|
Considerație la ziua sfântă de Crăciun Ne-a strălucit astăzi o zi sfântă. Veniți, neamuri, și adorați-l pe Domnul. Astăzi a coborât pe pământ o lumină mare (cf. vers la evanghelie). Cu aceste frumoase cuvinte ale versetului de la evanghelie, să salut și vă îmbrățișez cu drag și în această zi sfântă de Crăciun! Sfântul Bernardin de Siena (1380-1444), răspunzând odată la întrebarea: "Ce a adus Isus în lume prin nașterea sa?", a răspuns făcând o sinteză a evangheliei de astăzi (cf. In 1,1-18), spunând că Isus, născându-se în această lume: a adus viața în valea morții (v. 4); a adus lumina în valea întunerecului (v. 5); adus slava în valea mizeriei (v. 14); a adus harul în valea Legii (v. 17); a adus pe Dumnezeu în locul unde domnise satana (v. 18). Pe Dumnezeu nimeni nu l-a văzut vreodată, dar unicul său Fiul, care este spre sânul Tatălui, el ni l-a făcut cunoscut (cf. In 1,18). Acestea par a fi cuvintele care ar sintetiza conținutul întregii sărbătorii a Crăciunului. Lecturile de astăzi ne explică pe înțeles și în rezumat, măreția, cuvintele și faptele lui Isus care s-a născut astăzi la Betleem. Astfel: Evanghelia ne spune că Pruncul nou născut, este Cuvântul lui Dumnezeu creator, care nu ni s-a adresat numai din înălțimile cerului, ci s-a smerit și a venit în lume, supunându-se limitelor noastre de timp și spațiu. "Cuvântul s-a făcut trup și a locuit între noi" (cf. In 1,14; 1Tim 3,16). Apoi, el n-a venit ca un mesager grăbit, pentru a se întoarce tot grăbit la cel care l-a trimis, ci el "a locuit" în mijlocul nostru, rămânând totuși "în sânul Tatălui" (cf. In 1,18). Tot ceea ce este Dumnezeu prin însăși natura sa: dragoste și lumină, har și adevăr, iertare și bucurie, s-au apropiat de noi și au strălucit în acest Prunc minunat. Isaia din prima lectură ne spune că Mesia întrupat este deopotrivă și Mesagerul care "aduce vești bune", vestind evanghelia păcii, dar este și "Robul" prin care Dumnezeu lucrează cu înțelepciune mântuirea lumii (cf. Is 52,7). Iar Scrisoarea către evrei ne spune că Isus, care ni s-a născut astăzi la Betleem, este cel prin care Dumnezeu s-a apropiat de noi și ne-a vorbit și ne-a adus mântuirea fără intermediari; Isus este cel care are un nume mai minunat decât îngerii și cel căruia trebuie să i se închine toată făptura; Isus este cel prin care ne-a strălucit lumina, iubirea și divinitatea lui Dumnezeu; Isus este acela prin care Dumnezeu a creat universul; Isus este cel prin care ni s-a manifestat gloria lui Dumnezeu; Isus este acela prin care Dumnezeu își împlinește faptele sale minunate în mijlocul nostru; Isus este acela prin care Dumnezeu își susține creația; Isus este acela prin care Dumnezeu împlinește curățirea noastră de păcate; Isus este acela care locuiește veșnic la dreapta măririi sale; Isus este cel pe care Dumnezeu l-a făcut moștenitor al tuturor lucrurilor (cf. Evr 1,1-6). "Dacă Dumnezeu ni l-a dat pe Fiul său, oare nu ne-a dat nouă totul împreună cu dânsul" (Rom 8,32)? Așa cum proorocul Elizeu a coborât de pe munte ca să învie un copil mort (cf. 2Rg 4,32), la fel și Cristos, din prea marea sa dragoste cu care ne-a iubit pe noi, s-a coborât din ceruri, pe când noi eram morți prin păcatele noastre, ne-a făcut iarăși vii (cf. Ef 2,5). Ca și bunul samaritean ce a coborât de la Ierusalim la Ierihon, spre a ajuta pe omul căzut (cf. Lc 19,33-34), Cristos, văzându-l pe om zăcând, rănit și fără putere, s-a coborât din cer, l-a ridicat și l-a vindecat. Dar întunecimile morale ale omului nu l-au cunoscut, nu l-au înțeles, nu l-au primit pe Isus, ba chiar l-au respins și condamnat la moarte. (cf. In 1,5.11). Cât despre noi, creștinii, oare l-am cunoscut, l-am înțeles și l-am primit noi pe Cristos în inima noastră? Oare ne-am lăsat noi transformați de venirea lui iubitoare? Dacă da, atunci suntem cu adevărat niște copii ai lui Dumnezeu (cf. In 1,12; Gal 3.26). Un om al lui Dumnezeu a spus odată aceste cuvinte memorabile: Dacă cea mai mare nevoie a omenirii ar fi fost educația, Dumnezeu ne-ar fi trimis un profesor! Dacă cea mai mare nevoie a omenirii ar fi fost tehnologia, Dumnezeu ne-ar fi trimis un savant! Dacă cea mai mare nevoie a omenirii ar fi fost distracția, Dumnezeu ne-ar fi trimis un clovn! Dacă cea mai mare nevoie a omenirii ar fi fost banii, Dumnezeu ne-ar fi trimis un bancher! Dar pentru că cea mai mare nevoie a omenirii a fost iertarea, Dumnezeu ne-a trimis un Mântuitor! Cuvântul întrupat este deci darul cel mai de preț al lui Dumnezeu făcut oamenilor; el a devenit Mântuitorul și însoțitorul nostru pe drumul vieții noastre până în veșnicie. În anul 1207, când s-a născut sfânta Elisabeta a Ungariei, un sărman orb, sărac și bolnav, a cerut permisiunea să fie lăsat lângă leagănul ei. Atingându-și mâna de mânuța ei, s-a însănătoșit pe loc. Pe noi, cei orbi, bolnavi, șchiopi, surzi, leproși din cauza păcatelor, pruncul Isus ne invită să ne atingem de trupușorul său fraged și atât de smerit din sfânta Împărtășanie, ca să ne vindecăm și bucuria să devină deplină, deoarece cine mănâncă trupul și bea sângele lui Isus are viață veșnică și învierea din ziua de apoi îi este asigurată (cf. In 6,40), ca apoi toată veșnicia să-i putem cânta, cu îngerii și sfinții, mărire în cer lui Dumnezeu. Citim în viața părintelui Baltazar Alvarez (1533-1580), un mistic spaniol, că medita într-o noapte de Crăciun la bunătatea fără margini a lui Dumnezeu care a venit să cerceteze pământul. Când deodată îi apare pruncul Isus, frumos și strălucitor, cu mânuțele pline de aur, de pietre prețioase și de raze, și zicându-i cu adâncă tristețe: "Nu găsesc pe nimeni care să primească aceste comori". În inima noastră este loc oare pentru toate aceste comori de daruri? De aceea să nu uităm frumoasele cuvinte: "Crăciunul a început în inima lui Dumnezeu și nu este complet decât atunci când va pătrunde și în inima omului" (Daniel Brânzei, un teolog). Spune o legendă creștină că, a doua zi după ce s-a născut Mântuitorul, un tânăr din Betleem a alergat în grabă la casa celui mai celebru și mai înțelept rabin din Ierusalim și i-a povestit evenimentele extraordinare ce s-au petrecut noaptea trecută la Betleem: cum au apărut îngerii, cum a fost găsit copilașul într-o grotă, cum au venit păstorii și le-au adus daruri. "Oare acesta să fie Mesia cel prevestit de profeți?", a întrebat tânărul, dornic să știe adevărul. Rabinul s-a ridicat de pe scaunul său, a deschis ușa ce dădea spre stradă, a privit la dreapta, a privit la stânga, a tras cu urechea câteva clipe, apoi s-a întors, s-a așezat din nou pe scaun și a zis: "Nu, nu este el. Nu este Mesia". "De unde știi că nu e el?", insistă tânărul. Și rabinul continuă: "Pentru că totul este ca și mai înainte. Nu s-a schimbat nimic. Dacă ar fi venit Mesia, ar fi început deja bucuria, oamenii s-ar fi convertit, ar fi dat fuga la templu, ar fi apărut iubirea între oameni. Or, nu s-a întâmplat nimic din toate acestea". Dacă în viața noastră nu s-a schimbat nimic, dacă noi trăim în păcatele de mai înainte, dacă noi suntem încă indiferenți față de Cristos, de nașterea și crucea lui, de Biserica și Tainele sale, nici pentru noi Mesia nu s-a născut Cristos și degeaba am mai bătut drumul până la "Betleem". Și pentru că suntem acum aici, lângă ieslea Mântuitorului, să reînnoim fiecare în cugetele noastre, jurămintele pe care le-ați făcut la Botez, și să ne lepădăm odată pentru totdeauna, de Satana, de mândria lui și de faptele lui, și să înfăptuim cu toții acea schimbare radicală și totală a vieții, care să ne transforme în oameni noi pentru Dumnezeu și pentru Împărăția sa veșnică. Pr. Ioan Lungu lecturi: 22.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |