|
Reflecție la duminica a XX-a de peste an - B A mânca la masa Domnului e semn de mare înțelepciune. Cuvântul care "la început era cu Dumnezeu" și care "era Dumnezeu" (In 1,1-2), la plinirea timpurilor a coborât din cer pentru a le vorbi oamenilor și pentru a li-l descoperi pe Tatăl. El și-a construit o casă în mijlocul oamenilor, ridicându-și printre noi cortul prezenței sale (cf. In 1,14) Apoi, el, "înțelepciunea lui Dumnezeu", ne-a pregătit un fericit ospăț la care ne invită pe toți continuu: "Veniți, mâncați și beți" (cf. Prov 9,5; In 6,51). "Gustați și vedeți cât de bun este Domnul!" (Ps 33,9). Apoi adaugă: "Înțelegeți că ceasta este voința lui Domnului!" (cf. Ef 5,17). Iată în aceste rânduri și sinteza lecturilor de astăzi. Expresia din prima lectură, "Înțelepciunea și-a zidit casă", are mai multe înțelesuri; ea este văzută ca o reprezentarea a întrupării lui Cristos; sau o reprezentare a Bisericii; sau ca o reprezentare a școlii lui Isus și a profeților; sau ca o reprezentare a Bibliei în care sălășluiește înțelepciunea, și din care credinciosul adevărat este chemat să scoată adevărul. Dar continuarea acestei expresii cu chemarea: "Veniți, mâncați la ospățul meu și beți din vinul meu pe care l-am pregătit" (Prov 9,5), fac din această expresie, o prefigurare și o chemare la Euharistie. Sfântul Toma de Aquino (1225-1274) ne spune că Isus este pâinea pregătită de înțelepciunea lui Dumnezeu, este: "O, pâine vie, frământată în cer, dospită în sânul Fecioarei Maria, coaptă pe lemnul crucii, pusă pe altar, ascunsă în speciile sacramentale, o pâine care întărește inimile noastre în bine și care ne călăuzește-ne pașii pe drumul vieții; o pâine care bucură sufletele și curăță gândurile noastre". Sfântul Augustin (354-430), în cartea sa Confesiuni, dă un răspuns, devenit faimos, unui discipol al său, care obiecta că nu simte nevoia de a se împărtăși: "Dumnezeu, deși fiind foarte înțelept, nu a știut să ne dea nimic mai util decât Euharistia; deși fiind foarte puternic, nu a putut să ne dea nimic mai bun decât Euharistia; deși fiind foarte bogat, nu a găsit să ne dea un dar mai prețios decât Euharistia... Și tu, care ești ignorant, neputincios și foarte sărac, pretinzi să facă mai puțin?" Discipolul s-a recunoscut învins și, de atunci înainte, nu a scăpat nici o ocazie de a se hrăni cu "alimentul celor puternici", al celor puternici prin roadele pe care Euharistia le produce în ei. Fericitul Pelegrin (+1233), care a fost călugăr într-o mănăstire franciscană, nu îndrăznea să se apropie des de sfânta Împărtășanie, necrezându-se destul de vrednic și sfânt. Superiorii îl încurajau, dar el totdeauna se scuza, răspunzând ca nu e destul de vrednic. S-a întâmpla însă că s-a îmbolnăvit și, ajungând aproape să-și dea sufletul, i se arată Isus Cristos care, zâmbind, își întinse brațele către el și îi spuse: "Pelegrine, îți place să vii cu mine în paradis?" Pelegrin întâi șovăi, apoi își făcu curaj, se ridică din pat și-i răspunse: "Da, Isuse, merg bucuros". Atunci Isus, făcându-se serios, cu un ton dojenitor, adăugă: "Nu, Pelegrine, nu! Dacă nu erai vrednic să mă primești când erai în viața, în sfânta Împărtășanie, cum te socotești acum vrednic să vii cu mine la moarte?" Vedenia dispăru și fericitul Pelegrin, rușinat, izbucni în plâns. Povestind vedenia și superiorului său, care venise la patul lui, acesta îi spuse: "Cere iertare de la Isus și făgăduiește-i că, dacă vei trăi, te vei împărtăși cât mai des!" Pelegrin făgădui și, vindecându-se, în cei trei ani pe care i-a mai trăit, nu lăsă Împărtășania nici măcar o singură zi. Și pentru noi va veni clipa inevitabilă a morții și, dacă voim ca atunci să fim vrednici de a merge cu Isus în paradis, să lăsăm la o parte orice scuză și teamă. Să venim la el în timpul vieții, ca să nu auzim și noi dojana amară pe care fericitul Pelegrin a auzit-o în timpul bolii sale. Să nu uităm, Euharistia nu este un premiu pentru impecabilitate, ci este un mijloc de sfințire. Isus ne spune astăzi în evanghelie: "Eu sunt pâinea cea vie care s-a coborât din cer. Cine mănâncă din pâinea aceasta va trăi în veci; iar pâinea pe care eu o voi da pentru viața lumii este trupul meu". Iudeilor care se certau zicând: "Cum poate acesta să ne dea trupul să-l mâncăm?", Isus le răspunde: "Adevăr, adevăr zic vouă: dacă nu mâncați trupul Fiului Omului și nu beți sângele lui, nu veți avea viață în voi. Cine mănâncă trupul meu și bea sângele meu are viața veșnică și eu îl voi învia în ziua de apoi. Trupul meu cu adevărat este mâncare și sângele meu cu adevărat băutură. Cine mănâncă trupul meu și bea sângele meu rămâne în mine și eu rămân în el. Precum m-a trimis pe mine Tatăl cel viu și eu trăiesc prin Tatăl, la fel și cel care mă va mânca pe mine va trăi prin mine" (In 6,51-58). Gustați și vedeți cât de bun este Domnul! Sfânta Împărtășanie este trupul lui Isus, este pâinea vieții coborâtă din cer, pâine care luată cu pietate, duce la victorii ale credinței și la cer. Anton Durcovici (1888-1951), episcop martir, a avut viață a fost puternic pătrunsă de Euharistie. Deseori, rămânea ore întregi în genunchi în capelă în fața preasfântului sacrament, cufundat în rugăciune și meditând la ceea ce a făcut Dumnezeu pentru noi. Cristos din sfânta taină a fost centrul vieții sale și punctul culminant al fiecărei zilei. Începea ziua în capelă și o termina tot în capelă, cufundat în rugăciune în fața sfintei taine. Aceasta este voința lui Dumnezeu, ne spun astăzi Isus și sfântul Paul, și de aceea trebuie să o împlinim cu orice preț. Dar în lume, mai există și o altă voce caută să-i abată pe oameni de la această împlinire a voinței Domnului, și aceasta este vocea nebuniei și a păcatului! Luând înfățișarea înțelepciunii, vocea nebuniei îi chemă pe oameni să-și piardă vremea, bucurându-se de "plăcerile trecătoare ale păcatului" (Evr 11,25). Iar de vom privi mai îndeaproape la fețele invitaților, de la masa sinistrului ospăț al nebuniei, vom vedea tristețea morții. Făcând aluzie explicită la Euharistie, sfântul Paul, în lectura a doua de astăzi, ne lasă să vedem bucuria cu care primii creștini celebrau Euharistia în adunările lor. Îndemnurile conținute în lectura a doua de astăzi ne fac să vedem diferența dintre bucuria și înțelepciunii pe care o dau cuvântul și Euharistia, și neîmplinirea și tristețea pe care le dau ospățul nebun al păcatului și al viciului. Cred că este oportun să amintim aici, acea întâmplare cu Leonardo da Vinci (1452-1519), pe când picta celebra pânză "Cina cea de taină". După ce a găsit pentru chipul lui Isus, un tânăr nevinovat, după câțiva ani, a căutat și un model pentru Iuda. Și găsind el "un îmbătrânit în rele" (Dan 13,52), acesta îi mărturisește că tot el i-a fost model și pentru chipul lui Isus. Participarea la Liturghie ne obligă, ne angajează, ne transformă în martori ai lui Cristos. Formula cu care se încheie celebrarea: "Liturghia s-a sfârșit, mergeți în pace" nu înseamnă că, gata, s-a terminat, revenim la ceea ce a fost înainte... Expresia: "Liturghia s-a sfârșit, mergeți în pace" trebuie înțeleasă exact: jertfa lui Isus s-a terminat, mergeți cu pace, căci începe Liturghia de jertfă a vieții voastre, începe lucrarea ta mântuitoare! Nu poți sta liniștit și nepăsător după ce l-ai întâlnit pe Dumnezeu mort pe cruce pentru mântuirea oamenilor. Participarea la sfânta Liturghie și la sfânta Împărtășanie au ca rod schimbarea vieții. La 28 aprilie 1973, a murit la Toulouse, în Franța, unul dintre marii filosofi ai timpurilor noastre, Jacques Maritain (1882-1973), filozof catolic francez, evreu de origine, ateu convertit la catolicism. După convertire, pe când era profesor universitar, l-a invitat odată la masă pe un prieten al său. "Înainte de a ne așeza la masă", i-a spus filosoful musafirului, "să mergem să-i facem o vizită stăpânului casei". L-a condus într-o cameră unde se afla un tabernacol străjuit de o candelă aprinsă. A îngenuncheat și i-a spus prietenului: "Aici, în fiecare dimineață, iau parte la sfânta Liturghie, mă împărtășesc și fac adorație, apoi plec să țin cursuri la Universitate". Dar musafirul a remarcat în apropierea tabernacolului un crucifix având pe cap o coroană uriașă de spini. "De ce atâția spini?" "Acești spini", răspunse Maritain, "sunt simbolul păcatelor noastre, ale filosofilor stăpâniți de prea multă mândrie". Noi ne-am convertit? Noi primim des și bine Euharistia? Noi ne-am conformat viața cu taina pe care o primim? În funcție de răspunsul nostru, vom fi admiși sau nu la ospățul veșnic din paradis. Pr. Ioan Lungu lecturi: 10.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |