Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la sărbătoarea Sfântul Iosif Muncitorul - 2013

"Tot ce faceți, să faceți spre slava lui Dumnezeu" (cf. 1Cor 10,31).

Rabindranath Tagore (1861-1941), scriitor și filosof indian din provincia Bengal (India), supranumit "Sufletul Bengalului" și "Profetul Indiei moderne", laureat al Premiului Nobel pentru Literatură în anul 1913, spunea: "Am dormit și am visat că viața este bucurie. M-am trezit și am văzut că viața e muncă. Am pornit cu toate forțele la muncă și am văzut că munca este bucurie".

Munca, deși multă vreme a fost percepută și privită ca un blestem, iată că acum datorită lui Dumnezeu cel întreit și unic, care a voit ca Mântuitorul Isus să se nască în familia a doi muncitori cu brațele, în familia lui Iosif și Maria; care a voit ca prin Mântuitorul Isus să ne descopere că întreaga sfântă Treime lucrează până acum (cf. In 5,17); și că printre primii oameni pe care și-a asociat la misiunea sa mântuitoare, au fost tot niște muncitori cu brațele, apostolii; zic, iată că acum datorită acestor descoperiri divine, munca nu mai este socotită ca un blestem, dar ca o mare onoare și ca o mare binecuvântare, care a ajuns să fie cinstită și cântată chiar și de poeții păgâni.

Pius al XII-lea (1876-1958), instituind în anul 1955 sărbătoarea "Sfântul Iosif Muncitorul", a intenționat ca în sfântul Iosif să ofere muncitorului creștin un model și un protector. "Orice muncă - spunea el în radiomesajul de Crăciun din anul 1942 - are o nobilă demnitate, de vreme ce Cristos însuși a voit să fie muncitor manual, petrecând o mare parte a vieții în atelierul lui Iosif".

Astăzi îl celebrăm pe sfântul Iosif Muncitorul, care și-a făcut din munca manuală o mare onoare, care și-a împlinit munca sa cu toată dăruirea și astfel a ajuns să guste din farmecul bucuriei eterne. A muncit cu Dumnezeu și pentru Dumnezeu. A muncit și s-a rugat lui Dumnezeu, de aceea Iosif este sfântul cu genunchii și cu mâinile bătătorite". Și încă ceva ce nu trebuie uitat, a muncit cu ajutorul și cu mijlocirea sfintei Fecioare Maria, pe care Dumnezeu însuși i-a poruncit să o ia la el.

Să știi să lucrezi împreună cu Dumnezeu și pentru Dumnezeu, să știi să lucrezi cu supunere la voința lui Dumnezeu și să te rogi lui pentru ajutor, și apoi să mai știi să o iei și pe Maica Domnului cu tine - asta înseamnă cu adevărat înțelepciune și putere.

Și aș vrea să punctez în mod deosebit aici înțelepciunea de a nu uita s-o iei pe Maria la tine. La doi dintre bărbații feciorelnici ai Biblie cerul le poruncește să o ia la ei pe Maria. Este vorba de sfântul Iosif (cf. Mt 1,19-24) și de sfântul Ioan, apostol și evanghelist (cf. In 19,27). Deci, primul dintre înțelepții și puternicii credinței care trebuiesc amintiți aici este sfântul Iosif; iar al doilea este sfântul apostol Ioan. Apoi nu trebuie să-i uităm pe cei de la nunta din Cana (cf. In 2,1); apoi nu trebuie să-i uităm pe primii apostoli și ucenici (cf. Fap 1,14); apoi nu trebuie să-i uităm nici pe toți creștinii buni din lume care, alături de Isus, o au asemenea lui Iosif și Ioan, pe Maria lângă ei.

Conciliul al II-lea din Vatican (1962-1965) afirmă că, prin munca sa, omul devine colaborator al lui Dumnezeu la opera de desăvârșirea a creației (cf. GS 67). Și iarăși, primul exemplul clasic de om care a colaborat prin munca sa cu Dumnezeu la desăvârșirea creației divine, și așa a ajuns fericit pe pământ și în cer, este tot sfântul Iosif, dulgherul din Nazaret, pe care îl sărbătorim astăzi, și care ne este propus ca exemplu de urmat.

Găsim scris în literatura iudaică veche că, atunci când părintele nostru Adam a fost izgonit din paradis din cauza păcatului său, un înger a primit însărcinarea să-i procure lui Adam semințe de bună calitate pentru ca să-și poată scoate hrana din munca câmpului. Adam a început să-și cultive ogorul, după ce cu multă trudă l-a curățit de spini și pălămidă. Într-o zi pe când săpa pământul și se simțea istovit de oboseală, oprindu-se să-și șteargă sudoarea de pe frunte, a văzut lângă el un înger care ținea în mâini un vas frumos. Adam crezând că îngerul a venit ca să-i aducă puțină apă ca să bea, și-a întins mâna după ulcior. Dar, îngerul i-a zis: "Nu-i nimic de băut în ulciorul acesta. Eu am fost trimis de Dumnezeu ca să-ți adun în acest ulcior picăturile de sudoare a muncii care îți curg de pe frunte, împlinind porunca lui: "În sudoarea frunții tale îți vei mânca pâinea" (Gen 2,19). Acest ulcior este măsura pocăinței și desăvârșirii tale de pe pământ. Când îl vei fi umplut ulciorul cu sudorile frunții, vei putea să te odihnești". Adam a înțeles atunci că numai așa putea să-și ispășească greșeala și să ajungă la bucuria pierdută și liniștit și-a continuat munca.

Psalmistul spune așa de mângâitor pentru noi: "Tu numeri pașii vieții mele de pribeag; și-mi pui lacrimile în burduful tău, și apoi sunt scrise în cartea ta" (Ps 56,8). Parafrazând, putem spune că Dumnezeu ne numără și picăturile de sudoare, dar și pașii spre locurile noastre de muncă.

Vai, cât de mulți sunt oamenii care refuză munca poruncită în mod expres de Creator (cf. Gen 1,28); și mai ales munca cu Dumnezeu și pentru Dumnezeu, după a cărui chip și asemănare au fost creați (cf. Gen 1,26-27); munca împletită cu rugăciunea (cf. Gen 2,2-3); munca privită ca remediu contra păcatului și munca privită ca mijloc de participare alături de Dumnezeu la desăvârșirea actului creației, dar ca și mijloc de desăvârșire personală (cf. In 5,17; Ps 89,16); munca ca mijloc de a dobândi bucuria de aici și fericirea în împărăția cerului. Și pentru că refuză să privească și să împlinească munca prin această prismă, își măresc singuri suferințele și își înmulțesc nefericirile.

O persoană consacrată a întâlnit odată un copil cerșetor, fiu al doi părinți cerșetori. Spunându-i că dacă ar munci măcar puțin, ar duce-o mult mai bine cu viața, el s-a întors serios spre dânsa și, făcându-i din deget, într-un fel amenințător, i-a spus răspicat: "Noi suntem cine suntem și noi nu muncim! Ai înțeles?" Cât dispreț aici față de muncă, dar și cât dispreț față de Dumnezeu și față de semeni!

Tot acea persoană consacrată îmi povestea că altădată a întâlnit o persoană foarte săracă și care se descurca foarte greu. Avusese un simplu serviciu de supraveghetor de pe scaun. I s-a părut greu acest serviciu de pe scaun și l-a părăsit. Dar tot acelei persoane sărace greu i-a venit să șadă și o oră duminica pe scaun la biserică și a părăsit-o. Această femeie a refuzat, cum spun și poveștile noastre populare, și "pesmeții muiați" și chiar proverbiala "pară mălăiață".

Vai, cât de mult îi lipsește lumii de astăzi o educație creștină și, în mod special, o educație în spiritul muncii; muncă poruncită de Creator (cf. Gen 3,19), muncă exemplificată de persoanele divine (cf. In 5,17) și muncă judecată de persoanele divine: "Cine nu muncește, nici să nu mănânce" (2Tes 3,10). Refuzul muncii este o gravă și condamnabilă hoție, care exclude de la Împărăția lui Dumnezeu (cf. 1Cor 6,9-10).

Franco Zeffirelli, faimos realizator, scenarist, producător de film și actor italian, născut la 12 februarie 1923, la Florența, în Italia, surprinde, în filmul său "Viața lui Isus", acceptarea de către Isus, a lui Iuda, în rândul apostolilor. În discursul său, Iuda își face singur un elogiu malefic și-i arată lui Isus palmele sale care n-au lucrat niciodată muncă fizică, crezând că prin asta își demonstrează noblețea și înțelepciunea. Și știm cât de nobil și înțelept a fost Iuda, că și-a vândut pe câțiva bănuți pe Dumnezeul său și apoi s-a spânzurat. Orice om care refuză munca, îl vinde pe Dumnezeu și se îndreaptă spre osândă.

De aceea, Biblia ne spune că, prin munca noastră în credință, îl slăvim pe Tatăl ceresc (cf. 1Cor 10,31) și îl slujim pe Cristos Domnul (cf. Col 3,24).

Apoi mai sunt oameni care își împlinesc munca lor numai pentru viața aceasta, fără nici o perspectivă cerească și fără nici respect față de repausul poruncit (cf. Gen 2,3). Și ei sunt niște nefericiți.

Biblia spune că cine-l caută pe Isus numai pentru lumea aceasta, este cel mai nefericit dintre oameni (cf. 1Cor 15,19). Iar la acest punct putem parafraza și să spunem că cine își împlinește munca numai pentru viața aceasta, acela este cel mai nefericit dintre oameni. De aceea, nu trebuie uităm motto-ul creștin: "Ora et labora!"

Un ziarist a întrebat odată pe cititorii ziarului la care lucra: "Care este cel mai mare preocupare a vieții dumneavoastră"? Răspunsurile la întrebare au fost diferite: "Să nu mă las subjugată, să mă distrez și să fiu fericită", a spus o femeie. "Să promovez încrederea în sine", a spus un altul. O femeie dintr-un mare oraș a spus: "În viața mea are prioritate liniștea, sănătatea și bucuria. Eu mă bizui pe prietenii mei". Un tată îngrijorat a spus: "Cel mai important lucru pentru mine sunt copiii mei și ca ei să trăiască fericiți". Însă nimeni nu a spus nimic despre împărăția lui Dumnezeu, care este scopul șederii noastre pe pământ, unde trebuie să muncim mereu ca pentru Domnul și nu ca pentru oameni (cf. Col 3,23).

David Livingstone (1813-1873), de la a cărui moarte se împlinesc 140 de ani, la 1 mai, a avut un frate pe nume John Livingstone. Au crescut împreună. David și-a închinat viața Mântuitorului Isus, mergând ca misionar în Africa. John s-a hotărât să facă avere. A muncit din greu și a reușit să-și facă o frumoasă avere. David însă a fost toată viața sărac, a trăit într-o colibă săracă din Africa, a îndurat multe lipsuri și a murit tot sărac și pe genunchi pe acest continent. Dar lumea întreagă a auzit despre el. John a murit într-o casă mare, în bogăție. La moartea lui John, un ziar local care a anunțat moartea lui, l-a prezentat ca fiind fratele lui David Livingstone. Bogăția lui nu i-a dat un renume nici măcar pentru pământ și cu atât mai puțin pentru cer. Însă prin munca lui închinată Domnului, David și-a dobândit un nume veșnic și o bucurie eternă.

Dacă vom privi la munca noastră numai ca la o modalitate de a câștiga ceva bani pentru supraviețuire sau pentru îmbogățire, nu vom fi prea fericiți în munca noastră. Dar dacă ne vom hotărî să glorificăm prin munca noastră pe Sfânta Treime, nu numai că vom fi fericiți în munca noastră, dar Dumnezeu ne va împlini toate trebuințele.

Sir Christopher Wren (1632-1723) a fost unul dintre cei mai buni și apreciați arhitecți englezi ai tuturor timpurilor, arhitect și realizator a 54 de biserici în Londra, dar și proiectantul catedralei "Sfântul Paul" din Londra, una dintre cele mai frumoase clădiri din lume, scria despre reacția muncitorilor constructori când erau întrebați ce fac. Muncitorii care erau plictisiți și obosiți răspundeau: "Eu așez cărămizi" sau "Eu transport ciment". Un muncitor care prepara amestecul de ciment părea vesel și entuziast în munca sa. Întrebat ce face, el a răspuns: "Eu construiesc o catedrală magnifică" .

Sfântul Iosif, deși a muncit din greu pentru întreținerea familiei sale, el și-a împlinit munca ca și cum ar construi o catedrală magnifică. Un suflet bun spunea că sfântul Iosif își făcea orice lucrare cu gândul la Mesia care trebuie să vină. Astfel, când făcea o ușă, se gândea la Mesia ca la singura cale de acces la cer; când făcea o fereastră, se gândea la Mesia ca la singura cale pe unde ne vine lumina din cer: când făcea un pat sau un scaun, se gândea la Mesia ca singura odihnă pentru cei credincioși (cf. Col 3, 15-24).

Munca făcută de un închinător poartă în ea eternitatea. În credință, munca devine o închinare și închinarea devine o muncă. De aceea, tot ceea ce facem, să facem cu dragoste! (cf. 1Cor 16,14).

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 29.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat