![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() ![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]()
Vatican: Prezentarea documentului "Orientări pastorale pentru promovarea vocațiilor la slujirea preoțească" Luni, 25 iunie 2012, în aula "Ioan Paul al II-lea" de la Sala de Presă a Sfântului Scaun, a avut loc conferința de presă pentru prezentarea documentului Congregației pentru Educația Catolică și al Operei Pontificale pentru Vocațiile Sacerdotale, cu titlul Orientări pastorale pentru promovarea vocațiilor la slujirea preoțească. Au intervenit, cardinalul Zenon Grocholewski, prefect al Congregației pentru Educația Catolică; Monseniorul Jean-Louis Bruguès, OP, secretar al Congregației pentru Educația Catolică; Monseniorul Angelo Vincenzo Zani, subsecretar al aceluiași dicaster. Publicăm în continuare intervențiile. * Intervenția cardinalului Zenon Grocholewski Pentru a înfrunta provocarea 1. La întâlnirea Adunării Plenare a dicasterului nostru, în ianuarie 2005, Părinții au discutat despre tema vocațiilor la preoție și au cerut să se aprofundeze tema în vederea unui document pentru promovarea vocațiilor la slujirea preoțească. În acest scop, erau date câteva sugestii drept criterii din care să se inspire pentru întocmirea documentului: - invitarea întregii comunități ecleziale la o reînnoită conștientizare a responsabilității educative și pastorale în promovarea vocațiilor la preoție; - oferirea unei idei clare despre figura preoției ministeriale și despre necesitatea prezenței sale și a rolului său în Biserică; - încurajarea tuturor subiecților ecleziale, cu referință deosebită la grupuri și mișcări, în susținerea inițiativelor și parcursurilor vocaționale; - furnizarea de indicații și sugestii operative cât mai concrete și clare posibil pentru o pastorație eficace; - pregătirea unui document scurt și incisiv. Tema Documentului a fost prezentată din nou Adunării Plenare care a urmat, în ianuarie 2008; între timp a fost demarată o amplă consultare a Conferințelor Episcopale naționale printr-un chestionar bine articulat, cu scopul de a aduna sugestii pentru întocmirea documentului. Conferințele Episcopale, în afară de a încuraja redactarea documentului, au furnizat răspunsuri foarte ample și interesante care au fost ordonate în diferite propoziții pe baza cărora s-a trecut la întocmirea documentului. Următoarea Adunare Plenară a aprobat textul care apoi a fost redactat în formă definitivă. Sfântul Părinte i-a autorizat publicarea cu data de 25 martie 2012, a douăzecea aniversare a Exortației apostolice Pastores dabo vobis. 2. Documentul este structurat în trei părți. Prima examinează situația actuală fie a vocațiilor la slujirea preoțească în diferitele părți ale lumii, fie a pastorației care se ocupă de îngrijirea lor. În partea a doua este oferită o prezentare sintetică și organică a identității slujirii preoțești, aproape indicând ținta spre care trebuie să fie orientată propunerea vocațională și să fie fundamentat discernământul spiritual care îi verifică și îi susține răspunsul. În partea a treia găsim o serie de sugestii pentru animarea pastorală a vocațiilor sacerdotale. 3. O cheie de lectură pentru întregul document, și îndeosebi pentru prima parte, care este obiectul specific al intervenției mele, poate să fie dată de o expresie conținută în paragraful conclusiv, unde se spune: "îngrijirea vocațiilor la preoție este o provocare permanentă pentru Biserică". Această afirmație conține cel puțin două semnificații. Prima, și cea mai clară, indică obligația constantă pe care și-o asumă Biserica în propunerea, discernerea, păstrarea și promovarea vocațiilor sacerdotale. Preluând această provocare, Biserica continuă inițiativa viguroasă și liberă a lui Isus care s-a adresat câtorva oameni pentru a-i invita la o relație specială cu El și - cerându-le o dezlipire radicală de familie, locul de muncă și de casă - i-a pregătit să fie "trimiși" pentru a anunța Vestea cea Bună și a păstori turma Sa cu iubirea păstorului cel bun, în numele Său, cu o asistență specială a Duhului Său. A doua semnificație a îngrijirii vocațiilor sacerdotale evidențiază o provocare permanentă adresată comunităților ecleziale. De fapt, rodnicia și belșugul roadelor Duhului în acest domeniu sunt unul din cele mai semnificative criterii pentru a recunoaște și a măsura vitalitatea unei Biserici, calitatea credinței și a mărturiei Evangheliei care sunt trăite în ea, valoarea și profunzimea adeziunii sale la Cristos. În această perspectivă, documentul privește în mod deosebit la Bisericile cu veche tradiție în care indiferența religioasă, unită cu slăbiciunea mărturiei creștine, face să se înregistreze o crescândă sterilitate vocațională. De exemplu, este cazul Europei care de mai mulți ani suferă mai mult de lipsa de vocații sacerdotale. Documentul, la nr. 2, citează din magisteriul lui Benedict al XVI-lea o considerație foarte severă despre responsabilitatea care trebuie recunoscută Bisericilor cu veche tradiție creștină, unde se riscă refuzul în fața chemării Domnului, așa cum este spus în parabola evanghelică despre primii invitați (cf. Mt 22,2-6; Lc 14,16-20): "Chiar în timpul nostru cunoaștem acel "a spune nu" al acelora care au fost invitați cei dintâi. De fapt, creștinătatea occidentală, adică noii primii invitați, acum în mare parte neglijează, nu au timp pentru Domnul" (Benedict al XVI-lea, Omilie la sfânta Liturghie cu Episcopatul din Elveția, 7 noiembrie 2006). 4. Documentul, tot în prima parte, indică mai ales trei motive principale care contrastează pastorația vocațională și care devin evidente mai ales în Bisericile cu veche tradiție creștină din zona occidentală. Ele sunt: - Scăderea demografică și criza familiei care reduc în mod drastic numărul copiilor și tinerilor și fac viața lor, și sub profilul credinței, mai dificilă și înfricoșată de un prezent fragmentat și amenințător și de un viitor care se prospectează nesigur. - Răspândita mentalitate secularizată și respectiva abandonare a vieții creștine din partea multor credincioși; acest lucru face tot mai dificilă să se realizeze alegeri radicale și durabile în timp, din cauza unui context cultural mai relativist, care are incidență negativă asupra formării de figuri vocaționale consistente și stabile. - Condițiile dificile ale vieții și slujirii preotului, expus la transformări ecleziale și sociale profunde care cauzează adesea, pe de o parte, marginalizare și lipsă de semnificație a rolului său și, pe de altă parte, riscul de a reduce slujirea preoțească la o meserie între altele. Și din aceste fenomene, pe larg prezente și influente în diferite părți ale lumii, poate să derive descurajarea și profilul spiritual scăzut al unor preoți. 5. Luând în considerare aceste dificultăți, prima parte a documentului prezintă condițiile necesare pentru ca harul chemării să găsească un teren rodnic în Biserică și deschiderea tinerilor la vocația sacerdotală. Le amintim pe scurt: - Înainte de toate, trebuie creat un teren rodnic de viață creștină în comunitatea eclezială. Așa cum în sânul preacurat al Sfintei Fecioare Maria, tot așa și în sânul matern al comunității creștine focul Duhului Sfânt, primit și păstrat într-o autentică viață de credință, va fi cel care va duce temperatura climei vocaționale la nivelul necesar pentru ca semințele depuse de Domnul în inima atâtor tineri să poată răsări și aduce roade îmbelșugate. - Funcția de neînlocuit a rugăciunii care invocă de la stăpânul secerișului belșugul lucrătorilor. - Valoarea pastorației integrate care realizează o convergență coerentă de programe și propuneri între diferiții subiecți responsabili ai educației creștine. - Un nou elan de evanghelizare și de misionaritate care să trezească în tineri o puternică pasiune pentru Evanghelie. - Funcția de neînlocuit și centrală a familiei. - Coerenta și bucuroasa mărturie de viață a preoților. - Eficacitatea educativă a experiențelor de voluntariat și de viață angajată în mod gratuit pentru alții. - În sfârșit, valoarea școlii și a universității în care să se introducă ocazii de întâlnire și de aprofundare a experienței creștine. Aceste condiții pastorale sunt doar indicative și introduc la partea a doua a documentului, mai concentrată asupra profilului teologic și spiritual al figurii preotului (despre aceasta va vorbi monseniorul Bruguès). În partea a treia (obiectul intervenției monseniorului Zani), propunerile pastorale sunt reluate și specificate mai bine pentru a relansa o pastorație vocațională mai curajoasă, și în lumina magisteriului Papei Benedict al XVI-lea, care dedică numeroase intervenții temei vocației și, mai specific, temei vocației sacerdotale. * * * Intervenția Monseniorului Jean-Louis Bruguès, OP Un salut cordial vouă tuturor! Intervenția mea se referă la partea a doua a documentului, care este dedicată prezentării "vocației și identității preoției ministeriale". Cuprinde paragrafele de la numărul cinci la zece. Valoarea acestei a doua părți este în prezentarea, desigur în formă esențială, a adevărului vocației la preoția ministerială. Domnul a pus în mâinile Bisericii prin darul sacramentului Preoției o comoară autentică de viață și de slujire bucuroasă a mântuirii lumii. Așadar, nu trebuie pierdută certitudinea unei reînnoite înfloriri de vocații sacerdotale, dacă această comoară va fi trăită și prezentată conform adevărului a ceea ce Domnul a voit pentru Biserica sa. Pentru a evita echivocuri, mi se pare important să spunem imediat că acest adevăr nu este alternativă la celelalte vocații și cu atât mai puțin este contrapusă. Sinteza de doctrină teologică și spirituală care este prezentată în aceste paragrafe răspunde la două exigențe. Înainte de toate, intenția este aceea de a scoate în evidență trăsăturile fundamentale ale vocației la preoția ministerială, cu referință la sinteza oferită de Conciliul al II-lea din Vatican și ulterior dezvoltată în Magisteriul post-conciliar, mai ales în Pastores dabo vobis. În al doilea rând, se propune să se sublinieze câteva elemente specifice care astăzi trebuie să fie amintite cu claritate deosebită, tocmai pentru că sunt amenințate sau chiar și numai întunecate și puse pa planul al doilea, de cunoscutele dificultăți ale vieții Bisericii și de cultura contemporană, care riscă să provoace devieri periculoase în "figura de valoare" a vocației la preoția ministerială și a vieții și slujirii preoților. Deja s-a făcut referință la tendința spre o progresivă transformare a preoției în profesie sau meserie, ca și cum viața în slujirea preoțească s-ar putea reduce la o serie de lucruri de făcut cu competența profesională cuvenită (și respectivele întâlniri sindicale!). Se pot cita, printre celelalte riscuri de deviere care se pot întâlni astăzi în experiența preoției ministeriale, periculozitatea activismului exasperat, individualismul crescând care adesea îl închide pe preot într-o singurătate negativă și deprimantă, confundarea rolurilor în Biserică ce se determină atunci când se pierde sensul diferenței de îndatoriri și responsabilități și nu se converg toate în colaborarea la unica misiune încredințată poporului lui Dumnezeu, adică reprezentarea, vizibilă și eficace pentru lume, a Domnului Isus Cristos, răstignit și înviat, în forma dăruirii sale pascale mântuitoare. În această privință, partea a doua a documentului repropune câteva idei de reflecție, care mi se par deosebit de importante și în mod oportun amintite și subliniate. Înainte de toate este amintit că vocația la preoția ministerială se mișcă în cadrul dialogului de iubire dintre Dumnezeu și om (nr. 5). Acest dialog, dacă pe de o parte este ceea ce are loc în orice vocație creștină, pe de altă parte asumă trăsăturile caracteristice ale chemării la o relație tipică, stabilă și foarte exigentă cu Isus însuși, unic model al preoției din Noul Testament. Această relație schimbă fizionomia spirituală a celui chemat în mod profund și stabil. Doctrina teologică a "caracterului" (nr. 6) schițează această noutate de viață. Ea cere ca acela care este chemat să-și asume o grijă deosebită față de relația vie și contantă cu Isus Cristos, dedicându-i tot timpul necesar și continuând s-o cultive și s-o aprofundeze în fiecare zi, aproape alergând spre El (Fil 3,12-14: "Nu că aș fi dobândit deja aceasta sau aș fi ajuns la desăvârșire, dar mă străduiesc s-o cuceresc, așa cum am fost și eu cucerit de Cristos Isus"). Intenția vocațională a lui Isus este aceasta: "A constituit doisprezece, pe care i-a numit și apostoli, ca să fie cu el, să-i trimită să predice..." (cf. Mc 3,13-14). Observați forța acestui verb "a constitui"! Nu e vorba de o funcție formală sau înainte de toate de o funcție care trebuie desfășurată; misiunea predicării vine ca urmare a primei și fundamentalei propuneri vocaționale a lui Isus: ca să fie în mod stabil cu El, așa încât să poată fi recunoscuți de toți ca "ai săi", nu într-un sens exclusiv, ci desigur încărcat cu semnificație deosebită. Această relație cu Isus, nouă și specifică, îl face pe cel chemat să intre într-o relație la fel de nouă și specifică cu comunitatea creștină. El rămâne înlăuntrul ei; dar, asumând identitatea și rolul lui Cristos Capul, se află și în fruntea ei, nu pentru a exercita o putere, ci pentru a fi în slujire, participând la caritatea pastorală a lui Cristos însuși și mărturisind asemenea Lui disponibilitatea la dăruirea totală și necondiționată de sine. Biserica nu subzistă în plinătatea sa și nu trăiește în profunzime misiunea sa fără un Cuvânt vestit cu autoritate, fără Prezidarea sacramentelor celebrate și fără Conducerea celui care, în numele lui Cristos, se îngrijește de comuniunea fraternă a tuturor și păstrează unitatea turmei lui Cristos și drumul său spre El. Un accent deosebit este pus, la nr. 7 din document, dimensiunii trinitare a slujirii preoțești: orice viață creștină, dar într-un mod cu totul deosebit, și aș spune aproape exemplar, viața preotului se inserează, printr-un dar nou și specific al Duhului Sfânt, în comuniunea care îl unește pe Tatăl și pe Fiul, și în el devine izvor inepuizabil al carității cu care el păstorește, din iubire față de Isus, turma sa. Communio a Bisericii, a cărei slujire și îngrijire o asumă preotul, amintește înainte de toate preotului necesitatea de a experimenta fraternitatea apostolică. În ea se manifestă și se comunică Bisericii darul comuniunii fiilor lui Dumnezeu cu Tatăl și unitatea de iubire fraternă între ei toți. Vocația la slujire cere de aceea de la preot o capacitate deosebită de a stabili, a îngriji și a aprofunda relații interpersonale conform evangheliei. Astfel se trece de la relația cu Cristos la dimensiunea eclezială tipică a slujirii preoțești. Din aceste considerații, amintite aici în mod sumar, documentul, la numerele 8, 9 și 10, trage o serie de consecințe cu privire la modul de a trezi, a discerne și a face să crească vocațiile la slujirea preoțească. De fapt, caracteristicile fundamentale ale slujirii și vieții preoțești conduc itinerariile formative și modalitățile de atenție educativă a celor care se îngrijesc de ele. Aceste caracteristici sunt prezentate în mod foarte concret și eficace pentru o revizuire și o actualizare a propunerii vocaționale și mai în general a pastorației vocațiilor sacerdotale. Câteva exemple: pentru formarea la slujirea preoțească se semnalează necesitatea: - unei profunde experiențe de viață comunitară, pentru a evita noi forme de clericalism, de centralizare pastorală, de servicii pastorale part-time sau după necesitățile individuale; - unei inserări conștiente într-o relație intimă de iubire cu Tatăl care îl cheamă, cu Fiul care îl conformează, cu Duhul care-l plăsmuiește cu educația la rugăciune, la ascultarea Cuvântului, la Euharistie și la tăcerea rugătoare; - se cere integrare deplină și maturizare afectivă. Trebuie evitate propuneri vocaționale subiecților marcați de fragilități umane profunde; - și se cere și o amplă și docilă participare la contextul eclezial, prin formarea unei iubiri concrete față de propria Biserică particulară și în același timp o deschidere generoasă la dimensiunea universală a misiunii; - în delicata însoțire vocațională, un rol decisiv este desfășurat de însoțitorii vocaționali, care adesea iau locul preotului care a favorizat și a susținut începuturile vocației. Pentru ei este necesară o pregătire și o mare capacitate de a stabili relații autentice cu cei "chemați" și să trezească între ei un stil de fraternitate. Aceste condiții sunt necesare pentru a ajunge la un discernământ vocațional autentic și valabil. - în sfârșit, această parte a doua a documentului semnalează că nu trebuie să se neglijeze în parcursul formativ propunerea de figuri sacerdotale exemplare prin dedicarea lor completă pentru slujirea pastorală, ca sfântul Ioan Maria Vianney, Sfântul Paroh de Ars. Mulțumesc! * * * Intervenția Monseniorului Angelo Vincenzo Zani Partea a treia a documentului are ca titlu: "Propuneri pentru pastorația vocațiilor sacerdotale"; este cea mai lungă și cuprinde o serie de indicații concrete sugerate de toate Conferințele Episcopale care au fost interpelate. În primele fraze ale capitolului se citește: "În unele țări se înregistrează o viguroasă și promițătoare înflorire de vocații sacerdotale, care încurajează în continuarea pe drum promovării vocaționale" (nr. 11). Pornind de la această expresie, aș vrea să ilustrez câteva date statistice mai recente cu privire la vocațiile din lume. Este interesant de confruntat evoluția vocațiilor la preoție, care a avut loc în ultimii zece ani, observând numărul studenților de filozofie și de teologie, atât din dieceze cât și din congregațiile călugărești masculine. Împărțiți prin diferitele zone geografice (sursa: Annuarium Statisticum Ecclesiae / ASE).
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() ![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064-Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2025 * ![]() | ![]() |