|
Reflecție și considerație la duminica a III-a din Advent - C Fericiți sunt cei care cred că Domnul este aproape de ei în orice împrejurare Ca și primele două duminici din noul an liturgic, și duminica a treia din Advent are tot un mesaj de bucurie și speranță, și încă unul mai accentuat, fapt pentru care duminica aceasta poartă numele de "Duminica Gaudete", adică Duminica bucuriei renăscute. Motivul acestei speranțe și al acestei alese bucurii ne este dat de lecturile sfinte de astăzi. Toate lecturile de astăzi ne cheamă la bucurie și speranță, dar și la o pregătire cuvenită, pentru că acela care vine acum la noi cu mare dragoste, cu mare mângâiere, dar și cu mare putere; pentru că acela care vine la noi, așa cum vine mirele la mireasa lui, așa cum vine tatăl la copilul lui, așa cum vine medicul la cel bolnav, așa cum vine eliberatorul puternic la robii care îl așteaptă, este Isus, Regele regilor și Domnul Domnilor. Este Isus care va boteza, spre curățire, vindecare și eliberare, cu cea mai mare putere din univers, cu puterea Duhului Sfânt. Este Isus care va face dreptate tuturor celor oprimați de pe pământ. Este Isus care va pedepsi pe veci pe satana și pe acoliții lui. Este Isus care îi va duce pe toți aleșii săi în casa Tatălui său. Este Isus care va da tuturor celor care se vor pregăti ca să-l primească, învierea fericită și viața veșnică (cf. Lc 3,10-18; Sof 3,14-18; Fil 4,4-7). Deci, toți protagoniștii lecturilor de astăzi ne vorbesc, așa cum spus, despre bucuria și speranța venirii lui Mesia și ne cheamă la convertire și la o pregătire corespunzătoare pentru primirea lui. Astfel, Ioan Botezătorul ne spune să ne bucurăm, pentru că Isus care vine este Dumnezeu cel puternic și mult iubitor de oameni (cf. Lc 3,17); profetul Sofonia ne spune să ne bucurăm pentru că Mesia ne va șterge păcatele și-i va îndepărta pe toți dușmanii noștri (cf. Sof 3,14-15); sfântul Paul, în cea de-a doua lectură de astăzi, ne spune să ne bucurăm pentru că Isus care vine este foarte aproape și că va sosi foarte curând. Și pentru că Domnul este așa de aproape, așa cum este acum Crăciunul pentru noi, trebuie ca mai întâi pregătiți așa cum se cuvine, pregătiți cum cere în mod expres evanghelia de astăzi (cf. Lc 3,10-14), să ne umplem apoi de o așa bucurie și speranță pe care s-o cunoască toți oamenii, chiar și neamurile păgâne. Și iarăși, pentru că Domnul este atât de aproape, după ce ne-am pregătit așa cum se cuvine, nu mai trebuie să ne mai tulburăm de nici o grijă; iar dacă avem necazuri, să i le arătăm lui, să i le prezentăm lui pe toate, "să le aruncăm asupra lui pe toate", așa cum frumos se exprimă sfântul Petru (1Pt 5,7), și asta să o facem prin rugăciuni, cereri și aduceri de mulțumire. Și atunci pacea lui Dumnezeu, care întrece orice închipuire, va păzi inimile și cugetele noastre (cf. Fil 4,4-7); și atunci Domnul va face pentru noi lucruri minunate (cf. Is 12,5). Este o istorioară frumoasă, în care un om alunecând într-o prăpastie, s-a prins în cădere de o ramură a unui copac. Văzând pericolul, a început să se roage lui Dumnezeu să îl salveze. Dumnezeu i-a ascultat imediat rugăciunea și i-a spus să dea drumul ramurii de copac și să se lase în mâinile lui. Așa a făcut și a ajuns cu bine pe un loc sigur. Așa să facem și noi în orice necaz al vieții noastre și vom avea parte numai de speranță și bucurii. Biserica are o cântare frumoasă, pe care, conform lecturilor de astăzi, trebuie să o intonăm cu toții: "Preaiubitul meu e Domnul, fără seamăn pe pământ; glasul lui e armonie, farmec e al său cuvânt. Preaiubitul meu e Domnul, nimeni asemenea nu-i; ce n-ați da, de l-ați cunoaște, ca să fiți și voi ai lui" (cf. Colecție de cântece 02,26). Și ce este important și demn de remarcat în acest mesaj de bucurie și speranță, al lecturilor și rugăciunilor de astăzi, că Domnul vine, că Domnul este aproape, că Domnul deja este venit în mijlocul nostru, este faptul că această veste bună și minunată, îi cuprinde pe toți oamenii de bunăvoință de pe întregul pământ, indiferent dacă sunt bărbați sau femei, indiferent dacă sunt căsătoriți sau necăsătoriți, indiferent dacă sunt avuți sau săraci; și mai ales, indiferent dacă sunt sănătoși sau bolnavi, indiferent dacă sunt în libertate sau în temniță, indiferent dacă se bucură sau plâng. Și am să-mi justific acum afirmațiile. Sfântul Ioan Botezătorul a trăit pe vremea când țara era ocupată și exploatată, atât de romanii străini cât și de guvernanții interni; atât de simbriașii păgâni, cât și de simbriașii interni, cum erau soldații și vameșii chemați astăzi la convertire; atât de slujitorii cultului păgân cât și de slujitorii cultului ebraic, căci toți își dăduseră mâna la oprimarea sărmanului popor. Dar bucuria apropiatei veniri a lui Mesia l-a făcut pe sfântul Ioan Botezătorul să nu țină seama de toate aceste dureri și să lase locul sigur de acasă pentru a locui sub cerul liber; să lase hrana decentă de acasă pentru a se hrăni cu lăcuste și cu apă murdară din Iordan. El a făcut toate acestea pentru a putea ajunge acolo unde oamenii obișnuiau să se adune pentru curățiri rituale; pentru ca ajuns acolo să poată striga din toată inima și din toate puterile, ca să poată fi auzit cât mai de departe și de cât mai mulți; pentru ca ajuns acolo să predice veste bună a apropiatei veniri a lui Mesia, venire pe care oamenii o așteptau de veacuri, dar și convertirea autentică. În predicile lui, Ioan Botezătorul, spunea tuturor că, de la binecuvântările, harurile și fericirile lui Mesia care vine, nu este exclus nimeni, nici chiar cei proscriși ca, indiferenții religios, vameșii și ostașii; însă cei care doresc și așteaptă venirea lui Mesia cu toate binecuvântările și harurile lui, trebuie să se purifice, trebuie să se curețe prin mărturisirea păcatelor, prin schimbarea și îndreptarea vieții și prin fapte de pocăință. Sfântul profet Sofonia, care ne-a anunțat astăzi bucuria că Domnul locuiește deja în mijlocul nostru, trăia în durere sufletească mai mare ca durerea lui Ioan Botezătorul, căci el trăia în durerea depărtării de țară, trăia în durerea exilului babilonic, unde împreună cu poporul deportat, plângea după Sion și Templu; iar în această durere mai era constrâns și să construiască canale de irigații pentru belșugul păgânilor (cf. Ps 137,1-6), așa cum altădată înaintașii lor au fost constrânși să confecționeze cărămizi pentru a construi la faraon cetățile Ramses și Piton (cf. Ex 1,11). Și plus de asta, babilonienii, în batjocură, le mai cereau să le câte din cântările Sionului. Când profetului Sofonia i s-a comunica de sus că Domnul nu i-a părăsit, că Domnul a mers și a locuit alături de ei în Babilon, așa cum a mers și a locuit alături de ei Egipt, așa cum de altfel a mers cu ei și a locuit cu ei ori pe unde au umblat, a fost cuprins de o așa bucurie și speranță, care mai întâi l-a făcut să uite suferințele și apoi să vestească această bucurie întregului popor: "Nu te teme, Sioane; nu te teme de nici o nenorocire; nu-ți pierde curajul; Domnul Dumnezeul tău este în mijlocul tău ca un eliberator puternic. El își va găsi în tine bucuria și veselia; el va cânta pentru tine ca în zilele de sărbătoare, căci el are pentru tine o dragoste reînnoită (cf. Sof 3,14-18). Sfântul Paul, care ne vorbește în cea de-a doua lectură, la momentul când le-a scris filipenilor, nu numai că era bătrân și foarte bolnav, nu numai că era lipsit de orice mijloc de trai și de prieteni, ci era și înlănțuit într-o temniță din Roma, pentru speranța și bucuria sa în Cristos. Dar toate aceste nu l-au împiedicat să scrie că nu numai că Domnul vine, nu numai că Domnul locuiește în mijlocul nostru, ci să scrie și să învețe că Domnul este și foarte aproape de unul fiecare dintre noi, și să ne cheme, nu numai să nu ne lăsăm tulburați de vreo grijă sau împrejurare nefavorabilă, ci să ne cheme și să ne bucurăm pururi, și încă de o așa manieră încât bucuria noastră în Domnul să fie cunoscută de toți oamenii, chiar și de păgâni, căci Domnul fiind foarte aproape de orice om, de acum totul se rezolvă pentru noi prin simple rugăciuni, cereri și aduceri de mulțumire (cf. Fil 4,4-7). Dacă toți autorii sacri ai lecturilor de astăzi, în necazuri și dureri foarte mari, au făcut să răsune până departe vestea cea bună a mântuirii, atunci și noi, oprimații, în fel și chip, de astăzi, trebuie să facem să răsune această veste bună a mântuirii, ca să poată fi auzită toți cei care nu o cunosc și de toți cei care o așteaptă, căci mare va fi bucuria noastră. Iată câteva alte exemple și de alți oameni, care aflați în dureri fizice și sufletești ca protagoniștii lecturilor de astăzi, pe care bucuria apartenenței la Cristos și Biserica sa i-a făcut să uite de dureri și să strige de bucuria mântuirii: apostoli, închiși și bătuți, "s-au bucurat că au fost învredniciți să sufere ocară pentru Cristos" (Fap 5,41); sfântul apostol Andrei, atunci când a văzut de departe crucea pe care trebuia să fie răstignit, a spus: "Cruce iubită, dorită și căutată, cu bucurie vin la tine, căci tu mă așezi în brațele Mântuitorului meu"; sfântul Francisc din Assisi (1181-1226), bătrân, bolnav și aproape de moarte striga: "Simt că mor de bucurie, pentru că o să ajung foarte curând la Dumnezeul meu și totul meu"!; un cerșetor sărac și bolnav îi spune teologului Hans Tauler (1290-1361) că el n-a avut nici măcar o clipă în care să nu fie fericit, pentru că a voit totdeauna ceea ce a voit Dumnezeu; sfântul Filip Neri (1515-1595) era fericit în insulte, pentru că se poate asemăna cu Isus; sfântul Francisc de Sales (1515-1595) era vesel în orice suferință, pentru că o privea prin prisma învierii și a fericirii veșnice care i se pregătește (cf. Rom 8,18) etc. În suferințe fizice și sufletești, dintre cele mai mari, dar cu bucuria lui Isus în inimă, mulți oameni au reușit să dea lumii, mai capodopere. Astfel: sfântul Francisc din Assisi (1181-1226), bătrân, bolnav, mâncat de șobolani de viu și aproape de moarte, a scris magnificul "Imn al Creaturilor"; compozitorul german Ludwig van Beethoven (1770-1827), fiind grav bolnav și complet surd, a compus faimoasa Simfonie a IX-a sau "Oda bucuriei"; John Milton (1608-1674), care a fost poet, prozator, dramaturg și filozof englez, fiind bolnav și complet orb, a scris faimoasele poeme, Paradisul pierdut și Paradisul regăsit și exemplele pot continua. Sfântul Francisc din Assisi (1181-1226) îi spunea odată fratelui Leon (+1271) că bucuria desăvârșită nu constă nici în știință, nici în puterea de a predica, nici în puterea de a face minuni, ci constă în capacitatea de a se recunoaște unul dintre "micuții" lui Isus, de a suferi toate din dragoste pentru Isus și a lucra cu speranța și bucuria venirii Isus (cf. Perfecta bucurie, din Floricelele Sfântului Francisc, cap. VIII). Și tot sfântul Francisc din Assisi (1181-1226) îi spunea sfintei Clara (1193-1253): "Nu te încrede în oameni, trebuie să moară. Nu te sprijini de copaci, trebuie să se usuce. Nu te sprijini de ziduri, trebuie să cadă. Sprijină-te de Dumnezeu, numai de Dumnezeu. El rămâne întotdeauna". A privi toate prin prisma nevredniciilor noastre, a ne sprijini numai pe Dumnezeu, a încrede numai în Domnului Isus care vine și a lucra la convertirea noastră, așa cum ne-a cerut astăzi Cuvântul Domnului, tot de dragul venirii lui Isus, asta înseamnă că am pornit și noi pe drumul bucuriei depline, bucurie care se va desăvârși pentru noi în cer, unde Isus ne-a pregătit fiecăruia câte un loc (cf. In 14,2-3). * * * Considerație la duminica a III-a din Advent - C "Dumnezeu ne-a pus în această lume pentru a-i sluji pe alții!" (Sfântul Ioan Bosco) Ne apropiem de Crăciun, de Nașterea Domnului nostru Isus Cristos, iar Ioan Botezătorul ne arată cum trebuie să ne pregătim inima și ce trebuie să facem pentru primirea lui Mesia. Să încercăm să o eliberăm de idolii pe care îi înalță egoismul în sufletul nostru: bogăție, lăcomie, superficialitate. Această duminică a treia din Advent se mai numește și "Duminica gaudete", adică Duminica bucuriei, atât pentru faptul că Domnul este foarte aproape (cf. Fil 4,5), dar cât și pentru faptul că pregătirea în vederea sosirii lui Mesia, trebuie să fie făcută și ea tot cu bucurie (cf. Sof 3,14; Is 12,6; Lc 3,10-14). Faptele pe care Ioan Botezătorul le-a cerut contemporanilor săi ca să le împlinească pentru a se pregăti cum se cuvine pentru venirea mântuitorului, ne sunt și nouă cerute ca să le împlinim, pentru a ne pregăti cum se cuvine pentru venirea lui Isus. Iată ce spune concret textul biblic de astăzi în acest sens: "În acel timp, mulțimile care veneau să se boteze îl întrebau pe Ioan: "Ce trebuie să facem?" Iar Ioan le răspundea: "Cine are două haine să împartă cu cel care nu are și cine are provizii de alimente să facă la fel". Au venit și unii vameși să se boteze, și l-au întrebat: "Învățătorule, noi ce trebuie să facem?" El le-a răspuns: "Să nu cereți nimic mai mult peste ceea ce v-a fost poruncit să luați". La rândul lor, ostașii îl întrebau și ei: "Dar noi ce trebuie să facem?" Și le-a zis: "Să nu asupriți pe nimeni, nici să nu învinuiți pe cineva pe nedrept, și să fiți mulțumiți cu solda voastră" (Lc 3,10-14). Sfântul Grigore de Nazianz (330-389/390), teolog grec, episcop, și părinte al Bisericii, spunea: "Nimic nu are omul în el așa de dumnezeiesc ca facerea de bine". Ceea ce vine din cer, ca ploaia și zăpada, trebuie să se întoarcă înapoi în cer (cf. Is 55,10-11). Darurile vin de la Dumnezeu, trec prin mâinile aproapelui nostru și se întorc din înapoi la Dumnezeu. De altfel și realitățile pământești se desfășoară tot sub această logică divină: izvorul nu primește apa pentru el însuși, ci pentru a o da apă celui însetat; floarea nu primește culoarea și parfumul pentru sine, ci pentru a încânta pe trecători cu frumusețea și parfumul ei; pomul nu primește fructele pentru el însuși, ci pentru a le oferi oamenilor și animalelor; mama nu primește laptele pentru ea însăși, ci pentru a fi dat copilașului; chirurgul nu primește talentul pentru el însuși, ci spre folosul pacienților; geniul literar, muzical, științific sau oricare alt geniu nu sunt pentru posesor, ci este pentru întreaga umanitate. La fel și noi nu am primit sănătate, putere, diferite talente, îmbrăcăminte și alimente sau altceva, numai pentru noi înșine, ci și pentru a împărtăși și fraților noștri. Cunosc personal o soră, care lunar își verifica garderoba pentru a vedea ce are în doua exemplare, ca una să dea celui care nu are. Căci ea știe că sfântul Vasile cel Mare (330-379), arhiepiscop și doctor al Bisericii, spunea: "Haina în plus, hrana în plus și încălțămintea în plus sunt ale săracului, pe care Domnul ni l-a încredințat fiecăruia dintre noi". Sfântului Ioan Bosco (1815-1888), preot, pedagog și scriitor creștin, îi plăcea mult această maximă: "Ceea ce se dă înflorește, ceea ce se ține pentru sine putrezește. Cine acționează din motive de caritate, de iubire, este bogat!" Lui îi plăcea să le repete tinerilor săi: "Dumnezeu ne-a pus în această lume pentru a-i sluji alții!". Este clasic exemplul lui Raoul Follereau (1903-1977) din cartea sa intitulată Am visat. Un om s-a prezentat la judecata Domnului. I-a spus: "Vezi, Dumnezeul meu, am păzit legea ta, nu am făcut nimic rău, nedrept. Doamne, mâinile mele, privește-le, sunt curate!" Bunul Dumnezeu i-a răspuns: "Fără îndoială, fără îndoială, sunt curate, dar sunt și goale!" Omul acela era el însuși. De aceea a plecat în Hawai, pentru a-și umple mâinile slujind pe leproși. Un credincios a istorisit următoarele: "Eram tânăr student și am fost nevoit să mă duc iarna pe un ger cumplit intr-un oraș aflat la o depărtare destul de mică (Întâmplarea a avut loc cu peste 60 de ani în urmă, când nu erau așa de multe mijloace de transport). Pe drum m-a apucat o amețeală așa de mare, încât n-am mai putut să merg și m-am așezat jos încredințându-mi sufletul în mâna Domnului. Am adormit. Când m-am trezit, eram in brațele unui căruțaș care, cu multă greutate, mă adusese în simțiri; apoi m-a luat în căruța lui până în satul vecin. Acolo am vrut să-i dau niște bani ca mulțumire pentru osteneala lui, dar căruțașul n-a vrut nicidecum să primească, spunând că pentru un astfel de serviciu nu poate primi nici un ban, fiindcă și-a făcut doar datoria de om față de aproapele său. «Spuneți-mi cel puțin numele, ca să mă rog pentru dumneavoastră», i-am spus eu. Nici aceasta n-a voit, ci a adăugat: «Spune-mi dumneata, cum îl cheamă pe samariteanul milostiv?» (cf. Lc 10,30-35). Nu am știut ce să zic. Căruțașul a dat bici cailor și a plecat mai departe". "Să nu obosim în facerea binelui; căci la vremea potrivită, vom secera" (Gal 6.9). Ioan dă astăzi o lege și contra corupției: "Să nu cereți nimic mai mult peste ce v-a fost poruncit să luați; sa nu stoarceți nimic de la nimeni și să vă mulțumiți cu lefurile voastre" (Lc 3,13-14). Odată, sfinții Cosma și Damian (sec. IV), frați gemeni și medici, au fost chemați la căpătâiul unei femei foarte grav bolnave, pe nume Paladia, care nu a mai găsit vindecare la nici un medic al timpului. Cei doi sfinți, numai prin credință și puterea rugăciunii, au reușit să o vindece pe Paladia, care s-a sculat perfect sănătoasă și a dat slavă lui Dumnezeu. Dorind să-i răsplătească pentru binele făcut, Paladia s-a îndreptat spre Damian, arătându-i trei ouă și zicând: "Ia acest dar în numele Sfintei Treimi dătătoare de viață, Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt". Auzind numele Sfintei Treimi, doctorul fără de arginți nu a îndrăznit să refuze. Când a auzit Cosma întâmplarea, s-a întristat crezând că făcând aceasta fratele său a încălcat hotărârea de a lucra fără plată și numai pentru numele Domnului. Pe patul de moarte, el a cerut ca fratele său să nu fie înmormântat lângă el. Sfântul Damian s-a stins și el din viață la scurt timp și toți se întrebau unde va fi îngropat. Dar Dumnezeu a făcut o minune printr-o cămilă, pe care "doctorii fără de arginți" au vindecat-o și care glăsuind cu voce omenească, le-a spus să nu se îndoiască și să-l pună pe Damian lângă Cosma, pentru că Damian nu a acceptat ouăle de la femeie drept plată, ci din respect pentru numele lui Dumnezeu. Sfintele trupuri ale doctorilor fără arginți au fost îngropate împreună în Thereman (Mesopotamia). După moartea lor, la mormintele lor s-au înfăptuit multe minuni. Astfel și el a respectat porunca mântuitorului nostru Isus Cristos care a spus: "În dar ați primit, în dar să dați" (Mt 10,8). Dumitru Uță (1916-1980) a fost unul dintre "sfinții temnițelor românești", un adevărat doctor fără de arginți, care a stat închis la Aiud timp de 23 de ani. A fost un om cu o profundă credință în Dumnezeu și cu o mare dăruire față de semeni. După ce l-a vindecat pe subdirectorul închisorii Aiud, Mareș, de tifos, doctorul Uță a devenit omul cel mai respectat din închisoare, chiar de către conducere. La un moment dat s-a pus problema să fie eliberat, pentru buna lui purtare și merite medicale. Însa doctorul Uță a răspuns: "Unde pot fi eu mai mult de folos, aici sau afară?"... Și a rămas în închisoare. Aici a cunoscut-o pe Veronica, fiica unui gardian, pe care a meditat-o la engleză. Veronica a fost atât de impresionată de acest om, încât l-a așteptat douăzeci de ani să se elibereze și să se mărite cu el. S-au căsătorit în 1967. Se pare că doctorul Uță nu se mai gândea la căsătorie. A făcut-o însă numai pentru a-i răsplăti Veronicăi așteptarea și dragostea. Acesteia i-a devenit, cum va spune ea singură mai târziu, un adevărat "părinte sufletesc". La ieșirea din închisoare i s-a dat un post de medic într-un mic sat. Acolo îl găseai toata ziua la "spital", pe care el singur îl dotase. În scurt timp a devenit omul cel mai iubit din toate satele din împrejurimi. Pentru munca lui nu primea nici o plată. Oamenii ar fi vrut mult să-i mulțumească, să-i arate recunoștință, numai că doctorul lor nu mânca aproape nimic, afară de fructe. Însă nici de acestea nu primea. În cele din urmă, sătenii au găsit totuși o cale discretă de a-i dărui câte ceva: îi lăsau în gradină, pe neobservate, traiste pline cu fructe. Si astfel, toată vara și toamna puteau fi văzute, ca-n povești, grămezi de fructe sub pomii din grădinuța doctorului Uță (cf. www.sfintii-inchisorilor.ro) Noi, cei de astăzi, să facem măcar ceea ce a spus Ioan Botezătorul, adică să nu luăm mai mult decât este drept și corect. Închei cu o strofă din frumosul cânt de Advent: "Dorit Mesie, vino, de veacuri multe așteptat; ne scapă de robie, ne scapă de păcat!" Pr. Ioan Lungu lecturi: 22.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |