoscut și a insistat să fie transferat într-un spital de elită, dar bătrânul a refuzat, spunând că "el aparține celor săraci". S-a stins trei zile mai târziu, la 10 iunie 1926, în vârstă de 74 ani si a fost înmormântat în cripta catedralei "Sagrada Família".
Acel bătrân era Antoni Gaudí, supranumit "arhitectul lui Dumnezeu".
La 25 iunie 2013 s-au împlinit 161 de ani de la nașterea sa.
Antoni Plàcid Guillem Gaudí i Cornet (25 iunie 1852-10 iunie 1926) s-a născut în provincia Tarragona, Catalonia, Spania (locul de naștere nu se cunoaște precis). Provenea dintr-o familie de fierari-arămari. Suferința personală (o forma severă de reumatism care îl făcea să se deplaseze cu dificultate) și moartea celor apropiați l-au însoțit din copilărie. Își găsea alinarea în analiza atentă a naturii, mai ales a geometriei arborilor, norilor, animalelor, astfel încât, mai târziu, avea să afirme că "hiperboloizii și paraboloizii" i-au inspirat formele fluide ale construcțiilor sale. A absolvit Școala de Arhitectură din Barcelona, iar directorul, Elies Rogent, înmânându-i diploma, a spus: "Am conferit acest titlu academic unui nebun sau unui geniu. Timpul ne va arăta", iar Gaudí, cu nedezmințitu-i simț al umorului, i-a spus prietenului său, sculptorul Llorenç Matamala: "Ia te uită, ei zic că de acuma sunt arhitect!"
Antoni Gaudí considera că oamenii Mediteranei sunt hărăziți creativității, originalității și că au un simț înnăscut pentru artă: "Noi posedăm imaginea concretă. Fantezia aparține stafiilor. Fantezia vine din nord. Noi, cei din sud, ne știm drumul. Oreste știa clar ce are de făcut, Hamlet este mereu șovăielnic".
El avea să uluiască publicul, în Catalonia, dar și în Castilia, cu operele sale (pe linie de arhitectură, dar și de design interior, sculptură sau pictură) din Casa Vicens, din Casa Calvet, din Parcul, Palatul, Capela Güell, Casa Batlló, Casa Milà, Casa Botines din Leon etc., care, deși integrate în curentul Art Nouveau, sau Jugendstil sau Modernism - după denumirile diferite în funcție de zona geografică, se înalță la o originalitate radicală și imposibil de imitat.
"Catalan fervent, mândru ca un toreador și aprig ca un taur, urmându-și ideile dincolo de gratiile pușcăriei, înflăcărat naționalist, catolic fervent", cum a fost caracterizat, este cel care-și exprimă ardoarea prin pământ și lumină, eliberând și ducând la extaz viața din materia aparent neînsuflețită. La el totul curge, ondulează, șerpuiește, scânteiază, strălucește, trăiește cu o viață proprie, compunându-se și iarăși dizolvându-se într-un aparent haos, de unde răsare din nou viața în toate formele ei, exuberantă și pură, ca în ziua dintâi a Creației. "Arhitectura este aranjament de lumină, pe când sculptura este joc de lumină",spunea el.
Dar mai presus de toate, arhitectura este rugăciunea lui.
Mărturie stau Capela Güell și mai ales, "Sagrada Família". Antoni Gaudí și-a dedicat ultimii 15 ani din viață exclusiv acestei opere și chiar ar fi spus în glumă: "Clientul meu nu se grăbește". La moartea lui se estima că lucrările vor mai dura câteva sute de ani. În prezent, termenul estimat pentru finalizarea proiectului este anul 2026. Catedrala are 18 turnuri, în ordinea înălțimii reprezentându-i pe cei 12 apostoli, cei patru evangheliști, Sfânta Fecioară și, cel mai înalt turn, pe Isus Cristos. Turnul central va avea montată pe el o cruce uriașă, astfel că înălțimea totală, de 170m, va fi cu doar un metru mai mică decât a unui deal de lângă Barcelona. - fiindcă Antoni Gaudí nu considera că lucrarea sa ar trebui să fie mai mare decât cea a lui Dumnezeu.
A fost lovit de tramvai în timp ce mergea la biserică, pentru confesiunea și rugăciunea zilnică.
Pentru trecători, nu era decât un bătrân oarecare - probabil un cerșetor.
Pentru Dumnezeu era însă arhitectul său pe pământul arderii de tot.
Era Antoni Gaudí.
Dr. Ecaterina Hanganu
lecturi: 14.