|
Reflecție: Binefacerile unirii noastre cu Cristos și binefacerile slujirii bolnavilor Duminica a VI-a după Paști, anul B Pericopa evanghelică de astăzi este o continuare a parabolei viței și mlădițelor pe care am auzit-o duminica trecută. Biserica ne invită astăzi să vedem urmările fericite ale rămânerii noastre pe vița cea adevărată, Cristos. Iată câteva dintre urmările fericite ale rămânerii noastre în Cristos, conform evangheliei de astăzi: păstrarea iubirii lui Isus și a Tatălui său; ascultarea rugăciunilor noastre; bucuria noastră în el; neprețuitul dar al prieteniei cu el; aducerea de roade bune spre slava Tatălui și mântuirea noastră veșnică (cf. In 15, 9-17). Prima lectură de astăzi ne spune că Dumnezeu este iubire. Iar Isus ne spune astăzi că, rămânând în el, rămânem în această iubire (cf. 1In 4,8.16). Dumnezeu este iubire pentru că el ne-a iubit mai întâi (cf. 1In 4,19), pentru că el ne-a iubit pe când noi eram încă păcătoși (cf. Rm 5,8), pentru că pentru noi păcătoșii l-a dat la moarte pe unicul său Fiu, Isus Cristos (cf. In 3,16). Din inima înflăcărată de iubire a sfintei Tereza de Avila au izbucnit într-o zi aceste frumoase cuvinte: "Doamne, ca alții să primească mai multe daruri decât mine, nu mă deranjează; ca altora să le rezervi în cer o fericire mai mare decât a mea, nu mă deranjează; dar ca alții să te iubească mai mult decât mine, asta nu o pot îngădui". Părintele Peter Faber (1506-1546) spunea: "Ah! De-aș putea convinge măcar un sigur om ca să-l slujească pe Isus din iubire, ce bucurie ar fi pentru cer, ce fericire pentru Maria, ce mângâiere pentru sfânta Inimă a lui Isus! Un suflet în plus pe lume care îi slujește lui Dumnezeu din iubire, o Mântuitorule bun! Mii de ani petrecuți în pocăință nu pot sta alături de plăcerea de a ți se oferi o atare mângâiere". Și continuă: "Soarele cu toate razele sale, cerurile cu mulțimea lor de stele, munții cu toate podoabele lor, mările cu reflexele lor strălucitoare, pădurile cu miresmele lor, florile cu culorile lor sunt departe de frumusețea unui suflet care îl slujește pe Isus din iubire în suferințele din această vale de lacrimi". Un alt rod al rămânerii în Cristos este bucuria. Un creștin unit cu Isus ca mlădița pe viță se va bucura și când merge la biserică, se va bucura și când merge la serviciu, se va bucura și când este chemat să dea o mână de ajutor, dar se va bucura și când va trebui să sufere pentru Cristos. Iar aici aș vrea să mă opresc numai la bucuria în suferință pe care numai Cristos o dă și numai creștinul cel bun o poate experimenta. Cartea Faptele Apostolilor spune: "Apostolii au plecat dinaintea Sinedriului și s-au bucurat că au fost învredniciți să fie batjocoriți, pentru numele lui" (cf. Fap 5,41). În timpul Revoluției Franceze, niște călugărițe, în timp ce erau duse la ghilotină pentru credință lor în Cristos, ele cântau cu bucurie "Te Deum". Un grup de tineri francezi, care făcea parte dintr-o mișcare neocatecumenală, au venit în România după anul 2000 și au cerut permisiune de a merge în câteva parohii pentru a ține niște lecții catehetice. Pentru că erau niște "tineri în blugi", nicăieri nu li s-a permis să țină astfel de lecții catehetice. Înainte de a se întoarce în țara lor, au trecut iarăși pe la episcopul de Iași, PS Petru Gherghel. Episcopul văzându-i așa de bine dispuși și bucuroși, i-a întrebat cum au fost primiți și câte lecții au ținut. Ei atunci i-au răspuns că nimeni nu i-a primit și nimeni și nimeni nu i-au ascultat. Și i-au spus că ei sunt bucuroși pentru că au putut face și trăi experiența lui "Isus refuzat." Sfântul Filip Neri (1515-1595) obișnuia să spună: "Un sfânt trist este un trist sfânt". Și tot el spunea: "Mă tem de creștinii care n-au și un pic de umor în viața lor." Un alt rod al rămânerii noastre în Cristos este și prietenia cu el. Însuși Dumnezeu în Vechiul Testament a descris relația sa cu Avraam ca una de prietenie: "Avraam, prietenul meu" (Is 41,8). La fel și Noul Testament ne spune: "Avraam a crezut pe Dumnezeu... și el a fost numit «prietenul lui Dumnezeu»" (Iac 2,23). Pe Avraam, care a trăit numai după cuvântul lui Dumnezeu și care s-a rugat pentru mântuirea cetăților Sodomei, Biblia îl numește: "Prietenul lui Dumnezeu". Numai Isus avea să trăiască numai din cuvântul lui Dumnzeu și să mijlocească pentru păcătoși. Isus a avut și el "un prieten", pe Lazăr din Betania. Acesta, împreună cu surorile sale, Marta și Maria, l-a primit pe Isus în casa sa. Pentru aceasta Isus l-a înviat din morți (cf. In 11,11.43-44). Și pe noi toți Isus ne-a numit prietenii săi, pentru că a avut încredere că noi ne vom trăi numai din cuvântul lui Dumnezeu și că ne vom ruga și ne vom preocupa pentru mântuirea altora, că-l vom primi în casa sufletului nostru... și pentru că și pe noi ne va învia într-o zi. O altă urmare a rămânerii noastre în Cristos este și darul ascultării rugăciunilor noastre bune, pentru mântuirea noastră și pentru salvarea altora. Un creștin s-a întors la Dumnezeu la o vârstă înaintată. El înainte de a se converti fusese stăpânit de păcatul hoției de păsări. După ce a început să-și trăiască și să-și mărturisească credința, s-a întâmplat ca într-o zi să treacă pe lângă o fermă de păsări. Simțind că pentru el păsările erau o mare ispită, a început să strige către Dumnezeu: "Doamne, proprietatea ta este în pericol... și nu mă refer la păsări acum, ci la mine" Și Domnul l-a întărit să treacă momentul greu. Acolo unde este rugăciune și mărturie bună, acolo sunt și suflete convertite și mântuite. Faptele Apostolilor care ne vorbesc despre convertirea etiopianului (cf. Fap 8), a lui Saul (cf. Fap 9) și a lui Corneliu (cf. Fap 10), arăta că acolo unde este rugăciune mărturie bună, "oricine poate crede în Isus Cristos și oricine poate primi iertarea păcatelor (cf. Fap 10,43); arăta că și cei "de departe" (cf. Ef 2,17) pot auzi "evanghelia păcii prin Isus Cristos" (Fap 10,36). Domnul spune: "Nu voi m-ați ales pe mine, ci eu v-am ales pe voi" Iar dacă Domnul m-a ales și m-a chemat să fiu creștin, atunci eu sunt în responsabilitatea sa. El se v-a îngriji de mine și de mântuirea mea, așa cum s-a îngrijit ca poporul ales să ajungă în Canaan, cum s-a îngrijit ca Iona să fie crezut, așa cum s-a îngrijit ca apostolii să fie bine instruiți, așa cum s-a îngrijit ca Biserica să se nască și să crească. De aceea atunci când cineva simte chemarea lui Dumnezeu, nu trebuie să se teamă, și nici nu trebuie să se ascundă ca Iona, căci Dumnezeu se va îngriji de toate, chiar și de ascultarea și convertirea celor la care este trimis. Întemeietoarea Societății Sfintei Inimi, sfânta Magdalena Sofia Barat (1779 -1865), trimițându-le pe călugărițele ei în cele două Americi, le spunea: "Chiar dacă mergeți atât de departe pentru a așeza și numai un tabernacol în plus și pentru a-l face pe un sărman sălbatic să rostească un singur act de iubire către Domnul, nu ar fi aceasta de ajuns pentru fericirea vieții voastre și pentru a vă merita fericirea veșnică?". "Ridică-te și mergi! Credința ta te-a mântuit" (Lc 17,19). Duminica acesta, 13 mai 2012, este A XX a Zi Mondială a bolnavului, zi inaugurată de fericitul papă Ioan Paul al II-lea, în anul 1992. Atât textul biblic ales pentru acest an, atât ziua de 13 mai, Ziua arătării Preasfintei Fecioare Maria la Fatima, în anul 1917, cât și lecturile acestei duminici care au ca temă iubirea, ne ajută să înțelegem mai bine semnificația acestei zile. Dumnezeu cel întreit și unic ne iubește, ne vindecă și ne mântuiește, spunându-ne în fiecare zi: "Ridică-te și mergi! Credința ta te-a mântuit" (Lc 17,19) Maria, care a apărut la Fatima, Lourdes, Siracuza și în multe alte locuri, ne iubește, ne aduce din cer vindecare și mântuire. Noi, animați de iubirea divină, ca și Maria, după exemplul și chemarea lui Isus, iubim pe toți frații noștri, mai ales pe cei aflați în suferință. Din experiența veacurilor, vedem că Isus și Maria pe unii îi vindecă, însă pe alții nu. De fapt și Maria a spus la Fatima, în ziua de 13 octombrie 1917, că pe unii îi vindecă și pe alții nu. De ce așa? Și pe cei pe care îi vindecă, și pe cei pe care nu-i vindecă, Isus și Maria, vor să-i facă părtași de mari câștiguri sufletești. Un exemplu în acest sens ne va lămuri: Sfântul Simeon Stâlpnicul (390-459), era bolnav și avea multe răni din care curgeau și viermi. Cineva a venit la el într-o zi pentru a-i cere o rugăciune de vindecarea pentru el și pentru copilul său. Pe când stăteau ei de vorbă, dintr-o rană a lui Simeon a căzut un vierme. Dar când s-a uitat pe pământ, în loc de vierme, a văzut un mărgăritar. Atunci omul nostru nu i-a mai cerut sfântului ca să se mai roage pentru vindecare, ci pentru putere. În acest sens trebuie interpretată zicala: "Bolnavii sunt comoara Bisericii". Ei îmbogățesc și înnobilează Biserica. Iar cei care îngrijesc de bolnavi vor fi răsplătiți cu mărgăritare veșnice. * * * Iubirea de aproapele și Ziua Mondială a Bolnavului Reflecție la Duminica a VI-a după Paști "B" Parabola viței și a mlădiței de duminica trecută continuă. Dacă duminica trecută parabola viței și a mlădiței a început cu imperativul ca mlădițele să rămâne pe viță pentru a nu se usca, duminica aceasta parabola continuă cu porunca ca toate mlădițele să rămână unite și între ele, pentru a dovedi că îi aparțin lui (cf. In 13,35) și pentru a putea aduce rod îmbelșugat (cf. In 15,8). Sfântul Dorotei din Gaza (+ 580) explica astfel legătura indisolubilă dintre iubirea de Dumnezeu și iubirea de aproapele: "Închipuiți-vă un cerc și niște linii care pornesc de la periferie spre centru. Socotiți că acest cerc este lumea, că în mijlocul cercului este Dumnezeu, iar liniile care duc de la periferie la mijloc sunt căile sau viețuirile omenești. Cu cât cineva se apropie mai mult de Dumnezeu, se apropie mai mult și de semenii săi; și cu cât cineva se apropie mai mult față de semenii săi, se apropie mai mult și de Dumnezeu. La fel cugetați și despre despărțire. Cu cât cineva se depărtează mai mult de Dumnezeu, cu atât se depărtează mai mult și de semenii săi; și cu cât cineva se depărtează mai mult de semenii săi, cu atât se depărtează mai mult de Dumnezeu" (cf. Sfântul Dorotei din Gaza, Filocalia nr. IX, pag 514). Iată în acest sens și alte câteva texte din Scriptură și din Viețile Sfinților: Sfântul Paul ne spune: "Iubirea nu face nici un rău aproapelui: așadar, plinătatea Legii este iubirea" (Rom 13,10). Sfântul Apostol Ioan spune și el: "Cine nu-l iubește pe fratele său pe care îl vede, nu poate să-l iubească pe Dumnezeu pe care nu-l vede. De aceea avem această poruncă de la el: cine-l iubește pe Dumnezeu, să-l iubească și pe fratele său" (1In 4,20-21). Sfântul Ioan Colov (sec. V), pustnic în Egipt, a zis: "Este imposibil să construiești o casă începând de la acoperiș, ci trebuie să începi construcția cu fundația și să o ridici până la acoperiș". Când a fost întrebat ce înseamnă fundația a răspuns: "Fundațiile sunt aproapele nostru: pe el trebuie să-l iubim, și cu el trebuie să începem împlinirea poruncii iubirii". Sfântul Augustin (354-430) spune: "După cum sămânța conține în sine planta întreagă, tot astfel și iubirea de Dumnezeu conține în sine iubirea față de aproapele. Cele două porunci astfel au fost concepute de Dumnezeu, încât să nu poată fi observată una fără cealaltă". Iar sfântul Ieronim (347-420) spune și el: "Iubirea de aproapele este cea mai bună piatră de încercare a iubirii de Dumnezeu. De aceea, cine îl iubește pe Dumnezeu, nu poate să-l urască pe fratele său. Iar cine nu-l iubește pe fratele său, nu poate să-l iubească nici pe Dumnezeu". Iar Isus ne spune că pe aproapele nu trebuie să-l iubim oricum, ci așa cum ne-a iubit el pe noi (cf. In 13,34). Și cum ne-a iubit Isus pe noi? Scriptura spune că Isus, fiind Dumnezeu, este iubire (cf. 1In 4,8) și că el ne-a iubit mai întâi (cf. 1In 4,19), ne-a iubit pe când noi eram încă păcătoși (cf. Rom 5,8), ne-a iubit pe când eram morți în greșelile și păcatele noastre (cf. Ef 2,5), ne-a iubit pe când îi eram vrăjmași (cf. Rom 5,8,10), ne-a iubit murind din dragoste pentru noi și pentru mântuirea noastră (cf. In 15,13) și că ne-a iubit nefăcând deosebire între oameni (cf. Fap 10,34). Deci, ca să-l iubim pe aproapele nostru, nu trebuie să așteptăm ca el să ne iubească mai întâi, nici să ne fie prieten, nici să fie drept, nici să merite, căci așa iubesc numai păgânii și vameșii (cf. Lc 6,31-36). Noi trebuie să iubim necondiționat, pentru că așa ne-a iubit Dumnezeu pe noi în Cristos. Iubind așa cum am văzut mai sus, primim harurile arătate în evanghelia de astăzi: iubirea lui Isus și a Tatălui, bucuria sa, pacea sa, prietenia sa, alegerea sa, misiunea sa, fericirea sa veșnică. În duminica aceasta, în care la evanghelie s-a citit porunca iubirii față de aproapele, Biserica celebrează cea de-a XX-a Zi Mondială a Bolnavului, cerând ca prin noi bolnavii să se ridice și să umble (cf. Lc 17,19), așa cum prin Isus s-au ridicat și au umblat, așa cum prin Maria, la Fatima și Lourdes, mulți bolnavii s-au ridicat și au umblat, așa cum prin apostoli mulți bolnavi s-au ridicat și au umblat, așa cum prim mulți din ucenicii săi mulți bolnavi s-au ridicat și au umblat. În Turingia, Germania, unde era ducesă sfânta Elisabeta a Ungariei (1207-1231), nu era durere pe care această sfântă în purpură să n-o aline. Nu era lipsă în care ea să nu intervină, nu era nenorocire pe care ea să nu o cunoască, nu erau orfani și văduve, bolnavi și muribunzi pe care ea să nu-i aline. Odată l-a luat în casa sa pe un bubos, pe care l-a spălat și l-a îngrijit, apoi l-a culcat în patul său. Înștiințat despre aceasta, soțul ei Ludovic a venit repede, dar în pat l-a găsit pe Isus plin de răni. Atunci a înțeles pe cine îngrijește soția sa și a ocrotit-o. Dacă nu vom vedea în săracii, bătrânii și bolnavii încredințați nouă spre îngrijire și ușurare, spre ridicare și vindecare, pe Isus rănit, nu vom face niciodată această lucrare cu bucurie și cu folos duhovnicesc. Iar cine îngrijește pe Isus în cei bolnavi, va primi răsplată regească. Iar bolnavii, cărora Providența le-a hărăzit să mai sufere împreună cu Isus, trebuie să-și amintească de scoica dintr-o anumită specie, care, rănită, produce o frumoasă perlă. Cei care suferă mai mult vor purta coroane veșnice cu mai multe perle. Aceasta trebuie să fie convingerea sigură a oricărui bolnav care poartă o cruce grea de suferințe, alături și împreună cu Isus. Cristos a înviat! Pr. Ioan Lungu lecturi: 7.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |