|
Familia în spiritul Crăciunului Interviu în exclusivitate cu Monseniorul Vincenzo Paglia Luca Marcolivio După ce a fost mulți ani conducătorul spiritual al Comunității "Sfântul Egidiu", apoi, timp de doisprezece ani (2000-2012) episcop de Terni-Narni-Amelia, în iunie, Monseniorul Vincenzo Paglia s-a întors la Roma, ca urmare a numirii ca președinte al Consiliului Pontifical pentru Familie. Biroul dicasterului vatican, în care Monseniorul Paglia ne primește pentru interviu, este în mod semnificativ la doi pași de bazilica "Sfânta Maria" din Trastevere, unde a fost paroh timp de douăzeci de ani și unde în urmă cu treizeci de ani a început inițiativa lăudabilă a mesei de Crăciun cu săracii din Roma. La câțiva metri mai încolo, sediul internațional al Comunității "Sfântul Egidiu". În acest colț în inima lui Trastevere se împletesc trecutul, prezentul și viitorul Monseniorului Paglia: atâtea amintiri și inspirații pentru angajarea pastorală actuală ale cărei provocări mai actuale le-a trasat prelatul, în colocviu cu agenția Zenit. Cu un ochi la festivitățile iminente de Crăciun. Excelență, care sunt provocările de astăzi pentru familie, pentru Biserică, deci și pentru dicasterul prezidat de dumneavoastră? Mons. Paglia: Astăzi ne aflăm în fața unei contradicții singulare: pe de o parte toate datele ne arată necesitatea de familie care reiese din dorința tinerilor. În țări ca Italia sau Franța, aproape 80% dintre tineri vrea să întemeieze o familie, vrea să trăiască toată viața cu un singur bărbat sau cu o singură femeie. Contradicția este că această dorință este frântă imediat ce apare, pentru că există o cultură dominantă care, de fapt, este opusă. Și aici atingem unul din nodurile cruciale ale societății contemporane, cel puțin cea occidentală, care însă nu este percepută: dacă Geneza afirmă: "nu este bine ca omul să fie singur" (Gen 2,18), în cultura contemporană se spune că este bine ca individul să fie "absolut", în sensul de ab solutus, adică dezlegat de orice legătură cu Dumnezeu, cu ceilalți, cu familia. De fapt, relativismul și individualismul pentru a se afirma trebuie înainte de toate să distrugă familia întrucât este primul antidot la singurătate. Pentru aceasta, angajarea Bisericii - și îndeosebi a dicasterului nostru - este și aceea de a învia o nouă "cultură a familiei", pentru ca familia să fie readusă în centrul dezbaterii politice, economice și culturale. Care sunt căile? Mons. Paglia: Prima este eminamente creștină: familiile credincioase trebuie să mărturisească credința și frumusețea forței lor chiar cu toate problemele care există. Însă familiile creștine trebuie să aducă și stabilitatea unui fundament, indisolubilitatea unui raport, altminteri societatea însăși este întemeiată pe nisip. A doua cale este cu caracter mai cultural: trebuie să fim capabili să traducem în cultură această aspirație. Înseamnă că trebuie să facem să se înțeleagă raționalitatea, forța și frumusețea familiei pentru întreaga societate, nu numai pentru Biserică. Acest lucru cere o angajare din răsputeri în versantul culturii, de la mass media la dezbaterile culturale, până la artă și la angajarea în sediile naționale și internaționale, chiar și la nivel legislativ. Nu numai Biserica trebuie să ducă înainte această bătălie. În măsura în care există o frumoasă mărturie și o înălțime culturală, cu siguranță vom găsi mulți aliați, pornind de la Bisericile creștine, îndeosebi ortodoxe, dar mă gândesc și la evrei, la musulmani, la oamenii de cultură. Să privim ce s-a întâmplat în Franța: episcopii duc o bătălie împotriva căsătoriei gay, pe de o parte clară dar de mare interes, primind sprijinul marelui rabin, al federației luterane, al multor laici, al musulmanilor. Nu tratăm pur și simplu o problemă de credință, ci unul din pilaștrii societății. Însă cum trebuie să se răspundă celor care spun că "familia s-a schimbat" sau că există "familii de natură diferită"? Mons. Paglia: Pe de o parte familia este slăbită, "lovită de târnăcop", pe de altă pare există cei care o vor cu orice preț. Există și din aceia care refuză căsătoria și merg să conviețuiască, dar apoi ar vrea să fie echivalată cu o căsătorie de iure. Trebuie să fim atenți la acest Babel lingvistic și să redăm valoare cuvintelor, pentru că primul pentru a ne distruge reciproc este acela de a elimina sensul cuvintelor. Este adevărat că familia în decursul secolelor s-a schimbat. În multe aspecte, slavă Domnului, s-a schimbat în mod pozitiv: de exemplu, nu există îndoială că este mult mai bine că cei doi tineri sunt cei care se aleg și nu părinții lor. Însă, cu toate schimbările posibile, o familie va rămâne compusă mereu dintr-un bărbat, o femei și copii, bunici și nepoți. Și casele de acum 2000 de ani erau diferite de cele de astăzi, dar în substanță era mereu compuse din patru pereți și un acoperiș. Familia, în toate culturile și la toate latitudinile, are o dimensiune foarte clară. Iată pentru ce a elimina acest fundament sau a-l slăbi este ca și cum s-ar elimina fundamentele socialității și ale societății. Cicero definea familia cu următoarele cuvinte: "Principium urbis et quasi seminarium rei publicae". Așadar, familia este prima mică realitate, unde învățăm să conviețuim, unde învățăm cum se devine cetățeni, este locul în care se învață să se edifice treaba publică sau, dacă se vrea, să se conviețuiască între diferiți. Aceasta este motivația care face trainice orașele și statele, însuși conceptul de națiune. Iată pentru ce, dacă se distruge stabilitatea, fidelitatea, faptul de a putea avea încredere în această mică societate, noi minăm tot ceea ce cunoaște acel "noi", pentru a exalta numai "eul". Este clar că nu se poate face troc o casă cu o coloană. Într-o lume făcută numai din coloane nu se poate trăi: dacă apoi coloanele se mișcă, se lovesc una împotriva celeilalte... Care este următoarea întâlnire importantă la care lucrează Consiliul Pontifical pentru Familie? Mons. Paglia: Mai înainte de Întâlnirea Mondială a Familiilor la Philadelphia în 2015 va fi o întâlnire mondială la Roma, la 26 și 27 octombrie, la încheierea Anului Credinței. Este vorba de un pelerinaj al familiilor la mormântul lui Petru pentru a arăta bucuria de a fi familii credincioase. Din păcate, în timp ce familia, cu toate limitele sale rămâne adevărata resursă a societății, ca economie, ca stabilitate, ca rețea de raporturi, rolul său nu este recunoscut. Familia este exploatată de societate și bastonată de cultură. Aș vrea ca să iasă în evidență ceea ce familia încă este, în pofida diminuării voinței de a face familie. Aș vrea ca părinți, copii, bunici, nepoți, să invadeze Roma! În acest pelerinaj aș vrea ca familiile să le spună tuturor: "nu numai că este posibil, ci este și frumos și util pentru toți". Excelență, într-o carte de-a dumneavoastră, intitulată În căutarea sufletului, descrieți o țară, Italia, în mare criză de identitate umană și spirituală. Această "pierdere a sufletului" este și o problemă mondială? Crăciunul ne poate ajuta să regăsim sufletul pierdut? Mons. Paglia: Este o lume care riscă să-și piardă sufletul, deoarece crede că sufletul este numai piața, conflictul, prevalarea asupra celorlalți, dar nu iubirea. Însă sufletul care poate face lumea trăibilă este numai iubirea, este numai acel Prunc mic, care vine în lume, tocmai pentru ca toți să poată primi iubirea. În acest sens, noi creștinii avem o misiune indispensabilă: să-i ajutăm pe oamenii din toate credințele și din toate culturile să-și regăsească sufletul. Cum poate Crăciunul să redevină sărbătoarea familiei? Mons. Paglia: Există o vorbă populară simplă care are însă un sens profund: "Crăciunul cu noi". Este ca și cum, la Crăciun, chiar la nivel popular, s-ar simți nevoia de a sta în casă. După părerea mea este foarte profundă această nevoie. La Crăciun vedem că și Isus pentru a se naște are nevoie de o familie, și Dumnezeu pentru a-i mântui pe oameni are nevoie de o familie și trebuie să ceară asentimentul Mariei și, prin intermediul îngerului, și al lui Iosif. În acest sens Crăciunul arată frumusețea și prețiozitatea familiei pentru toți. Mă gândesc la acei sărmani păstori, persecutați de societatea ebraică a timpului care au fost primii care au mers, găsind pe Maria, pe Iosif și pe Prunc, deci o familie - desigur singulară, dar în mod sigur familie. Pentru aceasta, misterul Crăciunului implică în manieră directă și multiplă familiile noastre. Îmi amintesc când eram copil, când scriam scrisoarea care trebuia pusă sub farfurie, îmi amintesc aranjarea ieslei care implică toată familia, pentru a avea în casă acest mister, îmi amintesc de frumusețea liturghiei de la miezul nopții care îi emoționează pe toți (și dacă în acea noapte ninge nu rămânem acasă, suntem și mai determinați să mergem!). Iată pentru ce legătura dintre Isus care se naște și familie este unul din aspectele cele mai evidente ale acestui mister. E suficient să ne gândim la implicarea artiștilor cu privire la Crăciun: cred că nu există poet, pictor sau sculptor care să nu se fi confruntat cu acest mister. În ce mod Sfânta Familie de la Nazaret este un model pentru familiile din orice timp și loc? Mons. Paglia: "A venit la Nazaret și era supus lor. Iar mama lui păstra toate acestea în inima ei" (Lc 2,51). Aceste rânduri din Evanghelia lui Luca descriu treizeci de ani ai Sfintei Familii. Familia din Nazaret este un mare exemplu, așa încât, icoana care a condus evenimentul de la Milano și pe care acum o păstrăm în dicasterul nostru este, tocmai, icoana Sfintei Familii, al cărei centru este Isus. Așadar, nu trebuie să credem că fiecare familie trebuie să-l aibă din nou pe Isus drept centru și inspirator? Nu trebuie să ne urăm ca părinții să se preocupe de copii asemenea Mariei și lui Iosif? Desigur, nu o preocupare obsesivă: Isus avea libertatea de a merge cu rudele, chiar "să dispară". În același timp, cum pot părinții să nu se reflecteze în raportul pe care-l aveau Iosif și Maria? Vedem o delicatețe extraordinară de raporturi, o atenție reciprocă unică, nu pentru că erau mereu în acord, ba chiar a existat un moment destul de critic și Iosif a avut nevoie de înger. Nu au nevoie de îngeri și familiile de astăzi? Dacă familia rămâne singură, este greu ca să supraviețuiască. Și noi avem nevoie de îngeri care să ne ajute, care să ne explice și să ne solicite să redescoperim afectul. Iubirea este o artă, nu este un sentiment. Din păcate astăzi s-a schimbat în sentiment, deci ca atare "mobil". Iubirea este construcția noastră a unei case, iubirea este un proiect, iubirea este prietenie, este iertare, înseamnă a construi împreună un vis care să rămână. Este așa și familia de la Nazaret, deși nu în manieră organică. În calitate de paroh al bazilicii Sfintei Maria din Trastevere, Dumneavoastră ați fost, împreună cu Comunitatea "Sfântul Egidiu", creatorul mesei de Crăciun cu săracii. După întoarcerea dumneavoastră la Roma, ca președinte al unui dicaster vatican, acest Crăciun va avea ocazia să revină? Mons. Paglia: Voi participa la această masă și pentru că anul acesta este a treizecia aniversare. Această masă se naște din necesitatea de a oferi un gest "robust" care să preamărească schimbarea care avea loc în istorie odată cu nașterea lui Isus. Această schimbare trebuia să aibă o repercusiune "familială". Ideea a fost foarte simplă: la Crăciun toți merg în familie, dar cei care n-au familie, persoanele singure, cele care trăiesc pe stradă? Unde merg? Iată ideea de a deschide celor abandonați bazilica pentru ca să fie ei familia lui Isus. Așadar, un fel de "iesle răsturnată": vine Isus pe pământ și îi dăm un grajd; vin săracii și noi le dăm o bazilică. În acest sens, acești treizeci de ani au arătat frumusețea unui gest ca acesta. Masa de Crăciun cu săracii se face de acum în toată lumea, cu peste 130 de mii de oaspeți în fiecare an și este percepută în această perspectivă. Îmi amintesc când sfântul Francisc de Assisi vorbea despre Crăciun, spunând că era ziua cea mai frumoasă și că și săracii trebuie să se bucure. El spunea: "Dacă ar trebui să vorbesc cu guvernatorul tuturor națiunilor, aș împrăștia mâncare pe toate străzile din lume și în toate orașele, pentru ca și păsările cerului, și animalele să se bucure și să mănânce, începând de la cei mai săraci". De altfel, Betleem înseamnă "cetatea pâinii". Iată pentru ce participarea în acest an la masa de Crăciun, după treizeci de ani de la naștere, este o confirmare a importanței ca ziua de Crăciun să nu fie o zi goală sau eventual plină numai de lumini pe străzi, dar nu în inimă. Îmi amintesc de o bătrână săracă din Ostia, la una din mesele noastre, așezată lângă mine. La un moment dat și-a ridicat privirea, admirând mozaicurile din Sfânta Maria din Trastevere, caseta din aur, cele peste 400 de persoane în sărbătoare. Apoi mi-a spus: "Părinte Vincenzo, astăzi, mai-mai că ne simțim mai bine noi decât Papa...". (După Zenit, 22 și 23 decembrie 2012) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 8.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |