|
Roman: Lansarea lucrării de istorie a Provinciei Franciscane Luni, 19 martie 2012, în solemnitatea sfântului Iosif, soțul Preasfintei Fecioare Maria și tatăl purtător de grijă a lui Isus, frații Provinciei Franciscane din România, s-au adunat în mare număr la Roman, din majoritatea comunităților, pentru a-i aduce laudă și mulțumire lui Dumnezeu în sărbătoarea patronului Bisericii Universale și al Provinciei și totodată pentru a lua parte la lansarea oficială a cărții Sfântul Francisc de Assisi și franciscanii din România - Provincia Franciscană Conventuală "Sf. Iosif" scrisă de pr. prof. conf. dr. Antonel-Aurel Ilieș. Sfântul Iosif - pe care fericitul papă Ioan Paul II îl prezintă în enciclica Redemptor custos ca model de om credincios și drept, soț fidel și tată iubitor, muncitor cinstit ce-și practică meseria pătruns de conștiința sfințirii vieții zilnice și a păstrării în inimă și în casă a unui climat prielnic vieții interioare - a devenit în ultimele decenii unul dintre sfinții cei mai îndrăgiți și cinstiți în Biserică, datorită apropierii sale de Isus și de Maria, dar și a virtuților, atât de actuale, care i-au caracterizat viața. În ziua în care întreaga Biserică Catolică îi cinstește memoria, frații Provinciei Franciscane s-au adunat la Roman, pentru a se uni în comuniunea rugăciunii și în bucuria fraternității. Anul acesta întâlnirea a dobândit un caracter particular datorită evenimentului prezentării unei "istorii oficiale a Provinciei", care a precedat celebrarea Sfintei Liturghii. Momentul a avut loc în amfiteatrul Institutului Teologic Franciscan, începând cu ora 9.30 și a fost moderat de rectorul institutului pr. Damian Pătrașcu. Au luat cuvântul ministrul provincial fr. Emilian Cătălin, recenzorul volumului pr. dr. Sebastian Diacu, decanul Facultății de Teologie Pastorală din cadrul institutului, și fr. Antonel-Aurel Ilieș, autorul volumului. Fr. Damian Pătrașcu a salutat, în deschiderea întâlnirii, pe cei prezenți și a subliniat importanța evenimentului, atât de mult așteptat. Fr. Sebastian Diacu a făcut o prezentare detaliată a cărții, punctând principalele capitole și teme dezvoltate (vezi anexa). Ministrul provincial fr. Emilian Cătălin a ținut să își exprime bucuria pentru înfăptuirea acestei lucrări de cercetare și să-i mulțumească autorului pentru munca de documentare și cercetare pe care a întreprins-o, timp de mai multă vreme, și să-l felicite pentru realizarea proiectului la care s-a angajat. Autorul, fr. Antonel-Aurel Ilieș și-a exprimat emoțiile și bucuria pentru ajungerea la acest moment în care a putut să prezinte forma finală a realizării unui proiect la care - spunea el - "a visat de mult timp". A mulțumit ordinului, provinciei și fraților care l-au susținut în timpul cercetării, nutrind speranța ca această carte să poată fi de folos tuturor celor interesați de franciscanii din România și de istoria lor trecută și recentă. Sărbătoarea a continuat cu celebrarea sfintei Liturghii în capela institutului. După sfânta Liturghie toți cei prezenți s-au putut bucura de un moment de împărtășire și fraternitate în timpul mesei de prânz oferită de conventul "Sf. Francisc" din Roman. Fr. Virgil Blaj * * * Anexa În continuare, redăm conținutul prezentării făcute de pr. lect. univ. dr. Sebastian Diacu, cu ocazia lansării lucrării. Facultatea de Teologie Pastorală, a Institutului Teologic Romano-Catolic Franciscan din Roman, are fericita onoare de a vă prezenta azi, 19 martie 2012, publicația pr. conf. dr. Antonel-Aurel Ilieș, intitulată: Sfântul Francisc de Assisi și franciscanii din România. Provincia franciscană conventuală "Sf. Iosif", apărută la Editura "Serafica", Roman, 2012, având 502 pagini. Lucrarea pr. conf. dr. Antonel-Aurel Ilieș se deschide prin cuvântul din Prefață unde pr. provincial Emilian Cătălin, apreciind timpurile de pace, pe care le trăim, prin harul lui Dumnezeu, ne invită, să-i fim recunoscători Domnului pentru toate, asemenea sfântului Părinte Francisc, și insistă în linii mari asupra cunoașterii identității istorice și istoriografice, utile de altfel înțelegerii studiului colegului nostru care surprinde principalele momente ale dezvoltării Misiunii și Provinciei Franciscane din România, definind-o cartea noastră de istorie. Pr. dr. Aurel Ilieș, autorul acestui studiu, Sfântul Francisc de Assisi și franciscanii din România. Provincia franciscană conventuală "Sf. Iosif", ne invită dintru început să reflectăm asupra motivațiilor care l-au îndemnat la această cercetare istorică, rezumate de el însuși în dorința de a mulțumi și de a cunoaște. a) Mulțumire pe care autorul o îndreaptă cu emoție spre misionarii franciscani și dominicani din primele veacuri misionare medievale (sec. XIII) și spre franciscanii secolului XX, care au contribuit la formarea unei Biserici locale, apreciindu-le trăinicia și maturitatea credinței manifestate în anii terorii comuniste. b) Cât privește cunoașterea, autorul ne prezintă o serie de studii principale și ne invită să contemplăm sumar demersurile științifice efectuate în acest sens, precum: preocupările istorice legate de această temă, studiul său prin diferite arhive, răspunsurile care l-au îmbucurat sau întristat, lăsându-ne astfel posibilitatea să le descoperim singuri parcurgând paginile acestui studiu, ale căror subiecte, după cum le numește autorul, sunt foarte multe, motiv pentru care își exprimă speranța ca acestea să constituie un îndemn spre o aprofundare ulterioară. Lucrarea pr. dr. Aurel Ilieș este structurată în 15 capitole, însoțite de o sumedenie de note explicative, în subsolul paginii, note și indicii care ne introduc astfel: 1. În primul capitol (pag. 15-33 = 18 pag.), unde, autorul, trasând o sinteză punctuală și liniară cronologic și statistic, ne invită să înțelegem ori să ne reamintim pe scurt cine au fost Sf. Francisc de Assisi și franciscanii de-a lungul vremii, evenimentele majore interne sau externe cu care s-au confruntat, atât de utile în totalitatea lor sumară aprofundării firești a întregului discurs aflat în plină desfășurare. 2. În următoarele 35 de pagini ale capitolului al II-lea (pag. 35-70), intitulat Misiunile franciscane pe meleagurile românești de la începuturi și până la 1895, autorul ne introduce tot mai adânc în istoria acestora, etapizat pe secole, plecând de la: - Primele misiuni franciscane pe pământ românesc - unde autorul ne face o scurtă trecere în revistă asupra principalelor elemente cronologice existente în documentele unor autorități bisericești ori politice de seamă ale timpului. Apoi de la: - Franciscanii pe meleagurile românești în secolul XIV - și - Franciscanii în Principatele românești în secolele XV-XVI - pentru a ne ajuta să înțelegem cum s-au desfășurat lucrurile și cum s-a ajuns la: - Misiunea franciscană conventuală în România sub conducerea Congregației De Propaganda Fide până la 1895, pe care autorul, folosindu-se de studiul pr. franciscan dr. Bonaventura Morariu (+1967) o împarte în 3 perioade, corespunzătoare formei de organizare a acesteia: a. Prefecții apostolici rezidenți la Constantinopol (1629-1650) - primul dintre ei fiind pr. Guglielmo Foca da Perugia, numit la 30 ianuarie 1629, iar al 10-lea Giovanni Francesco Circhi, care deschide seria următorilor b. 11 Prefecți apostolici cu reședința în Misiune (1650-1700) = 21 c. fiind urmași ai altor 25 de Prefecți apostolici din Moldova (1700-1808) = 46 - Episcopii și prefecții apostolici ai Misiunii Fraților Minori Conventuali din Moldova (1808-1884), cu sediul la Bacău. - Activitatea literară a franciscanilor până la 1895 - plecând de a Micul Catechism (ed. 1597, traducere din Sf. Robert Bellarmino) și multe publicații începând din 1677 vizând cu precădere Catechismele creștinești sau alte scrieri doctrinale utile zidirii sufletești a misionarilor și a credincioșilor. 3. Capitolul III dedicat Înființării Provinciei Sf. Iosif și proto-conventelor sale până la 1948 (71-105 = 34 pag.) - autorul, plecând de la un rezumat al principalelor evenimente premergătoare, citând insistent studiile pr. dr. P. Tocănel și Bonaventura Morariu, ne ilustrează strădaniile și eforturile misionarilor italieni în vederea consolidării statutului juridic al viitoarei Provincii franciscane din Moldova. Tot în acest capitol pot fi întâlnite diferite copii ale unor documente bisericești oficiale în acest sens, editate în limba latină, și traducerea succesivă a acestora, cu interpretările necesare în sprijinul cititorului. Capitolul se încheie cu un istoric al fiecărui proto-convent și o listă a preoților franciscani care au activat aici până la suprimarea comunistă din 1948, unde autorul evidențiază cu insistență dăruirea pastorală a fraților franciscani. 4. în Capitolul IV (107-138 = 31 pag.), dedicat Conventelor franciscane greco-catolice din Transilvania și București, activitate inițiată epistolar în 1927 și definitivată în 1929, prin înființarea primului convent franciscan greco-catolic la Drăgești (jud. Bihor), căruia i-au urmat și altele; istoria lor este redată cu mult patos de autor în paginile amintite. Misiunea greco-catolică din București, deschisă în 1937, nu a fost nicidecum simplă datorită dificultăților morale și materiale din zonă, dar acestea nu au constituit un impediment în calea continuității pastorale. 5. în Capitolul V (139-177 = 38 pag.) dedicat Seminariilor provinciei franciscane conventuale "Sf. Iosif" din România până la 1948 - autorul ne prezintă istoricul seminarului și gimnaziului franciscan de la Hălăucești, noviciatul franciscan de la Săbăoani, seminarul filozofico-teologic "Sf. Bonaventura" de la Luizi-Călugăra căruia, autorul, din motive evidente, îi rezervă o atenție deosebită ilustrând cu vădită emoție istoricul, listele studenților și, ca element de întărire a spuselor sale, tabelele cataloagelor, precum și o scurtă prezentare a preoților franciscani profesori. 6. în Capitolul VI (179-188 = 9 pag.), autorul se oprește asupra Fraților misionari "ad gentes", evocând prima prezență de acest gen în China (1926) și Africa (1930, Zambia); în acest capitol întâlnim diferite elemente din revista franciscană Viața, despre viața misionară și susținerea de care se bucurau aceștia din partea confraților. 7. în Capitolul VII (189-213 = 24 pag.) dedicat Activităților literare și publicistice de la înființarea Provinciei și până în 1948 - autorul, după o scurtă prezentare, ne invită să parcurgem admirând și contemplând efortul și dăruirea fraților franciscani din acele vremuri, fără a pierde din vedere mijloacele lor umane și tehnologice specifice vremii și începutului, în promovarea evanghelizării susținute prin cuvinte și condei. Tot aici autorul, pentru a înlătura orice superficialitate ori tratare fugitivă asupra subiectului, ne prezintă o întreagă înșiruire de titluri provocatoare, ilustrându-ne conștiinciozitatea apostolică și misionară de evanghelizatori populari a înaintașilor noștri ca o invitație la o reflexie de conștiință privind implicarea personală. 8. în Capitolul VIII (215-231 = 16 pag.), dedicat Operelor sociale și educaționale ale Provinciei Franciscane "Sf. Iosif" până în 1948 - autorul ne descrie: a. interesul fraților franciscani de a interveni, în colaborare cu Surorile franciscane în favoarea orfanilor și a săracilor afectați îndeosebi de primul război mondial, oferindu-le adăpost și educație creștină și chiar patriotică. b. interesul pentru terțiarii catolici pe care frații franciscanii îi ajutau cu dăruire și conștiinciozitate, în toate parohiile franciscane, pentru a duce o viață exemplară, orientată spre Cristos. Acțiunea lor era susținută de diferitele publicații franciscane ale vremii: Viața, Curierul Terțiarilor franciscani și Aurora franciscană. c. interesul pentru promovarea mișcărilor franciscane precum: Armata Maicii Domnului, a educației tinerilor în Școlile de dascăli de la Săbăoani, Hălăucești și Luizi-Călugăra ori a Școlii primare din Galați. 9. Capitolul IX (233-272 = 39 pag.), dedicat Capitolelor provinciale dintre anii 1895-1947 - de unde aflăm o serie de informații din diferite rapoarte despre situația și funcționarea Provinciei din acea perioadă. Ca informație, în 1947 Provincia erau: 55 de preoți, 25 de studenți, 48 de probanzi și 16 frați de comunitate. 10. Capitolul X (273-319 = 46 pag.), dedicat istoriei Provinciei franciscane conventuale "Sf. Iosif" în timpul dictaturii comuniste (1948-1989), în care autorul vorbind despre Situația politică din România de după 1945 și de cea religioasă din timpul dictaturii comuniste, ne prezintă o serie personalități marcante sau marcate de acele evenimente, care au creat diferite stări de tensiune între guvernul comunist și episcopul Petru Pleșca și nu numai, pe de o parte, și ep. maghiar Marton Aron de Alba Iulia, ep. franciscan Ioan Duma, clerul franciscan și diecezan și credincioșii din parohiile lor pe de alta. Capitolul, destul de dens și tensionat, descrie într-o manieră apăsătoare istoricul acestei perioade și a efectelor sale, adesea întunecate și dramatice cauzate de dezinformare și neîncredere, agresivitate și trădare, deconspirări și răzbunare etc. 11. Capitolul XI (321-364 = 43 pag.), dedicat Renașterii și evoluției Provinciei "Sf. Iosif" între 1990-2012 - unde autorul: a. ne invită să privim pe furiș începuturile firave de la Nisiporești, la care a fost martor ocular în anumite situații. b. ne prezintă diferitele inițiative de repunere în drept a Provinciei, capitolele provinciale și miniștrii lor, diferite statistici, evocări ale primelor tinere generații franciscane și contextelor lor școlare și spirituale, itinerariile pelerinajului național cu relicva sf. Anton de Padova. c. un alt aspect pe care autorul îl menționează este cel al alegerilor provinciale din anul 2000, când generația în vârstă a preoților franciscani, cu experiența vieții, peste care trecuse teroarea regimului comunist (Pr. Albert) a fost înlocuită de cea a fraților mai tineri râvnici pentru noul guvern religios, căreia Ministrul General, pr. Agostino Gardin îi atrăgea atenția că: O bună verificare a trecutului este baza unei bune proiectări de viitor. d. au loc mai multe evenimente pentru care recomandăm o aprofundare personală. 12. Capitolul XII (365-424 = 59 pag.), dedicat Proto-conventelor, conventelor noi și comunităților Provinciei după 1990 - unde autorul ne face o trecere în revistă asupra tuturor indiciilor considerate demne de reținut, îndeosebi asupra implicărilor pentru buna funcționare și gospodărire a acestora, precum și a implicărilor pastorale comune sau individuale. 13. Capitolul XIII (425-448 = 23 pag.), dedicat Caselor de formare și seminariilor Provinciei franciscane după 1990 - unde autorul pornește de la condițiile destul de precare de la Nisiporești în care pr. Petru Albert, pe atunci în vârstă de 72 de ani, s-a implicat în reoxigenarea Provinciei, primind la 2 mai 1990, 35 de tineri în casa și curtea parohială, iar până în vară 60! Autorul descrie în continuare casele de formare de la Luizi-Călugăra, Prăjești, Roman cu Institutul și Liceul, Huși și, în final, noul postulandat de la Roman, din Conventul Sf. Anton. 14. Capitolul XIV (449-470 = 21 pag.), dedicat Asistenței spirituale, social-caritative și al altor activități ale Prov. (1990-2012) - unde autorul ne invită să citim istoricul evenimentelor vizând Terțiarii franciscani, Armata Maicii Domnului, călugărițele clarise, editura Serafica (1991, pr. Antal Gheorghe etc.), revista Mesagerul Sf. Anton (1993, pr. Petru Albert), fundația Pacea și Caritasul antonian cu diferitele sale proiecte educative și sociale, Grafica Antoniana, Green Time și Ferma și gospodăria anexă de la Roman (2000). 15. Capitolul XV (471-484 = 13 pag.), dedicat Capitulelor provinciale dintre 1990-2008 - autorul ne reamintește că s-au celebrat 6 capitole ordinare și ne oferă o sinteză a principalelor hotărâri luate sau adoptate ori a unor simple inițiative. 16. în Concluzie (485-487 = 3 pag.) - autorul, reamintind în linii mari, istoria anterioară secolului XIX și făcând aluzie la cauzele tensiunilor dintre clerul diecezan și cel franciscan - prezentate în acest studiu, evocă 3 considerații efective potrivit cărora: a. deși dieceza de Iași a primit peste jumătate din numărul parohiilor, filialelor și implicit al credincioșilor administrate până atunci aproape exclusiv de franciscanii conventuali, începutul firav al Episcopiei de Iași (1884) a fost susținut fără rezerve sau rețineri de către clerul franciscan, care la 1901 avea 27 de preoți franciscani, iar dieceza avea doar 7 preoți diecezani și 6 iezuiți, deși avea în îngrijire 28 de parohii cu 188 de filiale - fiind susținută în pastorație de clerul franciscan fără a-i prelua sau condiționa pastorația. b. conducerea și administrarea diecezei de Iași nu a fost o filială a Provinciei franciscane, iar episcopii franciscani ai diecezei au lucrat inclusiv cu iezuiți, fără a exclude și ajutorul franciscanilor, acuzați mai apoi de dezinteres față de nevoile Bisericii locale de clerul diecezan informat astoric sau neștiințific. c. opiniile greșite ale clerului diecezan despre rolul franciscanilor în pastorația diecezei. Implicarea efectivă în pastorație prin reviste, publicații, școli și seminarii a dovedit rolul vital al franciscanilor conventuali în afirmarea și existența acestei dieceze a cărei istorie este strict legată de franciscanism. 17. În final, autorul, după ce își expune diferitele sale opinii referitoare la conținutul acestui studiu, ne oferă posibilitatea adâncirii individuale a acestui material istoric util îmbogățirii cunoașterii istorice, material adresat cu precădere celor care se consideră și sunt principalii moștenitori ai acestor comori spirituale. * * * Mai multe imagini de la acest eveniment puteți vedea în Albumul foto: 19 martie: Roman: Lansarea lucrării de istorie a Provinciei Franciscane
lecturi: 58.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |