|
Cardinalul Ravasi ilustrează temele meditațiilor pe care le va propune Papei și Curiei romane în timpul exercițiilor spirituale Arta rugăciunii De Nicola Gori "O figură care continuă funcția mijlocirii, așa de importantă în Biserică". Așa își imaginează cardinalul Gianfranco Ravasi, președinte al Consiliului Pontifical al Culturii, rolul viitor al lui Benedict al XVI-lea după renunțarea sa la pontificat. În ajunul exercițiilor spirituale pe care le va conduce în Vatican de duminică 17 până sâmbătă 23 februarie, cardinalul își dorește ca "aceste zile de reculegere să fie pentru Papa un timp oportun și senin care să fie trăit în timp ce se pregătește pentru un nou tip de prezență în Biserică". Funcția mijlocirii - explică în interviul acordat ziarului nostru, anticipând conținuturile meditațiilor sale, în care va vorbi despre ars orandi și ars credendi în lumina rugăciunii din psalmi - este "o funcție foarte semnificativă în Biserică. Să ne gândim la rolul sfinților, adică la o prezență care neîncetat se roagă pentru comunitatea eclezială. Este un simbol semnificativ propriu al tradiției biblice. Să ne gândim la Moise care rugându-se pe munte mijlocește pentru poporul său care se luptă". Cele șaptesprezece meditații care vor ritma săptămâna de exerciții spirituale vor fi putea fi descărcat în podcast pe situl Radio Vatican - www.radiovaticana.va - care va transmite în reluare în fiecare zi, la 19.50, prima dintre cele reflecții zilnice. Care sunt motivele care v-au condus în alegerea temei din acest an? Posibilitățile și parcursurile erau multiple. Am ținut cont că suntem în Anul Credinței și că acest curs de exerciții a fost încredințat unui cardinal, dar și unui biblist. Aș fi putut să parcurg atâtea itinerarii biblice luând ca bază un singur text sau un fir conducător din Vechiul Testament. Am pornit de aici. Și apoi am ales orizontul în care mă regăsesc mai natural, adică psaltirea: temă despre care, printre altele, am scris deja foarte mult. De altfel, psaltirea permite două posibilități. Prima este aceea de a declina într-o manieră vie în realitate raportul rugăciune-credință, pentru că lex orandi, lex credendi. Norma rugăciunii este și norma credinței, și viceversa. În aceste exerciții am schimbat într-un fel și această afirmație, introducând categoria de ars, pentru că rugăciunea și credința au în sine și o dimensiune de fascinație și de frumusețe. Cred că este vorba nu numai de a studia un obiect, ci și de a întâlni o persoană în rugăciune și în credință. Iată pentru ce am ales psaltirea, acest text de 19.000 de cuvinte ebraice, a treia carte mai lungă din Biblie după cea a lui Ieremia și după Geneză: 150 de compoziții care, între altele, cuprind aproape un mileniu de istorie, chiar dacă tradiția l-a indicat pe David ca marele artizan al ei. În realitate, există respirația de credință din perioade foarte diferite, așa cum se vede chiar în interiorul tablourilor care sunt reprezentate. Îmi revine în minte ceea ce spunea Italo Calvino în spirit ecumenic: psalmii sunt anatomia sufletului, o analiză a tuturor dimensiunilor ființei umane. Iată pentru ce, până la urmă, am ales psaltirea drept componentă a dialogului dintre Dumnezeu și om. Astfel fața lui Dumnezeu și fața omului se întâlnesc. Nu degeaba, editura Mondadori a ales ca titlu al cărții care va cuprinde aceste exerciții spirituale Întâlnirea. Așadar, psaltirea drept carte a întâlnirii? În această privință, este interesant de notat ceea ce spune Dietrich Bonhoeffer, care, în afară de faptul de a fi comentat psaltirea, a scris o cărticică foarte frumoasă despre rugăciunea psalmilor. La prima vedere este straniu - admite el - că în cadrul Bibliei există o carte de rugăciuni. Biblia nu este Cuvântul lui Dumnezeu? Și atunci rugăciunile ce sunt? Cuvinte ale omului. Și pentru ce se află acolo? Acest lucru ne face să înțelegem că revelația nu este un solilocviu, un monolog, ci un dialog. În psalmi sunt cuvintele pe care Dumnezeu le așteaptă de la noi. Și desigur despre asta există o expresie a lui Augustin care mie mi-a plăcut mereu și care cred că îi este dragă lui Benedict al XVI-lea. Comentând psaltirea, aproape pare că se oprește și nu reușește să-și rețină exclamația: Psalterium meum, gaudium meum. Această frază exprimă ideea că până la urmă rugăciunea este un element vesel, nu numai o obligație. Acest lucru este valabil și pentru exercițiile spirituale? Fac o premisă: voi pune în epigraful cărții care va ieși la Mondadori incipit-ul exercițiilor spirituale ale sfântului Ignațiu de Loyola, unde se spune în mod explicit că ele folosesc pentru a examina conștiința, a medita, a contempla, a se ruga. Pentru suflet este cam ceea ce reprezintă pentru trup mersul, alergarea, exercițiul fizic. Este într-un anumit sens mișcarea sufletului, a face un soi de gimnastică. Există o expresie a lui Etty Hillesum, tânără olandeză moartă în 1943 la Auschwitz, care după părerea mea simbolizează sensul exercițiilor spirituale: "Înlăuntrul meu există un izvor foarte adânc. Și în acel izvor este Dumnezeu. Uneori reușesc să ajung la el, mai adesea este acoperit de piatră și de nisip: în acel moment Dumnezeu este înmormântat, atunci trebuie dezgropat din nou". Roland Barthes, desigur departe de credință, spunea că nu trebuie să fim nici catolici, nici creștini, nici credincioși, nici umaniști pentru a ne lăsa implicați de exercițiile spirituale ale sfântului Ignațiu, pentru că folosesc tocmai pentru a elimina superficialitatea, banalitatea, piatra de pe spate. Hillesum a reușit în mod sistematic să dea la o parte această suprafață, devenind mistică. Exemplul său învață că mistica este o experiență obișnuită și necesară ca exercițiu al sufletului. Și este cu putință pentru toți. Astfel, în prima predică n-am folosit ca verbe ale rugăciunii pe cele mai tradiționale, cum ar fi a invoca, a implora, a ruga, ci am ales mai degrabă a respira, a gândi, a lupta și a iubi. Pentru ce această alegere? În meditații voi încerca să arăt că psaltirea este marea respirație a omenirii care se roagă. De fapt, în ea există un capitol despre absență și despre nimic, adică despre omul fără Dumnezeu. Voi vorbi despre asta în privința psalmului 14, în care nebunul - este folosit termenul ebraic nabal pentru a-l indica - spune că Dumnezeu nu există. Repetă asta de două ori. La acest punct este semnificativă complexitatea experiențelor care cuprind chiar și ceea ce aparent este în afară. Voi cita o rugăciune de Aleksandr Zinov'ev, autorul romanului Vârfuri abisale, care își însușește rugăciunea ateului făcută lui Dumnezeu și spune: "Dumnezeu caută într-un mod să existe, pentru că aici la noi, singuri pe fața pământului, fără nici un martor devine un infern". Noi oamenii avem nevoie de cineva care să fie deasupra. Pentru aceasta urlăm: "Încearcă să exiști". Este aceeași rugăciune pe care o făcea poetul Giorgio Caproni: Dumnezeule, străduiește-te nu numai să insiști, ci să exiști. Să ne întoarcem la verbele rugăciunii. Ni le puteți explica mai aprofundat? Să pornim de la a respira, cu o considerație pe care o face Soren Kierkegaard. În Jurnalul său spune în mod explicit că cei din vechime considerau rugăciunea ca respirație. Aici se observă cât este de nesăbuit a ne întreba pentru ce trebuie să ne rugăm. Pentru ce respir? Pentru că altminteri aș muri. Și tot așa este pentru rugăciune. Același lucru este preluat de Yves Congar, care vorbește despre rugăciune ca oxigen al sufletului. Astfel se deschide o temă care va fi mereu prezentă în reflecțiile mele: corporeitatea rugăciunii. Este o dimensiune pe care orientalii o simt mult. Evreii se agită atunci când se roagă, pentru că trebuie să se roage cu toate membrele și încheieturile trupului. Toată ființa se roagă. Pentru a face să se înțeleagă acest principiu, voi folosi psalmii 42 și 43. Ei bine, acolo este o expresie care pentru traducători este imposibil s-o redea în semnificația sa deplină: "Sufletul meu este însetat de Dumnezeul cel viu". În ebraică este folosit un cuvânt, nefesh, care înseamnă în același timp suflet și gât. Prin urmare gâtul meu este însetat de Dumnezeul cel viu, dar și sufletul meu. Există o nevoie aproape fizică, biologică. Pentru aceasta, nu ne putem ruga la întâmplare, ci trebuie să ne rugăm în așa fel încât trupul să participe. Și cât privește a gândi? Mulți cred că rugăciunea este numai devoțiune, dar nu este adevărat. Rugăciunea este o compoziție sacră mică: așadar, fiind poezie, trebuie compusă. Și aici este semnificativă dubla mărturie de figuri care desigur s-au rugat puțin. Filozoful Ludwig Wittgenstein spunea că rugăciunea înseamnă a gândi la sensul vieții. Și este adevărat, pentru că aici există omul întreg în nuanțele sale. Rugându-se, omul duce la Dumnezeu ceea ce el este: bolnav, fericit, păcătos, bătrân. A doua mărturie este cea a lui Martin Heidegger, care scria: Denken ist danken, a gândi înseamnă a mulțumi. Spunea asta pentru a sublinia importanța reflecției, însă se poate înțelege și contrariul: danken ist denken, a mulțumi înseamnă a gândi. Atunci când suntem cu adevărat fericiți, pentru că am descoperit ceva, lăudăm, cântăm în mod spontan. De fapt, punctul terminal al descoperirii este bucuria. Dacă se găsește un răspuns la întrebări, se declanșează mulțumirea. Și totuși în psalmi nu lipsesc invocații în care prevalează aspectul "dramatic" al rugăciunii. O parte din psalmi este ca o polemică față de Domnul. Vestita luptă a lui Iacob cu ființa misterioasă este curioasă. Osea o interpretează ca o rugăciune. În noaptea aceea, Iacob a cerut ajutor lui Dumnezeu și a fost ascultat. În psalmul 13 găsim de patru ori exclamația: "Până când?". Există aproape o ciocnire cu Dumnezeu în momentul disperării. Dumnezeu acceptă probabil mult mai mult decât considerăm noi rugăciune. Să ne amintim de Iob care urlă împotriva lui Dumnezeu atacându-l. Este o rugăciunea aproape hulitoare, și totuși este în Biblie. Apoi, la sfârșit, există aspectul iubirii, punctul terminal. În practică, toate rugăciunile autentice în mistică, ce nu este status-ul excepțional al vreunui ales, ci punctul terminal al credinței, adică contemplația. Pentru a evidenția mai bine acest aspect, în reflecții voi folosi un text dintr-o mistică musulmană din secolul al VIII-lea, R?bi'a al-Basr?, care spune că se află sub cerul înstelat din Bassora. Coboară întunericul, stele pe cer strălucesc, fiecare îndrăgostit este cu îndrăgostita sa, iar ea constată că este singură cu Domnul. Paralelă cu experiența de iubire este cea a lui Dumnezeu. În reflecțiile mele am considerat că temele analizate la rece în domeniul dogmatic pot să fie repropuse cu o analiză de tip mai "călduros". Ce spațiu va avea aspectul "penitențial" al psalmilor? Rămânând la psalmi, înainte de orice lucru este reflecția despre păcat, despre vină. O reflecție foarte severă, chiar dacă nu culpabilizatoare în mod psihanalitic. Nu folosește niciodată crearea sentimentului de vină, ci în mod paradoxal a sentimentului iertării. În practică, este psalmul penitențial 130, De profundis, unde ne adresăm lui Dumnezeu spunând: "La tine este iertarea, și ne temem de tine". Cum adică teamă pentru iertare. Până la urmă ne este familiară teama pentru pedeapsă. Și în schimb acest raționament înseamnă: este mai rău a face o ofensă unei persoane care te iubește, unui tată, decât tiranului. Trebuie să aibă teamă de a ofensa mai degrabă cel care te iubește decât cel care te domină. Simțul păcatului este simțul de conștiință că am ofensat, nu că am lovit un împărat, ci pe unul care ar vrea să instaureze cu noi un dialog. Și Blaise Pascal imaginează un dialog între suflet și Dumnezeu. Acesta din urmă spune: dacă tu ai cunoaște păcatele tale, ai dispera. Însă sufletul răspunde: atunci dacă tu mi le revelezi, eu voi dispera. Nu, răspunde Dumnezeu, păcatele tale ți se vor revela chiar în momentul în care îți vor fi iertate. Care sunt celelalte elemente asupra cărora vă veți opri în reflecțiile dumneavoastră? Referindu-mă și la societatea contemporană, voi vorbi despre superficialitate, banalitate, vulgaritate, indiferență. Voi folosi două rugăciuni înălțate de către preoți: psalmul 16 și 73. Ambele vorbesc despre o criză. În primul caz, preotul este ispitit de idolatrie. Să ne gândim la lumea de astăzi, unde idolii sunt mult mai ușor de adorat față de Dumnezeul adevărat. În schimb, celălalt preot este ispitit de aroganța nepedepsită a puterii bogaților. Psalmul trasează un portret aproape dezagreabil al persoanei puternice. În afară de asta, în Biblie există și îndoiala, tăcerea lui Dumnezeu. Este o altă componentă importantă a psaltirii și a vieții spirituale, care este dezvoltată nu numai de psalmul 22. Voi face o reflecție despre absență și nimic. Voi lua ca idee de plecare un roman al lui Georges Bernanos intitulat Impostura, în care se relatează despre un preot care pierde complet credința și cade tot mai în jos. Bernanos face o analiză foarte fină: pentru el, de acum Dumnezeu nu mai este o absență, este nimicul. În ce mod pot contribui exercițiile spirituale la noua evanghelizare? Înainte de toate, vreau să precizez că în cele două mișcări ale reflecției - verticală și orizontală - se descoperă că totul începe printr-o experiență. Rugăciunea este o experiență. Mai întâi este fides quae, adică acea cunoaștere a conținuturilor, după aceea îmbrățișarea lor. De aceea, evanghelizarea nu poate să fie numai cateheză. Trebuie avută și o experiență în cadrul căreia cateheza să strălucească. Să începem deci să facem să se înțeleagă bine raportul cu Dumnezeu, care este paralel cu raportul pe care-l avem cu viața: cu a respira, a lupta, a iubi. Iată importanța acestor verbe așa de umane pentru rugăciune. Este o paralelă care nu poate să lase spațiu numai vestirii conținuturilor. De fapt, Cristos vorbește și vindecă. Permite să se aibă în același timp o dublă experiență, îi implică pe discipolii săi și vrea ca să adere la El. Și în cadrul acestui itinerar devine fundamentală psaltirea. Pentru că, deși este o carte de cântare, de poezie, de rugăciune, vedem că în ea există prezența lui Dumnezeu creator, mântuitor, a Dumnezeului cu Mesia al său, a Dumnezeului care se mișcă înlăuntrul nostru. Și acolo îl găsim și pe om în toate variațiile posibile: omul care crede, simte fragilitatea sa, suferă, păcătuiește, se întreabă, se căiește, este fericit, este bolnav. Și la sfârșit pe omul care simte o experiență exaltantă de iubire fraternă și cu Dumnezeu. În practică, tot ceea ce se învață conceptul trebuie trăit după aceea. Și pentru că religia ebraico-creștină are o istorie, deci conceptele nu trebuie date la o parte din realitate. Dumnezeul creștin nu este motorul imobil al lui Aristotel. În creștinism, Dumnezeu este un om cu o față, o limbă, acțiuni, o istorie. Nivelul extrem este atunci când El acceptă să moară. Toate religiile recunosc că de Dumnezeu ne putem apropia; însă faptul că devine om ajungând să moară, reprezintă un pic cartea noastră de identitate. Dumnezeu nu moare prin definiție. Unicul care afirmă asta este creștinismul. Tocmai pentru aceasta, moartea nu mai este egală cu cea de dinainte, pentru că Dumnezeu e cel care moare. Și în moarte există energia divinului, există zorii Paștelui. Pentru aceasta moartea nu mai este aceeași, deoarece este fecundată de divin. Dumneavoastră ați definit psaltirea ca o "stea polară". Poate fi folosită ca referință și pentru acest An al Credinței? Înainte de toate aș vrea să spun că este un fel de "stea polară" și pentru cultură. Este curios de observat ceea ce scrie un filozof care s-a împotrivit mereu religiei ebraico-creștine: Friedrich Nietzsche. În materialele pregătitoare pentru Aurora, una din operele sale, spunea: între ceea noi simțim la citirea lui Pindaro sau a lui Petrarca și ceea ce simțim la citirea psalmilor există aceeași diferență între țară străină și patrie. Recunoștea că în urechea sa psalmii erau patria sa. Din păcate, cultura contemporană a uitat asta. Este uitucă. Fără acest instrument nu reușește să înțeleagă secole și secole de artă, de gândire, de civilizație. Să ne gândim la muzică. Pe de altă parte, psaltirea este "stea polară" a evanghelizării, a cărei misiune nu este numai să informeze despre adevărurile credinței, ci să formeze la ele. Este aceeași distincție care se face în lingvistică între elementul informativ și elementul performativ. Credința prin natura sa trebuie să ajungă la rugăciune, la întâlnire, la comuniune, la intimitate. Și pentru aceasta atunci când se folosește psaltirea - spre deosebire de ceea ce se întâmplă cu o simplă reflecție teologico-exegetică - punctul terminal trebuie să fie tocmai cântarea, lauda. Există o figură importantă din filozofia mistică ebraică, Abraham Joshua Heschel, care spune că acela care crede trebuie să aibă o cântare în fiecare zi și o cântare pentru fiecare zi. Trebuie să fie capabil să cânte, dar trebuie să aibă și un sens pentru existență, trebuie să aibă motivațiile sale. Heschel folosea o imagine foarte frumoasă, aceea a frunzei văzute în lumina soarelui. Este făcută dintr-un reticul și din mult țesut conector. Așa este săptămâna noastră: țesutul conector este reprezentat de cele șase zile, reticulul este momentul rugăciunii. Dacă frunza ar fi numai țesut conector s-ar dizolva, pentru că n-ar avea aliment și sprijin. Dar dacă ar avea numai nervația ar fi o monstruozitate: iată fundamentalismul și sacralismul. Trebuie să fie un echilibru. Și echilibrul rugăciunii este un pic și echilibrul credinței. Care este angajare zilnică și verticalitate, nu numai verticalitate și orizontalitate. (După L'Osservatore romano, 17 februarie 2013) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 12.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |