|
RUGĂCIUNILE EUHARISTICE Consiliul Prezbiteral
1. Structura unei Rugăciuni euharistice Rugăciunea Euharistică este momentul central, punctul culminant al întregii celebrări. Este o rugăciune de mulțumire și de sfințire. Preotul invită poporul să-și înalțe inima către Domnul în rugăciune și aducere de mulțumire, și-l asociază la rugăciunea pe care el o adresează lui Dumnezeu Tatăl, prin Cristos, în Duhul Sfânt, în numele întregii comunități. Scopul acestei rugăciuni este ca întreaga adunare a credincioșilor să se unească cu Cristos pentru a preamări lucrările minunate ale lui Dumnezeu și pentru a oferi jertfa. Rugăciunea euharistică cere ca toți să o asculte cu reverență (Institutio Generalis Missalis Romani, 78). Elementele principale ale Rugăciunii euharistice sunt: Aducerea de mulțumire (prefață): în numele întregului popor preotul îl preamărește pe Dumnezeu Tatăl și-i aduce mulțumiri pentru întreaga lucrare de mântuire sau pentru un aspect oarecare special al acesteia, în funcție de zi, sărbătoare sau timp. Aclamația: Întreaga adunare cântă Sanctus. Cântarea acestui imn este parte din Rugăciunea euharistică. Epicleza: Biserica imploră prin invocații speciale puterea Duhului Sfânt, pentru ca darurile oferite de oameni să fie consacrate; Relatarea instituirii și consacrarea: prin cuvintele și gesturile lui Cristos, se săvârșește jertfa pe care însuși Cristos a orânduit-o la Cina de pe urmă, când și-a oferit trupul și sângele său sub chipul pâinii și al vinului, le-a dat să mănânce și să bea apostolilor, lăsându-le porunca să perpetueze această taină; Anamneza: Biserica împlinește porunca primită de la Cristos Domnul prin apostoli și celebrează memorialul lui Cristos însuși, amintind, mai presus de toate, fericita lui pătimire, glorioasa înviere și înălțare la cer; Oferirea: în celebrarea acestui act memorial, Biserica, întrunită în mod special în acest moment și în acest loc, îi oferă Tatălui, în Duhul Sfânt, victima fără pată. Biserica le cere credincioșilor să ofere nu numai victima fără pată, dar să știe să se ofere și pe ei înșiși, și astfel să desăvârșească din zi în zi, prin mijlocirea lui Cristos, unirea lor cu Dumnezeu și cu frații lor, pentru ca, în cele din urmă, Dumnezeu să fie totul în toți. Rugăciunile de mijlocire: prin ele se arată că Euharistia este celebrată în comuniune cu întreaga Biserică, atât cea din ceruri, cât și cea de pe pământ, și că jertfa se săvârșește pentru ea și pentru toți membrii ei, vii și morți, membrii care au fost chemați să participe la răscumpărarea și mântuirea dobândită prin trupul și sângele lui Cristos. Doxologia finală: aceasta exprimă preamărirea lui Dumnezeu: ea este confirmată și încheiată prin aclamația poporului: Amin. (Institutio Generalis Missalis Romani, 79).
2. Institutio Generalis Missalis Romani
- prima ediție tipică: 1970 în conformitate cu constituția apostolică a papei Paul al VI-lea Missale Romanum; alcătuită conform hotărârilor Conciliului al II-lea din Vatican. - a doua ediție tipică: 1975 Apărută datorită unor schimbări și completări ce trebuiau introduse: serviciile acolitului și ale lectorului, care au fost introduse pentru a înlocui serviciile subdiaconului - nr. 142-152; Liturghiile rituale și pentru diferite necesități. Au fost compuse unele formulare ce indică antifonele de la intrare și de la Împărtășanie. S-au adăugat textele rituale pentru dedicarea unei biserici și a altarului, ale Liturghiei pentru reconciliere ca și printre Liturghiile votive, textele Liturghiilor care au fost dorite: pentru sfânta Fecioară Maria, Maica Bisericii, și pentru Preasfântul Nume al Mariei; schimbări de mică importanță s-au introdus în titluri și rubrici, pentru a corespunde mai bine cuvintelor și expresiilor care se întâlnesc în noile cărți liturgice. Această a doua ediție tipică a fost aprobată de papa Paul al VI-lea. - a treia ediție tipică: 2000 Pregătită pentru începutul celui de-al treilea mileniu de la întruparea Domnului. Conține cele mai recente documente ale Scaunului Apostolic (mai ales Codul de drept canonic) și răspunde diferitelor necesități de corectare și completare. Schimbările introduse sunt în legătură cu Normele Generale ale Liturghierului Roman și sunt recomandate de experiența pastorală. sunt expuse mai clar cazurile permise de a distribui sfânta Împărtășanie sub ambele specii. Capitolul al IX-lea (compus din nou) vorbește despre modalitatea în care se adaptează așa cum se cuvine Liturghierul Roman la necesitățile pastorale. Noi formule privitoare la celebrările introduse recent în Calendarul Roman General. Comunul Sfintei Fecioare este îmbogățit cu noi formulare liturgice, cu scopul de a favoriza cultul Maicii Domnului. În Postul Mare, potrivit unui obicei foarte vechi, s-a introdus pentru fiecare zi Rugăciunea asupra poporului (finalul sfintei Liturghii). În adaosul (anexa) la Ritualul Liturghiei se găsesc Rugăciuni euharistice pentru reconciliere și Rugăciuni euharistice speciale, care pot fi folosite pentru diferite necesități, împrejurări sau categorii de credincioși. Conferințele episcopale se vor ocupa de traducerea fidelă și corectă a textelor Liturghierului în limba poporului, "revizuind cu grijă traducerile precedente încă în uz". Această ultimă ediție tipică poate fi folosită la celebrarea preasfintei Euharistii din ziua în care va fi publicată și va intra în vigoare: Corpus Domini 2000.
3. Scurt istoric al Rugăciunilor Euharistice Cea mai veche Rugăciune euharistică, rămasă de la Biserica Romană, se găsește în scrierile preotului roman Hipolit și este fixată (aproximativ) pentru anul 215. El a propus această rugăciune ca un "cadru": recunoștea apoi fiecărui episcop care celebra sfânta Liturghie dreptul de a crea textele în mod liber, cu condiția să rămână fidel tradiției. De aceea nu este de mirare faptul că rugăciunea euharistică atribuită lui Hipolit a cunoscut în Biserica Romană, în timp, diferite variații. Acest lucru s-a întâmplat mai ales atunci când a avut loc trecerea, în cult, de la limba greacă la limba latină. Acest factor a condus, în mod progresiv, la o formă stabilă a Rugăciunii euharistice. Sub papa Grigore I (cel Mare, papă între 590-604), această evoluție a ajuns la final și astfel Canonul Roman a rămas, chiar dacă având mici variații, unica Rugăciune euharistică până la Conciliul Vatican II. Începând cu sec. al VIII-lea s-a conturat ideea că Rugăciunea euharistică (Canonul Roman, Canon Missae), începe după Sanctus. Această idee a fost subliniată și din punct de vedere grafic, prin evidențierea primei litere din expresia Te igitur, desenată ca o mare literă inițială, și cu introducerea în manuscrisele liturgice a unei imagini care reprezintă crucificarea lui Isus (vezi foto). După Conciliul al II-lea din Vatican s-a procedat la reformarea Canonului Roman, care conținea foarte multe rugăciuni de cerere și foarte multe gesturi (semnul sfintei cruci, îngenuncheri, sărutarea altarului). Această reformă a fost foarte anevoioasă. De aceea, papa Paul al VI-lea a permis ca alături de Canonul Roman, ușor modificat, să fie introduse trei Rugăciuni euharistice noi. a. Rugăciunea euharistică II Textul provine din Traditio apostolica a lui Hipolit. Este o reelaborare, o reformulare a textului din Canonul Roman. Este prevăzută cu o prefață proprie, dar poate fi folosită și cu alte prefețe, în special cu acelea care cuprind sintetic misterul mântuirii, așa cum sunt, de exemplu, prefețele comune. Este indicată în zilele obișnuite din timpul săptămânii sau în împrejurări speciale. Când Liturghia se celebrează pentru un răposat, se poate întrebuința formula specială prevăzută de rubrici. b. Rugăciunea euharistică III Este o Rugăciune euharistică nouă care nu ia ca modele texte liturgice vechi. Este numită "canonul lui Paul al VI-lea", de la numele papei care a aprobat-o. Munca specifică de redactare a rugăciunii a fost făcută de liturgistul italian Cipriano Vagaggini (1909-1999). Se poate folosi cu orice prefață. Folosirea ei se preferă în duminici și sărbători. Se poate folosi o formulă specială pentru morți, care trebuie intercalată la locul său, când liturghia se celebrează pentru defuncți. c. Rugăciunea euharistică IV A fost elaborată în contextul reformei Conciliului al II-lea din Vatican. Este cea mai densă de conținut teologic și cea mai lungă Rugăciune euharistică. Are o prefață invariabilă și o structură care rezumă întreaga istorie a mântuirii. Izvoarele liturgice ale acestei Rugăciuni euharistice sunt: anafora sfântului evanghelist Marcu, anafora sfântului Iacob cel Mic, anafora sfântului Vasile din Cezareea. Această Rugăciune euharistică împletește simplitatea și sobrietatea liturgiei romane cu solemnitatea și fastul liturgiei orientale. Are un limbaj simplu și modern, fapt care facilitează înțelegerea conținutului său. Cuprinde temele teologice principale dezbătute la Conciliul al II-lea din Vatican: iubirea lui Dumnezeu pentru oameni (nu este prezentă în Canonul Roman); sensul omului (temă specifică contemporană); sensul cosmic (de la început până la sfârșit); sensul eclezial (Biserica în slujba oamenilor, oferă jertfa lui Cristos). Întrucât are o structură unică, ea nu poate fi folosită în solemnități. Poate fi folosită la orice altă Liturghie care nu are o prefață proprie și în duminicile "de peste an" (eventual cele care se celebrează spre sfârșitul anului liturgic). La această Rugăciune euharistică, datorită structurii sale, nu se poate introduce o formulă specială pentru un răposat. d. Alte Rugăciuni euharistice Rugăciunile euharistice "pentru diferite necesități" (N1, N2, N3 și N4) - În anul 1973, Congregația pentru Cultul Divin și Disciplina Sacramentelor, în urma propunerilor care au venit din diferite Biserici locale de la Oficiile Liturgice, a autorizat compunerea unor Rugăciuni euharistice noi. După numai un an, în 1974, Conferința Episcopilor din Elveția prezintă deja noi Rugăciuni euharistice în limbile franceză, germană și italiană. Aceste rugăciuni se răspândesc mai întâi în regiunile care vorbesc aceste limbi: Luxemburg, Franța, Italia, Austria, iar apoi și în alte națiuni și Biserici locale. În 1991 existau deja în 27 de țări. Temele acestor rugăciuni: "Biserica în drumul său către unitate"; "Dumnezeu își călăuzește Biserica pe drumul mântuirii"; "Isus, calea către Tatăl"; "Isus, model de iubire". - Dat fiind faptul că existau diferențe lingvistice importante, Congregația pentru Cultul Divin și Disciplina Sacramentelor, în ultima ediție tipică (2000) a adus câteva corecturi și a clarificat câțiva termeni, explicând prin ce se diferă aceste Rugăciuni euharistice de cele patru deja existente. O normă a aceleiași Congregații a limitat folosirea acestor Rugăciuni euharistice la celebrările "pentru diferite necesități". Rugăciunile euharistice pentru Reconciliere I și II (R1 și R2) - Provin din anul sfânt 1975. - Se pot folosi la Liturghiile în care li se propune în mod special credincioșilor taina Reconcilierii; la Liturghiile pentru promovarea înțelegerii, pentru împăcare, pentru menținerea păcii și a dreptății, în timp de război sau de revoluție, pentru iertarea păcatelor, pentru implorarea iubirii, la Liturghiile în care se celebrează misterul sfintei cruci, preasfânta Euharistie, preaprețiosul sânge al Domnului nostru Isus Cristos, ca și la Liturghiile din Postul Mare. - Deși sunt prevăzute cu prefață proprie, pot fi folosite și cu alte prefețe, care se referă la pocăință și la convertire, de pildă, cu prefețele pentru Postul Mare.
4. Ce înseamnă "diferite împrejurări" și "diferite necesități"? Deoarece liturgia sacramentelor și a sacramentaliilor le oferă credincioșilor bine pregătiți posibilitatea de a sfinți aproape toate evenimentele vieții prin harul divin care izvorăște din misterul pascal și deoarece Euharistia e taina tainelor, Liturghierul pune la dispoziție formulare de Liturghii și rugăciuni ce se pot întrebuința la diferite ocazii din viața creștină, pentru nevoile întregii lumi, ori ale Bisericii universale sau locale. Având în vedere libertatea mai mare de alegere a lecturilor și rugăciunilor, este bine ca Liturghiile pentru diferite împrejurări să se folosească cu moderație, adică atunci când o cer împrejurările. La toate Liturghiile pentru diferite împrejurări, dacă nu se prevede în mod expres nimic contrar, se pot folosi lecturile din zilele de lucru și cântările prevăzute între ele, dacă se armonizează cu acea celebrare. În numărul acestor Liturghii sunt incluse Liturghiile rituale, pentru diferite trebuințe, pentru diferite împrejurări și cele votive. Liturghiile rituale (în legătură cu administrarea unor sacramente sau sacramentalii) sunt interzise în duminicile Adventului, Postului Mare și ale Paștelui, în solemnități, în zilele din Octava Paștelui, în Pomenirea Tuturor Credincioșilor Răposați, în Miercurea Cenușii și în zilele din Săptămâna Sfântă; în afară de aceasta, trebuie respectate normele prescrise în cărțile rituale sau în formularele Liturghiilor înseși. Liturghiile pentru diferite necesități sau intenții sunt celebrate în anumite împrejurări, fie din timp în timp, fie la date fixe. Dintre ele, autoritatea competentă poate alege Liturghii pentru rugăciunile publice, pe care le va stabili conferința episcopilor în decursul anului. Dacă se ivește vreo necesitate mai gravă sau o utilitate pastorală, se poate celebra o Liturghie corespunzătoare, din dispoziția sau cu aprobarea episcopului diecezan, în orice zi, cu excepția solemnităților, duminicilor Adventului, Postului Mare și Paștelui, a zilelor din Octava Paștelui, a Pomenirii Tuturor Credincioșilor Răposați, a Miercurii Cenușii și a zilelor din Săptămâna Sfântă. Liturghiile votive (celebrate în legătură cu o devoțiune particulară), ce comemorează misterele Domnului sau o cinstesc pe sfânta Fecioară Maria, pe îngeri, pe un anumit sfânt sau pe toți sfinții, pot fi celebrate pentru pietatea credincioșilor în zilele din cursul anului, chiar dacă e o comemorare facultativă. Totuși, nu pot fi celebrate, ca votive, Liturghiile care se referă la misterele Domnului sau ale sfintei Fecioare Maria, cu excepția Liturghiei Neprihănitei Zămisliri, deoarece celebrarea lor este legată de cursul anului liturgic. Liturghiile pentru diferite trebuințe și cele votive sunt în mod obișnuit oprite în zilele în care e prevăzută o comemorare obligatorie sau în zilele feriale ale Adventului, până la 16 decembrie inclusiv, în timpul Crăciunului până în ziua de 2 ianuarie, în Timpul Pascal, după Octava Paștelui. Dacă intervine, însă, o necesitate adevărată sau o utilitate pastorală, după aprecierea rectorului bisericii sau chiar a preotului celebrant, în celebrarea cu participarea poporului, se poate folosi Liturghia care răspunde acelei necesități sau utilități. În zilele de lucru ale Timpului de peste an, în care cad comemorări facultative, se poate celebra face oficiul "de feria", sau se poate celebra orice Liturghie și se poate folosi orice fel de rugăciune pentru diferite circumstanțe, cu excepția Liturghiilor rituale. În mod special, se recomandă comemorarea sfintei Fecioare Maria în zi de sâmbătă, deoarece, în liturgia Bisericii, Mamei Mântuitorului i se acordă venerație în primul rând și mai mult decât tuturor sfinților. (Institutio Generalis Missalis Romani, 368-378) 5. Cateheza comunităților Liturgia Bisericii este o realitate dinamică ce angajează întreaga comunitate: preoți și credincioși. Există un singur mod de celebrare, o singură cale care ne conduce la Dumnezeu prin celebrare, o singură liturgie, care încearcă în decursul timpului să aprofundeze tezaurul care i-a fost încredințat. Biserica merge înainte, către împlinirea sa. Prin introducerea altor Rugăciuni euharistice, nu se schimbă modul de celebrare a sfintei Liturghii, nu se schimbă credința, nu se scurtează Liturghia. În ceea ce privește Rugăciunile euharistice folosite la sfânta Liturghie, nu putem vorbi despre "înainte" (4) și "după" (10). Dacă am gândi așa, înseamnă că în istoria Bisericii am vorbi despre momente de progres și de momente de ruptură. Or, nu aceasta este schema după care trebuie trăită liturgia. Totul trebuie privit în perspectiva continuității, a bogăției și a diversității liturgiei, care oglindește la rândul său bogăția misterului care se celebrează. "Există în om tendința de a reduce Euharistia la propriile dimensiuni, în timp ce în realitate el este cel care trebuie să se deschidă spre dimensiunile misterului" (Scrisoarea apostolică a papei Ioan Paul al II-lea pentru Anul Euharistiei Mane nobiscum, Domine (2004), nr. 14). Atunci când îi instruim pe credincioși cu privire la celebrarea sfintei Liturghii și cu privire la Rugăciunile euharistice, trebuie să avem în vedere două aspecte: 1) Ce dorește Biserica universală - documentele Magisteriului Bisericii privitoare la Rugăciunile euharistice: Institutio Generalis Missalis Romani (2002) Congregația pentru Cultul Divin și Disciplina Sacramentelor, Instrucțiunea Inaestimabile donum (1980), în care, din mandatul papei, congregația reamintește preoților să folosească doar Rugăciunile euharistice aprobate de Biserică și nu pe cele compuse de persoane private (nr. 5); Scrisoarea apostolică Vicesimus quintus annus a papei Ioan Paul al II-lea (1989), la aniversarea a 25 de ani de la promulgarea constituției conciliare Sacrosanctum Concilium, în care papa, la nr. 13, vorbește despre aplicarea corectă a reformei liturgice; Scrisoarea enciclică Ecclesia de Eucharistia a papei Ioan Paul al II-lea (2003), în care papa, la nr. 28, amintește că preotul și numai el poate recita în întregime Rugăciunea euharistică; Scrisoarea Apostolică Mane nobiscum, Domine a papei Ioan Paul al II-lea pentru Anul Euharistiei (2004), care ne vorbește despre necesitatea "catehezei mistagogice", care ajută la descoperirea semnificației gesturilor și cuvintelor din liturgie (nr. 17). Instrucțiunea Congregației pentru Cultul Divin și Disciplina Sacramentelor cu privire la celebrarea sfintei Euharistii Redemptionis sacramentum (2004), nr. 51-56; preoții sunt invitați să folosească "numai rugăciunile aprobate în mod legitim de Scaunul Apostolic, conform modurilor și termenilor stabiliți de el" (nr. 51). Exortația apostolică post-sinodală a papei Benedict al XVI-lea Sacramentum caritatis (2007), nr. 48, în care Sfântul Părinte reia învățătura conținută în Institutio Generalis (nr. 78-79; 364-365). 2) Ce dorește Biserica locală - documente și aplicații locale: Cartea Sinodală (2005), Partea I, cap. II, nr. 46-103. Se vorbește despre Liturgie și despre modul în care trebuie înțeleasă reforma liturgică. Liturgia are în vedere "o continuă revizuire și o formare permanentă a credincioșilor, hirotoniți și laici" (nr. 95).
6. Concluzie - Toate Rugăciunile euharistice din Liturghierul Roman ediția tipică a treia prezintă aceeași structură, fapt pentru care nu sunt unele de grad superior și altele de grad sau de importanță inferioară. Ceea ce le diferențiază sunt doar condițiile și momentele în care una sau alta din aceste Rugăciuni euharistice pot fi folosite. Așa cum în liturgie există grade diferite de celebrare (solemnități, sărbători, comemorări obligatorii, comemorări facultative, ferii), așa cum există și grade diferite de participare la celebrare (celebrant, concelebrant, diacon, acolit, lector, psalmist etc.), tot așa există și diferite modele de Rugăciune euharistică, utilizate în diferite circumstanțe; - Folosirea uneia sau alteia dintre Rugăciunile euharistice nu înseamnă renunțarea sau anularea unei practici liturgice preexistente, ci o presupune, înscriind-o într-o logică a continuității. O rugăciune euharistică se folosește ținând cont de condițiile pe care le stabilește Biserica prin documentele Magisteriului; - Aprobarea ordinariului locului este necesară (atunci când Biserica o cere) și devine un ajutor tocmai pentru ca "momentul central, punctul culminant al celebrării Euharistiei" (IGMR, 78) să nu fie alterat de sensibilități subiective și contingente. - Să nu uităm în acest An al Credinței că Rugăciunea euharistică este "locul" privilegiat al profesiunii de credință pe care o face poporul credincios. Euharistia este "misterul credinței" noastre, și în același timp un moment de har prin care participăm la viața veșnică a lui Dumnezeu. - Comunitățile se formează "prin" celebrarea liturgică însăși, conform cunoscutei pedagogii: la celebrare se educă celebrând. Să profităm de timpul celebrativ pentru a-i educa pe credincioși. - Comunitățile se formează însă și "înainte" și "după" celebrarea liturgică, prin dezvoltarea raportului care trebuie să existe între liturgie și artă, liturgie și muzică, liturgie și comunicare etc. (cf. Cartea Sinodală 97, § 1,2). - Finalitatea pe care o urmărim este să facem în așa fel încât toți - slujitori hirotoniți și toți credincioșii: copii, tineri, adulți - să înțelegem și să trăim ceea ce celebrăm.
Oficiul pentru Cler
lecturi: 54.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |