50 de ani de la Conciliu
Vântul reînnoirii
Interviu luat cardinalului Cottier, teolog emerit al Casei Pontificale
"Conciliul a fost pentru mine o ocazie unică de confruntare cu teologi și păstori pe care altminteri n-aș fi putut să-i întâlnesc niciodată. Confruntarea, dialogul, reflecția comună au lărgit orizontul multor episcopi și al nostru al tuturor, pentru că am putut vorbi direct cu reprezentanții Bisericilor locale. S-ar putea spune că Conciliul al fost o circulație de catolicitate". La 50 de ani de la deschiderea Conciliului al II-lea din Vatican, amintirea acelei perioade a Bisericii este încă vie în amintirea cardinalului Georges Marie Martin Cottier, teolog emerit al Casei Pontificale, care a participat la lucrările conciliare mai întâi ca expert privat al monseniorului Charles de Provenchères și apoi ca expert al Conciliului împreună cu cardinalul Charles Journet. Riccardo Benotti, pentru agenția SIR, l-a intervievat.
Ce climat se respira în lunile de pregătire?
"Conciliul a demarat grație marii intuiții a Papilor. Am fost uimit, îndeosebi, de discursul lui Paul al VI-lea la începutul celei de-a doua sesiuni. Intuiția Conciliului a venit de la Ioan al XXIII-lea, dar marele Papă al Conciliului al II-lea din Vatican a fost Montini. Grupurile romane care pregătiseră textele conciliare nu fuseseră destul de atente la fermentarea teologică ce caracteriza mai ales restul Europei. În acest sens, întâlnirea la Roma a fost foarte pozitivă pentru că i-a obligat pe toți să facă un pas înainte, să regândească problemele, să aprofundeze, să asume și să "digere" mai bine doctrina pentru a-i vedea potențialitățile".
Eminență, Conciliul a fost și o ocazie de confruntare cu lumea atee...
"În timpul Conciliului al II-lea din Vatican s-au născut Secretariatele, acum Consilii Pontificale. Fiind consultant al Secretariatului pentru Dialogul cu Necredincioșii, actualul Consiliul Pontifical pentru Cultură, am trăit experiențe cu adevărat interesante. A încolțit atunci ideea primelor întâlniri cu lumea comunistă, care reprezenta numai mișcarea colectivă explicit atee. Catolici fiind am văzut, de aproape, evoluția comunismului. A posteriori se poate afirma desigur că regimul era deja condamnat la dizolvare: îmi amintesc de distanța ideologică a delegaților din Uniunea Sovietică, care supravegheau totul impunându-se fără a reuși și ungurii care aveau o mare libertate de gândire. Se percepea deja o diversitate enormă între țările comuniste".
Deschiderea la dialogul cu celelalte religii este unul din aspectele care a caracterizat lucrările conciliare...
"Dialogul este fără îndoială unul din roadele Conciliului. Ne-am dat seama imediat că era vorba de un teren de misiune foarte diferențiat. Printre parcursurile cele mai importante a fost, fără îndoială, cel îndreptat spre evrei. Mentalitatea multor creștini s-a schimbat în profunzime, cu depășirea antisemitismului uneori prezent. Astăzi avem posibilitatea de a dialoga, de a ne respecta și de a privi la bogăția comună pe baza Bibliei. Un efect al Conciliului a fost tocmai demararea întâlnirilor de la Assisi, unde Ioan Paul al II-lea a amintit că putem să ne rugăm împreună între creștini. Acest lucru este valabil, în parte, și pentru iudeii cu care recităm psalmii. În timp ce cu persoanele de alte religii, adăuga Papa, stăm împreună pentru a ne ruga. Este o distincție decisivă: unii l-au acuzat pe papa Wojtyla că trădează Biserica, însă acest lucru nu este adevărat, pentru că abordarea propusă de el se întemeiază pe acele valori comune tuturor oamenilor".
Care este părerea dumneavoastră despre relatarea Conciliului din partea mass-media?
"Când mă întorceam acasă, în Elveția, citeam ce relatau mass-media despre Conciliu. În această perioadă, probabil, ceva nu a funcționat bine. În fiecare zi era dat un comunicat de presă care respecta caracterul secret al Conciliului, însă unii jurnaliști se opreau numai asupra punctelor de conflict, așa încât au făcut să iasă o imagine care nu corespundea realității. Desigur, au existat excepții, cum ar fi «La Civilta Cattolica» a părintelui Giovanni Caprile care a fost, probabil, cel mai bun dintre jurnaliștii care au relatat lucrările. Conciliul, convocat la Roma, a avut prezența multor persoane care veneau pentru a-i întâlni pe episcopi, pentru a sugera gânduri, pentru a indica teme asupra cărora să se concentreze. Tot acest «nor» care înconjura Conciliul al II-lea din Vatican nu a furnizat mereu o informație adevărată, dar a dat o idee vagă, adesea greșită, centrată pe falsa opoziție dintre «spiritul Conciliului» și «literă». Cel care trebuia să informeze, adesea nici măcar nu citise textele conciliare și acesta este un efort pe care trebuie să-l facem astăzi, pentru că se vorbește adesea despre Conciliu fără a ști ce a spus el cu exactitate".
Ce poate să mai spună astăzi Conciliul al II-lea din Vatican?
"Nu trebuie să ne fixăm asupra câtorva elemente, cum ar fi disensiunea lefebriștilor, pentru că nu acestea sunt lucrurile cele mai importante. După orice Conciliu au existat fenomene asemănătoare. Îmi doresc desigur ca lucrurile să se rezolve, pentru că disensiunea ofensează unitatea, dar să ne gândim la creșterea Bisericii, chiar și în persecuție, în China sau în Vietnam. Conciliul a pregătit acest mileniu: evanghelizarea continentului asiatic, cel mai populat din lume. Toate acestea trebuie văzute ca o prelungire a Conciliului al II-lea din Vatican. Și prezența numeroasă a musulmanilor în Europa este un fapt care, desigur, interoghează misiunea creștină. Sfântul Părinte Benedict al XVI-lea, în cuvintele sale, este mereu optimist: vede bine problemele, dar este condus de încrederea speranței. Și această reînnoire a speranței s-a născut cu Conciliul".
(După agenția SIR, 26 iunie 2012)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 14.