Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Considerație la Sfinții Apostoli Petru și Paul

Împreună apostoli cu sfinții Petru și Paul

Este 29 iunie și sărbătorim pe sfinții apostoli Petru și Paul. Deși au murit la o diferență de timp unul față de altul, Biserica îi sărbătorim totuși împreună. Iată câteva motive pentru care Biserica îi sărbătorește împreună:

Era în anul 258. În acel an, împăratul păgân Publius Licinius Valerianus (200-260) a confiscat toate cimitirele creștine din Roma. Era pericolul ca mormintele sfinților apostoli Petru și Paul să fie profanate de păgâni. De aceea creștinii au dezgropat noaptea osemintele lor și le-au dus, le-au ascuns în catacombele de pe Via Appia. Acest lucru s-a întâmplat în ziua de 29 iunie. Vederea moaștelor celor doi apostoli așezate alături a stârnit atâta însuflețire în sufletele creștinilor încât ziua de 29 iunie a rămas ca sărbătoare a sfinților Petru și Paul.

Un alt motiv pentru care Biserica creștină a unit într-o singură sărbătoare pe sfinții apostoli Petru și Paul este și acela de a înlocui sărbătoarea păgână care preamărea pe Romulus și Remus (771-753 î.C.), fondatorii Romei antice, a Romei care devenise subjugătoarea popoarelor, cu sărbătoarea Sfinților Apostoli Petru și Paul, fondatorii noii Rome, fondatorii Bisericii lui Cristos, Biserică care eliberează toate popoarele din orice robie.

Dar motivul cel mai mare pentru care Biserica a unit într-o singură sărbătoare pe sfinții apostoli Petru și Paul este acela al lucrării lor împreună cu Cristos la planul răscumpărării lumii. Am selectat 12 puncte comune din viața și activitatea sfinților Petru și Paul, pentru a indica că acestea trebuie să fie și punctele comune ale întregii Biserici, clădite pe temelia apostolilor :

1. Amândoi s-au lăsat convertiți și modelați de Cristos, deși Petru era simplu pescar, iar Paul era învățat.

2. Amândoi au fost chemați ca să fie apostoli și amândoi au considerat ca o mare onoare chemarea de a fi apostol, căci mereu se recomandau cu acest nume (cf. Rom 1,1; 1Pt 1,1).

3. Amândoi au considerat împărăția cerului cea mai mare comoară ce li s-a oferit (cf. 1Tim 6,20) și de aceea moartea pentru ea a devenit un câștig (cf. Fil 1,21).

4. Amândoi au plecat să vestească lumii împărăția lui Dumnezeu (cf. Gal 2,7). Amândoi au adus roade bogate, câștigând suflete pentru Isus. Petru a ajuns cu vestirea până la Roma, iar Paul până în Spania.

5. Au făcut echipă bună împreună, s-au sprijinit, corectat și ajutat împreună (cf. Gal 2,14).

6. Amândoi au primit "chei care deschid suflete pentru evanghelia împărăției". Amândoi au lucrat cu "darul primit" ca să strângă la un loc unica familie a lui Cristos (cf. Ef 3,7).

7. Amândoi au fost foarte smeriți. Smerit a fost Petru: după pescuirea minunată și-a recunoscut păcătoșenia și i-a spus lui Isus: "Depărtează-te de mine, Doamne, că sunt un om păcătos!" (Lc 5,8) apoi a voit să moară răstignit cu capul în jos pe colina Vaticanului. Smerit a fost și Paul, considerându-se cu toată sinceritatea cel mai mic dintre apostoli, cel dintâi dintre păcătoși (cf. 1Cor 15,18).

8. Amândoi au fost scăpați de "gura leului" (cf. 2Tim 4,17). Petru a scăpat din închisoarea de la Ierusalim, iar Paul a fost scăpat din închisoarea de la Roma.

9. Amândoi au suferit pentru Isus și pentru mântuirea sufletelor: închisori, lipsuri, bătăi, moarte. Unul răstignit cu capul în jos și altul decapitat. Niciunul dintre ei nu s-a plâns de suferințe, ba chiar s-au lăudat cu ele (cf. Col 1,24).

10. Amândoi apostolii ne învață că numai dacă ne păstrăm credința și vestim până la capăt Evanghelia, Domnul ne va mântui și ne va duce în Împărăția Cerească (cf. 2Tim 4,6-8. 16-18).

11. Amândoi apostolii ne îndeamnă să pășim pe urmele lor, așa cum ei au pășit pe urmele lui Cristos (cf.1Cor 11,1)

12. Amândoi apostolii ne îndeamnă să fim și noi apostoli ai lui Isus Cristos și să ducem oamenilor împărăția lui Dumnezeu și viața veșnică, asemenea lor (cf. Ef 4,11)

Dar lucrul cel mai important pe care noi trebuie să-l reținem din sărbătoarea sfinților apostoli Petru și Paul este acela ca Dumnezeu ne-a chemat și ne-a trimis și pe noi, ca să-i fim apostoli râvnici și curajoși, asemenea sfinților Petru și Paul, în lumea timpului nostru.

Într-o zi, acum mai bine de 2000 de ani în urmă, un om cărunt, cu picioarele goale, modest și sărac, nebăgat în seamă de nimeni, a coborât dintr-o corabie și a pășit pentru prima dată pe pământul Italiei, îndreptându-se spre Roma. După ce a trecut prima din cele șapte coline, se oprește și privește uimit Roma, care era la numai câțiva kilometri. Era Roma marilor cezari, era Roma împodobită cu marmură, era Roma marilor temple păgâne, era Roma luxoaselor palate. După ce a străbătut cele șapte coline și a ajuns la intrarea în Roma, bătrânul călător s-a oprit și a exclamat:

- Cezare, de acum înainte Roma va fi a mea!

- Cezare, de acum palatele tale vor deveni lăcașurile mele!

- Cezare, de acum înainte soldații tăi vor devenii sfinții mei!

- Cezare, de acum înainte templele tale vor deveni catedralele mele!

- Cezare, de acum înainte Roma va deveni "Cetatea Eternă", pentru că eu am pășit prin ea!

Cred că bănuiți cine era acest bătrân? Era apostolul Petru, ale cărui cuvinte le vedem astăzi împlinite întocmai.

Petru a transformat Roma păgână într-o cetate creștină care să-i aparțină în întregime lui Cristos, cu oameni, case și temple. Și Paul a transformat cetățile păgâne ale galatenilor, corintenilor, efesenilor, filipenilor, colosenilor, tesalonicenilor, în cetăți creștine, cu oameni, case și temple.

Noi facem astăzi sărbătoare deosebită în cinstea sfinților apostoli Petru și Paul și obișnuim ca de sărbătoarea lor să hirotonim și preoți. De ce? Pentru că, așa cum am spus deja, atât chemarea lor de apostoli, cât și misiunea lor pe a purta evanghelia în lume sunt chemarea și misiunea noastră de la Dumnezeu. Și noi, asemenea sfinților apostoli, Petru și Paul, trebuie să transformăm lumea timpului nostru, într-o lume creștină care să-i aparțină în totalitate lui Cristos.

Evanghelia de astăzi ne spune că sfântul Petru a primit de la Isus, "cheile împărăției cerurilor".

Iată doar câteva dintre cheile pe care le-a primit Petru de la Isus posesorul tuturor cheilor (cf. Ap 1,8): credința, pocăința, cunoștința, osteneala, stăpânirea de sine, rugăciunea, iertarea, facerea de bine, etc. Cu aceste "chei" Petru a putut încuia și descuia, închide și deschide, lega și dezlega toate problemele cu care se confruntau oamenii.

Iar în iconografia creștină, Petru este reprezentat cu două chei în mână, una pentru cele ale sufletului și una pentru cele ale trupului. Iar Petru și Paul, au lucrat cu amândouă.

Cu toții știm că atât sfântul Petru, cât și sfântul Paul, a folosit aceste "chei" pentru a deschide oamenilor porțile harului, porțile vieții veșnice și porțile împărăției cerurilor, descuind cu ele lacătele păcatelor, lacătele necredinței, lanțurile robiilor sufletești, și legăturile celui rău; apoi a dezlegat cu ele și bolile, și necazurile, și suferințele, și legăturile morții. Însuși Petru prin cheia rugăciunii a fost scăpat printr-un înger, din închisoarea lui Irod Agripa, iar Paul din cea de la Roma.

Cartea Faptele Apostolilor notează: prin mâinile apostolilor se făceau semne și minuni multe în popor (cf. Fap 5,12); oamenii scoteau pe cei bolnavi în ulițe și-i puneau pe paturi și pe tărgi, ca, venind Petru, măcar umbra lui să atingă pe vreunul dintre ei (cf. Fap 5,15); iar cei bolnavi și bântuiți de duhuri necurate se vindecau (cf. Fap 5,16).

Dar, în virtutea universalității Bisericii, aceste "chei" le-am primit și unul fiecare dintre noi. Dumnezeu a pus și în mâinile noastre "cheile lui Petru", pentru ca și noi prin puterea lor, să putem desface atât pentru noi, cât și pentru frații noștri: cătușele păcatelor, lanțurile răutăților; lacătele suferințelor, dar și porțile vieții și ale împărăției cerurilor.

Isus a spus despre farisei că ei au făcut din aceste chei, niște încuietori spre bucuria semenilor și spre intrarea în împărăția cerurilor, căci nici ei n-au intrat și nici pe cei care voiau să intre nu i-au lăsat (cf. Mt 23,13). Oare eu ce am făcut cu acestei chei? Oare la câți le-am deschis noi porțile bucuriei și ale împărăției cerurilor?

Un episcop italian, pe nume Costantino Bonelli (1560-1572), într-una din cărțile sale ne prezintă o Legendă Creștină, în care se vorbește despre Biserica lui Isus, fondată pe apostolul Petru. "Un bătrân venerabil, stătea pe vârful unui munte foarte înalt și abrupt, încât nimeni nu putea ajunge până la el. Jos, o ceată de nebuni, s-au gândit să-l răstoarne pe bătrân de pe munte, săpând la baza muntelui. Atunci bătrânul, i-a întrebat: "Ce voiți să faceți, iubiților?" "Să te dăm jos de acolo și să te ucidem!" Zadarnic vă osteniți, căci au mai încercat și alții și n-au reușit!" "Noi vom reuși" și furioși săpau mai departe". Atunci bătrânul, plecându-și genunchii și împreunându-și mâinile, începu o rugăciune. Iar o adiere ușoară de vânt a desprins de pe munte un bulgăraș de zăpadă, care în cădere s-a făcut atât de mare, încât i-a strivit pe acei nelegiuiți, care voiau să surpe muntele și să-l ucidă pe bătrân".

Iată aici puterea noastră de creștini, dar și soarta tuturor prigonitorilor Bisericii. Când Isus i-a spus sfântului Petru: "Tu ești Petru și pe această piatră voi zidi Biserica mea și porțile iadului nu o vor birui" (Mt 16,18), a spus aceasta și pentru noi. Și noi am fost puși pe o stâncă puternică. Și pentru noi el îi va birui pe dușmanii noștri.

Una dintre frumoasele metafore ale Sfintei Scripturi referitoare la Cristos este cea de "stâncă" (cf. Dt 32,4). Prin această metaforă, Biblia spune oricărui credincios că Isus este: Stâncă Mântuirii pentru orice păcătos; Stâncă tare pentru zidirea unei vieți în siguranță; ajutorul care nu ne lipsește niciodată în nevoi; mângâiere în timp de necaz; ușurarea în suferință; pace în timp de neliniște; odihna în timp de oboseală; curajul în timp de temeri; tăria când suntem ispitit; bucuria când suntem iertați; cetatea și portul de mântuire veșnică pentru orice credincios, etc.

Așa a fost Isus pentru Petru și Paul, așa a fost pentru toți ucenicii săi, și așa este și va fi Isus și pentru unul fiecare dintre noi. De aceea să nu părăsim niciodată această "stâncă" (cf. Dt 32,18)

De aceea, Paul exclamă: "Când Domnul e cu noi cine e împotriva noastră; când Domnul e cu noi, cine ne poate sta împotrivă" (cf. Rom 8,31)"

Când în momentele lor grele, cei doi apostoli s-au rugat, amândoi au fost puși pe câte o stâncă puternică, și amândoi au fost scăpați de Cristos care veghează mereu asupra Bisericii sale și asupra ucenicilor săi.

Când în viața noastră creștină de fiecare zi, când vom fi apostoli: în familii, la școală, la serviciu, pe stradă și vom întâmpina ostilități, nu trebuie decât să înălțăm o rugăciune și Isus ne va așeza și pe noi pe o stâncă puternică, va trimite și la noi pe îngerul său ca să ne salveze acum, dar și să ne conducă într-o zi în împărăția sa veșnic fericită. Amin.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat