Papa pentru cei 85 de ani ai săi: Mă încredințez lui Dumnezeu, bunătatea sa și lumina sa sunt siguranța mea
O Liturghie celebrată în cadru privat în Capela Paulină din Palatul apostolic, în prezența unor episcopi germani și a unor personalități din Bavaria. Așa a început ziua lui Benedict al XVI-lea, înconjurat de prieteni și de cei care au venit la Roma din țara sa natală pentru a sărbători împlinirea vârstei de 85 de ani. La celebrarea euharistică ce a deschis seria de întâlniri, Papa a reflectat asupra "semnelor indicatoare" ale zilei de 16 aprilie, zi a nașterii sale și a Botezului său.
Sfânta Bernadeta, vizionara de la Lourdes, și sfântul Benedict Iosif Labre, un sfânt din secolul al XVIII-lea cunoscut drept "pelerinul cerșetor". Sunt cele două figuri de referință pe care încă de tânăr Joseph Ratzinger le-a considerat ca un soi "semnalizare" trimisă lui de Providență cu privire la drumul vieții sale. Ei și Sâmbăta Sfântă - pentru că asta era acea zi de 16 aprilie 1927 când a venit pe lume - adică "ziua tăcerii lui Dumnezeu, a absenței aparente", care în schimb este preludiu al veștii Învierii. O "lectură" a propriei existențe rămasă neschimbată până la Tronul pontifical și dincolo de el, așa cum a ținut să sublinieze Benedict al XVI-lea. Despre Bernadeta Soubirous, Papa a spus că a rămas mereu uimit de inima ei "capabilă să o vadă pe Mama lui Dumnezeu și în ea reflexia frumuseții și bunătății lui Dumnezeu". Ei, cu acea "inimă a sa curată și necontaminată", Maria - spus el - putea să se arate și prin ea să vorbească secolului și dincolo de secolul însuși": "So ist dieser Tag, diese kleine Heilige für mich immer ein Zeichen ... Iată că această zi, această mică sfântă au fost mereu pentru mine un semn (...) al modului cum ar trebui să fim. De faptul că împreună cu toată știința și activitatea, care sunt necesare, nu trebuie să pierdem inima simplă, privirea simplă a inimii, capabilă să vadă esențialul".
Bernadeta, a adăugat Benedict al XVI-lea, "știa să vadă" ceea ce Sfânta Fecioară îi indica: "izvorul de apă vie, curată". Apă, a explicat el, care este imagine "a adevărului care ne vin în întâmpinare din credință, a adevărului nedisimulat și necontaminat". Deoarece "pentru a putea trăi, pentru a putea deveni curați - a afirmat Pontiful - avem nevoie ca în noi să se nască nostalgia vieții curate, a adevărului necontaminat de corupție, a ființei umane fără păcat": "In dieser unseren Zeit, in der wir die Welt in so vielen Nöten sehen ... În acest timp al nostru, în care vedem lumea în atâta chin și în care erupe necesitatea apei, a apei curate, acest semn este cu atât mai mare. De la Maria, de la Maica Domnului, de la inima curată, vine și apa curată, necontaminată care dă viața, apa care în acest secol - și în secolele care pot să vină - ne purifică și ne vindecă".
Despre Benedict Iosif Labre, Papa a amintit peregrinarea sa prin toată Europa și de sanctuarele sale de pe continent. Un sfânt "european", așadar, care își are particularitatea în faptul că, a afirmat el, "nu vrea să facă altceva decât să se roage și să dea mărturie pentru ceea ce contează" în viață: Dumnezeu. Nu "un exemplu care trebuie emulat", ci ca "un deget care indică esențialul": că Dumnezeu singur "este suficient" și că acela care "se deschide lui Dumnezeu nu se înstrăinează de lume și de oamenii ... dass er Geschwister findet, dass von Gott her die Grenzen fallen, ... pentru că găsește frați, pentru că în Dumnezeu cad frontierele, pentru că numai Dumnezeu poate elimina frontierele, pentru că în ce-l privește pe Dumnezeu, toți suntem numai frați, facem parte unii din alții; că unicitatea lui Dumnezeu înseamnă în același timp fraternitatea și reconcilierea oamenilor, demontarea frontierelor care ne unește și ne vindecă".
Apoi, oprindu-se asupra Sâmbetei Sfinte a nașterii sale, Benedict al XVI-lea le-a mulțumit părinților pentru că "l-au făcut să se renască" în aceeași zi prin apa Botezului și, desigur, pentru darul vieții. Totuși, s-a întrebat el în mod provocator: în ce mod darul vieții este realmente dar? "Este corect a da viața așa, pur și simplu? Este responsabil sau prea imprevizibil?". "Viața biologică în sine este un dar, și totuși - a obiectat el - este înconjurată de o mare întrebare: Zur wirklichen Gabe wird es erst dann, wenn mit ihm mitgegeben ... Viața devine un adevărat dar dacă împreună cu ea se poate dărui și o promisiune care este mai puternică decât orice nenorocire care ne poate amenința, dacă ea este cufundată într-o forță care garantează că este un bine a fi un om (...). Astfel, la naștere trebuie asociată renașterea, certitudinea că într-adevăr este un bine a exista, pentru că promisiunea este mai puternică decât amenințările".
Iată, așadar, explicat sensul Botezului, o apartenență la "marea, noua familie a lui Dumnezeu care - a reafirmat Benedict al XVI-lea - este mai puternică" decât "toate forțele negative care ne amenință". Și după o scurtă reflecție despre sensul Sâmbetei Sfinte, care a fost un ecou apropiat al meditațiilor sale înainte de Paști, Papa - care la început primise salutul afectuos al cardinalului decan, Angelo Sodano, și căruia la fel de afectuos i-a mulțumit - a încheiat apoi cu un act de conștiință și de încredințare lui Dumnezeu: "Ich stehe vor der letzten Wegstrecke meines Lebens ... Mă aflu în fața ultimei părți a parcursului vieții mele și nu știu ce mă așteaptă. Însă știu că lumina lui Dumnezeu există, că El a înviat, că lumina sa este mai puternică decât orice întuneric, că bunătatea lui Dumnezeu este mai puternică decât orice rău din lumea aceasta. Și acest lucru mă ajută să înaintez cu siguranță. Acest lucru ne ajută pe noi să mergem înainte, și în acest ceas vă mulțumesc din inimă tuturor cel care încontinuu mă fac să percep 'da'-ul lui Dumnezeu prin credința lor".
(După news.va, 16 aprilie 2012)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 26.