Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Cine este laicul ignațian?

31 iulie: Sfântul Ignațiu de Loyola, întemeietorul Societății lui Isus

Întrebat "De ce iezuiții sunt așa", de ce au grijă de sufletul și mintea tuturor și mai ales a laicilor - oricum ar fi laicii - un iezuit (la vremea aceea, în misiune la "Xaverianum", deci ieșean), a răspuns: "datorită exercițiilor spirituale", fiindcă, spre deosebire de alți sfinți, Ignațiu de Loyola ne spune si nouă, direct, cum să devenim sfinți.

Laicul ignațian este discipol atât în comunitate cât și prin misiunea sa; el l-a întâlnit pe Isus în cursul exercițiilor spirituale, are simțul comunității în lumea ignațiană și își conduce viața în credință-dreptate, după principiile apostolice. Dar enumerarea acestor aspecte nu face decât să deschidă o altă serie de probleme: Ce tip de experiență a trăit în cursul exercițiilor spirituale? Trebuie oare să aparțină în mod formal unei comunități? Orientarea apostolică se referă la munca și viața sa de familie sau viața apostolică se extinde dincolo de aceste limitări zilnice?

Răspunsul depinde de context, timp și vremuri, locuri și persoane. Dar se poate afirma cu certitudine că nu e suficient să fi studiat într-o instituție ignațiană ca să fii o persoană ignațiană sau să fii bun prieten cu iezuiții. Pe de altă parte, o persoană care colaborează sau lucrează într-o structură a Societății lui Isus nu e neapărat un bun laic ignațian.

Pentru definirea laicului ignațian, următoarele aspecte sunt deosebit de importante în prezent și pentru viitorul apropiat:

Laicul ignațian îl întâlnește pe Isus în cursul exercițiilor spirituale. Înțelegerea acestui fapt este extrem de importantă, fiindcă persoana experimentează acum creșterea capacității sale de conștientizare în amploare și profunzime, care are drept scop dobândirea discernământului. Aceasta e treapta necesară pentru harurile care urmează. Gradul de conștientizare la care se ajunge prin exercițiile spirituale este un indicator fidel al experienței spirituale ignațiene. În autobiografia sa, sfântul Ignațiu afirma că se simțea condus de Dumnezeu ca un copil de profesorul său, iar aceasta o percepea în calitate de persoană laică - întemeierea Societății lui Isus avea să aibă loc mai târziu.

Laicul ignațian îl întâlnește pe Isus în comunitate. Prin urmare, trebuie să aparțină cumva unei comunități care să-I permită depășirea experienței sale individuale. Pentru persoana căsătorită, familia este prima comunitate, unde poate trăi viața comunitară, mistică și apostolică, cu amplificarea ulterioară a experienței comunitare, mistice, apostolice și dincolo de Biserica familiei.

Să ne focalizăm acum atenția asupra semnificației creșterii gradului de conștientizare instituțională și edificarea instituțiilor laice. În cultură există o forță individuală care acționează fără să fim întotdeauna conștienți de ea. Aceasta se manifestă deopotrivă în mentalitatea și conduita iezuiților, cât și laicilor. În plus, apar o serie de dificultăți inerente în colaborarea dintre laici și iezuiți, datorită diferențelor profunde de instituționalizare caracteristice acestor două forme de viață ignațiană. Asociațiile laice mai au multe de făcut în acest sens. Decretul 6 din Congregația Generală 35 recomandă ca superiorii iezuiți să acorde tot sprijinul lor asociațiilor laice.

Procesul spiritual și apostolic trebuie să dureze, să poată fi împărtășit și altora și să aducă roade bogate, fără a ceda însă ispitei unor rezultate imediate - graba entuziastă sau nu fiind caracteristica timpului actual. Conceperea, inspirația, menținerea, susținerea, supravegherea neobosită a oricărei creșteri cere timp și energie, dar numai așa s-a făcut istoria.

Laicul ignațian își trăiește viața apostolică în comunitate. Uneori are de luptat cu disjuncția pe care o impune viața de zi cu zi între profesie și slujirea apostolică, dar important e ca progresiv întreaga sa viață să devină apostolat.

De fapt, voința lui Dumnezeu, cunoscută prin discernământ, trebuie avută în vedere în fiecare clipă, în familie și în colectivitate, la lucru și la odihnă. Laicul ignațian trebuie să îndrăznească să meargă mereu mai departe, în sens apostolic, în întâmpinarea nevoilor celorlalți. "Depășirea frontierelor " în sens apostolic e ceea ce-l caracterizează pe laicul ignațian.

În același timp, frații iezuiți au nevoie de laici și sunt doritori să lucreze și să fie cu ei. Iezuiții nu trebuie să renunțe la efortul lor generos de promovare a identității și misiunii laicilor în lume și în Biserică, să-i ajute pe laici să crească în credință, în slujirea apostolică, în exprimarea superioară de sine, în instruire. Legătura ar trebui să fie atât de puternică, încât iezuiții să fie chemați atunci când un laic pare să-și neglijeze îndatoririle sale specifice: muncă, familie, societate, cultură, Biserică. De altfel, cu talent și recunoștință, mulți laici colaborează cu iezuiții, iar aceștia le permit să se simtă ca aparținându-le, fiindcă le sunt colaboratori. Rodul colaborării este deosebit pentru laici: ei își reînnoiesc vocația de laici și o pot trăi mai amplu, mai profund, mai bogat. Iezuiții consideră de altfel că unul din obiectivele lor este tocmai promovarea identității și misiunii laicilor.

De fapt, în centrul colaborării iezuiți-laici se află tocmai tema identității. Identitatea persoanei laice, afirmată atât de pregnant de Conciliul Vatican II, pune sub semnul întrebării o serie de mentalități și practici seculare. Și nu e deloc ușor pentru laici să-și asume credința în calitate de adulți responsabili: procesul e dificil și lent. Dar și pentru iezuiți e dificil să colaboreze cu laicii, în special când tinerii se văd antrenați prea mult în munca și activitatea laicilor.

"Lumea ignațiană", o celulă vie a organismului eclezial, își aduce contribuția la proiectul istoric de edificare a Bisericii în comuniune și participare. Acesta este un mare har. Colaborarea e flacăra care aprinde alte flăcări. De fapt, în cadrul diferitelor îndatoriri privind justiția și dezvoltarea, colaborarea se extinde incluzând agnostici și atei.

Colaborarea înseamnă evanghelizare.

Și este necesară multă înțelepciune pentru a putea răspunde cum se cuvine harului colaborării.

În esență, trebuie cerut un dar precis: harul perceperii nuanțelor limbajului ignațian, adică discernământul: a ști cum să deosebești, să nuanțezi, să continui să mergi pe cale în urma Domnului, care taie drum pentru noi prin sălbăticie.

*

Sursa: Samuel Yáñez, S.J.: Ignatian laity: discipleship, in community, for mission în Review of Ignatian Spirituality - CIS

Traducere și adaptare de dr. Ecaterina Hanganu


 

lecturi: 63.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat