|
Interviu cu un preot din Bagdad: "Preoția înseamnă a da mărturie despre Cristos" Pr. Basel Yaldo din Irak ne-a vizitat în perioada 29-31 martie 2013. A dorit să vadă cum este sărbătoarea Paștelui în catedrala din Iași. A vizitat și câteva localități din Moldova. Înainte de a se întoarce la Roma pentru a-și continua studiile l-am rugat să răspundă la câteva întrebări. Pentru început, vă rog să oferiți câteva date despre dvs. Mă numesc Basel Yaldo, sunt preot irakian din ritul caldeean catolic. Sunt originar din Irak, din Dieceza de Bagdad. Am împlinit zece ani de Preoție, fiind hirotonit la 23 noiembrie 2002, la Roma. Am studiat șapte ani la Roma, am făcut licența în teologie dogmatică. După hirotonire m-am întors la Bagdad. Am lucrat ca secretar personal al patriarhului de atunci, Emanuel al III-lea Delly, patriarh al Babiloniei și al caldeenilor din toată lumea. Am fost numit apoi vicerector în Seminarul Major, ajutam în parohie, eram și profesor de teologie dogmatică în singura universitate creștină catolică din Bagdad, numită Babel College. Acum sunt la Roma, pentru a-mi continua studiile de doctorat, în mariologie. Sunt în ultimul an, la Universitatea Urbaniană. Situată la confluența dintre râurile Tigru și Eufrat, Irakul se află pe teritoriul vechii Mesopotamii, locul de naștere al unor culturi, precum cele ale sumerienilor, asirienilor, babilonienilor, perșilor. Cum s-a născut creștinismul în țara dvs.? Suntem creștini încă din primul secol al erei creștine, când a trecut apostolul Toma prin Irak (pe atunci se numea Mesopotamia), înainte de a merge în India. Prin cei doi discipoli ai săi, sfântul Addi și sfântul Mari (erau dintre cei 72 de discipoli ai lui Isus) a fost fondată prima biserică creștină. Aceasta se găsește la Cuhis, foarte aproape de Bagdad. În Irak există civilizație foarte veche. Avem trei orașe antice amintite în Biblie: Ninive, la nord, orașul profetului Iona; vechiul Babilon, lângă Bagdad, la o jumătate de oră cu mașina; orașul Uhr al Caldeeei, patria părintelui Abraham, care a plecat din acest oraș din sudul Irakului. Care este situația creștinilor irakieni astăzi? Suntem puțini. În primele secole creștinismul ajunsese până în China, am trimis chiar misionari, dar în timpul actual suntem circa un milion de creștini catolici caldeeni în toată lumea. În țară suntem puțini, pentru că mulți au emigrat după situația de după război, care acum este foarte dificilă. Avem un patriarh caldeean, cu sediul la Bagdad. Sunt șase dieceze în Irak și alte dieceze în străinătate, de exemplu două mari dieceze în America, una la Detroit și cealaltă în California. Mai avem o dieceză în Australia, în Canada, două în Iran, una în Siria, una în Liban. Astfel, suntem răspândiți în toată lumea. Mai există în țară și creștini ortodocși, asirieni, armeni, din mai multe confesiuni, chiar și protestanți. Dar majoritatea creștinilor sunt caldeeni, aproape 80 %. Prin ce diferă ritul caldeean de cel latin? Sunt diferențe în liturgie. De exemplu, în ritul caldeean se folosește limba aramaică. Este limba liturgică a ritului nostru. Sfânta Liturghie este celebrată în limba aramaică, limbă în care vorbea și Isus, fiind păstrată în unele țări: Iordania, Palestina, Siria, Irak. În aceste țări mai există sate în care se vorbește aramaica. Creștinii aproape toți vorbesc aramaica, inclusiv copiii. Clerul trebuie să știe aramaica, să scrie, să vorbească, pentru că liturgia este în aramaică. Oamenii, în general, nu știu să citească și să scrie în această limbă, decât doar cei care fac unele cursuri. Liturghia este puțin mai lungă decât cea din ritul latin. Sunt fragmente care se cântă, de exemplu Evanghelia, apoi avem anafora, folosim tămâia mai mult... acestea ar fi câteva diferențe. Ce ne puteți spune cu privire la vocațiile la sfânta Preoție, la viața consacrată? Acum sunt mai puține vocații. Aveam un Seminar major, la Bagdad, și unul minor. Acum Seminarul major a fost transferat în nordul Irakului, fiind o zonă mai sigură. Cu situația aceasta, este mai dificil să avem vocații, dar noi încurajăm mereu. În prezent sunt 20-24 de tineri în Seminarul major, însă au fost și 50. Avem două ordine de surori, Surorile Inimii Neprihănite și Surorile Fiicele Sfintei Maria, acestea din urmă fiind o congregație foarte mare, cu peste o sută de surori. Avem un ordin de călugări, Călugării Sfântului Anton cel Mare, avem și două-trei mănăstiri în nord. Oamenii sunt legați de Biserică, în ciuda pericolului și a situației dificile din Irak. Încă se simte, credința este foarte vie. Înainte de căderea lui Husein era mai bine pentru creștini? Cum este în timpul de acum, un timp marcat de teamă? Pot să spun cumva da, înainte aveam un timp de liniște. Nu erau probleme, era libertatea religioasă. Acum guvernul oferă spațiu. Problema nu este guvernul, ci sunt anumite grupuri, indivizi, fundamentaliști, fanatici, care nu țin cont de guvern. Guvernul vrea ca toți să trăiască bine. Dar sunt aceste bande care lucrează pe cont propriu. Sunt dificultăți determinate de teamă. Situația nu este stabilă în Irak. După război și după căderea regimului lui Saddam Husein s-au schimbat multe lucruri. Noi, creștinii, avem mereu speranța de a avea un viitor mai bun. Nu putem să le spunem oamenilor să plece din țară, este pământul nostru, noi suntem creștini aici încă din primul secol. Căutăm toate căile pentru a merge înainte. De ce ați dorit să deveniți preot în această situație dificilă? Care este istoria vocației dvs.? Este o istorie lungă, dar spun câteva cuvinte. Când eram adolescent, aveam un paroh foarte bun, în zona mea. Mergeam cu sora mea la biserică și îl priveam. Era foarte bun cu oamenii, iar eu voiam să-l imit, să fiu ca el. Pe atunci nu înțelegeam mult vocația. Când am vrut să intru la Seminar, mama mea nu a fost de acord, pentru că eram cel mai mic din familie. Dar treptat am terminat liceul, apoi am înțeles ce însemna vocația. Simțeam chiar că îmi puteam da viața pentru ceilalți, pentru a sluji. Preoții din zona mea fost bune exemple. Ce înseamnă Preoția pentru dvs.? Martiriu... Mărturie. A da o mărturie. Preoția înseamnă a da mărturie despre Cristos, chiar dacă uneori această mărturie te costă mult, te costă chiar viața. Cum sunt familiile? Ce ne puteți spune despre familia dvs.? Înainte erau mai numeroase. Acum puține sunt cu mulți membri. În satele noastre erau familii de 15 membri... 12... 8... dar acum... 4-5. Cei din străinătate au și mai puțini membri. Eu am doi frați și două surori, suntem cinci copii în total. Mama a murit în anul 2000, când eram la studii la Roma. Frații și surorile sunt căsătoriți. Sunt foarte practicanți în privința credinței, așa cum era și mama mea. Pe mama am văzut-o îngenuncheată în fața crucii. M-a impresionat foarte mult acea scenă, mai mult decât toate cărțile pe care le-am studiat... când o vedeam rugându-se în fața crucii... Ce vă place mai mult în țara dvs.? Îmi place liturgia, pentru că suntem obișnuiți cu această liturgie. În România, am celebrat Paștele în catedrala din Iași. M-am simțit ca acasă, pentru că am văzut o tradiție foarte asemănătoare cu a noastră. Am văzut aici un lucru minunat care m-a impresionat foarte mult: legătura oamenilor cu Biserica este foarte puternică aici, în Iași. Am văzut cum lumea practică credința. Am mai văzut încă ceva: numărul mare de credincioși la spovadă. Împreună cu pr. Benone Lucaci de la Seminar am vizitat câteva parohii din Dieceza de Iași și am rămas impresionat de prezența numeroasă a oamenilor la scaunul de spovadă și la biserică. Acest fapt ne dă și nouă curaj pentru a fi mai practicanți în credință. La final, vă rog să ne lăsați o rugăciune în aramaică, rugăciunea "Tatăl nostru". Voi spune rugăciunea "Tatăl nostru" în aramaică, însă în versiunea cântată... Vă mulțumesc. Și eu vă mulțumesc pentru acest interviu, și pentru prezența mea în Iași. Vă doresc Paște fericit și Cristos a înviat! (Ultimul salut l-a spus în românește) Adevărat că a înviat! Vă așteptăm din nou în România. Poate vom avea ocazia să vorbim despre aspectele culturale pe care le-ați amintit... orașele vechi. Ar fi interesant să aflăm ce se mai găsește acum în acele orașe. Pr. Cornel Cadar lecturi: 56.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |