Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Meditațiile pentru Via crucis care va fi prezidată de papa Francisc la Colosseum în seara de Vinerea Sfântă

Ca o punte de la moarte la viață

Meditațiile celor paisprezece stațiuni de la Via crucis - care va fi prezidată de papa Francisc la Colosseum în seara de Vinerea Sfântă, 29 martie 2013 - au fost scrise de tineri libanezi sub conducerea cardinalului Béchara Boutros Raï, patriarh de Antiohia al maroniților. Textul, pe care-l anticipăm aici, este publicat de Libreria Editrice Vaticana (70 de pagini) și este disponibil de luni 25 martie.

Introducere

"Un om a venit în fugă și, îngenunchind, l-a întrebat: «Învățătorule bun, ce trebuie să fac ca să moștenesc viața veșnică?»" (Mc 10,17).

Isus a răspuns la această întrebare, care arde în locul cel mai adânc al ființei noastre, parcurgând calea crucii.

Te contemplăm, Doamne, pe acest drum pe care tu, cel dintâi, l-ai luat și la sfârșitul căruia "ai pus crucea ta ca o punte spre moarte, pentru ca oamenii să poată trece din țara morții în țara Vieții" (Sfântul Efrem Sirul, Omilie).

Chemarea de a te urma este adresată tuturor, îndeosebi tinerilor și celor care sunt încercați de dezbinări, de războaie sau de nedreptate și care luptă pentru a fi, în mijlocul fraților lor, semne de speranță și făcători de pace.

Așadar, stăm înaintea ta cu iubire, îți prezentăm suferințele noastre, îndreptăm privirile noastre și inimile noastre spre sfânta ta Cruce și, întăriți de promisiunea ta, te rugăm: "Binecuvântat să fie Răscumpărătorul nostru, care ne-a dat viața cu moartea sa. O, Răscumpărătorule, realizează în noi misterul răscumpărării tale, prin pătimirea ta, moartea și învierea ta" (Liturgia maronită).

Stațiunea I

Isus este osândit la moarte

"Pilat le-a spus din nou: «Atunci ce să fac cu cel pe care îl numiți regele iudeilor?» Iar ei au strigat iarăși: «Răstignește-l!». Pilat, voind să facă pe placul mulțumii, le-a eliberat pe Baraba, iar pe Isus, după ce a fost biciuit, l-a dat să fie răstignit" (Mc 15,12-13.15).

În fața lui Pilat, deținător al puterii, Isus ar fi trebuit să obțină dreptate. De fapt, Pilat avea puterea de a recunoaște nevinovăția lui Isus și de a-l elibera. Însă guvernatorul roman a preferat să servească logica intereselor sale personale și s-a înclinat în fața presiunilor politice și sociale. A condamnat un nevinovat pentru a fi pe plac mulțimii, fără a satisface adevărul. L-a dat pe Isus la supliciul crucii, deși știa că este nevinovat... înainte de a se spăla pe mâini.

În lumea noastră contemporană, mulți sunt "Pilații" care țin în mâini pârghiile puterii și se folosesc de ea în slujba celor mai puternici. Mulți sunt cei care, slabi și lași în fața acestor curente de putere, folosesc autoritatea lor în slujba nedreptății și calcă în picioare demnitatea omului și dreptul său la viață.

Doamne Isuse, nu permite ca să fim în numărul celor nedrepți. Nu permite ca puternicii să se complacă în rău, în nedreptate și în despotism. Nu permite ca nedreptatea să-i conducă pe cei nevinovați la disperare și la moarte. Întărește-i în speranță și luminează conștiința celor care au autoritate în această lume, pentru ca să conducă în dreptate. Amin.

Stațiunea a II-a

Isus ia crucea pe umeri

"Și, după ce și-au bătut joc de el, l-au dezbrăcat de haina de purpură și l-au îmbrăcat cu hainele lui. Apoi l-au dus afară ca să-l răstignească" (Mc 15,20).

Isus Cristos stă în fața soldaților care cred că au orice putere asupra lui, în timp ce El este cel prin intermediul căruia "toate au luat ființă... și fără el nu a luat ființă nimic din ceea ce există" (In 1,3).

În orice timp, omul a crezut că poate să-l înlocuiască pe Dumnezeu și să determine de la sine însuși binele și răul (cf. Gen 3,5), fără referință la Creatorul și Mântuitorul său. S-a crezut atotputernic, capabil să-l excludă pe Dumnezeu din propria viață și din viața semenilor săi, în numele rațiunii, al puterii sau al banului.

Și astăzi lumea se înclină sub realități care încearcă să-l alunge pe Dumnezeu din viața omului, cum ar fi laicismul orb care sufocă valorile credinței și moralei în numele unei presupuse apărări a omului; sau fundamentalismul violent care ia ca pretext apărarea valorilor religioase (cf. Exortația apostolică Ecclesia in Medio Oriente, 29).

Doamne Isuse, tu care ai asumat umilirea și te-ai identificat cu cei slabi, îți încredințăm pe toți oamenii și toate popoarele umilite și suferinde, îndeosebi cele din Orientul martirizat. Dă-le să aibă, în tine, forța pentru a putea purta cu tine crucea lor de speranță. Noi îi punem în mâinile tale pe toți cei care sunt rătăciți, pentru ca, grație ție, să găsească adevărul și iubirea. Amin.

Stațiunea a III-a

Isus cade întâia oară

"El a fost străpuns pentru păcatele noastre și zdrobit pentru fărădelegile noastre. Pedeapsa care a căzut asupra lui ne-a adus nouă pacea și rănile lui ne-au adus vindecarea" (Is 53,5).

Cel care ține luminătorii cerului în mâna sa divină și în fața căruia tremură puterile cerurilor, iată-l căzând la pământ, fără a se proteja, sub jugul apăsător al crucii.

Cel care a adus lumii pacea, rănit de păcatele noastre, cade sub povara fărădelegilor noastre.

"Priviți-l, o credincioșilor, pe Mântuitorul nostru care înaintează pe calea Calvarului. Asuprit de suferințe amare, forțele îl părăsesc. Să mergem ca să vedem acest eveniment incredibil care depășește înțelegerea noastră și este greu de descris. Temeliile pământului au fost zdruncinate și o frică teribilă a pus stăpânire peste cei prezenți atunci când Creatorul și Dumnezeul lor a fost zdrobit sub greutatea crucii și s-a lăsat condus la moarte, din iubire față de toată omenirea" (Liturgia caldee).

Doamne Isuse, ridică-ne din nou din căderile noastre, condu din nou spiritul nostru rătăcit la Adevărul tău. Nu permite ca rațiunea umană, pe care tu ai creat-o pentru tine, să se mulțumească cu adevărurile parțiale ale științei și tehnologiei fără a încerca să pună întrebările fundamentale ale sensului și ale existenței (cf. Scrisoarea apostolică Porta fidei, 12).

Dă-ne, Doamne, să ne deschidem acțiunii Duhului Sfânt, pentru ca să ne conducă la plinătatea Adevărului. Amin.

Stațiunea a IV-a

Isus o întâlnește pe Mama sa îndurerată

"Simeon i-a binecuvântat și i-a spus Mariei, mama lui: «Iată, acesta este pus spre căderea și spre ridicarea multora în Israel și ca semn care va stârni împotrivire - ca să se dezvăluie gândurile din multe inimi - iar ție, o sabie îți va străpunge sufletul». Iar mama lui păstra toate acestea în inima ei" (Lc 2,34-35.51b).

Rănit și suferind, purtând crucea omenirii, Isus o întâlnește pe mama sa și, în chipul ei, întreaga omenire.

Maria, Mama lui Dumnezeu, a fost prima discipolă a Învățătorului. Primind cuvântul îngerului, l-a întâlnit, pentru prima dată, pe Cuvântul întrupat și a devenit templu al Dumnezeului celui viu. L-a întâlnit fără să înțeleagă cum Creatorul cerului și al pământului a voit să aleagă o tânără, o creatură fragilă, pentru a se întrupa în această lume. L-a întâlnit într-o căutare constantă a Feței sale, în tăcerea inimii și în meditarea Cuvântului. Credea că ea e cea care-l caută, însă, într-adevăr, el era cel care o căuta pe ea. Acum, în timp ce poartă crucea o întâlnește.

Isus suferă văzând-o pe mama sa suferind și Maria văzându-l pe Fiul său suferind. Însă din această suferință comună se naște o omenire nouă. "Salam ție! Noi te implorăm, o, Sfântă plină de glorie, Fecioară perpetuă, Născătoare de Dumnezeu, Mamă a lui Cristos. Fă să urce rugăciunea noastră în fața fiului tău preaiubit pentru ca să ierte păcatele noastre" (Theotokion din Orologion copt, Al-Aghbia 37).

Doamne Isuse, în familiile noastre simțim și noi suferințele provocate copiilor de către părinții lor și părinților de către copiii lor. Doamne, fă ca în aceste timpuri dificile familiile noastre să fie locuri ale prezenței tale, pentru ca suferințele noastre să se transforme în bucurie. Fii tu sprijinul familiilor noastre și fă din ele oaze de iubire, de pace și de seninătate, după imaginea Sfintei Familii din Nazaret. Amin.

Stațiunea a V-a

Simon din Cirene îl ajută pe Isus să ducă crucea

"Pe când îl duceau, l-au prins pe un oarecare Simon din Cirene, care venea de la câmp, și i-au pus lui crucea ca s-o poarte după Isus" (Lc 23,26).

Întâlnirea lui Isus cu Simon din Cirene este o întâlnire tăcută, o lecție de viață: Dumnezeu nu vrea suferința și nu acceptă răul. Același lucru este valabil pentru ființa umană. Însă suferința, primită în credință, se transformă în cale de mântuire. Așadar noi s-o acceptăm ca Isus și să ajutăm la purtarea ei ca Simon din Cirene.

Doamne Isuse, tu l-ai implicat pe om în purtarea crucii tale. Tu ne-ai invitat să împărtășim suferința ta. Simon din Cirene ni se aseamănă și ne învață să acceptăm crucea pe care o întâlnim pe drumurile vieții.

După exemplul tău, Doamne, purtăm și noi astăzi crucea suferinței și a bolii, dar o acceptăm pentru că tu ești cu noi. Ea poate să țintuiască de scaun, dar nu poate împiedica să se viseze; poate să întunece privirea, dar nu poate lovi conștiința; poate face urechile surde, dar nu poate împiedica să se asculte; poate lega limba, dar nu poate suprima setea de adevăr. Poate îngreuna sufletul, dar nu poate fura libertatea.

Doamne, vrem să fim discipolii tăi pentru a purta crucea ta în toate zilele; o vom purta cu bucurie și cu speranță pentru că tu o porți cu noi, pentru că tu ai triumfat asupra morții pentru noi.

Îți aducem mulțumire, Doamne, pentru orice persoană bolnavă sau suferindă, care știe să fie martor al iubirii tale, și pentru orice "Simon din Cirene" pe care tu îl pui pe drumul nostru. Amin.

Stațiunea a VI-a

Veronica șterge fața lui Isus

"Din partea ta îmi spune inima: «Căutați fața mea». Eu caut, Doamne, fața ta. Nu-ți ascunde fața de la mine, nu îndepărta cu mânie pe slujitorul tău; tu ești ajutorul meu, nu mă respinge și nu mă abandona, Dumnezeul mântuirii mele" (Ps 27,8-9).

Veronica te-a căutat în mijlocul mulțimii. Te-a căutat și în sfârșit te-a găsit. În timp ce durerea ta era la culme, ea a voit s-o aline ștergându-ți fața cu o maramă. Un mic gest, dar exprima toată iubirea sa față de tine și toată credința sa în tine; a rămas imprimat în amintirea tradiției noastre creștine.

Doamne Isuse, fața ta noi o căutăm. Veronica ne amintește că tu ești prezent în orice persoană care suferă și care înaintează pe calea sa a Golgotei. Doamne, fă ca să te găsim în cei săraci, frații tăi mici, pentru a șterge lacrimile celui care plânge, pentru a ne îngriji de cel care suferă și a-l susține pe cel care este slab.

Doamne, tu ne înveți că o persoană rănită și uitată nu-și pierde nici valoarea sa nici demnitatea sa și că rămâne semn al prezenței tale ascunse în lume. Ajută-ne să ștergem de pe fața sa urmele sărăciei și nedreptății, pentru ca imaginea ta în ea să se reveleze și să strălucească.

Ne rugăm pentru cei care caută Fața ta și o găsesc în cea a celor fără locuință, a celor săraci și a copiilor expuși violenței și exploatării. Amin.

Stațiunea a VII-a

Isus cade a doua oară

"Toți care mă văd își bat joc de mine, strâmbă din buze și dau din cap. Nu te îndepărta de mine, pentru că strâmtorarea este aproape și nu este cine să mă ajute" (Ps 22,8.12).

Isus este singur sub greutatea interioară și exterioară a crucii. Este căderea, când greutatea răului devine prea mare și pare că nu mai există limită pentru nedreptate și pentru violență. Dar el se ridică din nou încă o dată întărit de încrederea infinită pe care o are în Tatăl său. În fața oamenilor care-l abandonează destinului său, forța Duhului îl ridică din nou; îl unește în întregime cu voința Tatălui, aceea a iubirii care poate totul.

Doamne Isuse, la a doua ta cădere recunoaștem multele noastre situații care par fără cale de ieșire. Între acestea, cele care derivă din prejudecăți și din ură, care împietresc inimile noastre și conduc la conflictele religioase.

Luminează conștiințele noastre pentru ca să recunoască, în pofida "divergențelor umane și religioase", că "o rază de adevăr luminează pe toți oamenii", chemați să meargă împreună - respectând libertatea religioasă - spre adevărul care este numai în Dumnezeu. Astfel, diferitele religii vor putea "să fie împreună pentru a sluji binele comun și a contribui la dezvoltarea oricărei persoane și la edificarea societății" (Exortația apostolică Ecclesia in Medio Oriente, 27-28).

Vino, Duhule Sfânt, ca să-i consolezi și să-i întărești pe creștini, în special pe cei din Orientul Mijlociu, pentru ca uniți cu Cristos să fie, pe un pământ sfâșiat de nedreptate și de conflicte, martorii iubirii sale universale. Amin.

Stațiunea a VIII-a

Isus întâlnește femeile din Ierusalim care-l plâng

"Îl urma și o mare mulțime de popor și de femei care-și băteau pieptul și-l plângeau. Întorcându-se către ele, Isus le-a spus: «Fiice ale Ierusalimului, nu mă plângeți pe mine, ci mai degrabă plângeți-vă pe voi și pe copiii voștri»" (Lc 23,27-28).

Pe calea Calvarului, Domnul întâlnește femeile din Ierusalim. Aceste femei plâng suferința Domnului ca și cum ar fi vorba de o suferință fără speranță. Din cruce, ele nu văd decât lemnul, semn de blestem (cf. Dt 21,23), în timp ce Domnul a voit-o ca mijloc de răscumpărare și de mântuire.

În Pătimire și în Răstignire, Isus dăruiește viața sa ca răscumpărare pentru mulți. Astfel el a dat alinare celor care erau asupriți sub jug și i-a consolat pe cei mâhniți. A șters lacrimile femeilor din Ierusalim și le-a deschis ochii la adevărul pascal.

Lumea noastră este plină de mame mâhnite, de femei rănite în demnitatea lor, violentate de discriminări, de nedreptate și de suferință (cf. Exortația apostolică Ecclesia in Medio Oriente, 60). O, Cristoase suferind, fii pacea lor și balsamul rănilor lor.

Doamne Isuse, cu întruparea ta din Maria "binecuvântată între femei" (Lc 1,42), tu ai înălțat demnitatea oricărei femei. Cu Întruparea ai unificat neamul omenesc (cf. Gal 3,26-28).

Doamne, întâlnirea cu tine să fie mereu un parcurs de speranță, cu tine și spre tine care ești refugiul vieții noastre și mântuirea noastră. Amin.

Stațiunea a IX-a

Isus cade a treia oară

"Căci iubirea lui Cristos ne constrânge pe noi care ne gândim că unul singur a murit pentru toți, ca atare toți au murit. El a murit pentru toți, pentru ca cei care trăiesc să nu mai trăiască pentru ei înșiși, ci pentru acela care a murit și a înviat pentru ei" (2Cor 5,14-15).

Pentru a treia oară Isus cade sub cruce, încărcat cu păcatele noastre, și pentru a treia oară încearcă să se ridice din nouă adunând puterile care-i rămân, pentru a continua drumul spre Golgota, refuzând să se lase zdrobit și să fie învins de ispită.

Începând de la Întruparea sa, Isus poartă crucea suferinței umane și a păcatului. A asumat pe deplin și în mod veșnic natura umană, arătând oamenilor că victoria este posibilă și că este deschisă calea filiației divine.

Doamne Isuse, Biserica, născută din coasta ta deschisă, este asuprită sub crucea dezbinărilor care îi îndepărtează pe creștinii unii de alții și de unitatea pe care tu ai voit-o pentru ei; ei deviază de la dorința ta "ca toți să fie una" (In 17,21) ca Tatăl cu tine. Această cruce apasă cu toată greutatea ei asupra vieții lor și asupra mărturiei lor comune. Dă-ne, Doamne, înțelepciunea și umilința, pentru a ne ridica din nou și a înainta pe calea unității, în adevăr și în iubire, fără a cădea în ispita recurgerii numai la criteriile intereselor personale sau sectare, în fața dezbinărilor de care ne lovim (cf. Exortația apostolică Ecclesia in Medio Oriente, 11).

Dă-ne să renunțăm la mentalitatea de dezbinare "ca nu cumva să devină zadarnică crucea lui Cristos" (1Cor 1,17). Amin.

Stațiunea a X-a

Isus este despuiat de haine

"Își împart între ei hainele mele și au aruncat sorții pentru tunica mea" (Ps 22,19).

La plinirea timpurilor, tu ai îmbrăcat, Doamne Isuse, omenitatea noastră, tu ale cărui "poale ale mantiei umpleau templul" (Is 6,1); de acum tu umbli în mijlocul nostru și cei care ating poala hainelor tale se vindecă. Dar tu ai fost despuiat și de această haină, Doamne! Ți-am furat haina și tu ne-ai dat și tunica (cf. Mt 5,40). Ai permis ca vălul cărnii tale să fie sfâșiat pentru ca din nou să fim admiși în prezența Tatălui (cf. Evr 10,19-20).

Credeam că ne putem realiza de la noi înșine, independent de tine (cf. Gen 3,4-7). Ne-am regăsit goi, însă în iubirea ta infinită tu ne-ai îmbrăcat cu demnitatea de fii și fiice ai lui Dumnezeu și cu harul tău sfințitor.

Dăruiește, Doamne, fiilor din Bisericile orientale - despuiate de diferite dificultăți, uneori chiar de persecuție, și slăbite de emigrație - curajul de a rămâne în țările lor pentru a anunța Vestea Bună.

O, Isuse, Fiul omului, care te-ai dezbrăcat pentru a ne revela creatura nouă înviată din morți, sfâșie în noi vălul care ne desparte de Dumnezeu și țese în noi prezența ta divină.

Dă-ne să învingem frica în fața evenimentelor vieții care ne despoaie și ne prezintă goi, și să îmbrăcăm omul nou de la Botezul nostru, pentru a anunța Vestea Bună, proclamând că tu ești singurul Dumnezeu adevărat care conduce istoria. Amin.

Stațiunea a XI-a

Isus este pironit pe cruce

"Atunci l-a predat lor ca să fie răstignit. Pilat a scris și o inscripție și a pus-o pe cruce. Era scris: «Isus Nazarineanul, regele iudeilor»" (In 19,16a.19).

Iată-l pe Mesia cel așteptat, atârnat pe lemnul crucii între doi tâlhari. Cele două mâini care au binecuvântat omenirea sunt străpunse. Cele două picioare care au călcat pe pământul nostru pentru a anunța Vestea Bună sunt atârnate între cer și pământ. Ochii plini de iubire care, cu o privire, au vindecat bolnavii și au iertat păcatele noastre, nu mai fixează decât cerul.

Doamne Isuse, tu ai fost răstignit pentru fărădelegile noastre. Tu îl rogi pe Dumnezeu Tatăl și mijlocești pentru omenire. Fiecare lovitură de ciocan răsună ca o bătaie a inimii tale jertfite.

Cât sunt de frumoase pe muntele Calvar picioarele Celui care anunță Vestea Bună a mântuirii. Iubirea ta, Isuse, a umplut universul. Mâinile tale străpunse sunt refugiul nostru în neliniște. Ele ne primesc de fiecare dată când abisul păcatului ne amenință și noi găsim în rănile tale vindecarea și iertarea.

O, Isuse, noi te rugăm pentru toți tinerii care sunt asupriți de disperare, pentru tinerii victime ale drogurilor, ale sectelor și ale perversiunilor.

Eliberează-i de sclavia lor. Să-și înalțe ochii și să primească Iubirea. Să descopere fericirea în tine și mântuiește-i tu, Mântuitorul nostru. Amin.

Stațiunea a XII-lea

Isus moare pe cruce

"Isus a strigat cu glas puternic: «Tată, în mâinile tale încredințez sufletul meu». Și spunând aceasta, și-a dat duhul" (Lc 23,46).

Din înălțimea crucii, un strigăt: strigăt de abandonare în momentul morții, strigăt de încredere în suferință, strigăt al nașterii unei vieți noi. Iată-te atârnat de Pomul Vieții, încredințând sufletul tău în mâinile Tatălui, făcând să țâșnească viața din belșug și modelând noua creatură. Și noi înfruntăm astăzi provocările din această lume: simțim că valurile preocupărilor ne acoperă și fac să se clatine încrederea noastră.

Dă-ne, Doamne, forța de a ști în interiorul nostru că nici o moarte nu ne va învinge, atât timp cât noi ne vom odihni în mâinile tale care ne-au format și ne însoțesc.

Și fiecare dintre noi să poată exclama:

"Ieri, eram răstignit cu Cristos,

astăzi, sunt glorificat cu el.

Ieri, eram mort cu el,

astăzi, sunt viu cu el.

Ieri, eram înmormântat cu el,

astăzi, am înviat cu el" (Grigore Nazianzenul).

În întunericul nopților noastre, noi te contemplăm. Învață-ne să ne îndreptăm spre Cel Preaînalt, Tatăl tău ceresc.

Astăzi ne rugăm pentru ca toți cei care promovează avortul să conștientizeze că iubirea nu poate să fie decât izvor de viață. Ne gândim și la apărătorii eutanasiei și la cei care încurajează tehnici și proceduri care pun în pericol viața umană. Deschide inimile lor, pentru ca să te cunoască în adevăr, pentru ca să se angajeze în edificarea civilizației vieții și iubirii. Amin.

Stațiunea a XIII-a

Isus este coborât de pe cruce și pus în brațele Mamei

"Văzând Isus că stătea acolo mama lui și discipolul pe care îl iubea, i-a spus mamei: «Femeie, iată-l pe fiul tău!». Apoi, i-a spus discipolului: «Iat-o pe mama ta!»" (In 19,26-27a).

Doamne Isuse, cei care te iubesc rămân alături de tine și păstrează credința. În ora agoniei și a morții, când lumea crede că răul triumfă și că glasul adevărului și al iubirii, al dreptății și al păcii tace, credința lor nu dispare.

O, Marie, în mâinile tale noi punem pământul nostru. "Cât de trist este a vedea acest pământ binecuvântat suferind în fiii săi care se sfâșie între ei cu îndârjire și mor!" (Exortația apostolică Ecclesia in Medio Oriente, 8). Pare că nimic nu poate suprima răul, terorismul, omuciderea și ura. "În fața crucii pe care fiul tău și-a întins mâinile sale neprihănite pentru mântuirea noastră, o, Fecioară, noi ne prosternăm în această zi: dă-ne pacea" (Liturgia bizantină).

Ne rugăm pentru victimele războaielor și ale violenței care devastează, în acest timp al nostru, diferite țări din Orientul Mijlociu, precum și alte părți din lume. Ne rugăm pentru ca refugiații și cei care migrează forțat să se poată întoarce cât mai curând în casele lor și în ținuturile lor. Fă, Doamne, ca sângele victimelor nevinovate să fie sămânța unui nou Orient mai fratern, mai pașnic și mai drept, și ca acest Orient să recupereze strălucirea vocației sale de leagăn de civilizații și de valori spirituale și umane.

Stea a Orientului, arată-ne venirea Zorilor! Amin.

Stațiunea a XIV-a

Isus este înmormântat

"A venit și Nicodim, cel care fusese mai înainte la el noaptea, și a adus un amestec de mir și aloe, cam de o sută de litre. Ei au luat trupul lui Isus, l-au înfășurat în giulgiuri, cu uleiurile aromatice, după cum este obiceiul de înmormântare la evrei" (In 19,39-40).

Nicodim primește trupul lui Cristos, se îngrijește de el și-l depune într-un mormânt, în mijlocul unei grădini care amintește de grădina creației. Isus se lasă îngropat așa cum s-a lăsat răstignit, în aceeași abandonare, în întregime "încredințat" în mâinile oamenilor și "perfect unit" cu ei "până la somnul sub lespedea mormântului" (Sfântul Grigore de Narek).

A accepta dificultățile, evenimentele dureroase, moartea, cere o speranță puternică, o credință vie.

Piatra pusă la intrarea mormântului va fi dată la o parte și o nouă viață va învia.

De fapt, "am fost înmormântați împreună cu el prin botez în moartea lui pentru ca, după cum Cristos a înviat din morți prin gloria Tatălui, la fel și noi să umblăm într-o viață nouă" (Rom 6,4).

Am primit libertatea de fii ai lui Dumnezeu pentru a nu ne întoarce la sclavie; viața ne-a fost dată din belșug, pentru a nu ne mai mulțumi cu o viață lipsită de frumusețe și de semnificație.

Doamne Isuse, fă din noi fii ai luminii care nu se tem de întuneric. Te rugăm astăzi pentru toți cei care caută sensul vieții și pentru cei care au pierdut speranța, pentru ca să creadă în victoria ta asupra păcatului și asupra morții. Amin.

(După L'Osservatore romano, 24 martie 2013)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 36.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat