|
De ce Codex Iuris Canonici este cel mai autoritar text de ecleziologie În fața oglinzii conciliului De Francesco Coccopalmerio Unui prieten jurnalist, care îmi cerea să-i dau o definiție, pe cât posibil rapidă și eficace, a Codului de Drept Canonic, mi-a venit, aproape spontan, acest răspuns: "Codul: un text de ecleziologie, oglindă a Conciliului al II-lea din Vatican". Interlocutorul meu m-a privit un pic uimit, dar și interesat, sau complăcut, și mi-a cerut explicații. Codex iuris canonici este un text de ecleziologie din simplul motiv că, în toate părțile sale, vorbește despre Biserică și numai despre Biserică. Pentru a ne convinge, este suficient să citim titlurile diferitelor cărți: "II. Poporul lui Dumnezeu"; "III. Funcția Bisericii de a învăța"; "IV. Funcția Bisericii de a sfinți"; "V. Bunurile materiale ale Bisericii"; "VI. Sancțiunile în Biserică"; "VII. Procesele" (desigur în Biserică). Prima carte, "Normele generale", este o parte tehnică, ce folosește pentru a le înțelege pe celelalte. Așadar, este verificată prima parte a definiției: Codul de drept canonic este un text de ecleziologie. Și - fără nici o îndoială - este textul de ecleziologie care se bucură de autoritate mai mare. Este clar că Codul este un text de ecleziologie, să spunem cu statut special. Și, de fapt, referitor la structură, se exprimă în canoane, adică în formule concise și, referitor la conținut, tratează probleme ecleziologice după o optică proprie, concentrându-și atenția asupra subiecților multipli în Biserică și descriind atribuțiile lor, adică obligațiile, drepturile și abilitările, într-un cuvânt realitățile juridice. Pentru a da exemplele cele mai disparate, se merge de la dreptul credincioșilor de a întemeia asociații (can. 215), la definiția diecezei (can. 369), la obligațiile parohului (can. 528-530). În acest moment, apare comprehensibil ca vreunul să întrebe: Cum poate un Cod să fie un text de ecleziologie, deci un text teologic? De fapt, un text teologic conține aserțiuni de credință sau, oricum, de doctrină. Un Cod nu este oare numai un ansamblu de canoane, adică un ansamblu de legi? Răspunsul nu este ușor și cere, desigur, din partea mea, o specială angajare de claritate, dar cere, probabil din partea unor cititori, și o mai mare disponibilitate intelectuală în sensul de abandonare a prejudecăților care ar putea împiedica înțelegerea. Trebuie să punem înainte de toate o realitate care condiționează tot discursul. În Biserică există realități juridice, obligații, drepturi, abilitări, care au fost instituite, care deci există, prin voința lui Cristos însuși, fondator al Bisericii. Putem să le numim "ontologice". Apoi există realități juridice constituite și existente nu din voința lui Cristos fondatorul, ci din voința legislatorului eclezial. Putem să le numim "pozitive". Pe bună dreptate, unii așteaptă exemple. Dăm două exemple. Primul, clar și important, de realitate juridică ontologică este obligația și dreptul tuturor credincioșilor creștini de a le oferi Păstorilor lor sfaturi pentru binele Bisericii. Este clar că această atribuție le vine credincioșilor din sacramentul Botezului, deci există prin voința lui Cristos. În schimb, un exemplu, de altfel cunoscut, de realitate juridică pozitivă este structura Consiliului pastoral parohial cu obligațiile și drepturile care revin celor care fac parte din el. Este clar că toate acestea nu provin de la voința lui Cristos, ci numai de la cea a legislatorului eclezial. Prima realitate juridică, aceea ontologică, este conținută în can. 212 § 3, iar a doua, cea pozitivă, este stabilită în can. 536. Aceste două texte sunt două exemple de canoane cu conținut diferit: primul are conținut ontologic, al doilea are conținut pozitiv. Și celelalte canoane pot fi deosebite în mod oportun, chiar fără rigiditate, în canoane ontologice sau pozitive și de aceea pot fi catalogate într-o dublă tipologie. Această realitate fundamentală ne introduce în continuarea reflecției. E vorba de a analiza autorul Codului și natura activității desfășurate de el. De fapt, atunci când autorul Codului formulează fiecare canon, el face o operațiune complexă care are o dublă tipologie. Atunci când formulează canoanele pozitive, el face un act de voință, cu care constituie, adică face să existe, realitățile juridice conținute în canoane. Putem spune că formularea canoanelor cu conținut pozitiv este propriu-zis un act de legislație. Atunci când formulează canoanele ontologice, el face un act nu de voință, nu de constituire, ci de cunoaștere a unei realități juridice deja existente și în același timp de declarare a realității însăși. Putem spune că formularea canoanelor cu conținut ontologic este propriu-zis un act de magisteriu. Cele spuse mai sus referitor la conținutul canoanelor și la dubla tipologie care derivă, putem spune acum referitor la natura canoanelor: canoanele cu conținut pozitiv sunt canoane legislative, iar canoanele cu conținut ontologic sunt canoane magisteriale. Dacă, acum, reunim și recitim toate canoanele magisteriale, putem răspunde, în mod - cred - satisfăcător la întrebarea formulată mai sus: cum poate un Cod să fie un text teologic, să conțină aserțiuni de credință sau, oricum, de doctrină? Da, Codul conține aserțiuni de credință și de doctrină exact în ansamblul de canoane magisteriale. Ca atare, Codul apare oglindă a Conciliului deoarece preia cu fidelitate doctrina Conciliului al II-lea din Vatican. E suficient să recitim canoanele 240 și următoarele despre christifideles sau canoanele 330 și următoarele despre raporturile dintre episcopat și primat pentru a ne da seama cu ușurință despre ceea ce am afirmat. O dovadă foarte simplă și chiar literală: să încercăm să confruntăm can. 212 § 2 cu Lumen gentium 37, 1. Deci Codul oglindește ecleziologia Conciliului al II-lea din Vatican sau este un compendiu al său. Dar putem spune ceva mai mult. Adică faptul că imaginea Conciliului oglindită cu fidelitate în canoane este ulterior înfrumusețată de Cod. În ce sens? Pentru simplul motiv că Codul adaugă la realitatea juridică ontologică, oglindită de Conciliul al II-lea din Vatican, o realitate juridică pozitivă, constituită de legislatorul eclezial. Cu alte cuvinte și întorcându-ne la exemplele folosite mai sus: obligația-dreptul credincioșilor de a oferi sfaturi Păstorilor (realitate juridică ontologică despre care vorbește can. 212 § 3) este dotat cu dispoziția despre Consiliul pastoral parohial (realitate juridică pozitivă din can. 536) și cu asta este făcută mai eficace în realizarea sa concretă, deci făcută imagine mai vie. Cu alte cuvinte, atribuția credincioșilor de a-i sfătui pe Păstori ar fi mai puțin completă fără ulterioara dispoziție despre Consiliul pastoral parohial, în timp ce cu această structură este ulterior valorizată. În acest sens vorbim despre imagine ulterior înfrumusețată. Acesta este, pe scurt, Codex iuris canonici. Și ne permitem să adăugăm că acest text de ecleziologie oglindă a Conciliului al II-lea din Vatican, operă cu structură complexă și cu întreținere delicată, este într-un fel încredințată îngrijirilor speciale ale Consiliului Pontifical pentru Textele Legislative, care trebuie să-i promoveze, împreună cu cunoașterea și respectarea fidelă, și - atunci când este necesar - oportuna actualizare sugerând Papei, care este Legislatorul Suprem, eventuale integrări sau modificări. Ne dorim ca această celebrare a celei de-a treizecia aniversări a promulgării lui Codex iuris canonici să fie o ocazie eficace pentru redescoperirea inteligentă și cordială a acestei opere fundamentale și a - folosim expresia lui Ioan Paul al II-lea în constituția apostolică de promulgare Sacrae disciplinae leges - "caracterului său de complementaritate în raport cu învățătura Conciliului al II-lea din Vatican". (După L'Osservatore romano, 30 ianuarie 2013) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 8.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |