Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la Solemnitatea Preasfânta Inimă a lui Isus

În inima preasfântă a lui Isus, ni se descoperă dragostea Preasfintei Treimi pentru noi.

Biserica ne-a adunat astăzi în jurul altarului, pentru a cinsti inima de tată a lui Dumnezeu, inima de fiu a lui Isus și inima de mamă a Duhului Sfânt. Cele trei persoane divine și-au descoperit dragostea lor față de oameni în inima preasfântă a lui Isus.

În inima Preasfintei Treimi se află izvorul care țâșnește din centrul paradisului și care se împarte în cele patru fluvii (cf. Gen 2,10), revărsându-se în cele patru puncte cardinale, pentru a fecunda și iriga inimile credincioase care ard de iubire.

Credința ne învață că din veșnicie Dumnezeu a avut un Fiu. Spre delectarea veșnică a Fiului, Dumnezeu, Tatăl cel mult iubitor, a creat întreg universul. Cartea Proverbelor redă această mărturie a Fiului: "Când a întocmit Domnul cerurile, eu eram de față; când a tras o zare pe fața adâncului, când a pironit norii sus, și când au țâșnit cu putere izvoarele adâncului, când a pus un hotar mării, ca apele să nu treacă peste porunca lui, când a pus temeliile pământului, eu eram meșterul lui, la lucru lângă el, și în toate zilele eram desfătarea lui, jucând neîncetat înaintea lui, jucând pe rotocolul pământului său, și găsindu-mi plăcerea în fiii oamenilor" (Prov 8,27-31).

Dar Isus n-a voit să se bucure singur de darul creației și de aceea i-a cerut lui Dumnezeu niște frați. Atunci Dumnezeu a voit ca oamenii, pe care i-a avut în plan și pe care i-a iubit, ca și pe Isus, încă înainte de întemeierea lumii, să devină frații lui Isus și copiii săi: "În el, Dumnezeu ne-a ales înainte de întemeierea lumii, ca să fim sfinți și fără prihană înaintea Lui, după ce, în dragostea lui, ne-a rânduit mai dinainte să fim înfiați prin Isus Cristos, după buna plăcere a voii sale, spre lauda slavei harului său, pe care ni l-a dat în preaiubitul lui" (Ef 1,4-6).

Însă noi, care am devenit frații dați de Tatăl lui Isus, am păcătuit. Și cu toate acestea, sfatul divin n-a încetat să ne iubească și a emis un plan de mântuire, plan în care Isus s-a oferit să se întrupeze, să ne ia păcatele, să ni le spele, să biruiască pentru noi diavolul și moartea, pentru ca astfel curățiți și salvați, să ne ia în slavă alături de el pentru veșnicie: "Tată, vreau ca acolo unde sunt eu să fie împreună cu mine și aceia pe care mi i-ai dat tu, ca să vadă slava mea, slavă, pe care mi-ai dat-o tu; fiindcă tu m-ai iubit înainte de întemeierea lumii" (In 17,24).

Iubirea inimii lui Dumnezeu cel întreit și unic pentru noi a început cu creația; a continuat cu promiterea și trimiterea Mântuitorului Isus, care a luat natura noastră umană asupra sa; a continuat cu Botezul Domnului Isus, când ne-au fost luate păcatele; a continuat cu Patima și moartea Domnului, care ne-a îngropat pentru totdeauna păcatele; a continuat cu înălțarea sa la cer, prin care ni s-a deschis iarăși cerul și a purtat natura noastră umană Casa Tatălui veșnic; a continuat cu trimiterea Duhului Sfânt, prin care ne mângâie și ne redă viața; continuă și astăzi cu Biblia și Euharistia, prin care ne hrănește și ne întărește zi de zi.

Cei pe care noi îi numim "sfinți" nu sunt decât cei care au crezut și s-au lăsat atrași și mântuiți de Isus, cei care acum se bucură pentru veșnicie de toată lucrarea divină pe care Dumnezeu a făcut-o pentru Fiul său, cei pe care Isus i-a dorit să-i fie alături din veșnicie. În acel loc de fericire din casa Tatălui, unde Isus ne pregătit și nouă lăcașuri veșnice, suntem așteptați și noi (cf. In 14,2-3).

Chiar de la Întruparea lui Isus, între natura divină și cea umană a avut loc ceva asemănător unei sărbători de nuntă. Începând cu Întruparea, oameni pot spune cu mireasa din Cântarea Cântărilor: "Preaiubitul meu e al meu și eu sunt a lui" (Ct 6,3). Cu Întruparea, el a devenit posesiunea omului, și omul a devenit posesiunea lui.

Profetul Osea, care ne-a vorbit în prima lectură de astăzi, ne spune că Dumnezeu, și astăzi, în dragostea sa, s-a purtat cu noi, așa cum un Tată bun se poartă cu fiul său: ne ține de mână, ne ridică la obrazul său, ne copleșește cu sărutările sale, ne învață să mergem pe căile sale, ne apără de dușmanii noștri, ne dă cele necesare în viață.

Iar sfântul Paul, în lectura a doua, ne spune că dragostea lui Dumnezeu pentru noi, este cea mai lungă, pentru că este veșnică; este cea mai lată, pentru că îi cuprinde pe toți; este cea mai înaltă din câte există, pentru că îl ridică pe om până la Dumnezeu; este și cea mai adâncă, pentru că nimeni nu i-a găsit vreodată capătul. Ea întrece tot ce se poate cunoaște (cf. Ef 3,18-19).

Iar evanghelia de astăzi ne spune că dragostea inimii divine pentru noi, oamenii, a mers până acolo că "Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, că l-a dat pe Fiul său unul născut, pentru ca oricine crede în el să nu piară, ci să aibă viață veșnică" (In 3,16); că Isus s-a jertfit pentru fericirea noastră veșnică (cf. In 19,31-39); pentru că Isus ne-a arătat acea dragoste care le întrece pe toate: "Nimeni nu are o dragoste mai mare decât aceasta, ca cineva să-și dea viața pentru prietenii săi. Voi sunteți prietenii mei" ( In 15,13-14). Iar Duhul Sfânt a venit să locuiască iarăși în noi ca într-un templu și apoi să ne învie din morți (cf. 1Cor 6,19; Rom 8,11).

Cauza adevărată a morții lui Isus a fost iubirea. Iubirea i-a rupt inima. Câtă dreptate avea sfântul Albert cel Mare (1195-1289), când scria aceste cuvinte: "Inima lui Isus a fost străpunsă de iubire înainte de a fi străpunsă de sulița soldatului roman".

Sfântul Augustin (354-430), contemplând rănile lui Isus de pe cruce, se ruga: "Scrie, Doamne, rănile tale în inima mea, pentru ca în ele să citesc durerea și iubirea: durerea, spre a îndura pentru tine orice durere, iubirea spre a disprețui pentru tine orice altă iubire!"

Cu toate că toți oamenii știu despre dragostea nemărginită a întregii Sfintei Treimi, arătată pentru noi în Cristos, totuși sunt și din aceea care nu o cred și chiar o refuză.

Un astfel de om care nu a putut să înțeleagă dragostea lui Dumnezeu pentru oameni, dragostea lui Dumnezeu pentru cei păcătoși, a fost și rigoristul călugăr olandez, Cornelius Janzenius (1585-1638), profesor de scriptură. El spune că Dumnezeu nu este pentru om bunătate și îndurare, așa cum ne învață Sfintele Scripturi (cf. Ps 103,1-5), ci teroare și spaimă. Prin învățătura lui, el a îndepărtat pe mulți oameni de cuvânt și Euharistie, dar și de cultul inimii lui Isus, mijlocitoarea și scăparea păcătoșilor.

În fața unei astfel de injurii și blasfemii, Isus însuși a intervenit, apărând unei călugărițe franceze, pe nume: Margareta Maria Alacoque (1647-1690), căreia arătându-i inima aprinsă de văpăi de iubire, i-a spus: "Iată acea inimă care a iubit atât de mult oamenii și de la care nu primește decât nerecunoștință și dispreț".

Și pentru ca toți oamenii să creadă această mare iubire a inimii divine față de ei, Isus, prin slujitoarea sa, Margareta Maria Alacoque, a făcut 12 mari promisiuni, pentru cei care vor iubi inima sa preasfântă și se vor împărtăși timp de 9 vineri întâi consecutiv. Iată care sunt ele:

1. Le voi a toate harurile trebuincioase stării lor de viață.

2. Voi dărui pace familiilor.

3. Îi voi mângâia în toate suferințele lor.

4. Voi fi scutul lor sigur în viață și mai ales în ceasul morții.

5. Voi revărsa din belșug binecuvântare peste tot ceea ce ei întreprind.

6. Păcătoșii vor afla în inima mea izvorul și oceanul nemărginit al milostivirii.

7. Sufletele care tânjesc în lâncezeală vor deveni pline de zel.

8. Sufletele pioase vor ajunge la o mare desăvârșire.

9. Voi binecuvânta locurile unde se află și unde se cinstește icoana inimii mele.

10. Preoților le voi da harul să miște și inimile cele mai împietrite.

11. Numele acelora care răspândesc această devoțiune vor fi înscrise în inima mea, de unde nu se vor șterge niciodată.

12. Tuturor celor care se vor împărtăși nouă luni de-a rândul, în fiecare primă vineri a lunii, le promit harul statorniciei până la sfârșit. Ei nu vor muri lipsiți de harul meu, nici fără a primi sfintele sacramente. În ceasul din urmă, inima mea le va fi scăpare sigură.

Dintre toate aceste 12 promisiuni, aș vrea să mă opresc doar la a doua și la ultima:

"2. Voi dărui pace familiilor".

Nu e lucru mai trist și mai greu ca lipsa de pace și liniște din familie. Viața acolo e un iad, iar inima lui Isus o știe. El a venit pe pământ pentru a aduce cerul și nu iadul, de aceea el vrea să ajute familiile care aleargă la el, de aceea a făcut și făgăduința că va aduce pacea în familiile dezbinate.

Iată ce scrie o soție unui preot: "Noi trăiam în familia noastră într-o continua dezbinare. Toate încercările de a instaura armonia au rămas fără succes. Într-o zi cineva m-a îndreptat spre inima milostivă a lui Isus. Mărturisesc că numai după câteva Vineri I, în care m-am spovedit și împărtășit, mângâierea, pacea și liniștea au intrat în casa și familia noastră. De atunci au trecut ani de zile, dar liniștea și pacea familiei s-au dovedit trainice. Recomand tuturor familiilor cărora le lipsesc pacea și liniștea, să alerge cu încredere la ajutorul inimii lui Isus."

12. Tuturor celor care se vor împărtăși nouă luni de-a rândul, în fiecare primă vineri a lunii, le promit harul statorniciei până la sfârșit. Ei nu vor muri lipsiți de harul meu, nici fără a primi sfintele sacramente. În ceasul din urmă, Inima mea le va fi scăpare sigură.

Pr. Ioan Mărtinaș (1900-1986), înmormântat la Gherăești-Neamț. Era închis la Târgu Ocna pentru credința lui. El povestește: "Într-o seară, a venit caraliul și mi-a deschis ușa celulei, zicându-mi: «Ieși, banditule, fiindcă trebuie să mergi în altă parte!» Am fost transportat de urgență la închisoarea Dofteana și aruncat într-o celulă, zicându-mi: «Aici îți vor putrezi ciolanele, banditule!» M-a lăsat în întuneric. Dintr-un colț aud un geamăt profund și o șoaptă care întreba: «Mai este cineva aici?» «Da, i-am spus eu, sunt preotul catolic Mărtinaș Ioan». «Preot catolic?», m-a întrebat el. L-am auzit suspinând și mi-am dat seama că plângea... După câteva momente și-a revenit și a reușit să-mi spună printre sughițuri: «Părinte, știam eu că inima preasfântă a lui Isus nu mă va lăsa să mor fără a primi împăcarea cu bunul Tată ceresc. De atâția ani mă rog ca, înainte de a muri, să am parte de o spovadă bună. Dumnezeu v-a adus și nu știu cum să-i mulțumesc!» Am rămas cu el în noaptea aceea. I-am administrat sfintele taine, pe cât a fost cu putință în acel loc. L-am ajutat să aibă încredere în iubirea lui Dumnezeu și de pe această cruce, când îi va veni ceasul, să poată spune cu Isus: «Părinte, în mâinile tale îmi încredințez sufletul meu!» Când s-a luminat de ziuă, alt caraliu ne-a deschis ușa și mi-a strigat: «Ieși! banditule! nu tu trebuia să fii adus. S-a făcut o greșeală. Înapoi la Ocnă!» Și m-au adus înapoi la Târgu Ocna. Atunci am simțit adevărata trăire fericită a Preoției mele! Ce minunat se folosește Dumnezeu de căile strâmbe ale oamenilor, spre a-și duce la îndeplinire planurile sale drepte!"

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 23.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat