|
Sfântul Grigore Nazianzenul, maestru de credință în Sfânta Treime În anii nu prea depărtați, au existat propuneri teologice care, în pofida diferențelor profunde dintre ele, aveau o schemă de fond comună, uneori clară, uneori subînțeleasă. Această schemă este foarte simplă, pentru că este reductivă. Cele mai mari două mistere ale credinței noastre sunt Sfânta Treime și Întruparea: Dumnezeu este unul și întreit; Isus Cristos este Dumnezeu și om. În propunerile la care mă refer, acest nucleu sună: Dumnezeu este unul și Isus Cristos este om. Dispare divinitatea lui Cristos și, cu ea, Treimea. Rezultatul acestui proces este că se ajunge să se accepte în mod tacit și ipocrit existența a două credințe și a două creștinismuri diferite, care nu mai au nimic în comun între ele decât numele: creștinismul din Crezul Bisericii, din declarațiile ecumenice unite, în care, cu cuvintele din simbolul Niceno-Constantinopolitan, se continuă să se mărturisească credința în Treime și în divinitatea deplină a lui Cristos, și creștinismul din straturi largi ale culturii, chiar exegetice și teologice, în care tot aceste adevăruri sunt ignorate sau interpretate în cu totul alt mod. În acest climat este cât se poate de oportună o revizitare a Părinților Bisericii, nu numai pentru a cunoaște conținutul dogmei în starea sa de la început, dar și mai mult pentru a regăsi unitatea vitală între credința mărturisită și credința trăită, între "lucrul" și "enunțarea" sa. Pentru Părinți, Treimea și unitatea lui Dumnezeu, dualitatea naturilor și unitatea persoanei lui Cristos nu erau adevăruri care să se decidă la masa verde sau să se discute în cărți în dialog cu alte cărți; erau realități vitale. Parafrazând o glumă care circulă în ambientele sportive, am putea spune că aceste adevăruri nu erau pentru ei problemă de viață sau de moarte; erau mult mai mult! 1. Grigore Nazianzenul, cântător al Treimii Gigantul pe umerii căruia vrem să urcăm astăzi este sfântul Grigore Nazianzenul, orizontul pe care vrem să-l scrutăm împreună cu el este Treimea. Este al său tabloul grandios care arată desfășurarea revelației Treimii în istorie și pedagogia lui Dumnezeu care se revelează în ea. Vechiul Testament, scrie el, proclamă în mod deschis existența Tatălui și începe să vestească în mod învăluit pe cea a Fiului; Noul Testament proclamă în mod deschis pe Fiul și începe să reveleze divinitatea Duhului Sfânt; acum, în Biserică, Duhul ne acordă în mod distinct manifestarea sa, adaptând-o la timpurile și la capacitatea receptivă a oamenilor1. Această triplă repartiție nu are nimic de-a face cu teza, cunoscută sub numele de Gioacchino da Fiore, celor trei epoci distincte: cea a Tatălui, în Vechiul Testament, cea a Fiului în Noul Testament și cea a Duhului în Biserică. Distincția sfântului Grigore se situează în ordinea manifestării, nu a ființei sau a acțiunii celor Trei Persoane, care sunt prezente și acționează împreună în întregul arc de timp. Sfântul Grigore Nazianzenul a primit în tradiție apelativul de "Teologul" (ho theologos), tocmai datorită contribuției sale la clarificarea dogmei trinitare. Meritul să este că a dat ortodoxiei trinitare formularea sa perfectă, cu fraze destinate să devină patrimoniu comun al teologiei. Simbolul pseudo-atanaziane "Quicumque", compus după circa un secol, îi datorează mult lui Grigore Nazianzenul. Iată câteva din formulele sale foarte clare: "Era, și era, și era: dar era unul singur. Lumină și lumină și lumină: dar o singură lumină. Aceasta este ceea ce David și-a imaginat când a zis: "În lumina ta noi vom vedea lumina" (Ps 35,10). Și acum noi am contemplat-o și o vestim, din lumina care este Tatăl înțelegând lumina care este Fiul în lumina Duhului: iată teologia scurtă și concisă a Treimii [...] Dumnezeu, dacă este permis să vorbim succint, este nedespărțit în ființe împărțite una de alta"2. Contribuția principală a Capadocienilor în formularea dogmei trinitare este aceea că au dus la capăt distincția celor două concepte de ousia și ipostasi, substanță și persoană, creând baza conceptuală permanentă cu care se exprimă credința în Treime. Este vorba de una dintre cele mai grandioase inovații pe care teologia creștină le-a introdus în gândirea umană. Din ea s-a putut dezvolta conceptul modern de persoană ca relație. Partea slabă a teologiei lor trinitare, simțită de ei înșiși, era pericolul de a concepe raportul dintre unica substanță divină și cele trei ipostaze a Tatălui, a Fiului și a Duhului Sfânt după raportul care există în natură între specie și indivizi (de exemplu, între specia umană și fiecare om), expunându-se astfel acuzei de triteism 3. Grigore Nazianzenul se străduiește să răspundă la această dificultate, afirmând că fiecare dintre cele trei persoane divine nu este mai puțin unită cu celelalte două decât este unită cu ea însăși4. Refuză, pentru același motiv, asemănările tradiționale de "izvor, râu, fluviu" sau "soare, rază, lumină"5. Însă la sfârșit admite în mod candid că preferă acest risc în locul celui opus al modalismului: "Este mai bine, spune el, a avea o idee, eventual insuficientă, despre unirea celor Trei, mai degrabă decât a îndrăzni o impietate absolută"6. De ce să-l alegem pe sfântul Grigore Nazianzenul ca maestru de credință în Treime? Motivul este același pentru care l-am ales pe Atanasiu ca maestru de credință în divinitatea lui Cristos și pe Vasile ca maestru de credință în Duhul Sfânt. Este că pentru Grigore, Treimea nu este un adevăr abstract, sau numai o dogmă; este pasiunea sa, ambientul său vital, ceva ce face să vibreze inima sa chiar și numai numind-o. Ortodocșii îl numesc "cântător al Treimii". Asta corespunde perfect cu ceea ce știm despre personalitatea sa umană. Nazianzenul este un om cu inima mai mare și decât mintea, un temperament sensibil până la exces, așa încât îi aduce multe dezamăgiri și suferințe în raporturile sale cu alții, pornind de la prietenul său sfântul Vasile. În producția sa poetică se revelează mai ales entuziasmul său față de Treime. El folosește expresii ca "Treimea mea", "draga Treime"7. Grigore este un îndrăgostit de Treime. Scrie despre sine însuși: "Începând din ziua în care am renunțat la lucrurile din această lume pentru a consacra sufletul meu contemplațiilor luminoase și cerești, când inteligența supremă m-a răpit de aici de pe pământ pentru a mă duce departe de tot ceea ce este trupesc, din ziua aceea ochii mei au fost orbiți de lumina Treimii... De la scaunul său sublim ea răspândește peste orice lucru iradierea sa inefabilă... Începând din ziua aceea eu sunt mort pentru lume și lumea este moarte pentru mine"8. Este suficient să confruntăm aceste cuvinte cu expresiile din punct de vedere tehnic perfecte, dar reci din simbolul "Quicumque" care se recita într-o vreme la oficiul divin de duminică, pentru ne da seama de distanța care desparte credința trăită a Părinților de cea formală și repetitivă care se instaurează după ei, chiar dacă aceasta din urmă îndeplinește și ea un rol important. 2. Nu putem trăi fără Treime Acum, ca de obicei, câteva reflecții despre ceea ce Părinții pot să ne ofere, în acest domeniu, pentru o reînnoire a credinței noastre. Este bine știut că teologia occidentală a trebuit să se apere mereu de riscul opus celui de triteism de care, am văzut, trebuie să se apere Nazianzenul; adică riscul de a accentua unitatea naturii divine, în dauna distincției persoanelor. Pe acest teren s-a putut dezvolta viziunea deistă a lui Carteziu și a iluminiștilor care face abstracție total de Treime pentru a se concentra numai pe Dumnezeu, conceput ca Ființă supremă sau ca "divinitate". Kant a tras din asta cunoscuta concluzie, conform căreia "din doctrina trinitară, luată la literă, nu este posibil să se scoată nimic practic"9. Cu alte cuvinte, ea ar fi irelevantă pentru viața oamenilor și a Bisericii. Acesta a fost fără îndoială unul din factorii care au netezit drumul spre ateismul modern. Dacă s-ar fi ținut vie în teologie ideea despre Dumnezeul Unul și Întreit, în loc de a vorbi despre o vagă "Ființă supremă", n-ar fi fost atât de ușor pentru Feuerbach să facă să triumfe teza sa că Dumnezeu este o proiecție pe care omul o face despre sine însuși și despre existența sa. De fapt, ce nevoie ar avea omul să se scindeze în trei: în Tată, Fiu și Duhul Sfânt? Și în ce sens Treimea poate să fie proiecția și sublimarea pe care spiritul uman le face despre sine însuși? Deismul vag care este demolat de Feuerbach, nu credința în Dumnezeu Unul și Întreit. Însă dacă viziunea latină despre Treime, pe de o parte, se expune acestei devieri deiste, pe de altă parte conține remediul cel mai eficace împotriva ei. Nu vom fi niciodată destul de recunoscători lui Augustin pentru că și-a bazat discursul său despre Treime pe cuvântul lui Ioan: "Dumnezeu este iubire" (1In 4,10). Dumnezeu este iubire: pentru aceasta, conclude Augustin, el este Treime! "Iubirea presupune pe unul care iubește, ceea ce este iubit și iubirea însăși"10. În Treime, Tatăl este cel care iubește, izvorul și principiul a toate; Fiul este cel care este iubit; Duhul Sfânt este iubirea cu care se iubesc. Orice iubire este iubire față de cineva sau față de ceva, așa cum orice cunoaștere, a explica Husserl, este cunoaștere a ceva. Nu există o iubire "în gol", fără obiect. Ori, pe cine iubește Dumnezeu, poate să fie definit iubire? Omul? Dar atunci este iubire de câteva sute de milioane de ani. Universul? Dar atunci este iubire numai de câteva zeci de miliarde de ani. Și înainte pe cine iubea Dumnezeu pentru a fi iubirea? Gânditorii greci și, în general, filozofiile religioase din toate timpurile, concepându-l pe Dumnezeu mai ales ca "gândire", puteau să răspundă: Dumnezeu se gândea pe sine însuși; era "gândire pură", "gândire de gândire". Dar acest lucru nu mai este posibil în momentul în care se spune că Dumnezeu este înainte de toate iubire, pentru că este "iubirea pură de sine însuși" ar fi pur egoism, care nu este exaltarea maximă a iubirii, ci negarea sa totală. Și iată răspunsul revelației, explicat de Biserică prin învățătura sa despre Treime. Dumnezeu este iubire din totdeauna, aba eterno, pentru că încă înainte de a exista un obiect în afara sa care să fie iubit, avea în sine însuși Cuvântul, pe Fiul pe care îl iubea cu iubire infinită, adică "în Duhul Sfânt". Asta nu explică modul cum unitatea poate să fie în același timp treime (acesta este un mister care nu poate fi cunoscut de noi pentru că are loc numai în Dumnezeu), dar ne este suficient cel puțin pentru a intui de ce, în Dumnezeu, unitatea trebuie să fie și pluralitate, și treime. Un Dumnezeu care ar fi pură Cunoaștere sau pură Lege sau pură Putere n-ar avea desigur nevoie să fie întreit (asta chiar ar complica enorm lucrurile), însă un Dumnezeu care este înainte de toate Iubire da, pentru că "nu poate exista iubire decât între cel puțin două persoane". "Este nevoie - a scris H. de Lubac - ca lumea să știe asta: revelația lui Dumnezeu Iubire tulbură tot ceea ce ea concepuse despre divinitate"11. Analogia iubirii nu este desigur decât o analogie umană, dar este fără îndoială aceea care ne permite mai bine să aruncăm o privire în profunzimile misterioase ale lui Dumnezeu. În asta se vede cum teologia latină o integrează pe cea greacă și cele două nu se pot lipsi una de cealaltă. Tema iubirii este aproape complet absentă în teologia trinitară a orientalilor care folosesc de preferință analogia luminii. Trebuie așteptat Grigore Palamas pentru a citi, în ambientul grec, ceva asemănător cu ceea ce spune Augustin despre iubirea în Treime12. Unii ar vrea astăzi să pună între paranteze dogma Treimii pentru a facilita dialogul cu celelalte mari religii monoteiste. Este o operațiune sinucigașă. Ar ca și cum s-ar lua unei persoane coloana vertebrală pentru a o face să meargă mai zvelt! Treimea și-a pus atât de mult amprenta pe teologie, liturgie, spiritualitate și pe întreaga viață creștină încât a renunța la ea ar însemna a începe o altă religie, complet diferită. Mai degrabă ceea ce trebuie să se facă, așa cum ne învață Părinții, este să se coboare acest mister din cărțile de teologie în viață, în așa fel încât Treimea să nu fie numai un mister studiat și formulat în mod corect, ci trăit, adorat, gustat. Viața creștină se desfășoară, de la început până la sfârșit, sub semnul și în prezența Treimii. În zorii vieții am fost botezați "în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh" și la sfârșit, dacă vom avea harul de a muri creștinește, alături de căpătâiul nostru vor fi recitate cuvintele: "Pleacă, suflet creștin, din această lume: în numele Tatălui care te-a creat, al Fiului care te-a răscumpărat și al Duhului Sfânt care te-a sfințit". Între aceste două momente extreme se situează alte momente așa-numite "de trecere", care pentru un creștin sunt marcate toate de invocarea Treimii. În numele Tatălui, al Fiului și al Sfântului Duh soții sunt uniți în căsătorie și își schimbă inelul și preoții și episcopii sunt consacrați. În numele Treimii începeau odinioară contractele, sentințele și orice act important din viața civilă și religioasă. Treimea este sânul în care am fost zămisliți (cf. Ef 1,4) și este și portul spre care navigăm cu toții. Este "oceanul de pace" din care totul curge și în care totul se varsă din nou. 3. "O beata Trinitas!" Sfântul Grigore Nazianzenul ar trebui să fi trezit în noi o dorință arzătoare cu privire la Treime: să facem din ea Treimea "noastră", Treimea "dragă", Treimea "iubită". Unele din aceste accente de adorație emoționată și uimire răsună în textele din solemnitatea Preasfintei Treimi. Trebuie să le facem să treacă de la liturgie la viață. Există ceva mai fericit ce putem face față de Treime decât să încercăm să o înțelegem și anume să intrăm în ea! Noi nu putem îmbrățișa oceanul, dar putem intra în el; nu putem îmbrățișa misterul Treimii cu mintea noastră, dar putem intra în el! "Poarta" pentru a intra în Treime este una singură, Isus Cristos. Cu moartea și învierea sa el a inaugurat pentru noi o cale nouă și vie pentru a intra în sfânta sfintelor care este Treimea (cf. Evr 10,19-20) și ne-a lăsat mijloacele pentru a-l putea urma în acest drum de întoarcere. Primul și cel mai universal este Biserica. Atunci când se vrea traversarea unui braț de mare, spunea Augustin, cel mai important lucru nu este a sta pe mal și a ascuți privirea pentru a vedea ce este pe malul opus, ci a urca în corabia care duce la acel mal. Și pentru noi cel mai important nu este să speculăm despre Treime, ci să rămânem în credința Bisericii care merge spre ea13. În Biserică, mijlocul prin excelență este Euharistia. Liturghia este o acțiune trinitară de la început până la sfârșit; începe în numele Tatălui, al Fiului și al Sfântului Duh și se termină cu binecuvântarea Tatălui, a Fiului și a Sfântului Duh. Ea este oferirea de sine pe care Isus, cap și trup mistic, o face Tatălui în Duhul Sfânt. Prin intermediul ei intrăm cu adevărat în inima Treimii. Pentru frații ortodocși un mijloc important pentru a intra în mister este icoana. Treimea lui Rublev este o sinteză vizuală a învățăturii trinitare a Capadocienilor și îndeosebi a lui Grigore Nazianzenul. În ea se percepe, în egală măsură, mișcare neîncetată și liniște supraumană, transcendență și condescendență. Dogma unității și treimii lui Dumnezeu este exprimat de faptul că figurile prezente sunt trei și foarte distincte, dar foarte asemănătoare între ele. Ele sunt conținute în mod ideal într-un cerc care scoate în evidență unitatea lor; dar cu mișcarea și dispunerea lor diferită proclamă și deosebirea lor. Sfântul, pentru a cărui mănăstire a fost pictată icoana, sfântul Serviu de Radonez, se remarcase în istoria rusă pentru că a readus unitatea între conducătorii care erau în discordie între ei și pentru că a făcut astfel posibilă eliberarea Rusiei de tătarii care o invadaseră. Motoul său - pe care Rublev s-a străduit să-l interpreteze cu icoana - era: "Contemplând Preasfânta Treime, învinge discordia odioasă din această lume". Sfântul Grigore Nazianzenul exprimase un gând asemănător în aceste versuri care par testamentul său spiritual: Caut singurătatea, un loc inaccesibil răului,
Spiritualitatea latină nu este mai puțin bogată în ajutoare pentru a face din Treime un mister apropiat, iubit. Ea insistă și pe mișcarea inversă: nu noi care intrăm în Treime, ci Treimea care intră în noi. În tradiția ortodoxă, doctrina locuirii este referită de preferință la persoana Duhului Sfânt. Teologia latină e cea care a dezvoltat, în toate potențialitățile sale, doctrina biblică a locuirii întregii Treimi în suflet: "Tatăl meu îl va iubi și vom veni la el și ne vom face locuință la el" (In 14,23)15. Pius al XII-lea i-a rezervat un loc în Mystici corporis spunând că grație ei noi "participăm încă de acum la bucuria și la fericirea Treimii"16. Sfântul Ioan al Crucii spune că "iubirea care a fost revărsată în inimile noastre prin Duhul Sfânt" (Rom 5,5) nu este altceva decât iubirea cu care Tatăl, din totdeauna, îl iubește pe Fiul. Este o revărsare a iubirii divine de la Treime la noi. Dumnezeu comunică sufletului "aceeași iubire pe care o comunică Fiului, chiar dacă asta nu se întâmplă prin natură, ci prin unire... Sufletul este părtaș de Dumnezeu, împlinind, împreună cu el, opera Preasfintei Treimi"17. Fericita Elisabeta a Sfintei Treimi ne sugerează o metodă simplă pentru a traduce toate acestea într-un program de viață: "Tot exercițiul meu constă în a intra în mine însămi și a mă pierde în cei Trei care sunt acolo"18. Eu văd în asta un motiv în plus, și dintre cele mai profunde, pentru a evangheliza. Citeam zilele trecute, în liturgia orelor, cuvintele lui Dumnezeu în Isaia: "Iată spre cine îmi îndrept privirea, spre cel care este umil, spre cel care are duhul mâhnit și tremură la cuvântul meu" (Is 66,2). Am fost lovit de un gând. Iată, mi-am spus eu, în ce constă marea diferență dintre cel care este botezat și cel care nu este: spre cel care nu este botezat Dumnezeu "își îndreaptă privirea", este prezent în mod intențional, cu iubirea sa și providența sa; în cel care este botezat el nu-și îndreaptă numai privirea, ci vine să locuiască în el personal, ba chiar cu toate cele trei Persoane divine. Este adevărat că o prezență intențională la care se corespunde poate să fie mai plăcută lui Dumnezeu decât o prezență baptismală neglijată sau refuzată (și asta trebuie să ne umple de responsabilitate și umilință), dar ar fi nerecunoștință a nu recunoaște diferența care există între a fi creștini și a nu fi creștini. Terminând recitând împreună doxologia care încheie canonul Liturghiei și care constituie cea mai scurtă și cea mai densă rugăciune trinitară a Bisericii: "Prin Cristos, cu Cristos și în Cristos, ție, Dumnezeule Tată atotputernic, în unire cu Duhul Sfânt, toată cinstea și mărirea în toți vecii vecilor. Amin". Traducere de pr. Mihai Pătrașcu Note
lecturi: 7.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |