|
Rugăciune și acțiune în fericitul Ioan Paul al II-lea Lumină pe drumul care trebuie urmat Publicăm intervenția intitulată Rugăciune și acțiune în fericitul Ioan Paul al II-lea, rostită vineri, 29 iunie 2012, de prefectul emerit al Congregației pentru Episcopi la reuniunea Academiei Pontificale a Sfântului Toma de Aquino. De Giovanni Battista Re În figura uriașă a fericitului Ioan Paul al II-lea, dimensiunea dominantă este fără îndoială rugăciunea. Lunga sa viață a fost o minunată sinteză de rugăciune și de acțiune, dar prioritatea a avut-o rugăciunea. Încă din tinerețea sa Karol Wojtyla a iubit rugăciunea, care făcea parte din existența sa; ba chiar putem spune că rugăciunea a fost adevăratul izvor al dinamismului său și al activității sale apostolice neobosite, așa cum a fost și rădăcina eficacității mărturiei sale. Lucrând aproape de Papa Ioan Paul al II-lea, multe erau lucrurile care uimeau. Impresiona siguranța sa: era un om al certitudinilor. Impresiona profunzimea gândirii sale, capacitatea de a vorbi mulțimilor, facilitatea pentru limbi, promptitudinea de glumă, adaptată la acel moment și la acea situație. Dar lucrul care mereu m-a uimit mai mult a fost intensitatea rugăciunii sale, manifestare a unei uniri profunde și trăite cu Dumnezeu. Acest Papă profund uman, acest intelectual cu vigoare extraordinară, acest lider care trăgea tineretul după el, a fost înainte de toate un om de rugăciune. Uimea cum se abandona el rugăciunii: se observa în el un transport care îi era înnăscut și care-l absorbea ca și cum n-ar fi avut probleme și activități urgente care-l chemau la viața activă. Atitudinea sa în rugăciune era reculeasă și, în același timp, naturală și zveltă: aceasta este mărturia unei comuniuni cu Dumnezeu intens înrădăcinată în sufletul său; expresia unei rugăciuni convinse, gustate, trăite. Văzându-l cum se roagă atunci când era singur, se intuia cum unirea cu Dumnezeu era pentru el respirația sufletului și secretul dedicării sale. Emoționa ușurința și promptitudinea cu care el trecea de la contactul uman cu lumea la reculegerea colocviului intim cu Dumnezeu. Avea o mare capacitate de concentrare. Când era recules în rugăciune, ceea ce se întâmpla în jurul lui părea că nu-l atinge și că nu-l interesează, atât de mult se cufunda în întâlnirea cu Dumnezeu. În timpul rugăciunii, trecerea de la o ocupație la alta era mereu marcată de o scurtă rugăciune. Când scria, cu mărunta sa caligrafie, textul în poloneză al discursurilor sale, al omiliilor sale sau al documentelor magisteriale, obișnuia să pună în partea de sus a paginii o mică invocație, o iaculatorie, înălțând astfel încontinuu gândul său la Dumnezeu. El se pregătea la diferitele întâlniri ale zilei sau ale săptămânii rugându-se. Uneori a spus asta în mod expres; de exemplu, primindu-l pe Gorbaciov în 1989, Papa a început colocviul destăinuind interlocutorului său că s-a pregătit pentru întâlnire rugându-l pe Dumnezeu pentru persoana lui Gorbaciov și pentru întâlnire. Toate alegerile importante erau formate de el în rugăciune. Înainte de orice decizie importantă, Ioan Paul al II-lea se ruga pentru asta îndelung, mai multe zile și, uneori, mai multe săptămâni. Cu cât era mai importantă decizia, cu atât mai prelungită era rugăciunea. În alegerile cu o anumită greutate nu decidea niciodată pe două picioare. Interlocutorilor care îl întrebau sau propuneau ceva, răspundea că dorea să reflecteze despre acel lucru înainte de a decide. În realitate câștiga timp pentru a asculte vreo părere (avea mereu multe contacte), dar mai ales intenționa să se roage pentru acel lucru și să obțină lumină de sus înainte de a decide. Îmi amintesc mai multe cazuri, în anii în care era substitut, în care mi se părea că Papa era deja clar în favoarea unei alegeri determinate, motiv pentru care l-am întrebat dacă se putea da comunicarea și apoi să se publice. Răspunsul a fost: "Să așteptăm, vreau să mă mai rog un pic pentru această alegere înainte de a decide definitiv". Când se studia o problemă și nu se reușea găsirea soluției, Papa concludea spunând: "Trebuie să ne mai rugăm pentru ca Domnul să ne vină în ajutor". Ioan Paul al II-lea se încredința rugăciunii pentru a găsi claritate pe drumul care trebuia urmat. La două săptămâni după alegerea sa la scaunul lui Petru, a mers la sanctuarul Mentorella (un sanctuar ascuns printre munți la circa șaizeci de kilometri de Roma) și a vorbit despre rugăciune și a afirmat printre altele că prima îndatorire a Papei față de Biserică este aceea de a se ruga. A spus: "rugăciunea [...] este prima îndatorire și aproape prima vestire a Papei, așa cum este prima condiție a slujirii sale în Biserică și în lume", adăugând că rugăciunea este prima condiție a libertății spiritului și îl pune pe om în raport cu Dumnezeul cel viu și de aceea dă un sens întregii vieți, în orice moment, în orice împrejurare" (Omilie la Sanctuarul Mentorella, L'Osservatore Romano, 30-31 octombrie 1978, pag. 2). Rugăciunea era în el ceva spontan și, în același timp, era legată de practicile de evlavie tradiționale, printre care ora de adorație în fiecare joi, Via Crucis pe care o făcea în fiecare vineri și rozariul zilnic. Euharistia, răstignitul și Sfânta Fecioară Maria erau cele trei centre ale evlaviei sale. Liturghia era pentru el realitatea cea mai înaltă și mai sacră: inima fiecărei zile a lui. La o întâlnire cu preoți în anul 1995 a spus: "Liturghia este în mod absolut centrul vieții mele și al fiecărei zile a mele". Când era în casă și orarul îi permitea să fie singur în biserică, mi-a fost spus că îi plăcea să se roage chiar prosternat pe paviment ca în ziua hirotonirii sacerdotale și episcopale, ca expresie de profundă adorație și implorare în fața măreției infinite a lui Dumnezeu. Referitor la Via Crucis de fiecare vineri, cardinalul Antonio Innocenti mi-a povestit următoarele. Era nunțiu la Madrid cu ocazia primei călătorii în Spania a Papei Ioan Paul al II-lea. Papa a avut joi o zi foarte intensă, motiv pentru care a ajuns la cină la ora 21. Programul zilei următoare prevedea micul dejun la ora 6.30 și apoi plecarea la Sevilla la ora 7. Nunțiul s-a trezit devreme dimineața, un pic datorită îngrijorării vizitei pastorale a Papei, un pic pentru că cedase Papei patul său și camera sa, motiv pentru care el a dormit într-un pat mic pregătit în mansardă. Și astfel la ora 5 dimineața era deja în picioare. A coborât la primul etaj la ora 5.30, convins că Papa va coborî abia peste o oră, la 6.30. Însă a observat că în mica bisericuță din nunțiatură era aprinsă lumina. S-a gândit că în seara precedentă s-a uitat să o stingă. A mers însă să deschidă ușa bisericuței și cu uimire l-a văzut pe Papa îngenuncheat pe pământ, în fața unei din stațiunile de la Via Crucis. Ziua era plină de activități pastorale la Sevilla și la Granada, motiv pentru care Papa era în biserică la ora 5.30 dimineață pentru a face Via Crucis. L-am însoțit pe Papa în ?ara Sfântă în anul 2000. În vinerea din acea săptămână, în zbor cu elicopterul de la Ierusalim la lacul Tiberiadei, Papa, așezat în elicopter, având în mână o carte cu Via Crucis, a făcut practica Via Crucis așa cum i-a fost cu putință, în elicopter. În anul 2000 nu avea sănătatea de dinainte, altminteri ar fi făcut-o noaptea. În privința rugăciunii de cerere, cu privire la rugăciunea de adorație, de mulțumire și de cerere de iertare, am considerat interesant răspunsul pe care Papa Ioan Paul al II-lea l-a dat lui André Frossard în timpul câtorva colocvii pe care le-a avut cu el la Castel Gandolfo în 1982. Traduc literalmente paragraful din volumul publicat de Frossard în noiembrie același an sub titlul N'ayez pas peur! (pag. 46): "A existat un timp în viața mea în care mi se părea că era potrivit să limitez rugăciunea de cerere (adică rugăciunea de mijlocire în favoarea unei persoane sau a unei situații), pentru a lăsa mai mult spațiu rugăciunii de adorație, de laudă și de mulțumire. Acest timp a trecut. Cu cât înaintez pe drumul pe care Providența mi l-a indicat, cu atât simt mai puternică în mine necesitatea de a recurge la forma de rugăciune de cerere și cu atât cercul cererilor adresate lui Dumnezeu se lărgește". Ioan Paul al II-lea cu rugăciunea sa îmbrățișa toată lumea și de mai multe ori a vorbit despre "geografia rugăciunii", destăinuind că făcea în mod ideal înconjurul lumii rugându-se și oprindu-se asupra națiunilor mai asuprite sau nevoiașe. Rugăciunea sa de mijlocire în favoarea persoanelor sau situațiilor avea mereu o respirație universală. Este fără îndoială că Papa Ioan Paul al II-lea era un mistic. Însă un mistic atent la persoane și la situații. Un mistic care a influențat asupra cursului istoriei; un Papă pe care lumea l-a stimat datorită dinamismului neîntrerupt, datorită multelor gesturi, nenumăratelor inițiative, călătoriilor grandioase și pe care l-a admirat datorită operei realizate pentru ca lumea noastră modernă să deschidă porțile și inimile lui Cristos, Răscumpărătorul omului. Motivul inspirator al întregii activități a Papei Ioan Paul al II-lea a fost să-i apropie pe bărbații și femeile din timpul nostru de Dumnezeu și să-l facă pe Dumnezeu să intre în această lume a noastră. (După L'Osservatore romano, 30 iunie - 1 iulie 2012) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 7.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |